Antaisitko 10 miljoonan potista rahaa myös ystäväperheellesi, jotta heidän arkensa olisi helpompaa?

• Viestiketjun aloittaja gallup
  • Ensimmäinen viesti
JONSERED Karhunkantaja
En näe mitään syytä, miksi istuisin rahojen päällä, enkä laittaisi niitä tuottamaan, vaikka sitten hyvää mieltä.

Ei ole minun tehtäväni pedata lastenkaan tulevaisuutta valmiiksi, vaikka toki sitä voi helpottaa taloudellisesti. Hautaanhan rahoja ei mukaansa saa ja jokaisella on oikeus mukavaan elämään, kunhan ei sillä muita satuta.

Eli kyllä, antaisin tarvitseville.

"vieras"
Pakko kysyä, että te jotka antaisitte isojakin summia muille ja makselisitte toisten lainoja pois niin tajuatteko, että ei niitä toisten asuntolainoja tosta vaan maksella?

JONSERED Karhunkantaja
[QUOTE="vieras";24740809]Pakko kysyä, että te jotka antaisitte isojakin summia muille ja makselisitte toisten lainoja pois niin tajuatteko, että ei niitä toisten asuntolainoja tosta vaan maksella?[/QUOTE]

Harva varmaan vastaan haraa, jos joku lupaa hoitaa lainat pois ja maksaa lahjaverotkin...

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24740500:
Minun laskupääni mukaan 100 x 10 000 on miljoona. Ja 10 miljoonaa - 1 miljoona = yhdeksän miljoonaa. Sekö ei ole mielestäsi mitään? Ja jos tosiaan joukossa on sellaisia, joille 10 000 on pikkuraha, niin eihän heille mitään tarvitsisi edes antaa.
Mun ystävissäni ei ole ketään, jolle 10 000 on pikkuraha. Mutta ei myöskään ketään, jonka arkea se helpottaisi, kuten ap:n kysymys oli esitetty. Ystäväni luultavasti ostaisivat hieman uutta kodin elektroniikkaa ja lopulla rahalla tekisivät lomareissun. Se olisi siinä. Hauskaa varmasti, muttei erityisemmin arkea helpottavaa.

Jos saisin 10 miljoonaa, niin mä ystävieni lomareissujen maksamisen sijasta tekisin jotain pitkäkestoisempaa. Alkaisin rahoittaa vammaisten lasten ratsastusterapiaa. Koittaisin jotain kautta selvittää nuoria mielenterveysongelmaisia, joille Kela ei korvaa psykoterapiaa ja joilla itsellään ei ole mahdollisuuksia sitä yskityisellä kustantaa. Maksaisin heidän psykoterapiansa. Muutaman ystäväni lasten opiskeluajan elämisen voisin rahoittaa niin, että heidän ei tarvitsisi nostaa opintolainaa. Voisin tukea syrjäytymisvaarassa olevien nuorten opiskelua ja tietä itsenäiseen elämään. Maailmassa on paljon ihmisiä, joille taloudellinen apuni olisi merkityksellisempää kuin jos antaisin 10 000 € ystäväperheilleni.

[QUOTE="vieras";24740809]Pakko kysyä, että te jotka antaisitte isojakin summia muille ja makselisitte toisten lainoja pois niin tajuatteko, että ei niitä toisten asuntolainoja tosta vaan maksella?[/QUOTE]

Mitä tarkoitat tällä? Lahjaveroako? Tuskin kukaan nyt oikeasti ajattelikaan, että käy pikapankista nostamassa miljoonan ja kävisi jakamassa näitä rahoja kavereilleen.

JONSERED Karhunkantaja
Mutta joskus kymppitonnin autokin voi olla käänteen tekevä ja todella helpottaa arkea.

Harkitsemalla huolella pystyy tekemään paljon. Esim. perustaa säätiön ajamaan jotain itselleen tärkeää asiaa ja auttamaan sitä kautta.

Jos haluaa.

Antaisin mutta anonyymisti. En todellakaan kertoisi voitosta muille kuin kaikkein läheisimmille ihmisille.

Siinähän ihmettelisivät sitten kun jonain kauniina päivänä tupsahtaisi postista kymppitonni setelirahaa kirjatussa kirjeessä.

Keittiönoita
Mutta joskus kymppitonnin autokin voi olla käänteen tekevä ja todella helpottaa arkea.

Harkitsemalla huolella pystyy tekemään paljon. Esim. perustaa säätiön ajamaan jotain itselleen tärkeää asiaa ja auttamaan sitä kautta.

Jos haluaa.
Se täytyy sanoa, että jos joku ystäväni joutuisi taloudellisiin vaikeuksiin, niin silloin kyllä auttaisin. Mutta en automaattisesti antaisi kymppitonnia kaikille ystävilleni. En antaisi edes omille lapsilleni, niin ikävä mutsi mä olen :D

Noh, ei huolta. Olen mukana vain kimppalotossa ja jos päävoitto tulee, se jaetaan 20:lle hengelle eli max puoli miljuunaa mun on mahdollista saada.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24740822:
Mun ystävissäni ei ole ketään, jolle 10 000 on pikkuraha. Mutta ei myöskään ketään, jonka arkea se helpottaisi, kuten ap:n kysymys oli esitetty. Ystäväni luultavasti ostaisivat hieman uutta kodin elektroniikkaa ja lopulla rahalla tekisivät lomareissun. Se olisi siinä. Hauskaa varmasti, muttei erityisemmin arkea helpottavaa.

Jos saisin 10 miljoonaa, niin mä ystävieni lomareissujen maksamisen sijasta tekisin jotain pitkäkestoisempaa. Alkaisin rahoittaa vammaisten lasten ratsastusterapiaa. Koittaisin jotain kautta selvittää nuoria mielenterveysongelmaisia, joille Kela ei korvaa psykoterapiaa ja joilla itsellään ei ole mahdollisuuksia sitä yskityisellä kustantaa. Maksaisin heidän psykoterapiansa. Muutaman ystäväni lasten opiskeluajan elämisen voisin rahoittaa niin, että heidän ei tarvitsisi nostaa opintolainaa. Voisin tukea syrjäytymisvaarassa olevien nuorten opiskelua ja tietä itsenäiseen elämään. Maailmassa on paljon ihmisiä, joille taloudellinen apuni olisi merkityksellisempää kuin jos antaisin 10 000 € ystäväperheilleni.
No minulla on kyllä ystäväperheitä, joilla tuollainen summa kyllä helpottaisi arkea. Ja olemme itsekin sellainen perhe. Itselleni ei tulisi mieleenkään tässä tilanteessa laittaa tuollaista summaa kokonaisuudessaan johonkin viihde-elektroniikkaan ja matkusteluun.

Juuri eilen mietin myös erilaisia hyväntekeväisyyskohteita (ihan kuin niitä nyt olisi oikeasti aiheellista miettiä :D). Jotenkin hassua, että ennen en ole uhrannut ajatustakaan sellaiseen, mutta jos 10 miljoonaa saisin, ei kyllä omatunto antaisi pitää sitä kokonaan itsellään.

"mnm"
En, koska veikkaan että uutinen voitosta kulkisi kuitenkin läpi tuttavapiirin ja sen jälkeen kaikki olisi käsi ojossa. Omat ja vanhempieni puitteet laittaisin kuntoon, loput kasvamaan hyvillä sijoituksilla.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24740881:
No minulla on kyllä ystäväperheitä, joilla tuollainen summa kyllä helpottaisi arkea. Ja olemme itsekin sellainen perhe. Itselleni ei tulisi mieleenkään tässä tilanteessa laittaa tuollaista summaa kokonaisuudessaan johonkin viihde-elektroniikkaan ja matkusteluun.

Juuri eilen mietin myös erilaisia hyväntekeväisyyskohteita (ihan kuin niitä nyt olisi oikeasti aiheellista miettiä :D). Jotenkin hassua, että ennen en ole uhrannut ajatustakaan sellaiseen, mutta jos 10 miljoonaa saisin, ei kyllä omatunto antaisi pitää sitä kokonaan itsellään.
En mäkään pitäisi kokonaan itselläni. Tällä hetkellä mun muiden ihmisten avustaminen on pienimuotoista ja sillä tavalla satunnaista, että kohde vaihtelee. Isommalla summalla voisin toimia paljon määrätietoisemmin ja paljon pidemmäksi aikaa. Lopettaa ehkä työt kokonaan ja alkaa Hurstin kanssa jakamaan ruokaa, joista merkittävän osan olisin itse maksanut. Ostaa jonkun vanhan liiketilan ja alkaa tarjota siellä pari kertaa viikossa ateria asunnottomille tai muuten vaan nälkäisille. Eikä mitään hernekeittoa vaan Keittiksen bravuureja.

Tottakai. Kuten myös maksaisin sisareni ja äitini asuntolainat pois ja ostaisin veljelleni kämpän. Siskoni lapsille antaisin pesämunan odottamaan täysi-ikäisyyttä ja auttaisin myös muita sukulaisia eri tavoilla. Mä olen suunnitellut tätä jo pitkään :)

"vieras"
Ei rule mieleen yhtään ystäväperhettä joka varsinaisesti tarvisi ulkopuolista apua, mutta ihan teoriassa en antaisi. Ihan sen vuoksi, että rahalahjan antaminen on tehty vastaanottajalle melkoisen kalliiksi. Ei riitä, että maksetaan lahjavero vaan lisäksi esim. asuntolainan maksaminen vaikuttaa verotukseen ja köyhässä perheessä lisäksi melkoisen radikaalisti erilaisiin tukiin ja etuisuuksiin, joten todennäköisesti sillä lahjoituksella vain heikentäisi ystäväperheen tilannetta. Ennemmin auttaisin jollain käytännöllisemmällä tavalla.

Ei varmaan kukaan ystävä tarvitse rahaa, tulevat toimeen ihan omillaankin, eikä ole niukkaa. :)
Monta tuttavaa kylläkin on joilla varmaan tiukkaakin, mutta en antaisi rahaa heille. En koe että on mun tehtävä.

Veli ja vanhemmat ovat ainoat joille maksaisin sen mitä he tarvitsisivat.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja jäätelötikku;24740414:
Antaisin :) Olen niin monta kertaa lottovoitosta haaveillu, ja aina miettiny mitä antaisin kellekkin.. Oi, miten ihanaa olis voittaa 10miljoonaa!! Siitä menis kyllä varmaan puolet perheen ja ystävien auttamiseen ja muuhun maailman parantamiseen, mutta siinähän menis. :D Miten ihanaa olis auttaa muita!!
Ja loppujen lopuksi valtio on ainoa, joka siinä voittaa, koska lahjavero on lahjoituksista maksettava. Siksi en antaisi kenellekään yhtää Euroa voitostani.

Keittiönoita
Muita vastauksia lukematta: Tietenkin antaisin.
10 miljoonaa menisi nopeasti jakoon ja vuoden päästä miettisin samoin kuin nytkin, jotta onko lasten, puolison tai itsensä hemmotteluun varaa.
Tämä on ihan totta. Ja juuri siksi haluaisin noin suuren summan käyttää järkevämmin kuin pistää vuodessa haisemaan. Mieluummin jotain pitkäjänteistä avustamistyötä kuin tuhat lahjoitusta/projektia vuodeksi.

Yhteistyössä