Anoppi oli opettanu meijän alle 2vtä kutsumaan miesystäväänsä papaksi!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
:O

Mitä mieltä te ootte tälläsestä? Ite kokisitte?

Se tilanne meni multa ihan ohi, kun menin hakee eilen likkaa sieltä kun oli ollu yötä ja itki korvatulehuksen takia ja kauheessa härdelissä lähettiin siit päivystykseen...mut...joo

Ollaan esikoisellekki puhuttu et mun isä joka on jo kuollu on sen pappa (likka vielä musitaa papan) ja sitte totta mooses miehen isä on pappa, vaikkei sitä meillä (appivanhemmat eros vuos sitten) vaikka sekin juo ja on vähä mitä on ni jumaliste ne on musta ne meijän papat ja niin pitäs opettaa tälle kuopuksellekkin!

En todellakaan halua et jos joskus vaik menisin naimisiin uudestaan tms. tai mieheni et toista puolisoa alettas kutsua isäksi tai äidiksi, vaikkei hän sitä oikeasti ole!

Samasta asiasta tehtiin jo esikoiselle selväks, kun osoitti pari vuotta sitten mun äitin miesystävää ja sanoi pappa, niin et ei kun se on PIIP ja sun pappa on sielä-tai et se on tää henkilö...(selitettiiin siis sille) Ni ei mun mielest oo oikein noitten alkaa opettaa tolle kuopukselle joka ei viel silleen hokaa edes et joo toi on sun pappa...(just kun se oikea pappa kävi 2vkoa sitten meil ja likka oppi ekan kerran sanoo pappa ja likalle kerrottiin et tossa on nyt se sun pappas)...

(johan oli sepustus....) mut joo, pitänee ottaa enskerralla anopin kanssa puheeks...

Mun siskopuolen lapset kutsuu mun isääni papaksi, pitäisiköhän mun tai siskopuolen tai jonkun siitä loukkaantua.

Siis mitä ihmettä se sulta on pois jos lapsesi elämässä on joku mies jota kutsuu papaksi?? Mä en ymmärrä sun järjenjuoksua, miten se siis haittaa sua jos miestä papaksi kutsutaan?

mun mielestä teidän sukuun on nyt tullut yksi pappa lisää ja kyllä lapset ne toisistaan erottaa kun ikää vähän tulee, ja niitä voi sitten etunimen tai asuinpaikan mukaan lisänimetä, eli esim. Tampereen-pappa, Tauno-pappa jne.

En minäkään oikein tykkäisi ettei vanhempien mielipidettä kysytä. Meillä mieheni isän uusi puoliso on "Jaana-mummi", mutta hän onkin lapsille kuin oikea mummi :) Mieheni äidin puolisoa taas kutsutaan ihan etunimellä, koska hän ei ole ollenkaan niin läheinen lapsille.

Eli ehdottomasti pitäisi kysyä vanhemmilta ensin!

Jos miesystävä on pitkäaikainen, olisi aika luontevaa kutsua häntä papaksi. Tosin mä en ole kovin tarkka noista kutsumanimistä. Mua ei haittaisi, vaikka pappoja olisi kolme.

Kannattaa pohtia, onko sinun vastustuksen taustalla se, ettet hyväksy ko. henkilöä sukuun. Lapsihan ei niin tiukkaa eroa tee papan ja papan välillä. Ymmärtää eron vanhempana. Etunimellä kutsuminen on toisaalta hiukan osoittelevaa.

No ukko oli kyllä samaa mieltä kanssani, et se unohtu mainita. Nää on ollu vajaat 2v yhessä ja ymmärtäsin kyllä jso esim. lapsilla ei olis pappoja ja tää hlö olis niille ku pappa, mut ku se on vaan anopin jmiesystävä. Musta Appiukko ja varmasti mun isäkin loukkaantus jos kuulisivat et jotaki toista kutsutaan papaksi heidän lisäkseen (eivätkö he OIKEAT PAPAT RIITÄ?) ja tuskin se anoppi tai mun äitikään tykkäis jos alettas kutsua jotaki toista joka vaik viettää aikaa enemmän lspemme kanssa tms. mummoksi.
Sori, kai mä oon vaan ahasmielinen mut musta se ei vaan emne noin. Ei tässä meijän tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lissu:
Herranjumala, kyse on vaan nimestä! Mitä ihmeen väliä sillä on??

Ei ihan kaikkea tarvitse yrittää kontrolloida, haloo.

Jos ei uusi puoliso yritäkään käyttäytyä kuin kunnon mummi/pappa, niin ei häntä pidä ko. arvonimellä kutsuttaman :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kannattaa pohtia, onko sinun vastustuksen taustalla se, ettet hyväksy ko. henkilöä sukuun. Lapsihan ei niin tiukkaa eroa tee papan ja papan välillä. Ymmärtää eron vanhempana. Etunimellä kutsuminen on toisaalta hiukan osoittelevaa.

Ei ole, vaan tästä asiasta keskusteltiin JO silloin kun äitini alkoi seurustelemaan, äitinikään mielestä esikoisen ei tullut kutsua silloin miesystäväänsä papaksi vaikk olikin läsnä tytön elämässä enemmän kuin "oikea"pappa.

Onko teistä "ihan sama" jos lapsenne alkaisi kutsua jotakin toista myös äidikseen?

No meillä on tuollanen tilanne että on nyksää ja eksää. Mummun uusi mies on ukki vaikka oikeakin on elossa, tämä mies vaan on mukana lapsen elämässä erilailla. Me ollaan aateltu se niin että turha alkaa lapsen päätä vielä sekottamaan sillä kuka on oikea ja kuka ei, vastataan sille sitten jos alkaa ihmetellä mikä kuvio se oikein on. Ainoa joka tuosta on hernettä kiskonut on mun äitini. Kai häntä biol.mummina häirii vaikkei edes ole sukua noille ukeille.

Meillä oli itsestään selvää, että äitini miesystävää kutsutaan etunimellä, eikä papaksi, vaikka yhdessä ovat olleet jo kauan. Yhtään oikeaa pappaa ei ole elossa enää, mutta siitäkin huolimatta olisi ollut kummalllista papaksi kutsua miestä, joka ei sitä ole. Äitini ja tämä mieskään eivät ole varmaan edes koskaan ajatelleet papaksi häntä kutsua...

Koska asia on sinusta tärkeä, ota se asiallisesti puheeksi anopin kanssa. Mutta jo täällä olet saanut hyvin toisenlaisia mielipiteitä, joten anoppikaan ei varmaan ole ajatellut asialla olevan merkitystä. Ei siis kannata suuttua.

Vertailu äiti ja pappa-sanasta ei ole ihan reilu. Useamman äidin tilanne sisältää aika paljon traakisempia taustoja kuin se, että pappoja on useampi.

Mua jääny harmittamaan, kun appiukon vaimoa alkoivat kutsumaan mummiksi.
Mummi on mun äiti joka kuoli reipas vuosi sitten ja olisin halunnu "jäädyttää" sen nimen mun äidille, kun oon yrittäny pojalle pitää mummin muistoa yllä.
Nykysin keskustelut pojan kanssa menee "muistatko kun mummin kanssa ajoitte ratikalla" niin poika kysyy "kumpi mummi?" "ai se joka on kuollu?"

:/

Siis onko se jossain määrätty että lapsella saa olla vain max. 2 pappaa? :o Meillä on pappa ja pappa (mun ja miehen isät) sitten on mieheni äidin uusi aviomies joka on vaari. Mä en näe siinä mitään ihmeellistä. Lapsella vaan on elämässään enemmän läheisiä ja rakkaita ihmisiä. Musta se on kiva tapa osoitaa että se uusi puoliso on otettu perheeseen mukaan ja se kertoo lapsellekin että tuo henkilö on eriasemassa kun joku muu Pertti, että se on sukulainen. Ja tämä käy kaikille, jopa niille oikeille papoille. Eihän se niiden tärkeyttä millään tavoin poista!!

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Siis onko se jossain määrätty että lapsella saa olla vain max. 2 pappaa? :o Meillä on pappa ja pappa (mun ja miehen isät) sitten on mieheni äidin uusi aviomies joka on vaari. Mä en näe siinä mitään ihmeellistä. Lapsella vaan on elämässään enemmän läheisiä ja rakkaita ihmisiä. Musta se on kiva tapa osoitaa että se uusi puoliso on otettu perheeseen mukaan ja se kertoo lapsellekin että tuo henkilö on eriasemassa kun joku muu Pertti, että se on sukulainen. Ja tämä käy kaikille, jopa niille oikeille papoille. Eihän se niiden tärkeyttä millään tavoin poista!!

Meidän muksuilla on 2 vaaria, isoo vaari, pappa, mummaja nyt 2mummia.
Mun puolesta uudet puolisot saa kulkea jollain isovanhempi nimellä, mut mummia en olis halunnu luovuttaa kenellekkään muulle kun mun äitille.

Alkuperäinen kirjoittaja Moon Vaan Melonit:

Meidän muksuilla on 2 vaaria, isoo vaari, pappa, mummaja nyt 2mummia.
Mun puolesta uudet puolisot saa kulkea jollain isovanhempi nimellä, mut mummia en olis halunnu luovuttaa kenellekkään muulle kun mun äitille.

Tässä tapauksessa mä ymmärrän kyllä. Olisihan se uusi voinut olla vaikka mummo, mummu tai mamma tai ihan mikä tahansa muu. Voisiko ap muuten harkita tätä? Että sitä ei kutsuta papaksi vaan vaikka ukiksi? Vai oliko se ongelma, se että kun se ei ole sukulainen oikeesti?

Näimpä juuri.

Varmaan nyt vaikuttaa suhteen vakiintuminenkin siihen, millä nimellä ihmisiä kutsutaan. Mun mielestä kun tietyt perheen jäsenet ovat vain pysyväisjäseniä, eivätkä vaihdu muutaman vuoden välein. Pysyväisjäseniä ovat äiti, isä, mummit, papat, tädit ja sedät. Mulla on serkku, joka ei ole mulle mitään sukua biologisesti katsoen, mutta elämääni (ja enoni perheeseen) hän on kuulunut viimeiset 25 vuotta. Ja vaikuttaa siihen sekin, onko nämä biologiset papat ja mummit vielä elossa ja tavataanko heitä.

Isäni puoliso on esitellyt itsensä etunimellään lapsillemme ja se on ollut sitten linja. Nyt ollessamme heillä, esikoinen kutsui häntä vahingossa mummiksi, eikä puoliso korjannut sitä. Minä annoin olla. Äitini on kuollut ja isäni on puolisonsa kanssa ollut yksissä 17 vuotta. Ja vaikka onkin kyse vain nimestä, millä ihmistä kutsutaan, niin siihen liittyy myös tunneseikkoja. Jos ihminen ei ole "pappa" lapsille, niin ei häntä siksi pidä kutsuakaan vain anopin mieliksi. Vai mitä anoppi tykkäisi, kun vaikka hänen siskoaan, jonka kanssa perhe on paljon tekemisissä, alettaisiin kutsua anopiksi? Vaikka tämä siskonsa olisi enemmän anopin roolissa kuin oikea anoppi. Ja vielä jos aiemmin on "sovittu", että anopin puolisoa kutsutaan etunimellä, pitää kyllä linjanmuutoksesta keskustella vanhempienkin kanssa, eikä tehdä mitään "selän takana".

Sinun kannattaisi käsitellä isääsi koskevat traumat. Ei tuo pappa-asia ihan oikeasti noin suuri asia voi olla.

Meillä lapset kutsuvat sekä omaa pappaani, minun isääni ja äitini miesystävää papaksi. Eli heillä on 3 pappaa. Miehen isää kutsutaan ukiksi.

Ja mikä hauskinta, miehen isä ei ole biologinen/adoptoinut, silti hän on äidilleni se oikea ukki eikä anopin nykynen. Joka muuten on täysin solahtanut perheeseen ja haluaa olla pojalle ukki.

Yhteistyössä