Antaisitko lapsen pissata lattialle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä varmaan lähtisin lapsen kanssa potta-/supistajaostoksille. Selvästi _osaisi_ käydä vessassa oikeaan aikaan, joten jos olisi itselle mieluinen pissaamispaikka, niin eiköhän se siitä lähtisi.

Meillä poika ei suostunut eläissään potalle. Meni lopulta suoraan pöntölle. En tehnyt pottavenkoilusta mitään numeroa, vaan poika opetteli ihan itse. Odotapa pari kuukautta, niin saattaa olla jo ihan ihan eri tahti.

Tuohan on jo kuitenkin hyvä alku, että menee sinne vessaan kun hätä on eikä vahinkoja tule muualle. Nyt vaan tosiaan alat ohjaamaan sitä pissiä johonkin parempaan paikkaan, vaikka ensin siihen ämpäriin tai vatiin, mitä muutkin edellä ehdotti? En kuitenkaan antais montaa päivää pissiä lattialle ilman ohjausta. Kehuisin pissistä ja alkaisin yrittämään uudestaan vaikka sitä tarrataulua tai muuta kun pissi saadaan siirtymään lattialta oikeelle paikalleen...

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Jos pissan siivoaminen ei sua itseäsi haittaa ja pissan tultua kehut ja muistutat että kun jo näin hienosti tietää pissahädän niin kohta lapsi varmastikin oppii pissaamaan potalle tai pöntölle, niin ei tuossa musta ole mitään ongelmaa. Ei lapselle jää mitään väärää käsitystä siitä että pitkin lattioita pissailu olis ok.

tällanen lapsi joka osaa kammota toistuvasti pottaa ei sinusta vois saada väärää käsitystä siitä että lattioille pissailu ois ookoo? juuh...asiahan on päivänselvä.

Ei, jos äiti samalla sanoo mihin pissa oikeasti kuuluisi. Jostain tullut pottakammo on ikävä juttu mutta jos lapsi osoittaa edistystä kuivaksi oppimisessa niin että opettelee tunnistamaan pissahätäänsä ja pissaa vapaaehtoisesti lattiakaivoon, niin kyllä se mun mielestä on iso edistys, ja kertoo siitä että lapsi on valmis opettelemaan kuivaksi jos vaan vanhemmat keksivät jonkun keinon joko päästä potta- tai pönttökammosta yli tai keksiä jonkun muun ratkaisun. Kyseessähän oli ap:n tilanteessa vessan lattia, ei lattioille pissailu ylipäätänsä (esim. keittiössä, makkarissa..).

tuolla logiikalla se lapsi menee kyllä siihen pöntölle, kun äiti kerta niin sanoo.

Siis ajatteletko että 3-vuotias lapsi ei ihan oikeasti tiedä mihin kuuluisi pissata? Potta- ja pönttökammo on eri asia kuin epätietoisuus esim. vanhempien vessatavoista.

En oikein tajua, miksi noin ison lapsen pitäisi pissata lattialle, koska oletettavasti kumminkin ymmärtää puhetta ja yleensä ton ikäiset myös puhuu itse jo.

En mä kyllä kolme vuotiaalle vaippoja enää laittais,toisaalta taas en kyllä antais lattiallekkaan pissiä,että onpas pulma. Ja kolme vuotias kyllä jo ymmärtää puhetta,ainakin meillä,pitäskö vaikka vähän keskustella lapsen kanssa asiasta.

Kuulostaa järkyttävältä. Noin iso vaipoissa ja ettei tuon vertaa puhetta ymmärrä? Onko lapsella dysfasia tai joku muu todettu tila, joka tämän on aiheuttanut? Vai oletko jossain vaiheessa pakottanut lasta potalle ihan voimalla tms.

Enpä osaa kuvitella tuollaista itselle, hyi.

Jos ap:n tavoite on saada lapsensa tiedostamaan hätänsä ja oppimaan kuivaksi niin silloin väliaikainen lattialle pissaaminen kyllä musta palvelee tarkoitusta hyvin, samalla kun sen varsinaisen ongelman eli pottakammon kanssa työskennellään.

Meillä on ollut pitkäjänteistä työskentelyä suihkukammoisen lapsen kanssa (jonka biol.äiti oli tunkenut jääkylmään suihkuun raivostuessaan :kieh: ) ja koska suihkuun pakottamisesta lapsi olisi saanut aivan kauhean hysteerisen paniikin eikä sitä tietenkään tahdottu, pestiin hänet meille tullessaan alkuun muutoin ja sit pikku hiljaa totuteltiin suihkuun ja ongelma poistui.

Pottakammo on mun mielestä yhtä vakavasti otettava asia kuin vaikka hyönteiskammo, ne on ihan eri asioita kuin joku pieni vastenmielisyys asiaa kohtaan. Vaipoissa pitäminen ei ainakaan kuivaksi oppimista edistä.

No johan on tullut kehittäviä vastauksia :laugh:
Herranjumala.

Minusta on hyvä alku, että tarpeille mennään vessaan. Suosittelisin kokeilemaan sitä supistajaa tai pissittämään pöntölle seisaaltaan vaikka sellaiselta pikku jakkaralta.

Tuskin takana on mitään sairautta, senhän tietää jokainen ketä on hieman lapsen kehitykseen perehtynyt. Kaikki eivät kehity samaan aikaan ja samalla tavalla. Tuhriminen on sitten täysin eri asia. Liekkö nämä kaksi asiaa nyt menneet joiltain sekaisin :/

Alkuperäinen kirjoittaja Helmat korvissa:
No johan on tullut kehittäviä vastauksia :laugh:
Herranjumala.

Minusta on hyvä alku, että tarpeille mennään vessaan. Suosittelisin kokeilemaan sitä supistajaa tai pissittämään pöntölle seisaaltaan vaikka sellaiselta pikku jakkaralta.

Tuskin takana on mitään sairautta, senhän tietää jokainen ketä on hieman lapsen kehitykseen perehtynyt. Kaikki eivät kehity samaan aikaan ja samalla tavalla. Tuhriminen on sitten täysin eri asia. Liekkö nämä kaksi asiaa nyt menneet joiltain sekaisin :/

ei kehity kaikki lapset samaan aikaan ei. Toiset ymmärtää 1,5 vuotiaana jo järkipuheen. Mutta kyllä selkeän puheen pitää mennä perille viimeistään kolmevuotiaana tai on oikeasti jo jotakin isompaa ongelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mites se oppis että se on väärin jos annat luvan siihen

Jos lapsi näkee että vanhemmat käyvät vessassa pöntöllä, hänelle luetaan kirjoja joissa lapset käy potalla tai pöntöllä niin kyllähän se tajuaa miten ihmisten kuuluu toimia ja miten ei.

Kysymys teille jotka ajattelette lattialle pissaamisen jäävän pysyväksi tavaksi: Oletteko lapsena kuivaksi opetellessanne käyneet potalla ja jos olette, niin onko tämä "sääntö" jäänyt teille pysyvästi päälle niin että käytte vieläkin vain potalla? :o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mites se oppis että se on väärin jos annat luvan siihen

Jos lapsi näkee että vanhemmat käyvät vessassa pöntöllä, hänelle luetaan kirjoja joissa lapset käy potalla tai pöntöllä niin kyllähän se tajuaa miten ihmisten kuuluu toimia ja miten ei.

Kysymys teille jotka ajattelette lattialle pissaamisen jäävän pysyväksi tavaksi: Oletteko lapsena kuivaksi opetellessanne käyneet potalla ja jos olette, niin onko tämä "sääntö" jäänyt teille pysyvästi päälle niin että käytte vieläkin vain potalla? :o

ei tietenkään. Mutta eihän tuo lattialle pissaaminen sitä potta/pönttöpelkoa poista, vaan ihan päinvastoin!

ei tietenkään. Mutta eihän tuo lattialle pissaaminen sitä potta/pönttöpelkoa poista, vaan ihan päinvastoin!

Mitenniin päinvastoin? Voihan olla että se ei hetkauta pelkoa suuntaan tai toiseen. Joka tapauksessa lapsen tarve olla laskematta alleen ja oppia kuivaksi toteutuu tuossa vessan lattiakaivoon pissaamisessa. Miten itse sit toimisit tällasessa tilanteessa? Jos lapsi ei vaan suostu potalle niin pitäisit vaipoissa vaikka edellytykset kuivana olemiseen muuten olis olemassa?

Itse en pikkulapsena suostunut käymään mummolan ulkohuussissa koska pelkäsin sitä reikää. Onneksi mua ei laitettu vaippoihin vaan mummo toi ämpärin. Vähän kasvettuani huussissa käyminenkin alkoi sujua.

Itse en pikkulapsena suostunut käymään mummolan ulkohuussissa koska pelkäsin sitä reikää. Onneksi mua ei laitettu vaippoihin vaan mummo toi ämpärin. Vähän kasvettuani huussissa käyminenkin alkoi sujua.

Sulla oli vaan puhutun ymmärtämisessä vikaa ;)

veisin lasta sinnikkäästi potalle /pöntölle, kokeilisin supistajaa jne. Puhuisin järkeä. Jopa lahjoisin, tarroilla, kivalla lelulla jne. Ei se lapsi kuole siihen että siinä potalla pitää käydä.

Ja alunperinkään en olisi tilannetta tollaseks päästänyt. Tän aloittajan peli oli menetetty siinä vaiheessa kun ensinnäkin antoi vaipparallin jatkua kolmevuotiaaksi.

veisin lasta sinnikkäästi potalle /pöntölle, kokeilisin supistajaa jne. Puhuisin järkeä. Jopa lahjoisin, tarroilla, kivalla lelulla jne. Ei se lapsi kuole siihen että siinä potalla pitää käydä.

Ja alunperinkään en olisi tilannetta tollaseks päästänyt. Tän aloittajan peli oli menetetty siinä vaiheessa kun ensinnäkin antoi vaipparallin jatkua kolmevuotiaaksi.

Ei lapsi kuole moneen muuhunkaan juttuun tyyliin selkäsaunat tai haukkuminen, mutta pelkkä lapsen hengissä pitäminen ei täytä ainakaan mun kriteerejä. Jos lapsi huutaa hysteerisenä potalle viedessä (tosin en tiedä mitä ap tarkoitti pottakammolla) ja silti siihen sinnikkäästi viedään niin se tekee mun mielestä enemmän hallaa. Lapsella on tarve opetella pissaamista ja hän on itse ratkaissut asian lattiakaivolla, onko se nyt niin vakavaa jos hän vaikka viikon verran sinne pissaisi. Ei meillä ainakaan kaakelit ehtisi siinä ajassa miksikään pinttyä kun käsisuihkulla suihkauttaisi vähän vettä perään.

Meillä 1v 2kk ikäinen käy itse kotona potalla ja joskus kiireessä saattaa tulla pieni liraus potan viereenkin, ei se mun mielestä niin vakavaa ole eikä maailmaa kaada. Jos jotain toista tuollainen haittaa niin toki saa omalla lapsellaan pitää vaippoja niin kauan kuin haluaa, mutta ap:n tekstistä käsitin että hän haluaisi saada lapsensa pois vaipoista eikä hänellä ollut ongelmaa lattiakaivon siivouksen kanssa.

Yhteistyössä