ansiosidonnainen ja palkka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
olen tällä hetkellä ansiosidonnaisella ja minulle on tarjottu työtä, joka olisi kuitenkin tarvittaessa kutsuttava (eli todennäköisesti melko pieniä tuntimääriä/vk). miten tällaiset muutamat työvuorot viikossa (lue melko pienet palkkatulot) vaikuttavat ansiosidonnaiseen? putoaako se heti saman summan kuin mitä palkkaa tulee vai miten homma toimii?

Itse tein pari vuotta sitten lyhennettyä viikkoa, olin siis vakituisesta työsuhteesta osittain lomautettuna. Silloin homma meni niin, että kun tein töitä 3 pv/viikko, sain soviteltua päivärahaa palkan lisäksi niin paljon, että kuukausituloni vähenivät vain noin 10 %. Myöhemmin tein töitä 4 pv/viikko, jolloin en saanut tuolta yhdeltä päivältä käytännössä mitään ansiosidonnaista, oliskohan ollut muutamia euroja/päivä.

Saikohan tuosta mitään tolkkua?

joo, selvensit kyllä hyvin. onkohan tuossa eroa, siihen jos työttömyyden jälkeen aloittaa osa-aikaisena. sä kun kuitenkin olit ollut jo työsuhteessa aiemmin... hmm :)

Mä olin vuoden päivät töissä osa-aikasena niin että tein 80h/kuussa ja sain liitosta soviteltua, plussalle jäin ja aika ilosestikkin, eli minusta ainakin ihan toimiva systeemi. :)

[QUOTE="a p";24537171]joo, selvensit kyllä hyvin. onkohan tuossa eroa, siihen jos työttömyyden jälkeen aloittaa osa-aikaisena. sä kun kuitenkin olit ollut jo työsuhteessa aiemmin... hmm :)[/QUOTE]

Ei siinä oo eroa, ihan samoilla perusteilla mennään.

Tuossa sinulle vielä hyvä linkki, sieltä löytyy laskurikin:

IAET - Soviteltu p

Sitten kannattaa myös varautua siihen, että liitto vaatii sen palkkatodistuksen joka kerta, kun ansiosidonnaista hakee. Itselle tuli pahimmillaan 1,5 kuukauden odotus ennen kuin sai sovitellun rahan. Sattui joskus niin huono tuuri, että palkanmaksupäivä meni tuon liiton rahan maksupäivän kans ristiin ja odottelua tuli. Onneks mies töissä niin saatiin aina laskut maksettua.

Mulle meni kerran miinukselle työssäkäynti+ soviteltu liiton korvaus ja
maksoin vielä 70 e seutulipusta omasta pussista. Jos olisin saanut toimeentulotukea, sen 70 e olisivat ottaneet huomioon.

Yhteistyössä