Anoppi haukkui amanda nimen lyttyyn

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
La Paset
Amanda (lat. Rakastettava, ystävällinen), tuli Suomen almanakkaan jo 1827. Hyvä nimi on siinä missä joku muukin.
Tiedän kyllä tuonkin, että monasti, jos on tuntenut jonkun samannimisen törpön, inhoo sitä nimeä sen ihmisen vuoksi. Onneksi, tämä unohtuu pian.

"Jessica"
Amanda on kaunis ja ainutlaatuinen nimi. Ja kuitenkin täysin eri nimi kuin tuo Manta. Ikävää, ettei anoppi tykkää Amanda nimestä, mutta ei ole hänen asiansa päättää nimeä. Ei kaikki voi tykätä kaikesta ja kaikkia ei voi miellyttää. Entäpä jos teettekin nimiasiassa hänen mielikseen, niin kohta hän päättää monesta muustakin tärkeästä asiasta. Ei kannata todellakaan alkaa tuohon touhuun, hulluksi vaan tuutte! Törkeää aikuiselta ihmiseltä sanoa, että alkaa kutsua lasta pilkkanimellä. Kuulostaa todella hankalalta ihmiseltä. Niin kuin joku sanoikin, anoppikin ansaitsisi tässä tapauksessa jonkin pilkkanimen. Kiinnostaa, että mitä miehesi ajattelee tästä? Laittaisi äitinsä ruotuun.

Jotkut on meiltäkin kyselleet jo, että mikä annetaan lapsen nimeksi. Ei me olla vielä itsekään päätetty, mutta jotain nimiä silti pyöritelty mielessä. En ole silti näitäkään nimiä paljastanut, koska haluan jutella niistä ainoastaan mieheni kanssa. Minulle ei nimittäin ole väliä, että mitä kaverini tai sukulaiseni nimestä ajattelevat. Luultavasti teemme niin, että kun olemme päättäneet, kerromme nimen juuri ennen ristiäisiä vanhemmillemme. Meillä on tosin helpot vanhemmat, jotka eivät arvostele tuolla tavalla ja siksi uskalletaan kertoa. Mun mielestä on kuitenkin kohteliasta, että isovanhemmat tietävät ja muut sitten vasta ristiäisissä. Mutta ymmärrän kyllä, jos jotkut muut kertovat kaikille vasta ristiäisissä.

Hauska toi Perhosen kertoma juttu. Hevosilla voi tosiaan olla kauniita nimiä, tosi erilaisia mitä vaikka koirilla. Koirien nimet on kuitenkin aika selkeästi eläimen nimiä, kuten Musti. Mutta onhan niitä joitain koirien ja ihmisten nimiä, jotka käyvät hyvin päittäin, kuten Veeti tai Roope.

"Jessica"
Tiedän kyllä tuonkin, että monasti, jos on tuntenut jonkun samannimisen törpön, inhoo sitä nimeä sen ihmisen vuoksi. Onneksi, tämä unohtuu pian.
Niimpä, jos on joskus tuntenut sellasen ihmisen, niin se unohtuu sitten, kun nimi saa uuden kantajan :) Mullekin on monesti käynyt näin, että joku miellyttävä ihminen on antanut nimelle taas arvoa. Tämän anopin tapauksessa Amanda ei ollut edes kukaan hänen tuttunsa, vain joku sellaista muistuttava. Ei edes samalla kirjaimella alkava :D

"vieras"
Mulle tuli joskus Amanda-nimestä mieleen nirppanokka hienohelma (varmaan jossain kirjassa sellainen hahmo), mutta nykyään pidän nimestä. Tyttäreni ystävä on Amanda ja aivan mielettömän suloinen tyttö. Niin ne mielikuvat muuttuu. Ehkä anoppisikin alkaa pitää nimestä lapsenne myötä, jos päätätte sen antaa.

[QUOTE="aapee";28741828]Itsekään en manta nimestä tykkää enkä toivoisi että anoppi häntä sillä nimellä kutsuisi mieluiten ama tai mandi tms. En olisi nimeä sanonut jos olisin tiennyt että siitä sellainen soppa tulee. Oli vain puhe nimistä ja sanottiin että Amandaa ollaa mietitty niin siitä sitten tällainen poru. Vaikka tykätään nimestä niin harmittaa vaan että joku läheinen ei yhtään siitä tykkää, vaikka tietysti se vaara on kaikilla nimillä.

Jos Amandaan päädytään lopullisesti niin toivon että anoppi ei ala ns. hyljeksimään lasta tai käyttäytyä hänelle huonosti vain sen takia että ei pidä nimestä ja yhdistää ns. sen nimiseen henkilöön josta ei pidä.[/QUOTE]

Meillä kävi samalla tavalla. Mentiin kertomaan, että suunnitellaan tiettyä nimeä tulevalle pojalle, ja tietenkään anoppi ja appi eivät siitä nimestä pitäneetkään. Jaksavat jankata, että emme kai vaan aio sitä nimeä valita jne., ja ehdottelevat nimiä, joista itse pitävät. Mielestäni törkeää, asiahan ei appivanhemmille kuulu.

Jos nimen perusteella anoppi kehtaa lasta hylkiä, niin tarviiko sellasta mummoa ollenkaan? Jättäisin omaan arvoonsa.

"vieras"
Amanda on kyllä tietääkseni nimi joka ei kuulosta koskaan vanhalta kuten vaikka Johanna. Tässä parikymppisen mielipide. Yhdelle tutulle tuo piti tulla etunimeksi ja toisella on toisena nimenä. Ja sellaisia 3 vuotiaita ovat. Ei siis ollenkaan vanha nimi.

"vieras"
Voi sanonko mikä noita anoppeja. Antakaa lapsellenne juuri se nimi minkä itse haluatte. Muuten kadutte jatkossa, anoppi voi olla hetken tyytyväinen, mutta jatkossa tulee sanelemaan muissakin asioissa miten toimitte. Ja teitä harmittaa kun lapsenne ei ole Amanda.

Amandahan on kaunis nimi!

Meillä, kun vauva syntyi kuukausi sitten, laitettiin sairaalasta kuvaviesti läheisille, jossa ilmoitettiin että tyttö syntyi klo xx.xx ja sit koko nimi. Ja mun mutsi vinkuu edelleen, että millä nimellä meinaatte vauvaa alkaa kutsumaan, kun etunimi on niin ulkolainen ja vaikea lausua yms yms. Ja koko nimi samoin, että eihan siitä saa mitään lyhenteitä tai mitään ja liian pitkä on koko nimi myös.

Ja se hankala, ulkolainen etunimi, se on Sylvi |O

Et osaa ne muutkin. Mut nimi on ja pysyy. Mun mutsi voi opetella pitämään päänsä kiinni.

"vieras"
Ja se hankala, ulkolainen etunimi, se on Sylvi |O

Et osaa ne muutkin. Mut nimi on ja pysyy. Mun mutsi voi opetella pitämään päänsä kiinni.
Hyvin sanottu! Minunkin äiti on aika topakka ja arvostelee esimerkiksi siivoustaitojani, vaikka niissä ei pitäisi olla mitään arvosteltavaa, mutta tuskin arvostelisi lapseni nimeä. Ainakin ne mitä ollaan aateltu, ei pitäisi häiritä ketään. Äiti on aina äiti ja todella rakas, mutta kyllä tasan puolustan sitä minkä itse koen parhaaksi. Välillä joutuu sanomaan vähän rajustikin, jos ei muuten mene jakeluun.

Alkuperäiselle kirjoittajalle: Miesten voi olla joskus vaikeaa valita äidin ja puolison väliltä. Sano miehellesi, että puolustaa omaa, nykyistä perhettään! Hänen äitinsä ei ole enää se, joka määrää. Sinun ei pitäisi kärsiä tästä asiasta näin, vaan miehesi pitää puolustaa sinua.

Saraldo
Mun sisko sai aikanaan pojan, jonka nimeksi tuli Juuso. Juuso ei ollut silloin mikään hittinimi ja mun isä siitä mäkätti, että "tuollaista ihmeellistä nimeä kukaan voi laittaa, olis vaikka Juhani, Juuso on pelkkä lempinimi". No, nyt parikymmentä vuotta myöhemmin se Juuso ei kuulostaa yhtään oudolta ;). Sopii miehenalulle hienosti eikä häntä voisi toisennimisenä edes kuvitella. Isäkin sitten aikanaan rauhoittui.

Amanda on musta erittäin kaunis nimi ja jos haluaisin vielä lapsia, se olisi ykkösvaihtoehto tytölle. Mandi on kiva lempinimi, Mantasta mulle tulee mieleen vaan humalaiset opiskelijat ja lehmät.

"vieras"
Amanda on kaunis nimi. Kaverin anoppi suuttui kun lapsen nimeksi ei tullut Lulu niinku anoppi ois halunnu. Oma mummoni kertoi mulle että ei tykkää serkkuni tytön nimestä, kun sen niminen tyttö oli häntä koulussa kiusannut, mutta sanoi etten koskaan saa kertoa serkulle tai hänen lapselleen. Mummoni kohtelee kaikkia lapsenlapsenlapsia samoin vaikkei yhden nimestä tykkääkään. Oma äitini ei taida tykätä meidän lasten nimistä. Ilme näytti ristiäisissä siltä, vaikkei koskaan olekaan mitään sanonut. Eiköhän lie jo tottunut kun sujuvasti niitä käyttää.

Koskaan ei voi miellyttää kaikkia, joten pitää valita nimet joista itse tykkää välittämättä muista:)

"vieras"
on sanomattakin selvää, että kaikki nimet ei kaikkia miellytä, jollain on sen niminen koira tai marsu ja naapurustossa asuu jo 3 netta-nimistä tyttöä ja sisko on "varannut" itselleen jonkun nimen.

se on parempi julkistaa se tuleva nimi ekaa kertaa siinä kastetilaisuudessa suoraan, eli pappi sanoo kastan sinut täksi ja täksi ja piste se on nyt kirjoissa ja kansissa (tai nimenantotilaisuudessa). koska kaikilla kavereilla ja anopeillla tuntuu olevan niin paljon sanavaltaa näissä nimiasioissa niin siinä vaiheessa on melko turha enää jupista asiasta.

Mies eikä mikään
Itse vitsailin ennen kastetta anopille että pojasta tulee Abraham tai Hesekiel. Ei ollut alun perinkään tarkoitus ja sai ihan perusnimen mutta oli hauskaa katsoa kun anoppi happamana odotti nimen antoa. Jälkeen sitten kuulon vierestä kun luuli etten kuullut kun jauhoi jollekin kaverilleen että onneksi ei tullut semmoisia kamalia nimiä. Hassua kyllä mutta tämä ärsytti koska jos olisimme valinneet tuollaiset raamatulliset nimet niin paskaako se olisi muille kuulunut arvostella valintoja.

Yhteistyössä