Antaisitteko elvytystä pultsarille?

• Viestiketjun aloittaja juli
  • Ensimmäinen viesti
juli
Mietin vaan, jos semmoinen tapaus kohdalle osuisi eikä muita olisi lähimailla. Minä en rehellisesti osaa sanoa, sen näkisi kai vasta sitten.... Ambulanssihan on helppo soittaa, mutta se on useinkin liian myöhäistä.

Alkuperäinen kirjoittaja valitettavasti en:
ilman kunnollisia suu- ym suojia en todellakaan!!
nykyiset uudet elvytysohjeet antaa ohjeet myös pelkästä painamiselvytyksestä ilman puhaltelua ainakin alkajaisiksi (ja yleensä jo muutamaan minuttiin saadaan jo muutakin apua paikalle). pääasia että veri kiertää vaikkei hapetukaan enää.
Mutta "elvytys" (väärä sana, myönnän,mutta mitä käyttäisin) on myös sitä että katsotaan että pelaako elintoiminnot miten ja esim estetään tukehtumasta oksennukseensa eli käännetään kylkiasentoon yms

Kyllä, vaikka ajatus ei kuulostakaan kovin houkuttelevalta! En usko, että tosi tilanteessa edes kovin montaa sekuntia miettisin.. Vaikka meille kyllä opetettiin ihan koulussa, että nyky-aikana on parempi hieman varoa kuin rynnätä suinpäin auttamaan, esim.tuntemattoman vereen pitäisi suhtautua varoen..

vieras
No, aika korkea kynnys on lähteä ns. "paljain käsin" elvyttelemään, kun on tottunut töissä tekemään sen välinein ja "suojattuna". Mutta taas, kun on kerran ammattilainen, niin ei sitä voi oikein olla elvyttämättäkään... Jos ei muuta, niin noloahan se olis jos ammattiauttaja sais syytteen heitteillejätöstä ja kuolemantuottamuksesta... :whistle: Eli elvyttäisin - hätä keinot keksii ( sen suojautumisen suhteen siis )...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Mä en liiku samoissa piireissä puliukkojen kanssa.
et samoilla kaduillakaan?? Minä vaikka en pultsareiden kanssa liiku myöskään, en epämääräisillä alueilla enkä epämääräiseen aikaan olen joutunut kolmesti elämässäni (näin äkkiä ajatellen) apua pultsareillekin soittamaan. luojankiitos en suustasuuhun touhuihin joutunut mutta tarkistin kyllä hengittävätkö ja kääntelin kahta näistä kyljelleen etteivät oksennukseen tukehdu (kun toinen varsinkin alkoihin yhtäkkiä oksentaa).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, aika korkea kynnys on lähteä ns. "paljain käsin" elvyttelemään, kun on tottunut töissä tekemään sen välinein ja "suojattuna". Mutta taas, kun on kerran ammattilainen, niin ei sitä voi oikein olla elvyttämättäkään... Jos ei muuta, niin noloahan se olis jos ammattiauttaja sais syytteen heitteillejätöstä ja kuolemantuottamuksesta... :whistle: Eli elvyttäisin - hätä keinot keksii ( sen suojautumisen suhteen siis )...
Peesaan. Mut kyllä se puhallus jäis ilman suojaa pois, painelisin kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja khalawah:
Kyllä elvyttäisin, epäröimättä. Mikä ihme ihmisiä vaivaa (jos taito siis löytyy) :eek:

Mä jäin miettimään lähinnä siksi, että tiedän, että isäni päättäisi päivänsä jos uskaltaisi.

Tietenkin, jos minä olisin syyllinen avuntarpeeseen (esim. päälleajajana) antaisin elvytystä. Kuten myös tuntemattomalle muissa olosuhteissa.

Taare
kuinkas moni menee herättelemään pultsaria esim bussipysäkillä? muistan kuinka joku aika sitten eräs pulsu sai maata kuolleena pysäkillä hyvän tovin vain siksi koska hänellä oli kossupullo vieressä--> ihmiset päättelivät että hän on sammunut alan mies

kyllä yrittäsin elvyttää minkä osaisin.. ja tässäkin ketjussa kaikki mieltää tuon pultsarin joksiki keski ikäseksi juoppo ukoksi,mutta entäpä jos se olisi vaikka pari kymppinen alkoholisoitunut tyttö niin jättäsittekö sen kuolemaan???

Yhteistyössä