Annatteko lastenne juoda KAHVIA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hämmästynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hämmästynyt

Vieras
Olen törmänny tässä lähiaikoina pariinkin perheeseen jonka 2-5 vuotiaat lapset juovat kahvia. Ei mitään suuria määriä, mutta puoli kuppia kerrallaan. Kysyivät vielä saako meidän 2-vuotiaalle antaa, olin ihan että EI TODELLAKAAN meidän lapselle anneta mitään huumausaineita. Mulle ei aikaisemmin tullut mieleenkään että jotkut juottaa lapsilleen kahvia, onko tämä miten yleistä vai olenko ihan nipo, kun mielestäni se ei ole lasten juoma. Kyseiset perheet perustelivat sitä mm. tutkimuksilla joissa aikaisin aloitettu kahvin juonti ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja vanhempana tms.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt:
Olen törmänny tässä lähiaikoina pariinkin perheeseen jonka 2-5 vuotiaat lapset juovat kahvia. Ei mitään suuria määriä, mutta puoli kuppia kerrallaan. Kysyivät vielä saako meidän 2-vuotiaalle antaa, olin ihan että EI TODELLAKAAN meidän lapselle anneta mitään huumausaineita. Mulle ei aikaisemmin tullut mieleenkään että jotkut juottaa lapsilleen kahvia, onko tämä miten yleistä vai olenko ihan nipo, kun mielestäni se ei ole lasten juoma. Kyseiset perheet perustelivat sitä mm. tutkimuksilla joissa aikaisin aloitettu kahvin juonti ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja vanhempana tms.

ehkä kyseiset vanhemmat omistavat jonkun pauligin tms. osakkeita? totuttavat jälkikasvun jo pienenä tuomaan tuottoa perheelle.

Ei juoteta, mutta silloin tällöin voivat halutessaan saada tilkan kahvia kupin pohjalle ja kupin täyteen maitoa. Haluavat siis maistella miltä kahvi maistuu. Tätä tapahtuu ehkä kerran 2-3 kuukaudessa, eikä tuosta minun näkemykseni mukaan mitään haittaa ole. Päiväkodissa juovat silloin tällöin teetä aamupalalla.

Esikoinen on maistanut pari pikkulusikallista kahvia reilu 1-vuotiaana kun halusi tietää mitä äidin kupissa on. Nyt 3-vuotiaana käy joskus kupin pohjalta siemaisemassa viimeisen kahvitilkan. Tykkäisi varmaan, mutta en tietenkään näin pienen anna enempää juoda. Kahvipöydässä haluaa joskus hopeateetä, eli maidon ja veden sekoitusta. Siihen saa tyytyä.

Alkuperäinen kirjoittaja hämmästynyt:

:) :) :) Et ole tosissasi tai sit olet tosiaan ihan sairaan nipo. Ei hitto en voi ku nauraa tällaiselle.

Joo, siis kyllä munkin mielestä maistaa saa (mut en silti vielä 2-vuotiaalle antais), mut ihmettelen kuka lapsi tykkää kahvin mausta ellei siihen vartavasten opeteta?

Mun vuoden vanha ei saa jouda, tietenkään. Isompana saa maistaa. Olen itsekin juonut pienenä maitokahvia mielelläni. Sitten tuli stoppi, enkä nykyäänkään siitä tykkää, en maidolla enkä ilman.

Jos mun muksu tahtoo joskus tilkkasen, en mä tarvitse mitään perusteluja antaakseni sitä. Maistelkoot vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Joo, siis kyllä munkin mielestä maistaa saa (mut en silti vielä 2-vuotiaalle antais), mut ihmettelen kuka lapsi tykkää kahvin mausta ellei siihen vartavasten opeteta?

Meidän molemmat pojat ovat tykänneet maitokahvista heti ensimmäisestä lusikallisesta lähtien. Ei ole tarvinnut mitenkään opettaa tykkäämään.

Alkuperäinen kirjoittaja mistä näitä älypäitä oikein tulee:
:) :) :) Et ole tosissasi tai sit olet tosiaan ihan sairaan nipo. Ei hitto en voi ku nauraa tällaiselle.

Ok, tunnustan, olen sitten älypää ja sairaan nipo, mut kiinnostaa tietää mikä on yleinen mielipide.

Meidän 2-vuotias on muutaman kerran maistanut kahvia. Lähinnä maitovaahto on kiehtonut ja sitä on saanut maistaa lusikallisen pari. Teetä sen sijaan on pari kertaa saanut ihan oman pienen mukillisen, mutta aika laimeana kylläkin. Usein haluaisi juoda kuppini viimeiset rippeet.

Minusta saa maistaa, mutta en kyllä kovin usein antaisi omaa mukia. Kai se kiinnostaa kun aikuisetkin ovat niin usein muki kädessä.

meillä muksut saa kahvia joskus harvoin spesiaali tilanteissa. se kahvi on semmosta, että lirautetaan pikkuisen kuppiin niin että pohja peittyy ja maitoa muki täyteen ja hui kauhistus 1 sokeripalanen sekaan :)

Samalla tavalla saavat teetä. käytetään teepussia vedessä, että tulee väriä, hunajaa sekaan ja maitoa päälle. josko noita nyt voi kahvin tai teen juomiseksi sanoa.

On meidän nyt 2v juonut kahvia varmaan jo vuoden päivät. Ei sille omaa kuppia kateta, mutta aina käy hörppimässä muiden mukeista. :D Enkä tod ole siihen opettanut, taisi saada sen äidinmaidossaan. ;)

Saavat juoda satunnaisesti ja rajoitetun määrän. Esim. 8-v joi eilen mummin kanssa maitokahvia n. 1dl puolen päivän aikaan. Illasta ei kahvia enää anneta, vaikka kuinka kinuaisi.
Nuorimmainen eli 2-v käy väliin illasta isin kahvimukilla juomassa pari hassua pisaraa, jonka jälkeen haluaa hammaspesulle ja nukkumaan. Pahasti näyttää siltä, että hänestä tulee yhtä paha kahvihirmu kuin isästään...
Vanhin lapsi ei sitten ole yhden kerran kahvia maistettuaan suostunut toista kertaa kahvia juomaan. Hänellä selvästi äidin geenit tässä asiassa.

No en kyllä anna 4-v lapseni juoda kahvia, enkä edes maistaa. Mielestäni se ole lasten juoma. Ite olen kyllä oikea kahvikissa, mummuni on minut siihen pienenä opettanut.

Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
no mikä siinä kahvissa on niin paha juttu?? kofeiinia siinä on ja niin on kokiksessaki....

No se kofeiini nimenomaan, ei meidän 2-vuotias todellakaan kokistakaan juo...
Joillekin iltakuuden jälkeen juotu kahvi vie yöunet, tai 2 kuppia päivässä juova saa hirveen päänsäryn jos ei yhtenä päivänä saa kahvia. Kyllä se aika tujua ainetta pienen lapsen kropalle on mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja RottenCorpse:
no mikä siinä kahvissa on niin paha juttu?? kofeiinia siinä on ja niin on kokiksessaki....

Kofeiini on piriste, joka vaikuttaa keskushermoston toimintaa kiihdyttävästi. Kofeiini vaimentaa väsymyksen tunnetta ja lisää vireyttä sekä valppautta. Kofeiinin piristävä vaikutus on hyvin yksilöllistä ja se kestää muutamasta tunnista jopa kymmeniin tunteihin kofeiinin määrästä ja henkilön aineenvaihdunnasta riippuen. Piristävän vaikutuksensa vuoksi kofeiini voi aiheuttaa unihäiriöitä.

Kofeiini saattaa aiheuttaa jo pieninä annoksina sydämentykytystä ja vapinaa kofeiiniherkille ihmisille, raskaana oleville naisille ja lapsille. Euroopan Unionin elintarvikealan tiedekomitea suositteleekin kofeiinin kulutuksen vähentämistä raskauden aikana. Jo 200 mg kofeiinia eli 2,5 desilitraa kahvia päivässä kaksinkertaistaa keskenmenoriskin raskaana olevilla naisilla
. Kofeiinin käytöllä voi olla lukuisia haittavaikutuksia. Kahvi saattaa aiheuttaa verenpaineen nousua eli hypertensiota sekä sydämen tykytystä ja vapinaa Myös vatsavaivat ja monenlaiset ruoansulatusvaivat ovat mahdollisia. Jotkut saattavat saada rytmihäiriöitä. Psyykkisiä haittoja ovat muun muassa masennus, ahdistus, paniikkioireet ja paniikkihäiriö. Lapsille päivittäinen käyttö voi aiheuttaa levottomuutta ja hermostuneisuutta Kofeiini kiihdyttää myös hikoilua, sydämen lyöntitiheyttä ja virtsaamista.

Kofeiini on aiheuttanut rottakokeissa sikiövaurioita annoksina, jotka ihmisellä vastaisivat 70 päivittäistä kahvikupillista

Seuraavat tuotteet sisältävät saman määrän (noin 100 mg) kofeiinia[6]:

* pieni kuppi (1,25 dl) suodatinkahvia
* pieni kuppi (noin 0,3 dl) espressoa
* kupillinen cappuccinoa
* lasillinen lattea
* litra kolajuomaa
* 3 desilitraa energiajuomaa
* 2 pientä kuppia mustaa teetä tai 5 pientä kuppia vihreää teetä
* yksi kofeiinitabletti
Lähde: Wikibedia

Yhteistyössä