Antakaa vinkkejä miten me eletään 0?:lla lapsilisiin asti??

  • Viestiketjun aloittaja HYVIÄ VINKKEJÄ OTETAAN VASTAAN
  • Ensimmäinen viesti
nyt on varma provo
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mii-mustana:
Mä tarjoudun kerran vielä ostamaan niitä pienimpiä vauvan vaatteita.
Laita sähköpostia, asutaan eri päissä suomea, mä en voi tuntea sua nimen perusteella ja nikkiä ei tarvi kertoa.
mii-mustana@luukku.com
...en ehkä vielä myy... jos vaikka toinen lapsi tulee niin on edes sille vaatetta sitten...
vaatetta toiselle kun ekalle ei oo edes ruokaa???????????
 
kaisa
no voi hyvänen aika. syötät sille lapselle niitä pullia. ei oo kuule vakavaa, kun on hetkellistä. meillä tyttö 1v. on jo syönyt mäkkärin ranskalaisiakin monta kertaa. ei haittaa, kun normaali ruokavalio on terveellinen.

ei sulla oo aikomustakaan tehdä tilanteellenne mitään. ruikutat vaan.
 
v
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mii-mustana:
Mä tarjoudun kerran vielä ostamaan niitä pienimpiä vauvan vaatteita.
Laita sähköpostia, asutaan eri päissä suomea, mä en voi tuntea sua nimen perusteella ja nikkiä ei tarvi kertoa.
mii-mustana@luukku.com
...en ehkä vielä myy... jos vaikka toinen lapsi tulee niin on edes sille vaatetta sitten...
et kai sä nyt tuohon tilanteeseen lasta ole tekemässä. varmasti asuisitte halvemmalla vuokralla
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Hei, noi lihapullat on oikeesti pienin huolesi tällä hetkellä. Pari päivää putkeen suolasta ruokaa lapselle... Ei se nyt NIIN vaarallista ole. Järki käteen, ihan oikeasti.
aivan totta. hus, mummulaan syömään. nyt tarvii nöyrtyä vähäsen...ihan lapsen ja itsenne takia.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja tämä tosi.:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosahdus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mira:
oletteko kysynyt onko teillä mahdollisuus saada toimeentulotukea?entä asumistukea?
sossusta saa ruokalipunkin jos oikeen tiukkaa.samoin srk:sta voi kysyä apua.heillähän on ruoka paketteja.
möisikö kauppa laskuun jos maksatte tiistaina
ei ole mahdollisuus saada mitään sossusta tai kelalta :( Kysytty on.
Höh! Miten tuo on mahdollista? :(
Se on mahdollista koska sossuun jos menee ihminen jolla on omaisuutta (talo tms) ne sanoo että myy talo niin tilanne raukeaa. Tosi kun vesi. Tai esim uusi auto josta on lainaa, niin sanoovat samaa.

näin juuri :(
 
Moi
Herran jestas, kyllä syötät ne lihapullat. Ja TODELLAKI menette mummolaan syömään. Kuule ennen vanhaan on pikkuvauvoille annettu silliä jossa on todellaki suolaa. Eikä sunkaan vauva kuole jos saa suolaisempaa ruokaa joskus.

Pakko kysyy et meneekö teillä rahaa esim. ravintoloihin, lehtiin, alkoholiin, tupakkaan, elokuviin, vaatteisiin? Vai MINNE te ne rahat tungette? Vertailetko kaupassa esim. kilohintoja?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mii-mustana:
Mä tarjoudun kerran vielä ostamaan niitä pienimpiä vauvan vaatteita.
Laita sähköpostia, asutaan eri päissä suomea, mä en voi tuntea sua nimen perusteella ja nikkiä ei tarvi kertoa.
mii-mustana@luukku.com
...en ehkä vielä myy... jos vaikka toinen lapsi tulee niin on edes sille vaatetta sitten...
No okei. Mä luovutan. Ehkä sulla kuitenki olis silloin parempi rahatilanne ja pystyisit ostamaan uusia vaatteita. Älä nyt noin huonoon rahatilanteeseen ainakaan lisää lapsia hommaa.
Jos mä olisin sä, myisin nyt jotain ja ostaisin paremmassa rahatilanteessa sitten uusia. Mutta omapa on asiasi, alkaa muakin jo epäilyttämään, kun ei minkäänlainen apu kelpaa.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Mii-mustana:
Mä tarjoudun kerran vielä ostamaan niitä pienimpiä vauvan vaatteita.
Laita sähköpostia, asutaan eri päissä suomea, mä en voi tuntea sua nimen perusteella ja nikkiä ei tarvi kertoa.
mii-mustana@luukku.com
...en ehkä vielä myy... jos vaikka toinen lapsi tulee niin on edes sille vaatetta sitten...
et kai sä nyt tuohon tilanteeseen lasta ole tekemässä. varmasti asuisitte halvemmalla vuokralla
no en ole lapsia lisää "tekemässä" vähään aikaan... mutta ihan tulevaisuutta ajatellen. Mutta itseasiassa pilleritkin on loppu ja lauantaina pitäisi aloittaa uusi liuska... En haluais nyt sekottaa taas hormonitoimintaa lopettamalla niitä ja en halua riskiä raskautua... ja en halua luopua ainoasta ilmaisesta nautinnosta elämässä...
 
Tuntuu että on ihan sama mitä AP:lle ehdottaa ja sanoo, mikään ei ole hyvä. Apu ei kelpaa ja vinkkejä ei hyödynnetä. Miksi edes aloittaa ketju jossa kysytään "Miten eletään ilman rahaa ensi tiistaihin asti" jos kerran apu ei kiinnosta. Ylpeyttä on hyvä olla, ja myös kyky hävetä. Tämä ei ole aika eikä paikka kummallekaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja fjiaöarj:
Menet heti vaikka ilman ajanvarausta hakemaan sossusta maksusitoumuksen ruokakauppaan. Sanot että lapsella ei ole ruokaa ja on nälkä.
Onko muilla muuten kokemuksia, että tuleeko tällaisesta ongelmia myöhemmin, esim. että alkaisivat tarkkailemaan tai jotain?
 
MAm
Alkuperäinen kirjoittaja Juupeli:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MAm:
Alkuperäinen kirjoittaja Juupeli:
Missä päin asustelet? Jos voisin vaikka avustaa ruokakassilla? =)
Kuin myös! Asun Oulun läänissä..
no niin minäkin...
Minä nokialla, eli en voi auttaa.. :( Mutta jos vaikka sitten tuo MAm auttaisi :)
Uskallatko paljastaa missä päin Oulun lääniä? Lähellä Kajaania?
 
peekaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Se on mahdollista koska sossuun jos menee ihminen jolla on omaisuutta (talo tms) ne sanoo että myy talo niin tilanne raukeaa. Tosi kun vesi. Tai esim uusi auto josta on lainaa, niin sanoovat samaa.
näin juuri :(
[/quote]

Outoa... Kun jos tarvii rahaa vaikka viikoksi, että saa ruokaa, niin eihän talon myynti välttämättä siinä auta yhtään. Hyvin harvoin kai saa talonsa myytyä ja rahat tilille samantein. Ja missä sitä sitten asuis... Pidemmän ajan mukaan tuo auttaa, mutta ei just siihen akuuttiin tilanteeseen.

Ap:lle hali! Taisit olla Oulun läänistä, ite täältä Lapista. Olisin voinu sen ruokakassin teille tuoda, mutta matka on vähän pitkä!
 
No voi herra jumala!
Ei voi lainata kun ei kehtaa;
Ei voi mennä mummolle syömään, kun on liian suolaista;
Ei voi antaa lapselle lihapullia, kun nekin on liian suolaisia;
Ei voi mennä sienimetsään, kun metsä on liian kaukana ja lisäks takuu varmasti saisit myrkytyksen;
Ei voi kerätä pulloja, kun...? Öh! Naapurin mummot ei juo pulloista...!?;
Sossu ei auta, kun on liian isot tulot;
mitäs vielä....

Eli toisin sanoen sun täytyy sit nää muutama päivä syöttää lapselle perunoita ja jauhoja ja itse syödä lihapullat.
 
MAm
Alkuperäinen kirjoittaja Juupeli:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja MAm:
Alkuperäinen kirjoittaja Juupeli:
Missä päin asustelet? Jos voisin vaikka avustaa ruokakassilla? =)
Kuin myös! Asun Oulun läänissä..
no niin minäkin...
Minä nokialla, eli en voi auttaa.. :( Mutta jos vaikka sitten tuo MAm auttaisi :)
Uskallatko paljastaa missä päin Oulun lääniä? Lähellä Kajaania?
 
Alkuperäinen kirjoittaja tämä tosi.:
Se on mahdollista koska sossuun jos menee ihminen jolla on omaisuutta (talo tms) ne sanoo että myy talo niin tilanne raukeaa. Tosi kun vesi. Tai esim uusi auto josta on lainaa, niin sanoovat samaa.
Tulipa tässä mieleeni, en meinannut uskoa silmiäni, kun jokunen päivä sitten oli Hesarissa kuva ja juttu nuorehkosta naisesta, ja tekstissä luki: "Etuuskäsittelijä xxxx myönsi asiakkaalle 5e tupakkaan." Okei, se on vain vitonen ja saattaisihan asiakas ostaa röökiä vaikka sitä ei erikseen määriteltäisikään, mutta mua ei ainakaan kiinnosta avustaa kenenkään tupakointia verorahoilla!! :kieh:
 
min
Ota nyt hyvä ap apu vastaan, kun sitä tarjotaan!

Tai sitten illalla, kun mies on tullut töistä ota polkupyrä ja mene lainaamaan kirjastosta hyvä sienikirja, jonka kanssa menet metsään keräämään sieniä! Samalla keräät sitten marjoja ja siitä saat monena päivänä hyvät ruuat!

Tämän lisäksi lähde lapsen kanssa nyt samantien kävelylle ja kerää KAIKKI pullot + tölkit tiensivuista ja tsekaa samalla roskikset. Mikäli joku tuttu tulee vastaan, sano että haluat putsata lähiympäristöä, tai mikäli sut yllätetään roskiksesta, sano, että pudotit sinne vahingossa roskien mukana jotain. Olen satavarma, että saat muutaman tunnin sisällä rahaa jauhoihin, hiivaan ja kananmuniin.
 
vieras
Ap ei kehtaa ottaa vastaan rahaa, vaikka sitä pyytämättä tarjottiin. Ei kehtaa pyytää apua tutuilta. Ei halua syöttää liian suolaista ruokaa lapselleen, vaikka ilmaiseksi saisi... mitä muuta? Ihan oikeasti, ei oikein kuulosta siltä, että todellinen hätä olisi.
 
tulikellukka
Osta sellaisia ruokia,mistä teet itse ruuan.Jätä kalliit einekset kauppaan.Siis jauhelihaa ja broilerisuikaleita,perunoita,kasviksia.Teet keittoja ja laatikoita,leivot leivän itse.Näillä vihjeillä siis jatkossa säästät ruuasta...
 
kaisa
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja tämä tosi.:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosahdus:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mira:
oletteko kysynyt onko teillä mahdollisuus saada toimeentulotukea?entä asumistukea?
sossusta saa ruokalipunkin jos oikeen tiukkaa.samoin srk:sta voi kysyä apua.heillähän on ruoka paketteja.
möisikö kauppa laskuun jos maksatte tiistaina
ei ole mahdollisuus saada mitään sossusta tai kelalta :( Kysytty on.
Höh! Miten tuo on mahdollista? :(
Se on mahdollista koska sossuun jos menee ihminen jolla on omaisuutta (talo tms) ne sanoo että myy talo niin tilanne raukeaa. Tosi kun vesi. Tai esim uusi auto josta on lainaa, niin sanoovat samaa.

näin juuri :(
tuo kertoo siitä, että teillä on oikeasti itsellänne kädessä avaimet parempaan tilanteeseen.

nyt poistun koneelta, kun tulin ihan pahalle tuulelle tuommoisesta saamattomuudesta. ruikutetaan, mutta apua ei oteta vastaan. kaikki on niin hemmetin vaikeeta ja aina on tekosyitä.

ala nyt kasaamaan niitä kamppeita sitä pihakirppistä varten, jos kerran lapses on päikkäreillä. tee ilmotukset ja lapsen herättyä kärrätkää niitä kauppoihin jne.

paitsi - sulla raukalla ei tietysti oo paperia, jolle tehdä ilmoitusta. eikä saksia, kun ootte niin tiukilla. No, revi paperi laskun kirjekuoresta. paitsi - teille ei tietysti tule laskuja, kun kaikesta ootte joutuneet karsimaan. "kiitti siis kaikille ideasta, mutta en voi pitää pihakirppistä, kun en voi siitä missään ilmoittaa"

 
Pula-ajan ruokaohjeita
VIHANNESPIHVIT

2-3 porkkanaa,
1 sipuli,
3 kupillista kauraryynejä,
vehnäjauhoja,
kasvislientä

Raasta porkkanat ja sipuli. Sekoita raasteseos kauraryyneihin ja vehnäjauhoihin, sekä lisää hiukan kasvislientä. Muotoile taikinasta pieniä kakkuja, jotka paistat paistinpannulla pihveiksi.

Tarjotaan puolukkasurvoksen ja kuoriperunoiden kanssa.


POTTUKEITTO

5 perunaa,
maitoa ja vettä

Kuori perunat ja keitä pehmeiksi. Ota keitinvesi talteen ja survo perunat muusiksi. Lisää maitoa ja keitinvettä niin paljon, että saat notkean keiton.

Nautitaan mustan leivän kera. Perunakeiton herkullisuus kasvaa kun siihen lisätään voinokare.


KAALILAATIKKO

1 pieni kaali,
1/2 l maitoa,
1 dl jauhoja,
suolaa ja sokeria

Hienonnettu kaali laitetaan voideltuun vuokaan. Maitoon sekoitetaan jauhot ja suola. Seos kaadetaan kaalien päälle vuokaan. Pinnalle ripotellaan hiukan sokeria. Kypsennetään uunissa miedossa lämmössä.


PORKKANAPANNARI

1 l maitoa,
3 kupillista ohrajauhoja,
3 kupillista porkkanaraastetta,
suolaa,
sokeria,
rasvaa

Kiehauta maito, vispilöi siihen ohrajauhot, anna kiehua vähän aikaa ja anna jäähtyä. Lisää raaka raastettu porkkana ja mausteet. Kaada seos voidellulle pannulle ja laita uuniin kypsymään.



3 rkl kaura- tai ohrahiutaleita,
1 rkl rasvaa,
2 porkkanaa,
1/2 lanttu,
2 l vettä,
6 maustepippuria,
suolaa.

Raasta porkkanat ja lanttu raasteeksi ja kuullota rasvassa padan pohjalla. Lisää hiutaleet, mausteet ja vesi. Anna kiehua hiljaisella tulella kypsäksi ja lisää suola.





 
Alkuperäinen kirjoittaja ölömölö:
Alkuperäinen kirjoittaja fjiaöarj:
Menet heti vaikka ilman ajanvarausta hakemaan sossusta maksusitoumuksen ruokakauppaan. Sanot että lapsella ei ole ruokaa ja on nälkä.
Onko muilla muuten kokemuksia, että tuleeko tällaisesta ongelmia myöhemmin, esim. että alkaisivat tarkkailemaan tai jotain?
Mä olin hetken toimeentulotuki asiakkaana, eikä siitä tullut mitään ongelmia jatkossa. Enemminkin tuntui, että mitä nopeammin pääsivät eroon, sitä helpottuneempia olivat.
 

Yhteistyössä