Antakaa kotirauha uudenvuodenaattona!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rauhassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
"Ilotulitteista aiheutuu vuosittain mittavia vahinkoja
Joka vuosi syttyy asuntopaloja joko harhautuneista tai tahallaan sisään ammutuista ilotulitteista. Myös muutama suurpalo on syttynyt ilotulitteista.
- Viime vuosien suurin yksittäinen ilotulitevahinko nousi yli 25 miljoonaan euroon. Joka vuosi raketeilla aiheutetaan miljoonien eurojen vahingot."

http://www.pohjantahti.fi/uutiset/arkisto/ilotulitteet.htm

[QUOTE="Vierailija";22777484]Suurin osa rakettien ampujista on joko humalassa tai alaikäisiä... ei ole kyllä kovin turvallista.[/QUOTE]

Täällä meilläpäin ampui eräs pikkupoika viime vuonna ainoastaan 13-vuotiaan isoveljensä valvonnassa "pieniä" raketteja, ikää oli tällä pikkupojalla vain 5 vuotta. No, oli sentään edes suojalasit päässä. Oli saanut oikein oman sytkärinkin raketteja varten. Vanhemmat eivät jaksaneet valvoa, kun luottivat siihen, että tuo isoveli osaa sen verran valvoa ja siihen, että suojalasit suojaavat vahingoilta. Ei ymmärtänyt koskaan juosta edes palavien raketeiden luota pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Peesiä;22777073:
Jos vastaava "onnettomuus" sattuu aseen kanssa, siitä saa syytteen.

Luoti tappaa, ilotulite ei, muuten kuin erittäin harvoissa, todella epäonnisissa ja ikävissä tapauksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Peesiä;22777073:
Raketeilla saa siis ilman mitään syytettä sekä vahingoittaa toisia ihmisiä ja eläimiä sekä tuhota toisten omaisuutta. Minusta tuo on aika käsittämätöntä.

Harvemmin kyllä eläimet vahingoittuvat, ellei sitten sitä paniikkia, minkä eläimet saa rakettien paukkumisesta, lasketa vahingoksi.

oliko noi tuohon kootut linkit asunto- ja muista paloista teistä ihan höpönlöpöä? Ei ollu mitään aihetta kritisoida sitä, että näitä tulitteita ei osata käyttää turvallisesti ja myös muiden omaisuutta kunnioittaen? Joo kyllä meillä on aina ollut muutamia patoja tms. Ollaan ammuttu niitä joko maalla, tai kaupungissa hakeuduttu esimerkiksi mahdollisimman isolle liikuntakentälle. Mutta että toisten talojen ja pihojen lähellä ammutaan, tai toisten autojen lähellä esim. niin sitä en kyllä hyväksy.

miten jos jokainen nyt sitten katsoo ettei kenenkään omalla kullinnupulla ole niitä papatteja/muita paukkuja, ne kun on k-18 kamaa.

Itse olen joskus takavarikoinu pennuilta papatteja kun viskovat niillä koiria kaupan edessa, eivät pennut tykänny.

ja kyllä mäki NILLITIN naapureille kun ampuivat raketteja meidän parvekkeelle. mutta jos osataan ampua turvallisesti niin suotakoon se muille.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;22778808:
miten jos jokainen nyt sitten katsoo ettei kenenkään omalla kullinnupulla ole niitä papatteja/muita paukkuja, ne kun on k-18 kamaa.

Itse olen joskus takavarikoinu pennuilta papatteja kun viskovat niillä koiria kaupan edessa, eivät pennut tykänny.

ja kyllä mäki NILLITIN naapureille kun ampuivat raketteja meidän parvekkeelle. mutta jos osataan ampua turvallisesti niin suotakoon se muille.

Kun oikeasti aikuiset valvois lapsiaan ja ampuis niitä raketteja turvallisissa paikoissa, niin ei kai tätä valitusta olis??

Mutta kaikki ilonpidon nimissä tapahtuva ääliömäisyys saa mut kyllä suuttumaan - tänäkin vuonna.

Nimimerkillä se, jonka lastenvaunuja ja autoa kohti on lapset papattejaan heitelleet aivan tarkoituksella, ilman aikuisten lähimailla oloakaan.

[QUOTE="vieras";22778669]Täällä meilläpäin ampui eräs pikkupoika viime vuonna ainoastaan 13-vuotiaan isoveljensä valvonnassa "pieniä" raketteja, ikää oli tällä pikkupojalla vain 5 vuotta. No, oli sentään edes suojalasit päässä. Oli saanut oikein oman sytkärinkin raketteja varten. Vanhemmat eivät jaksaneet valvoa, kun luottivat siihen, että tuo isoveli osaa sen verran valvoa ja siihen, että suojalasit suojaavat vahingoilta. Ei ymmärtänyt koskaan juosta edes palavien raketeiden luota pois.[/QUOTE]

Paukkujen ikäraja ja myös jopa tähtisadetikkujen on 18! Paukut pois lapsilta heti! Voi soittaa vaikka poliisin hakemaan pois jos alaikäiset niillä leikkii eikä suostu niitä aikuiselle pois antamaan! Onneksi laki kieltää nykyään lapsilta paukut, niin voi mennä ihan asialla sanomaan että lapset ei niitä saa ampua!

Tuota...olin kerran kotibileissä, joissa ihan aikuiset ihmiset, siis liki kolmekymppiset miehet, ampuivat raketteja kerrostalon parvekkeelta. Että ei ne idioottimaisesti käyttäytyvät ole aina lapsia...

Tässä kans toooodellista ilonpitoa ja tositosi turvallista niille kaikille naapuritaloissa asuville/ulkona sillä hetkellä liikkuville. Ei taida ihan useimmilla kerrostaloalueilla ainakaan täällä pk-seudulla nuo turvavälit täyttyä talosta toiseen.

Niin ja mun piti vielä sanoa, että onhan tässä nyt eroa siinäkin, että missä asuu. Itse puhun siitä näkökulmasta, että olen asunut rivitaloalueella, aivan tosi tiiviin kerrostaloalueen kupeessa, eli sitä asutusta, raketteja, niiden ampujia, eläimiä, vauvoja ja mummoja oikeasti oli niin PALJON, että mun mielestä tuossa ei enää ollu mitään järkeä. Kyllähän sinne haja-asutusalueelle ne parit raketit mahtuukin joo!

Alkuperäinen kirjoittaja niinpä niin;22778846:
Kun oikeasti aikuiset valvois lapsiaan ja ampuis niitä raketteja turvallisissa paikoissa, niin ei kai tätä valitusta olis??

Mutta kaikki ilonpidon nimissä tapahtuva ääliömäisyys saa mut kyllä suuttumaan - tänäkin vuonna.

Nimimerkillä se, jonka lastenvaunuja ja autoa kohti on lapset papattejaan heitelleet aivan tarkoituksella, ilman aikuisten lähimailla oloakaan.

Ketjun aloittajahan valitti nimenomaan äänistä. Vaikka kuinka asiallisesti paukuttelisi niin ääntä kyllä kuuluu joka tapauksessa. Ei kai täällä ketään sitä mieltä ole ollut että kenenkään pitäisi sietää sitä että omaisuutta hajotetaan ja paukkuja heitellään päin koiria yms yms. idioottimaisuuksia.

Ketjun aloittajahan valitti nimenomaan äänistä. Vaikka kuinka asiallisesti paukuttelisi niin ääntä kyllä kuuluu joka tapauksessa. Ei kai täällä ketään sitä mieltä ole ollut että kenenkään pitäisi sietää sitä että omaisuutta hajotetaan ja paukkuja heitellään päin koiria yms yms. idioottimaisuuksia.

Ketjun aloittaja kyllä kirjoitti: "Monet ihmiset (ja heidän kotieläimensä) haluavat nukkua rauhassa, myös ilman pelkoa, että putoilevat raketin kappaleet sytyttävät tulipalon."

[QUOTE="Vierailija";22778935]Ketjun aloittaja kyllä kirjoitti: "Monet ihmiset (ja heidän kotieläimensä) haluavat nukkua rauhassa, myös ilman pelkoa, että putoilevat raketin kappaleet sytyttävät tulipalon."[/QUOTE]

No okei. Minä olen lukenut tätä ketjua niin, että tulkitsin sen pelon vahingon sattumisesta ja muiden holtittoman käytöksen olevan ongelma. Sekä joillakin toisilla kuin ap:lla sen, ettei rakettien kanssa pitäydytä siinä annetussa ajassa vaan ammuskellaan niitä paitsi missä sattuu, niin myös milloin sattuu.

JOS ihmiset ampuvat rakettejaan
- sallittuna aikana
- riittävän turvallisessa paikassa (eivät parkkipaikalla muiden autojen vieressä, ihan toisten talojen lähellä jne)
- lapset vain aikuisten kanssa

niin sitten olen samaa mieltä siitä, että tuollainen paukuttelu kerran vuodessa on ok. Olisi hyvä, jos jokainen sen verran pystyisi iloa sallimaan naapureilleen.

Mutta itse olen vaan nähnyt muutamana viime vuonna noista kolmesta mainitsemastani asiasta niin paljon ja törkeitä poikkeuksia, että oma iloa on ainakin menny koko uudesta vuodesta ja ennemmin se pelko tullu tilalle :/

No ihmiset on vitun idiootteja tässäkin asiassa. Tässä pari päivää sitten teinilauma, olisivatko olleet n. 15v, ampuivat raketteja pikkutyttöjä (alle 9v) päin tuossa yhden kaupan edessä. Vähän nää tytöt säikähti! Onneks ei käynyt mitään, mut perkele kun vanhemmat ei tajua ettei ne omat kullannuput ole pulmusia! Ja ilotulitteita ei saa antaa alaikäisille.

meilläpäin idiootit (sankoin joukoin) käyvät ihan vanhempiensa seurassa ampumassa miljoonat rakettinsa kerrostalojen väliköissä, parkkipaikoilla jne... kun tähän soveltuvat alueet olisivat vain muutaman sadan metrin päässä.

ei väliä onko teini, murkku vai alta 10 vuotias, onko vanhemmat mukana tai ei, silti tämä toistuu joka uusi vuosi meidän lähiössä.

Eihän mitään ongelmaa olisikaan jos ihmiset käyttäytyisivät vastuullisesti.
Mutta meilläkin ihan naapureissa ammuskellaan (alle 100 m meistä on rivitaloja ja alle 50 m:n omakotitaloja) ja uuudet vuodet ovat olleet aina yhtä helvettiä kun ympärillä paukkuu, sähähtelee ja ritisee tuntikausia, raketinkappaleita sataa pihaan ja oman talon yläpuolella valot vilkkuu. Pahimmillaan raketeita tosiaan ammutaan alle 10 m. omasta pihastamme. Ei pysty nukkumaan, katsomaan tv:tä rauhassa ja koirat ovat rauhattomia...
Oma uusivuosi on joka ikinen kerta ihan pilalla.

Näin oli siis ennen, nyt muutimme tuosta taajamasta (pienen kunnan asuinalue) haja-alueelle. Lähimmät naapurit ovat n. 100 m:n päässä ja totisesti toivon ettei siellä paukutella...

meilläpäin idiootit (sankoin joukoin) käyvät ihan vanhempiensa seurassa ampumassa miljoonat rakettinsa kerrostalojen väliköissä, parkkipaikoilla jne... kun tähän soveltuvat alueet olisivat vain muutaman sadan metrin päässä.

ei väliä onko teini, murkku vai alta 10 vuotias, onko vanhemmat mukana tai ei, silti tämä toistuu joka uusi vuosi meidän lähiössä.

Just tällaista oli siinä meidänkin entisessä lähiössä (itäisellä Vantaalla.) Ei ole ikävä!

Ihmiset on niin saakutin kännissä uv-aattona raketteja paukutellessaan, että ei siinä tule mieleen ajatella naapureita.
Soitetaan isoon ääneen musiikkia, mekastetaan ja paukutellaan raketeita ja vedetään viinaa naamaan.

Sitten nää ns. "kiltit" perheet ei voi pilttien kanssa lähteä mihinkään kauemmas, vaan just ulko-ovesta ulos ja raketit vaan ilmaan, mitä siitä jos ne sataakin naapurien niskaan.

Täällä puhutaan jostain erityisistä "idioteista", jotka häiriötä aiheuttavat.
Kyllä ne on ne ihan tavan jampat, jotka ei jaksa mennä pois asutusalueelta, vaan mäiskävät naapurien nurkissa. Ja kun kännissä tuohaavat, niin vahinkojakin sattuu.

Ihan tavallisetkin ihmiset niitä häiriöitä aiheuttavat, kun ampuvat niitä raketteja asutusalueen keskellä.

[QUOTE="suski";22777018]Aika hassua, että joku valittaa siitä, että yksi yö vuodessa menee pilalle... Sääntöjen ja turvallisuusohjeiden mukainen paukuttelu on ihan ok.[/QUOTE]

Mikä helvetin YKSI YÖ? Täällä on paukuteltu jo eilisestä lähtien, ja eilenhän oli vasta 29. päivä. Vai?? Ja paukutteluhan ei lopu vuoden vaihtumiseen, vaan jatkuu vielä muutama päivä sen jälkeenkin. Että mikä hiton YKSI YÖ, voitko kertoa???

ensinnäkin kasvattakaa lapsenne oikein ettei ammu tahallaan toisia päin! jos omassa pihassa ampuu raketteja sallittuna aikana ei pitäs olla muilla lässyttämistä! raketit kuuluu mielestäni uuteen vuoteen ,menkää sitte korpeen jos ette pientä pauketta kestä!!!

[QUOTE="vieras";22779294]Mikä helvetin YKSI YÖ? Täällä on paukuteltu jo eilisestä lähtien, ja eilenhän oli vasta 29. päivä. Vai?? Ja paukutteluhan ei lopu vuoden vaihtumiseen, vaan jatkuu vielä muutama päivä sen jälkeenkin. Että mikä hiton YKSI YÖ, voitko kertoa???[/QUOTE]

Jaa-a, aika monessa paikassa oon asunut ja jokaisessa sitä paukuttelua niin että se ketään häiritsisi on ollut se tasan yksi ilta/yö.
Muuta jonnekin korpeen missä ei tarvii kestää sitäkään.

Yhteistyössä