Antaisitteko ostaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pesky Pixie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23342501]On tossa se ongelma, että 5-vuotias ei vielä ymmärrä rahankäytöstä ja on aika karua, että synttärilahja opettaisi ettei raha riitä aina kaikkeen ja se loppuu joskus...

Meillä vajaa 5-vuotias käytti viikkorahansa karkin sijasta leluun ja vaikka asian selitimmekin, niin alkoi myöhemmin päivällä itkemään, kun ei ollutkaan karkkipäiväkarkkia... Joo, siihen loppui meidän viikkorahakokeilu ;) .[/QUOTE]

Ei kai kukaan vielä viisvuotiselle anna viikkorahaa? Eihän sen ikäinen ymmärrä rahasta yhtään mitään.

Kaikenlaisia, huoks.

Pesky on osannut kasvattaa lapsensa liiankin hyväsydämmiseksi. Toivottavasti tulevaisuudessa siitä ei tule ongelmaa lapselle.

:D No se ei ole ollut ainakaan mitään tietoista kasvattamista siihen suuntaan. :p Ainakin olen yrittänyt lapset kasvattaa niin, että eivät liian kilttejä olisi, ja osaisivat sanoa vastaankin. Mä olen vähän sellainen "ei-osaa-sanoa-ei"-tyyppi, ja olen lapsille yrittänyt opettaa, että oikeasti pitää kuunnella omaa sydäntä ja tehdä sen mukaan.

Alkuperäinen kirjoittaja järki hoi;23342561:
Ei kai kukaan vielä viisvuotiselle anna viikkorahaa? Eihän sen ikäinen ymmärrä rahasta yhtään mitään.

Kaikenlaisia, huoks.

Mä sain viikkorahaa jo 4-vuotiaana ja kävin isosisarusten kanssa ostamassa lauantaisin karkkipäiväkarkit sillä lähikiskalta, jossa myytiin irtokarkkeja. Ihan itse mä mietin, että mihin karkkeihin rahat riittävät. Oli kova homma miettiä, että otanko tavallisen tikkarin markalla vai maksanko 2,5 markkaa pillitikkarista...

Rahankäyttöä ja sen arvon oppii vain käytännössä ja 4-vuotiaana voi ihan hyvin aloittaa. Tosin ei silloin, jos se on liian "rankkaa".

Asia sitten ratkesi. :) Eilen käytiin tyttöjen kanssa lelukaupassa, ja esikoinen osti itselleen kaksi juttua (ponit ja lumikuningatar-setin) sekä yllätykseksi siskolleen keijusetin, jossa oli keijukuningatar ja kaksi pienempää keijua. Pikkusisko oli ikionnellinen ja sanoi että haluaa itsekin ostaa isosiskolle jotain kivaa kun saa rahaa. :heart:

Meillä esikoinen (7v poika) ollut aina samanlainen, haluaa hemmotella itsensä lisäksi perheenjäseniään ja parhaita ystäviään.

Ollaan aina tilannekohtaisesti harkittu. Eli vaikka kaveri tulisi iloiseksi jostain isosta ja kalliista lahjasta, niin käymme läpi sen ettei ole oikein sopivaa, eikä tarpeen antaa sellaista, kun ei ole sukua. Sukulaisille ja perheenjäsenille on järkevissä rajoissa annettu ostaa ja joko avustettu tai joskus hankittu esim. 3-vuotiaan pikkusisaruksen nimissä jotain kovasti toivottua hänelle.

Kun sitä haluaisi lapsen olevan sekä antelias että järkevä raha-asioissa...

[QUOTE="vieras";23399996]Toivottavasti ymmärrät heti huomenissa käydä ostamassa sen pussilakanasetin sille pienemmälle ja molemmille vaikka hienot prinsessayöpaidat.[/QUOTE]

No en. :D Miksi mun pitäisi nyt käydä ostamassa pussilakanasetti pienemmälle? :O Yöpaitoja ei meidän prinsessat käytä, niitä on kaapissa monia, ja kaikkien olemassaolo on ihan turhaa, joten sellaisiakaan en ole ostamassa.

Asia sitten ratkesi. :) Eilen käytiin tyttöjen kanssa lelukaupassa, ja esikoinen osti itselleen kaksi juttua (ponit ja lumikuningatar-setin) sekä yllätykseksi siskolleen keijusetin, jossa oli keijukuningatar ja kaksi pienempää keijua. Pikkusisko oli ikionnellinen ja sanoi että haluaa itsekin ostaa isosiskolle jotain kivaa kun saa rahaa. :heart:

:heart: :)

Yhteistyössä