Antaisitteko elvytystä pultsarille?

• Viestiketjun aloittaja juli
  • Ensimmäinen viesti
yx vaan
Alkuperäinen kirjoittaja yx vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
kyllä antaisin ja olen antanutkin Herttoniemen asemalla. Sitten odottelinkin puoli vuotta hepatiitti tuloksia!

Niin ja voin sanoa, että se odottaminen oli yhtä helvettiä. Onneksi ei tarttunut!
Mä olen saanut hepatiitin elvytys tilanteessa.. Se kyllä opetti ajattelemaan.. :(
Onneksi en jäänyt kantajaksi!
Soittaisin ambulanssin tietysti paikalle.

The titityy
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Alkuperäinen kirjoittaja Tansku83:
Totta kai elvyttäisin! En ymmärrä miten kukaan voi olla niin julma, että katsoisi vain vierestä, kun toinen kuolee (ja vain sen takia, että inhottaa!? ). Siihen voi vaikka laittaa jonkun kankaan väliin suojaksi, jos ei muuta suojaa ole. Ja 112 kun soittaa, saa varmasti elvytysohjeet.
Mitä se keneltäkään olisi pois jos joku puliukko kuolisi?
Sanotaan että jokaista jää joku suremaan, pultsariakin.
Ryyppykaverit varmaan ainoat. Jos joku todella välittää, tekee kaikkensa saadakseen lähimmäisen asiat kuntoon, eikä antaisi ryömiä pohjamudissa.
Meillä suvussa paljon alkoholisteja ja tasaiseen tahtiin ovat kuolleet.
Onhan heitä yritetty auttaa, mutta kun eivät aina ole ottaneet apua vastaan.
Alkoholismi on sairaus jolle harva enää voi mitään kun on tiettyyn pisteeseen mennyt.

Isänikin on alkoholismiin kuollut kun olin 6v.

Kaikkia näitä kuolleita olemme surreet, ovathan he olleet sukua.

No ehkä antasin jos mulla ois mukana vaikka paperia millä voisin sitten suojata suun koska muuten en suusta suuhun elvytystä tekis :/ Enkä kyllä elvyttäs ketään muutakaan ilman jotain suojaa suulla.Ja tietysti ambulanssin soittasin ja yrittäsin helpottaa toisen oloa.Eihän pultsarilla ole sen vähempää ihmisarvoa kun kenelläkään muullakaan.

tohloppi
No en sitten ikimaailimassa, vieressä kattosin ku viimeiset kuolinkorahdukset vetää ja naurasin päälle: no niin säästy tässäkin yhteiskunnan ja sossun rahat kun turha ihmisraato kuolee pois, hahaa.

Niinkö pitäisi suhtautua?

Miten niin VAIN ryyppykaverit jäisi suremaan? Ei, ne just ei sure. Pitkää aikaa ainakaan.

Katso lastasi,naapruin kakaraa ja kysy, miksi se aikoo tulla isona. Ei kukaan lapsi sano: alkoholistiksi, narkkariksi, yhteiskunnan loiseksi, muiden halveksimaksi; semmoseksi haluan tulla isona.
Ei,
Jokainen ihminen on joskus ollut lapsi, jokainen on arvokas, jokaista ihmistä joku rakastaa ja on jollekin tärkeä.

Mieti, miten haluaisit itseäsi kohdeltavan ja kohtele muita samallla tavalla.

Riippuen tapauksesta ja jos tapaus näyttäisi erittäin pahalta niin jättäisin elvyttämättä vaikka olisi suojat sun muut tarjolla. Mistä sitä tietää minkä puukon tai huumepiikin ne vetäsee taskustaan selvittyään. Tai jos joku vaan teeskentelee pusikossa tajutonta ja raiskaa avun antajan.
Ei itsensä suojelemisessa mitään pahaa pitäisi olla. Suomen laki kylläkin laittaisi varmasti linnaan heitteille jätöstä :/
Ambulanssin soittaisin jokaiselle tarvitsevalle.

alkoholistin tyttö
Alkuperäinen kirjoittaja The titityy:
Alkuperäinen kirjoittaja Tansku83:
Totta kai elvyttäisin! En ymmärrä miten kukaan voi olla niin julma, että katsoisi vain vierestä, kun toinen kuolee (ja vain sen takia, että inhottaa!? ). Siihen voi vaikka laittaa jonkun kankaan väliin suojaksi, jos ei muuta suojaa ole. Ja 112 kun soittaa, saa varmasti elvytysohjeet.
Mitä se keneltäkään olisi pois jos joku puliukko kuolisi?
Sanotaan että jokaista jää joku suremaan, pultsariakin.
Ryyppykaverit varmaan ainoat. Jos joku todella välittää, tekee kaikkensa saadakseen lähimmäisen asiat kuntoon, eikä antaisi ryömiä pohjamudissa.
Minä olen tehnyt kaiken mahdollisen että isäni lopettaisi juomisen, mutta hän juo kun itse sitä tahtoo... Minä en raitistumispäätöstä hänen puolestaan pysty tekemään, vaikka sitä todella haluaisin. Rakas se on silti ja varmasti surisin jos kuolisi!!!

harmaana nyt
Alkuperäinen kirjoittaja tohloppi:
No en sitten ikimaailimassa, vieressä kattosin ku viimeiset kuolinkorahdukset vetää ja naurasin päälle: no niin säästy tässäkin yhteiskunnan ja sossun rahat kun turha ihmisraato kuolee pois, hahaa.

Niinkö pitäisi suhtautua?

Miten niin VAIN ryyppykaverit jäisi suremaan? Ei, ne just ei sure. Pitkää aikaa ainakaan.

Katso lastasi,naapruin kakaraa ja kysy, miksi se aikoo tulla isona. Ei kukaan lapsi sano: alkoholistiksi, narkkariksi, yhteiskunnan loiseksi, muiden halveksimaksi; semmoseksi haluan tulla isona.
Ei,
Jokainen ihminen on joskus ollut lapsi, jokainen on arvokas, jokaista ihmistä joku rakastaa ja on jollekin tärkeä.

Mieti, miten haluaisit itseäsi kohdeltavan ja kohtele muita samallla tavalla.

Hyvin kirjotettu,tätä peesailen!
Aika surullista luettavaa täältä monien kommentit...

Eipä jättäisi meikäläisen omatunto enää koskaan rauhaan, jos jonkun kuolemaan jättäisin. Elvyttämistä en kuitenkaan ossaa, joten yrittäisin olla muulla tavalla avuksi. Se taito pitäs kyllä opetella kiireen vilkkaan.

Kyl mie tuumaan tuota sammaa, että tee toiselle niin kuin haluat ittellesi tehtävän.

Miina
Alkuperäinen kirjoittaja raitis:
Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Mä en liiku samoissa piireissä puliukkojen kanssa.
olipa hölmö kommentti
Miten niin hölmö? Ei kaikki asu samoilla alueilla deekujen kanssa.
Jos vaikkapa kulkee kaupungilla, voi ihan päiväaikaan nähdä sammuneen tyypin. Me asutaan vielä pari päivää roskaväen keskellä. Täällä (tässä talossa tai naapuritalossa) en soittaisi ambulanssia kenellekään juopolle, narkkarille tai mannelle tai maahanmuuttajalle. Puhumattakaan elvyttämisestä.
Maahanmuuttajalle?? Milläs perusteella sä sen ambulanssin sitte soittasit ja kenelle?

A shadieeyah
tietysti elvyttäisin.
sehän on jokaisen kansalais velvollisuus auttaa hädässä olevaa.
Ja ihmisiä ne on siinä missä mekin vaikka ovatkin eri tien elämälleen valinneet.

PahaSilmä
En anna elvytystä pultsarille. kokemattoman ihmisen suusta suuhun elvytys ei yleensä edes onnistu, vaan ilma puhaltuu elvytettävä mahaan, elvytettävä oksentaa ja kuolee tukehtumalla.

Kyllä minä apua hälytän ja herättelen, mutta en halua saada mitään hepatiittia tai HIVtä. En mene myöskään painamaan kenenkään jalka valtimoa kiinni.

Lapsi onkin sitten erijuttu, lasta auttaisin mieluummin.

ei jummarra
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
En anna elvytystä pultsarille. kokemattoman ihmisen suusta suuhun elvytys ei yleensä edes onnistu, vaan ilma puhaltuu elvytettävä mahaan, elvytettävä oksentaa ja kuolee tukehtumalla.

Kyllä minä apua hälytän ja herättelen, mutta en halua saada mitään hepatiittia tai HIVtä. En mene myöskään painamaan kenenkään jalka valtimoa kiinni.

Miten lapsi eroaa aikuisesta?
Lapsen veren kauttako et voi saada mitään tautia? -väärin,voit saada taudin ihan yhtä hyvin lapsesta kuin aikuisesta!

Ja sitä paitsi,elvyttää voi vaikka ihan vaan painelemalla.

Pidä huoli ettet itse joudu avun kohteeksi...kukaan ei uskalla esim kolarissa tulla painaan sulta valtimoa ettei vaan saa sulta tautia. :-(

PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja ei jummarra:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:

Miten lapsi eroaa aikuisesta?
Lapsen veren kauttako et voi saada mitään tautia? -väärin,voit saada taudin ihan yhtä hyvin lapsesta kuin aikuisesta!

Ja sitä paitsi,elvyttää voi vaikka ihan vaan painelemalla.

Pidä huoli ettet itse joudu avun kohteeksi...kukaan ei uskalla esim kolarissa tulla painaan sulta valtimoa ettei vaan saa sulta tautia. :-(

Kuule tiedätkö miltä tuntuu pelätä, että on saanut HIV:en tai B-hepatiitin?

Tule sitten sanomaan uudestaan, kunb olet pelännyt sellaista noin puoli vuotta.

Lapsen hengen lasken omaa henkeäni arvokkaammaksi.

PahaSilmä
Ja paskat, helppohan sitä on täällä vastata, että juujuu kyllä auttaisin ja kyllä elvyttäisin. Niin niin varmaan, mutta jos oikeasti olisi noin paljon halukkaita auttamaan, niin miksi ne spurgut makaa kaduilla kuitenkin verissään aina siihen asti, että minä tönäisen ja kysyn että hei käppänä mitäs kuuluu oletko kunnossa.

Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja Miina:
Alkuperäinen kirjoittaja raitis:
Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Mä en liiku samoissa piireissä puliukkojen kanssa.
olipa hölmö kommentti
Miten niin hölmö? Ei kaikki asu samoilla alueilla deekujen kanssa.
Jos vaikkapa kulkee kaupungilla, voi ihan päiväaikaan nähdä sammuneen tyypin. Me asutaan vielä pari päivää roskaväen keskellä. Täällä (tässä talossa tai naapuritalossa) en soittaisi ambulanssia kenellekään juopolle, narkkarille tai mannelle tai maahanmuuttajalle. Puhumattakaan elvyttämisestä.
Maahanmuuttajalle?? Milläs perusteella sä sen ambulanssin sitte soittasit ja kenelle?
Lapset (rodusta riippumatta), ns. normaalit ihmiset. Mustat/ruskeat/mannet unohtaisin.

Yhteistyössä