antakaa anteeks, taas koira-aloitus..

mut toi koira nyt on aika ajankohtanen aihe :D

siis..
mietityttää miten saisin rutiinit sujumaan..

koira ollut meillä vasta viikon, et ei tässä nyt mitää hengenhätää ole, mutta..
rotu kun on tanskandoggi, niin ruokinta ja lepo on extratärkeät. olen saanut kasvattajalta kunnolliset ohjeet, eli ennen ruokaa lepoa, ruoaksi 3dl papanoita ja sit parin-kolmen tunnin lepo ja ruokailuiden välissä min.5h.ja ruoka 3-4kertaa päivässä :whistle:

mut mulla loppuu vuorokaudesta tunnit kesken.

aamu alkaa klo6-7 heti ekana koira ulos ennenku lapsi herää ja sit sen nappulat turpoamaan. siivoan koiran yöhädät lattialta ja herättelen pojan. annan koiralle ruuan jota se närkkii sen 1-2dl.. laitan itseni ja pojan valmiiks ja kun poika katsoo lastenohjelmia,vien koiran uudelleen ulos.
sitten lähdetään hoitoon ja töihin ja olen klo14-15 kotona.
koira ulos, leikkimistä, halimista, riehumista, ruuat turpoaan ja nokan eteen ja taas se närkkii sen n.2dl.. sit lepoa,ulkoilua, leikkimistä, touhuamista jnejne. sit kahdeksan jälkeen taas ruoka jonka se jopa saattaa syödä koko sen kolme desiä ja sit pissalle ja nukkumaan.

eli ongelmana toi et se ei syö niin paljon kun tarve vaatis..
kun ei niit nappuloita voi siin pitää koko ajan saatavilla :/

teenkö mä nyt kärpäsestä härkäsen? :ashamed:
 
Joo en minäkään antas sen kupin olla siinä saatavilla ja näykkis ruokaa silloin tällöin :/ Olen itse huomannut joiltain ystäviltäni joilla sillai, tosi hankalaa esim. jos lähtee reissuun tai perheeseen tulee toinenkin koira joskus. Pentu syö mitä syö ja sitten vaan kuppi vaan pois =)

muoks* kyllä se pentu syö mitä se tarttee, eli ylimääräinen on todennäköisesti liikaa. Saattaa vielä vähän esim. "vierastaakkin" ja uusi koti jne. Jos opetat herkkuja ruoan joukkoon, muista että todennäköisesti niin saat tehdä aina :) Jos piimää annat, ota huomioon, että pentu ei saa sitte liikaa kalkkia. Liika kalkkikin on pahasta. Kannatttee tosiaan siltä kasvattajalta kysellä lisää, kyse on kuitenkin isosta nopeaa kasvavasta rodusta.
 
pelkältään olen antanut. kasvattaja sanoi et mukaan saa laittaa kermaviiliä tms jos ei mitenkä maistu, mut koira vasta viikon ollut uudessa kodissa, et en ihan viel haluis ruveta totuttaan sitä "extraan" jos alkaa sit kuitenki maistuu ku kotiutuu täysin..
eli ihan veteen juu.

olen ottanu kupin pois aina kun se on lopettanu syömisen, mut huolettaa kun päiväannos jää sen melkein 6desiä vajaaks :| mun pitäs herätä ja herättää se yölläkin syömään yhen kerran jos noita ohjeita noudatan :|
 
Badass

On erittäin tärkeää, ettet anna koirannappuloita kuivana, sillä ne imevät mahasta nesteitä ja pennun/aikuisen koiran kohtaloksi voi koitua vatsalaukunkiertymä. Varsinkin syvärintakehäisillä koirilla on tuota taipumusta kiertymään. Koirasi kasvaessa kannattaa ruokakuppi sijoittaa esim. 20 sentin korkeuteen (tehkää ruokapöytä), jotta korkean koiran on helpompi siitä ruokailla.

Tarjoa aina ainoastaan turvotettua ruokaa, sama se, millä turvotat.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Badass

On erittäin tärkeää, ettet anna koirannappuloita kuivana, sillä ne imevät mahasta nesteitä ja pennun/aikuisen koiran kohtaloksi voi koitua vatsalaukunkiertymä. Varsinkin syvärintakehäisillä koirilla on tuota taipumusta kiertymään. Koirasi kasvaessa kannattaa ruokakuppi sijoittaa esim. 20 sentin korkeuteen (tehkää ruokapöytä), jotta korkean koiran on helpompi siitä ruokailla.

Tarjoa aina ainoastaan turvotettua ruokaa, sama se, millä turvotat.

ishtar

kuten kirjoitin, turvotan koiran nappulat veteen. olen tietoinen vastalaukunkiertymästä ja kaasuuntumisesta. ruokakupit ovat jo nyt korotetulla alustalla.
olen nyt vain huolissani ruokamääristä mitä koira syö. tai siis mitä se ei syö.
 
Alkuperäinen kirjoittaja badass:
pelkältään olen antanut. kasvattaja sanoi et mukaan saa laittaa kermaviiliä tms jos ei mitenkä maistu, mut koira vasta viikon ollut uudessa kodissa, et en ihan viel haluis ruveta totuttaan sitä "extraan" jos alkaa sit kuitenki maistuu ku kotiutuu täysin..
eli ihan veteen juu.

olen ottanu kupin pois aina kun se on lopettanu syömisen, mut huolettaa kun päiväannos jää sen melkein 6desiä vajaaks :| mun pitäs herätä ja herättää se yölläkin syömään yhen kerran jos noita ohjeita noudatan :|

Joo, eli ihan tervettä maalaisjärkeä vaan :) Ei todellakaan kannate opettaa herätä yöllä syömään
:eek: Yöllä nukutaan. Eihän pieni vauvakaan syö liikaa. Pennulla ei ole nälkä. Mitä ruokaa syötät, jos pentu ei esim. tykkää siitä. Monesti pentueessa kilpailua, syövät siten. Omalle koiralle jouduin vaihtamaan ruokamerkkiäkin sitten myöhemmin. Mutta älä ainakaan ihan heti mene vaihtamaan, jospa vielä vaan tottumista uuteen kotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ishtar:
Badass

On erittäin tärkeää, ettet anna koirannappuloita kuivana, sillä ne imevät mahasta nesteitä ja pennun/aikuisen koiran kohtaloksi voi koitua vatsalaukunkiertymä. Varsinkin syvärintakehäisillä koirilla on tuota taipumusta kiertymään. Koirasi kasvaessa kannattaa ruokakuppi sijoittaa esim. 20 sentin korkeuteen (tehkää ruokapöytä), jotta korkean koiran on helpompi siitä ruokailla.

Tarjoa aina ainoastaan turvotettua ruokaa, sama se, millä turvotat.

Minä ainakin ymmärsin, että aloittaja turvottaa ruoan, kun luin alku tekstiä

:/
 
Hupsis, sori, etten lukenut kunnolla :ashamed:

Meillä on pennuille tarjoiltu ruokaa pitkin päivää, eikä olla niin tuijoteltu mittakuppeihin eikä kelloihin. Koiran kasvaessa tarkemmat rajoitukset ruoka-aikojen ja -määrien suhteen tietenkin on paikallaan.

Anteeks vielä kerran :flower:
 
Alkuperäinen kirjoittaja badass:
acanan large breed puppya.
kasvattajan kirjallinen ohjeistus on et 2,5-3dl 4kertaa päivässä..
Siis 3 dl kuivana, sehän tekee jo tuplasti kostutettuna? Jokatapauksessa tekisin niin, että ottasin kupin heti pois, kun on pari kertaa nostanut päänsä sieltä pois.
 
Favorina harmaana
Meillä ollu vaan kaukkareita mutta isoja kuitenkin :) niin, pentu ollu teillä vasta viikon. Sen kotiutumiseen menee vielä aikaa. Esim. toi kermaviili ei ole pilalle hemmottelua vaan ihan hyvä keino huijata syömään. Kun hän kotiutuu maistuu ruoka jo eri tavalla ja kermaviilin voi jättää pois. Meillä on jouduttu käyttämään jauhelihaa jne. tossa vaiheessa. Aina noista extroista on eroon päästy.
 
...
Eikös se niin mee ett max.10min annat syödä ja sit kuppi pois. Kyllä pentu syö jos on nälissään, mut tuputtelua ei kyl voi.

Jännä muutes nuo piimä ym.mahd.ohjeet, ku (etenki isolla koiralla)liika kalsium voi saada pahoja aikaan, ku laadukkaissa nappuloissa on riittävästi sitä.. No en siitä murehdi.

Mut en suosittele opettaa herkkuihin vaan seurata ett jos ei pitemmän päälle kelpaa, ni kylmästi nappulat vaihtoon. Kasvattaja varmaan osaa neuvoo toista vaihtoehtoa. Ja iso on määrä, ku joissain ruuissa tuo on koko päivän annos..

Onnea uudesta tulokkaasta. Pennut on aina mielettömän sulosia:)
 
Favorina taas
Ja toi ruokamerkin vaihto jos ajankohtanen niin kasvattajalla aina syynsä tiettyyn ruokaan. Hän on kuitenkin vastuussa pennustaan, ja suosituksia pitäis yrittää noudattaa jo senkin takia. Kävin just kasvattajakurssin ja voi itku mitä horror tarinoita :( (en nyt teidän hommaa tarkota.)
 
vieras
montako koiraa on kuollut täyden ruoka kupin ääreen? jos ei syö niin sitten ei syö. En suosittele että opetat koirasi kaiken maailman herkkuja syömään napujen kanssa, saat siitä ainaisen riesan. Kyllä ne isot hutaleet kerkeää sinut vielä perikatoon syödä! =)
 
ff
jospa se ohjeistus onkin et tuo määrä jaetaan 4 kertaan? ainakin me saatiin sillon sellaset ohjeet, Jos sul tosiaan on jotain epäselvää,ni kyl hyvä kasvattaja auttaa mielellään muka hassuissakin kysymyksissä ja vaikka joka päivä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja badass:
sekä minä että mies ymmärrettii et kuivana 3dl ja niin ymmärtää ohjeistakin, mut jos onki tarkottanu turvotettuna 3dl? :eek: :ashamed:
Mä uskoisin että kuivana. Semmoisenahan se kuppiin mitataan. :) Voithan aina soittaa kasvattajalle, ja kysyä. Tai onko rodulla omaa keskustelupalstaa missä voisi kysellä aiheesta?

Tai sitten ihan maalaisjärjellä mennään, jos pentu kasvaa ja kehittyy ja jaksaa tohuta niin eiköhän määrä ole hyvä!
 
...
Tuo 3dl/pv kuulostais melko järkevältä, mut voihan olla myös 3dl/kerta. Mut kuivana melko tod.näk. Vaikeehan niitä on turvotettuna mitata.

Soita huomenna sille kasvattajalle. On varmasti mielissään, ku olet asialla ja kysyt häneltä:)
 

Yhteistyössä