Annatteko vauvalle vettä?

• Viestiketjun aloittaja "nelli"
  • Ensimmäinen viesti
"nelli"
Annatteko vauvalle vettä? kuinka pitkään pitäis antaa keitettyä vettä?

Meillä 4kk poitsu ollut siis pulloruokinnalla syntymästään lähtien ja terkka suositteli et antais suun huuhtomiseen vettä (maito)ruokailun jälkeen. En oo aina antanut, esim yöllä pikkasen hankalaa

"vieras"
Meillä vauva pian 5kk ja ei ole saanut rintamaidon lisäksi mitään muuta juotavaa/syötävää. Näin on tehty 2 vanhemmankin lapsen kanssa vauva-aikana ja sitä on kaikki mummot etenkin ihmetelleet. Äitini kysyy valehtelematta joka kerta tavatessamme, että kai olet jo vettä antanut vauvalle ja sitten ihmettelee että pakkohan sillä on kova jano olla kun ei edes vettä anneta...

"nelli"
Mulla kanssa anoppi kysyi ihan ihmeissään ettenkö anna pojulle vettä. Kerroin et tällänen ohje tuli neuvolasta. Katsoi epäilevästi ja oon ihan varma jäi asiaa epäilemään. Luuli tietysti mun keksineen koko jutun. Ja kyllähän se tietysti vähän hassulta tuntuu. Itse en tulis toimeen ilman vettä ollenkaan...jos ajattelis et pelkkää maitoa litkis=)

Rikke
Meillä saa keitettyä ja jäähdytettyä vettä aina ruokailun yhteydessä/jälkeen ja muutenkin jos janottaa, juo sitä jopa mieluummin kuin maitoa janoonsa. Tyttö on puolivuotias.

No joo
En ole antanut ennen kuin kiinteät on aloitettu. En näe siihen mitään syytä. suomessa ei myöskään ole mitään syytä keittää vesijohtovettä. Luin vasta jonkun tutkimuksen tulkosista, keitetyn veden mikrobipitoisuus on ihan sama jäähtymisen jälkeen, kuin suoraan hanasta otettuna. Varsinkaan keitetun veden jääkaappisäilytyksessä ei ole jäjen hiventä. Se on "likaisempaa" kuin suoraan hanasta otettu.

Meillä on nyt 6kk vauva, hän syntyi kesällä ja viime kesä oli toski kuuma, joten ihan pienenä sai jonkun verran vettä, mutta enää ei kyllä suostu juomaan. Muain hieman ehkä ärsyttää, että eräs sukulaisnainen joka kerta moittii, että pidän lasta janossa, kun en vettä anna. Voi ristuksen äireet!

Meillä on molemmat lapset saaneet ensimmäiset kerrat vettä siinä lähempänä vuoden ikää. Ovat molemmat siis syntyneet elokuussa, ja seuraavana kesänä kuumimpina päivinä on ollut pakko antaa sitä vettä että pärjäävät.

Hyvin ovat pelkällä maidolla pärjänneet, esikoinen pelkällä pullolla ja kuopus 4kk täysimetyksen jälkeen oli myös pullomaidolla...

Minä annan tytölle 2,5kk keitettyä vettä silloin tällöin muutaman kulauksen verran ja varsinkin silloin jos pulauttelee... Nimittäin jos ajattelee niin kyllä sitä itsekkin vettä juo jos on oksentanut tms. Oma äitini ihmettelee suuresti miksei nykyään sitä vettä lapsille anneta/saa antaa. Itsekkin vauvasta asti vettä saanut enkä ole siitä mitenkään kärsinyt :) silloin veteen vielä hunajaa sekoitettu, mutta itse sen hunajan pois olen jättänyt :)

"vieras"
[QUOTE="Mummeli";25414120]Kun meidän poikamme oli pieni, anoppi olisi antanut hälle sokerivettä pulloon. Oli kuulemma aivan yleinen tapa 1940- luvulla.[/QUOTE]

Niin oli. Ja sillä turvattiin lapsen energian saanti. Joka on todettu nykyään ihan turhaksi. Maito riittää kyllä. Jotku haluaa ruokinnan jälkeen ''huuhdella'' lapsen suun estääkseen sammaksen tulon vedellä. Mikä ei ole ollenkaan väärin.
Joskus edelleen annetaan sokerivettä lapsille syntymän jälkeen jos on verensokerit pielessä.

"vieras"
En ole antanut ennen kuin kiinteät on aloitettu. En näe siihen mitään syytä. suomessa ei myöskään ole mitään syytä keittää vesijohtovettä. Luin vasta jonkun tutkimuksen tulkosista, keitetyn veden mikrobipitoisuus on ihan sama jäähtymisen jälkeen, kuin suoraan hanasta otettuna. Varsinkaan keitetun veden jääkaappisäilytyksessä ei ole jäjen hiventä. Se on "likaisempaa" kuin suoraan hanasta otettu.
Tätä minä olen aina ihmetellyt,et vesi keitetään ja pullot keitetään joka syönnin jälkeen. Mut silti vauvat konttaa lattioilla ja pistää liki kaiken suuhun. En ole keittäny pulloja koskaan. Tutitkin vain uutena.

Yhteistyössä