Antaako syödä nyrkkiää?!?

Meillä tyttö (rintalapsi) 2kk ja alkanut nyt imemään nyrkkiään. Tuttia ei osaa syödä. Yritetty kyllä on, mutta pullauttaa sen aina pihalle kielellään, jos tutin edes saa suuhun asti. Monesti vaan yökkäilee, kun tutua tarjoaa.
Nälkä ei neidillä ole, vaan nyrkki hakeutuu suuhun, vaikaa olisimme juuri syöneet. Illalla sängystä kuuluu mahdoton lutkutus, kun käsi maistuu neidille. Pyritty ottamaan nyrkki pois suusta ja käärimään peiton mutkaan, mutta aina se käsi sieltä tiensä suuhun löytää :headwall: .
Siis antaako tytön jatkaa "harrastustaan" vai koituuko siitä harmia tulevaisuudessa??? Tutista olisi varmasti helpompi vieroittaa, kun omasta kädestään. Miten opettaa tuttiin??? Vai kannattaako opettaa???
 
Meillä tuossa iässä myös nyrkki maistui paremalle kuin tutti! Joskus oikein yökkäsi kun tuttia koitti laittaa suuhun. Kyllä neiti jossain vaiheessa oppi tutin syönnin salat, olisiko ollut jossain 4-5kk tienoilla.
Itse en kokenut nyrkin/sormien imemisessä mitään vaarallista ym. Olipahan aina imutettavat lähellä =)
 
Meillä laitettiin aina nyrkin tilalle tutti, ja kyllähän se aluksi aina pihalle tuli, mutta jossain vaiheessa sitten hoksasi miten sitä käytetään :)
Eli mun neuvoni on, että kokeile vaihtaa nyrkki tuttiin, jos yökkäilee niin sitten antaa imeskellä nyrkkiä, kyllä se tutti joskus alkaa kelvata kun sitä vain aina on tarjolla!
 
Meillä mahdoton nyrkin syöjä tuo poika. Sanoivat jo laitoksella että huomaa sen syöneen jo mahassa. Ekat 3kk mahdoton lutkuttamaan nyrkkiä eikä tutia millään, ei mitään merkkiä. Sitten se väheni ja 5kk alkoi tutti kelvata. Nykyään syö tuttia lähinnä nukahtaessa, jos mielipahan hetkellä ei ole tuttia saatavilla niin menee peukku suuhun. Eli meillä ei ole näemmä haitannut se imeskely, pienellä kuitenkin on voimakas tarve imeä ja en alkanut rajoittaa. Nyt siis 6kk tää satunnainen käden syöjä.
 
Hei, nyrkin syömisestä ei ole mitään haittaa. Vauva käyttää kättään lohdutuksena ja muutenkin hahmottaa maailmaa suun kautta. Meille neuvolassa sanottiin, että nyrkkiä ei pitäisi ottaa suusta pois jos vauva sitä haluaa imeä. Eri asia on, varsinkin myöhemmässä vaiheessa, jos vauva alkaa systemaattisesti imemään peukaloa - tämä voi vaikuttaa hampaiden asentoon.

Älä huoli, kyllä vauva itse itsensä vieroittaa tuosta nyrkistä jos vain peukku ei ala maistua. Näin ainakin meillä. Tutin vieroitus on paljon hankalampaa. Vauvasi on vielä niin pieni ja imemisen ja lohdun tarve vielä kova - jos nyrkki siihen auttaa, anna rauhassa syödä.

*** muoks, meillä myös pienenä vauvan inhottavilla sairaalareissuilla lastenklinikan lastenlääkärit ohjasivat itse vauvan nyrkin suuhun kun vauva itki eikä tissiä ollut saatavilla. Tällä itku usein loppuikin - ainakin hetkeksi.
 
Meillä menee myös kaikki suuhun, nyrkistä aloitettiin ja heti kun jotain muuta sai nyrkissä pysymään niin se seuraavaksi. Peukkua yritti jossain vaiheessa ja sain sinnikkäästi tuputtamalla tuttia sen jäämään, hylkäsi sitten hetken päästä tutinkin ja nyt syö vaan leluja,,, =) .
Oma tassuhan se on se ensimmäinen leikkikalu.
 
meillä imee nyrkkiä,peittoa tai mitä tahansa mikä suuhun menee.miksi pitäisi stressata nyrkin syönnistä, meillä välillä se peukalokin suussa mutta se ei ole siellä sillai kun varsinaisilla peukalon syöjillä joilla siis tarkoitan jo isompia lapsia.

esikoinen söi ihan samalla tavalla ja ei siitä peukalonimijää tullut.
 
Nyrkkiä oon antanu imeskellä, mutt peukku kun menee suuhun niin sitten oon koittanut vaihtaa tuttiin, nyt vaan neildillä tuvennut löytymään omaa tahtoa sen verta että välillää protestoi äännekkäästi tuota vaihtokauppaa :D . Tuttia onneksi osaa syödä. Ja meilä tuota peukkua lupsutta ihan antaumuksella, varmasti äkkiä olisi peukunsyöjä jos ei asiaan puututtas, tai hienovaraisesti ohjattas tuohon tutille :LOL:

-nipsuli ja neiti E 2,5kk-
 
Meilläkin tyttö vajaa 3kk syö kättään tosi paljon. Oikein kunnon lutkutus kuuluu välillä. Nyt on joitakin kertoja nukahtanut itsekeen sormiaan imeskellen, eli meilläkin toimii varmasti osittain lohtuna /turvana. Ja käsiä syödään vaikka juuri olisi syöty kunnolla :whistle: . Välillä tuntuu olevan kaikki sormet suussa ja kuuluu kakomista. No, eiköhän itse opi jossain välissä ettei niitä sormia kannata kovin syvälle työntää..
 
Meillä myös poika söi nyrkkiään pienempänä, ja neuvolassakin sanoivat että ei sitä saa yrittääkään kieltää. Se on normaalia kehitystä, vauva löytää kädet jne. ja suullaanhan ne tutkii kaikkea alkuun :)
Se nyrkin syöminen edeltää esim. tarttumaan oppimista ja jää kyllä aikaa myöten pois :)
 

Yhteistyössä