Anoppi ja joulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rullaati
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rullaati

Vieras
tilanne on tämä:
Anoppi on yksin asuva. Miehen toinen sisarus on lähtenyt ulkomaille jouluksi (viettää yleensä joulun äitinsä kanssa), toinen sisarus viettää joulun isänsä kanssa. Eli anoppi olisi jouluna yksin.
Me haluaisimme viettää joulun oman perheen kesken, näin teimme viime vuonnakin. Emme halua "vieraita" vaan olla ihan keskenään.
Nyt kuitenkin minua painostaa tuo anopin tilanne, onko mun pakko pyytää se meille aatoksi. Kun ei oikein voi yksinkään jättää?! Toisaalta, mikä me olemme pelastamaan kenenkään joulua? Tai miksi se olisi meidän velvollisuus? Aikoinaan olimme aina se, joka meni sinne minne pyydettiin (yleensä anopille) tai sitten anoppi oli meillä muiden miehen sisarusten kanssa. Meidän piti olla se, jonka ympärillä joulu pyörii.
Ja toisaalta tosiaan eioikein kehtaa anoppia yksinkään jättää...
Hän on omalla tavallaan vaan niin kamalan rasittava ettei jaksaisi. Mieskin vaan totesi, ettei jaksa täällä meillä ketään jouluna katsella vaan haluaa olla rauhassa...

Meillä anoppi jätetään viettämään yksin joulua, ja ilman mitään tunnontuskia. Hän on erittäin rasittava ihminen, enkä anna hänen pilata meidän perheen joulua. Jos anoppi tulisi meille, minun pitäisi oman mielenterveyteni tähden varmaan lähteä viettämään jouluni jonnekin muualle. Tämä on sinänsä vähän hassu tilanne, koska olemme anopin kanssa kuitenkin erittääin hyvissä väleissä ainakin pintapuolisesti.Mitään riitaa ei ole koskaan ollut, mutta hän vain imee muista mehut omalla höpinällään, sillä ettei anna muille edes suunvuoroa tai törkeästi puhuu kaikkien päälle.

Minusta jouluna saa olla kyllä itsekäskin, vallankin jos vaarana on, että oman perheen joulu menee pilalle yhden ihmkisen takia.

Meillä tuskin joulu pilalle menisi, mutta muuten se anoppi vaan on sellanen. Hössöttää ja valokuvaa jatkuvasti, kaiken pitää olla teennäisen hienosti, esim. ruokailutilanteessa. Jää koko illaksi, kun saadaan lapset nukkumaan niin pitää olla anopin kanssa, pelata pelejä jne. Ja kun ei jaksaisi, haluaisimme löhötä rauhassa sohvalla, juoda glögiä ja syödä suklaata.

Täällä sama tilanne mutta äitini kohdalla.Äitini vielä on kaikkea muuta kuin kaivattu henkilö; perus negatiivinen henkilö jolla naama aina =(

Vietämme joulun perheen kesken, vaikka vähän kirpasee sydämmessä,mutta olen aikuinen ihminen ja saan päättää kuinka jouluni vietän ja kenen kanssa.

[QUOTE="aapee";22723004]Siis oikeestiko, voisimme antaa anopin vaan olla...Ettei mun nyt tarvitse potea huonoa omaatuntoa kun haluan olla vain ja ainoastaan oman perheen kanssa?[/QUOTE]

No helpottaisko sellainen ratkaisu, että vietätte vaikkapa aton ja joulupäivän oman perheen kesken ja kutsutte anopin kyläilemään tapaniksi?

Onko anoppi itse kysellyt joulun vietostanne ja ilmaisuut haluavansa osallistua? Voihan olla että hän itsekin haluaa olla yksin joulun, jos ei ole puhunut mitään. Velvollisuudesta ei ketään kannata pyytää, varsinkin jos kumpikaan teistä ei halua vielä kamalampi jos anoppi sitten velvollisuudentunnosta tulisi.

[QUOTE="aapee";22723004]Siis oikeestiko, voisimme antaa anopin vaan olla...Ettei mun nyt tarvitse potea huonoa omaatuntoa kun haluan olla vain ja ainoastaan oman perheen kanssa?[/QUOTE]

mun anoppi pyysi meitä sinne aatoksi syömään.. oltaisiin muuten oltu vaan kotona perheen kesken. Sanoi vaan, että hänelle se on tärkeätä, että menisimme.. joten TAAS joustimme... :/ ja tietysti haluaa nyt nauttia ekasta lapsenlapsestaan, joten toisaalta ymmärrän. Mutta toisaalta olisin niin halunnut viettää aaton vain kotona oman perheen kesken....... kaks piippunen juttu....

itse emme lähde minnekkään minnekkään aattona,mutta meille kyllä saa tulla jos haluaa ,on joskus ollut yksinäiset naapurin "mammat"kahveella ja viettänyt aikaa meillä.Itse en jättäis anoppia yksin jouluna

Onko anoppi itse kysellyt joulun vietostanne ja ilmaisuut haluavansa osallistua? Voihan olla että hän itsekin haluaa olla yksin joulun, jos ei ole puhunut mitään. Velvollisuudesta ei ketään kannata pyytää, varsinkin jos kumpikaan teistä ei halua vielä kamalampi jos anoppi sitten velvollisuudentunnosta tulisi.

Ei oo anoppi kysellyt, siinä asiassa hän onkin hyvin viisas ettei kysele ja tuppaudu väkisin...Enää.

Ja olishan se anoppi voinu kutsua meidät sinne, vaikka tapanina. Hänellä on kuitenkin yksin olevana aikaa tehdä ja laittaa vaikka ruokaa, eri tavalla kuin minulla 3 lapsen äidillä.

[QUOTE="vieras";22723235]itse emme lähde minnekkään minnekkään aattona,mutta meille kyllä saa tulla jos haluaa ,on joskus ollut yksinäiset naapurin "mammat"kahveella ja viettänyt aikaa meillä.Itse en jättäis anoppia yksin jouluna[/QUOTE]

En minakaan! Ihmetyttaa etta ihmiset jatetaan yksin jouluna ja viela oma perhe. Joulu on vain kerran vuodessa, ettekohan kesta pari iltaa anopin seuraa.

Meillä hieman samantyyppinen tilanne appiukon kanssa tänä jouluna.
Kutsuimme hänet meille tietenkin. Ei läheisiä ( rasittaviakaan sellaisia) saa jättää yksin viettämään joulua.

Niin, joulu on kerran vuodessa, pitääkö meidän viettää se silloin niinkuin itse haluamme vai niinkuin ulkopuoliset haluaa? Vuodessa on kuitenkin 364 muuta päivää kun voimme pitää anoppia täällä...

Mutta jouluna monesta tuntuu ikavalta olla yksin, joten eikohan sita aikaa vain sille ydinperheellekin ole riittavasti vuoden aikana. Muualla maailmassa joulu juhlitaan KOKO perheen kanssa, ketaan unohtamatta, Suomessa ihmiset haluavat hautautua vain omiin koloihinsa.

Oma anoppini on rasittava, mutta en missaan nimessa jattaisi hanta yksin. Aina on tervetullut.

No jos omatunto kolkuttaa, niin pyytäkää anoppi esim vaan syömään ja avaan lahjat, jonka jälkeen kyytitätte kotiin :) Sovitta, että haluatta viettää illan perheen kesken ja syöttä ja avaatte lahjat jo iltapäivällä tai jotain sinne päin.

[QUOTE="mä";22723973]No jos omatunto kolkuttaa, niin pyytäkää anoppi esim vaan syömään ja avaan lahjat, jonka jälkeen kyytitätte kotiin :) Sovitta, että haluatta viettää illan perheen kesken ja syöttä ja avaatte lahjat jo iltapäivällä tai jotain sinne päin.[/QUOTE]

Jos olisin anoppi, niin en tulisi tuossa tapauksessa ollenkaan. Tuollainen kyllä tekee kenelle tahansa tunteen että on vain se välttämätön paha. Itsekkyys huipussaan.

En minakaan! Ihmetyttaa etta ihmiset jatetaan yksin jouluna ja viela oma perhe. Joulu on vain kerran vuodessa, ettekohan kesta pari iltaa anopin seuraa.

Työssäkäyvät ihmiset tahtoisivat ehkä rentoutua jouluna eivätkä passata vieraita ja olla koko ajan aktiivisina isäntinä ja emäntinä vieraita viihdyttäen. Maanantaina kuitenkin jatkuvat työt normaaliin tapaan.

Sitä paitsi, miksi ihmeessä pitäisi pilata oma joulunsa KESTÄMÄLLÄ jotain ihmistä? Jos jonkun ihmisen läsnäolo ei tuo iloa, miksi kummassa hänen kanssaan pitäisi viettää se omalle perheelle varattu aika?

[QUOTE="juh";22724050]Miksi ei pitäisi? Mikä siinä yksin olemisessa on niin kamalaa, että aikuinen ihminen ei yksin pärjää?[/QUOTE]

Yksin pärjää, mutta koska joulu on perhejuhla, niin tuntunee ikävältä jäädä perheen ulkopuoliseksi jota ei huolita jostain syystä mukaan. Yksinkertaista.

[QUOTE="juh";22724050]Miksi ei pitäisi? Mikä siinä yksin olemisessa on niin kamalaa, että aikuinen ihminen ei yksin pärjää?[/QUOTE]

Joo pärjää kyllä, varmaan vaikka sen 365pv/vuosi. Mutta joulu kun sattuu ainakin meillä olemaan vahvasti sukujuhla. Enkä itsekään haluaisi olla yksin.. Tee muille niinkuin haluaisit itsellesi tehtävän jnpp...

Yhteistyössä