Antaisitko rangaistuksen? Ja jos niin millaisen?

• Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti
"a p"
Juu illalla perhepalaveri tiedossa kunhan vanhempi kotiutuu. Se on vaan isossa (ja suht köyhässä) perheessä vaan opittava tuo jakamisen taito halus tai ei niin kauan kun kotona asuu. Mutta pitää nyt tehä selvät säännöt noiden mopojen kanssa.
Isommalla vähän muutenkin ollut sitä että tekee just sen mikä itteä kiinnostaa, mutta yhteisen hyvän eteen ei tee yhtään mitään. Kun taas nuorempi ihan eriluontoinen.

Noinko monesta on ok tahallinen ilkeys sisarusten kesken? :O

Silkkaa vittuilua isommalta viedä mopon avaimet mukanaan, jos ei itse mopoa käytä, vaikka toinen on just kortin saanut ja oma moponsa on hajalla.
Siihen vielä päälle se, että isompi on aiemmin useita kertoja saanut luvan lainata nuoremman mopoa tarvitessaan ja varmasti sillä ehdolla, että palvelus maksetaan takaisin aikanaan.

Tuossa ei omistusoikeus paina kun perheestä puhutaan. Perheessä jaetaan asioita ja autetaan toisia.
Minä osoittaisin vanhemmalle millaista on elää perheessä, missä vanhemmat vastaa yhtäkkiä vain perushuollosta eli ruoka, lämpö ja vaatteet. Telkkaria ei tartte katsella, lehteä lukea, herkkuja syödä... oppii toisten ihmisten kanssa asumisenpelisäännöt.
Näistä samaa mieltä.

viera.s
[QUOTE="a p";29648590]Nyt oli tosin kyse vastavuoroisuudesta. Jos on saanut toiselta palveluksen pitäisi olla valmis tekemään itse palvelus kun toinen on sen tarpeessa. Tulipahan huomattua että oma lapsi osaa olla aika k.pää halutessaan. Sen verran paljon viime kesänä pienemmän mopoa lainasi.
Auton avaimet saa aikanaan sopimuksen mukaan.[/QUOTE]

Mutta ei käytöstapojen puutteeseen voi oman käden oikeudella reagoida, silloin syyllistyy rikokseen. Eikä nuori opi mitään, jos pakolla ne palvelukset hänestä revitään. Vastavuoroisuuden pitää olla vapaaehtoista.

[QUOTE="a p";29648649]Juu illalla perhepalaveri tiedossa kunhan vanhempi kotiutuu. Se on vaan isossa (ja suht köyhässä) perheessä vaan opittava tuo jakamisen taito halus tai ei niin kauan kun kotona asuu. Mutta pitää nyt tehä selvät säännöt noiden mopojen kanssa.
Isommalla vähän muutenkin ollut sitä että tekee just sen mikä itteä kiinnostaa, mutta yhteisen hyvän eteen ei tee yhtään mitään. Kun taas nuorempi ihan eriluontoinen.[/QUOTE]

No tässä on teillä vanhemmilla "vähän" enemmän työnsarkaa isomman kanssa kuin pienemmän.... ;)

Minäkin ihmettelin, millaisia vastauksia olet saanut, ihan älytöntä! Ei ihme, että monissa perheissä on ongelmia. Ei sisarusten tarvitse tai pidä ilkeillä toisilleen.

Käytäisiin kyllä keskustelu siitä, millä tavalla toiset tätä vanhempaa auttavat (pyykkihuollot jne. kuten joku sanoikin jo edellä) ja mitä sitten tapahtuu, kun kukaan ei auta toisiaan tarvittaessa.

"a p"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29648817:
Minäkin ihmettelin, millaisia vastauksia olet saanut, ihan älytöntä! Ei ihme, että monissa perheissä on ongelmia. Ei sisarusten tarvitse tai pidä ilkeillä toisilleen.

Käytäisiin kyllä keskustelu siitä, millä tavalla toiset tätä vanhempaa auttavat (pyykkihuollot jne. kuten joku sanoikin jo edellä) ja mitä sitten tapahtuu, kun kukaan ei auta toisiaan tarvittaessa.
Kiitos kun joku edes tajus mikä itsellä ollu pointtina. Mutta nyt joudun poistumaan koneelta kokonaan. Kurkkaan kyllä viel ketjua kun pääsen taas koneelle.

vieras*
[QUOTE="a p";29648520]Tilanne on vaan nuoremman kannalta epäreilu, kun antoi jo moponsa lainaan aikaisemmin. Ei tuo nyt isommalta olis mistään pois jos toinen käy muutaman lenkin silloin kun ei itse kotona.
Ja luulen että myös jatkossa on tilanteita että toisen pitää päästä esim töihin ja oma mopo on rikki. Asutaan korvessa mistä on pitkä matka joka paikkaan.[/QUOTE]

Antaessaan lainaan sai ajaa vain omassa pihassa eli ei liikkunut paikasta a paikkaan b. Eli eri tilanne kuin teinillä, se joka on moponsa rikkonut kärsiköön seuraukset.

"vierailija"
vanhempi sisarus ei aina lainaa tavaroitaan. Joskus lainasin ilman lupaa ja joskus vanhempi sisarus minun tavaroita ilman lupaa :). No minulla polkupyörä jota lainaili ilman lupaa..kiva aamulla lähteä kouluun pyörällä kun "joku" oli lainannut pyörää ja jättänyt pyörän auton taakse ja eikä huomannut pyörää niin se olis sitten jenkoilla tanko.

Ehkä siks ei halua lainata että ei mällää paskaks?

Kuka ne bensat niille mopoihin maksaa? Maksavatko itse kaikki? Jos ollaan itsekkäitä, niin hoidetaan sitten myös koko setti ihan itse alusta loppuun. Jos isompi ei lainaa mopoa, ei myöskään tipu bensarahaa omaan mopoiluun.

Jos mä olen ostanut jotain omilla rahoillani niin miksi ihmeessä mun pitäisi antaa toisen sitä myös käyttää? Omituinen perhe.
Mun mielestä -ja näin siis meillä- perhe on yksikkö, jossa kaikki auttavat ja tukevat toisiaan. Niin hyvinä kuin pahoinakin päivinä. Aina ei ole kivaa, tietenkään. Mutta omaan perheeseen täytyy voida luottaa. Koti on paikka jossa jokainen opn turvassa. Ja tähän liittyy myös se että kyllä meillä lainaillaan toisten tavaroita. Kännykkää, tablettia, tietokonetta, kirjaa, annetaan vihkosta paperia ja kyniä tarvittaessa... Myös vaatteita lainataan toisen kaapista jos omasta ei sopivaa löydy. Meillä on kolme autoa, joita minä ja mies ajetaan katsomatta kumpi ne oikeasti omistaa.

Yhteistyössä