Antaisitko lapsen olla ulkona.....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äityli"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äityli"

Vieras
antaisitko 2vuotiaan lapsen olla 11vuotiaan kanssa, omakotitalon pihalla jossa on aitausta mutta 1metrin levynen aukko pihoille ajotielle. Uskaltaisitko antaa olla? Pihalla olisi polkupyörää, trampoliinia ja muita leluja.

Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen. :)

Siis, keskenään ei olisi kuin puolisen tuntia. Joisin itse kahvit sisällä ja rupattelisin muiden aikuisten kanssa. Tielle menevä aukko on ikkunoiden edessä , eli näkisimme jos siitä juoksisi.
Enkä antaisi vastuuta 11vuotiaalle, vaan kun lapsi monesti kysyy että saisiko olla minun 2v;n kanssa ulkona hetken leikkimässä. Tokihan olisi ikkunaa auki jne, kuulo ja näköyhteyksiä. Mutta silti arvelen että onko 11v niin skarppina kokoajan että katsoisi ettei 2v pääsisi juoksemaan tielle? Muuten tämä 11v huolehtii ja hoivaa minun 2vuotiasta aina kun ollaan kylässä, tykkää lapsesta paljon ja leikkii sisällä ja tarkkailee ettei saa suuhun mtn jne..

Huokaukselle; Ei ole suinkaan, voihan olla että istuisin tai seisoisin oven vieressä.
Ehkä tämä viittaa siis kysymykseni siihen kuinka nuorena ihmiset antaa jo lasten olla ulkona ilman aikuisen silmää. Olen niin tarkka lapseni kanssa että porkkanaakaan ei saa syödä ettei tukehdu :D Monet antaisi. Kysyin vain täältä että mitä mieltä muut ovat. :)

Jos 11 v on vastuullinen ja luotettava ja on luvannut vahtia pienempää herkeämättä, niin antaisin mennä.

Lapsena meitä oli iso lapsiporukka. Välillä joukossa oli mukana 2 v serkkumme. Kuljimme naapurilasten taloissa kyläilemässä. Pikkuinen sai olla aina huomion keskipisteenä. Olin tuolloin 11 vuotias.

Jos on tolkun ykstoistavuotias niin antaisin. Olipa lapset sisaruksia tai ei. Naapurin tyttö just ton ikäsenä tykkäs tulla meille käymään ja leikittää kolme neljä vuotiaita, ei tietenkään jätetty hänen hoidettavakseen vaan sai olla "isosena" pienemmille.

Mun tyttö on kaksivuotias ja en kyllä viitsisi antaa 11-vuotiaalle tuota taaperoa rasitteeksi. Vaikka luottaisin, että osaa vahtia, niin onhan siinä aika kova homma. Ja meillä ainakin tulee itku jos juostessa kompastuu ja humpsahtaa naamalleen, osaako 11-vuotias lohduttaa ja rauhoitella lapsen?

Vessassakäynnin ajaksi tms. voi mielestäni hyvin jättää, jos 11v tosiaan on luotettava.

Tuskin ehtisit lapsen perään, vaikka huomaisit, että hän juoksisi siitä aidan aukosta kohti tietä? Trampoliini on hengenvaarallinen noin pienelle lapselle ilman aikuisen valvontaa.

Siis trampoliinissa on 2metrin suojaverkko ja suojamuovit johha lapsi ei tipu/satuta itseään. Monesti 11pahastuu kun ei saa yksin olla lapseni kanssa ulkona edes hetkeä. Tietenkänä sen takia en ole päästänyt koska pelkään pahinta, eikä siinä voi 11v syyttää jos 2v juoksee auton alle. Mutta kiitos vastauksista, en päästä kyllä lapstani ulos hänen kanssaa viellä. Ehkä pari vuotta molemmille lisää niin asia on eri. Kiitos :)

Riippuu tosi paljon lapsista. 20v sitten mun 10v isoveli vahti mua usein omakotitalomme pihalla kun äidillä oli kotihommia tehtävänä ja ei sitä kummasteltu yhtään. Siitä oli kiva olla isoveljenä pikkusiskon lapsenlikkana silloin tällöin.

Niin tai jos annat luvan mennä siihen trampalle leikkimään, hyppiä ei tarvitse, vaan leikkiä muuten, tai hiekkalaatikolle hiekkakakkuja tekemään. Voithan tukkia sen kulkuaukon pyörällä, niin ainakin hidastaa siitä menemistä.

Meidän nyt 11v rakastaa touhottaa naapurin pienempien muksujen kanssa, mutta ei niitä voi raitille keskenään päästää, ihan vaan naapurin omalla pihalla, tai sitten käyvät meidän pihassa. Tässä tosin ei liikennettä ole, tien viimeiset talot ja hiljainen omakotialue, metsän keskellä, päättyvän tien päässä.

Ainoa mitä miettisin, on se kuika tempperamenttinen ja omapäinen sinun 2v on, jos on sitä lajia joka leikkii nätisti hiekkaleikkejä tmv eikä ole koko ajan pää kolmantena jalkana sinkoilemassa pois pihalta, niin kyllä mä voisin muutaman minuutin antaa olla.

Oman tyttöni kanssa (kun hän oli 2 v) olisin antanut, mutta poikani kanssa ehkä en. Poika oli tuossa iässä niin saakutin vikkelä tapaus...tyttö taas meni hiekkalaatikolle, ja kun sanoin että siitä ei sitten lähdetä pois niin hän ei lähtenyt, vaan teki kakkuja yms - jopa siten, että kävin itse välillä sisällä hakemassa vauvalle vaipan tms.

Riippuu siis lapsesta. Sekä siitä 2-vuotiaasta että 11-vuotiaasta.

Mun tyttö on nyt 7 v ja on aika ajoin rivitalon leikkipihassa ystäväni 2-vuotiaan kanssa keskenään. Omassa takapihassa on ollut miehen ystävän 2-vuotiaan kanssa leikkimässä. Hyvin menee, noista taaperoista kumpainenkin on rauhallisia tyttöjä jotka tykkäävät hajoittaa hiekka- ja lumikakkuja joita meidän tyttö heille tekee, eivätkä ole suinpäin karkaamassa mihinkään (korkeintaan kävelevät kotiin, joka siis on ihan leikkipaikan vieressä).

Yhteistyössä