Antaisinko jo kiinteitä vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mii

Vieras
3kk neuvolassa suositeltiin että alkaisi piakkoin jo maistelemaan kiinteitä. Korviketta menee noin litra ja vauva painaa 7kg.
Vähän tässä mietin että onko toi yleinen suositus 4kk lähinnä siksi että imettävillä ei rintamaito vähene liian aikaisin.. Ja että vauvan suoliston kannalta toi 3kk on jo ok??
Lisäksi mietin että onko suositus myös siksi nostettu tohon 4kk kun monet alkavat antaa jo vähän suosituksia aikaisemmin kiinteitä. Eli siis tarkoitan että jos suositus olisi 3kk niin porukasta osa antaisi kiinteitä jo 2kk

meillä aloitettu kiinteät tavallaan jo 1kk iässä eli oon silloin antanut mm. maissi- ja riisivelliä, jotka olen keittänyt itse ensin veteen puuroksi ja lantrannut omalla maidolla velliksi.
2 kk iässä oon sitten antanut jo pikkaisen marja- ja hedelmäsoseita.
Siksi näin, että meillä on kaikki lapset pruukanneet syödä puolen tunnin välein jo 1kk iässä n. 100ml maitoa kerralla... Eikä sitä oikein ite jaksanut olla 24h ruoka-automaattina...
Niin ja meillä ne 2 viikon ikäisenä alkaneet koliikit ovat kummasti loppuneet, kun lapset ovat alkaneet saamaan muutakin vain äidin maito.

tuon ikäisenä suolisto vielä herkkä ja allergioita monella, siks suositus nostettu.
me vastoin suosituksia alettiin antamaan maissivelliä maidon lisäksi kun joi parikin litraa/vrk korviket ja alkoi syömään puolet useemmin sekä oksentamaan maitoja.
No, tuo tehtiin 3kk, ja nyt 4kk perunaa,maissia ja luumua menee kiinteinä.

Meillä alettiin antaa kiinteitä 3 kk:n iässä kun poika kasvoi huimaa vauhtia ja maitoa kului järkyttävät määrät. Eli ekaks aloin velleillä, niistä ei tykätty niin soseita ja sekoittelin alkuun niistä vielä löysempiä maidon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja aikaisin on aloitettu:
meillä aloitettu kiinteät tavallaan jo 1kk iässä eli oon silloin antanut mm. maissi- ja riisivelliä, jotka olen keittänyt itse ensin veteen puuroksi ja lantrannut omalla maidolla velliksi.
Siksi näin, että meillä on kaikki lapset pruukanneet syödä puolen tunnin välein jo 1kk iässä n. 100ml maitoa kerralla... Eikä sitä oikein ite jaksanut olla 24h ruoka-automaattina...
Niin ja meillä ne 2 viikon ikäisenä alkaneet koliikit ovat kummasti loppuneet, kun lapset ovat alkaneet saamaan muutakin vain äidin maito.

Voi jessus, tuossa iässä kiinteitä ym. ym. Huh huh.

lapsen suolisto on sit varmaan mitä on, ja tulehduskierteet alkavat tosi nuorena jne. Maito on lapsen ensisijainen ruoka 6kk asti, oli se korviketta tai äidinmaitoa.

Itsellä on nyt poika kohta 5kk, ja pelkkää äidinmaitoa saanut koko ajan. Tytöt saivat samoin, 6kk äidinmaitoa ja sitten pikku hiljaa muuta.

tuntuu hassulta antaa kun vauva esim nukkuu noin 8 tuntia yöllä putkeen, joskus tosin vaan 4tuntia, mutta sekin on musta hyvin. Toisaalta en halua sitä liiaksi nesteelläkään ruokkia, lähinnä munuaisten takia. Siksi taidan kokeilla eka ihan lusikkaruokaa kuin mitään velliä. Ja määrähän on aluksi noin puoli tl.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Toisaalta en halua sitä liiaksi nesteelläkään ruokkia, lähinnä munuaisten takia. Siksi taidan kokeilla eka ihan lusikkaruokaa kuin mitään velliä. Ja määrähän on aluksi noin puoli tl.

Itse ennemmin kirjaisin ylös vaikka viikon verran että paljonko korviketta milläkin syöttökerralla menee ja laskisin yhteen, että meneekö sitä todella huomattavasti yli litran päivittäin vai ei. Jos se on siinä litran rajoissa niin silloinhan se on munuaisille ok. Ja siis kiinteitä ei ole vielä tarvis aloittaa. Mut jos menee paljon yli niin sitten aloittaisin.

Mä en tähän korvikejuttuun tiedä, kun itse olen imettänyt, mutta meillä tyttö alkoi neuvolan suosituksesta saada kiinteitä 3kk3vk iässä, koska paino ja pituuskäyrät taittui jyrkästi alaspäin.
Muuten ei kai ole tarvetta antaa lisäruokaa aiemmin, jos kasvaa normaalisti. Tai olihan siinä korvikkeessa joku määrä/vrk, minkä jälkeen alkaa rasittaa munuaisia?

Toi munuaisten rasittuminen on itse asiassa vanhanaikaista tietoa, koska nykyaikaisissa korvikkeissa on niitä proteiineja käsitelty eri tavalla kuin ennen ja määrää on vähennetty eikä isojen määrien siten pitäisi rasittaa munuaisia.

Korvikkeiden proteiinisisällöstä
Vauvojen vanhempia huolestuttaa joskus äidinmaidonkorvikkeiden
proteiini; he saattavat pelätä vauvan runsaan korvikkeen juonnin
aiheuttavan munuaisongelmia. Nämä pelot ilmeisesti pohjautuvat
60-,70- ja 80-luvuilla tehtyihin tutkimuksiin, joissa havaittiin korvik-
keista imeytyvän proteiinin ja muiden aineiden joskus aiheuttavan
vastasyntyneelle vauvalle metabolisen asidoosin riskin ja sitä kautta
kasvunhidastumaa (esimerkkeinä näistä tutkimuksista viitteet [22] ja
[23]). Tämä pelko on nykyisin mitä ilmeisimmin kuitenkin turha, lukuun
ottamatta tiettyjä perussairauksia sairastavia vauvoja ja keskosia,
joiden metabolisen asidoosin riski syntyy muista syistä kuin ravinnon
vuoksi. Edellä mainittujen tutkimusten laatimisen aikaan oli käytössä
korvikkeita, jotka saattoivat sisältää varsin runsaastikin proteiinia ja
joiden ravintosisältö ei ollut vielä yhtä kehittynyt kuin nykyisin. Finelin
tietokannan [24] mukaan käyttövalmiissa äidinmaidonkorvikkeissa on
nykyään proteiinia keskimäärin vain 1,3 g/100g, mikä on samaa luok-
kaa äidinmaidon kanssa. Näin ollen on epätodennäköistä, että pe-
rusterve vauva voisi juoda korviketta päivässä niin paljon, että hänen
munuaistensa kapasiteetti erittää happoa ylittyisi.

http://209.85.135.132/search?q=cache:8LpCmYS5RXIJ:www.vaestoliitto.fi/%40Bin/214159/PULLONPYORITTAJAT-3.pdf+pullonpy%C3%B6ritt%C3%A4j%C3%A4n+opas&cd=1&hl=fi&ct=clnk&gl=fi&client=firefox-a

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

lapsen suolisto on sit varmaan mitä on, ja tulehduskierteet alkavat tosi nuorena jne. Maito on lapsen ensisijainen ruoka 6kk asti, oli se korviketta tai äidinmaitoa.

Itsellä on nyt poika kohta 5kk, ja pelkkää äidinmaitoa saanut koko ajan. Tytöt saivat samoin, 6kk äidinmaitoa ja sitten pikku hiljaa muuta.

5kk ja pelkkää äidinmaitoa? ja sit ihmetellään mikä tätä lasta vaivaa ku ei suostu syömään kiinteitä.
En nyt sitä mieltä ole 1kk iässä pitäisi kiinteitä antaa mut 3-4kk on jo hyvä alkaa totuttelemaan, se on kuitenkin niin vähän mitä se lapsi oikeasti mahaansa asti saa, mutta tottuu jo lusikkaankin. Mutta jokainen lapsihan on erilainen, et sillain juu :whistle:

Meillä nuorimmainen sai soseita kolmekuisena myös neuvolan suosituksesta, vaikka paino nousikin ihan hyvin. Maitoa vaan meni hirveet määrät ja vauva oli aina nälkäinen ja kun kiiteitä aloiteltiin niin kummankin elo muuttui mukavammaksi!

Alkuperäinen kirjoittaja muscat:
5kk ja pelkkää äidinmaitoa? ja sit ihmetellään mikä tätä lasta vaivaa ku ei suostu syömään kiinteitä.
En nyt sitä mieltä ole 1kk iässä pitäisi kiinteitä antaa mut 3-4kk on jo hyvä alkaa totuttelemaan, se on kuitenkin niin vähän mitä se lapsi oikeasti mahaansa asti saa, mutta tottuu jo lusikkaankin. Mutta jokainen lapsihan on erilainen, et sillain juu :whistle:

Lapsella on monen monta vuotta aikaa oppia syömään kiinteitä, joten mikä hoppu on aloittaa muutaman kuukauden ikäisenä, jos siihen ei ole mitään syytä??? Nimimerkillä täysimetin 6 kuukautiseksi, heti halusi itse pitää lusikkaa ja nokkamukia, kuukausi meni ja sitten alkoi uppoamaan kunnolla ruoat. Äidinmaito on kumminkin parasta vauvalle, jos sitä on mahdollista saada.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:

Korviketta ei ole hyvä juoda litratolkulla päivässä, sillon on pakko ottaa kiinteet avuksi. Älä siis puhu asiasta, jos et siitä mitään tiedä..

Yhteistyössä