Annatteko lapsienne kavereiden pelata konsoleilla koko vierailun ajan?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Kyttäättekö muuten mitä kaverukset keskenään tekevät? Itse haluaisin antaa lasten itse päättää, ja kas vain: pleikkarilla pelaavat yleensä. Onneksi ei aina.

"Timangi-"
Meilläon jatkuvasti kun nuorisotila tää koti :D 1.lk tytön kaverit ja 2.lkpojan kaverit. Ja oma nuorin vielä siihen sekaan. Tyttöjen huoneessa on ps2ja sillä pelaavat välillä apina buzzia tai jtn poikenn peliä/prinsessapeliä,mutta eipä innostus kestä kun sen 30min yleensä ja rupeavat muuta puuhaamaan. Loppujen lopuksi meillä pelataan tosi vähän vaikka konsoleita on useita eri.

"ellinoora"
Ei meillä pelailla,kun kavereita kylässä siis riippuu toki lapsen tai nuoren iästä.On tosi outo,jos pienet lapset ei keksi muuta tekemistä!!Olen koulussa töissä ja sen kyllä huomaa,että lapset vaan pelaa ja pelaa...

"vieras"
[QUOTE="täti";23533332]ollaan outoja vanhuksia: meillä ei oo mitään kontolipeliä eikä viitä tai muutakaan .kerran viikossa saa käydä tietokoneella tunnin valvotusti.[/QUOTE]

Voi apua, olen itse pelannut paljon ja lähes rajatta lapsena ja minusta on tullut hyvä aikuinen. Katselin myös ala-asteiässä paljon kauhuleffoja, ihan mitä vaan. Kunnon vanhemmat, en esim. päässyt sitten koskaan teininä kartsalle.

Ja en kovin rajoittele lapsien pelailuja, koitan valita kehittäviä ja kilttejä pelejä. Ja meillä tarkkaa mitä katsoo TV:stä Mutta ehkä pitää alkaa tiukkapipoksi varmuuden vuoksi :D

"vieras"
Pelaaminen on rajoitettu tiettyyn aikaan ja sen puiteissa pelataan oli kaveri tai ei. Monissa kodeissa tuntuu olevan vapaus pelata koko ajan ja sen kyllä näkee kun lapset ei esim. keksi ulkona mitään tekemistä.

[QUOTE="vieras";23534171]Pelaaminen on rajoitettu tiettyyn aikaan ja sen puiteissa pelataan oli kaveri tai ei. Monissa kodeissa tuntuu olevan vapaus pelata koko ajan ja sen kyllä näkee kun lapset ei esim. keksi ulkona mitään tekemistä.[/QUOTE]

Kas kummaa kun jos tulee pelikielto viikoksi niin jo alkavat lapset keksiä tekemistä. Tämä on niiiiiiiin tuttu juttu kaveripiirissä että ei ole tosikaan. Ero on uskomaton.

Jos tulee kaveri vaikka yökylään, niin eivät saa koko aikaa pelata. Mutta jos tulee pariksi tunniksi kylään, niin saavat pelata. Esikoisella ei ole tiettyjä peliaikoja, koska ei kauheesti pelaa (paitsi jos joku uusi peli, niin sitten joutuu rajottamaan), kuopus taas ei muuta tekiskään kuin pelais, joten on pelipäivät jolloin saa pelata tietyn ajan.

Riippuu vierailun pituudesta. Jos saa olla kylässä vain tunnin niin pelatkoon vain. Mulla 3 lasta ja sitten päälle se vieras lapsi, niin eipä tule peliaikaa mahdottoman paljoa per lapsi. Mutta en kyllä anna koko ajan pelata jos vieras on saanut luvan olla pidempään.

"vieras"
Kas kummaa kun jos tulee pelikielto viikoksi niin jo alkavat lapset keksiä tekemistä. Tämä on niiiiiiiin tuttu juttu kaveripiirissä että ei ole tosikaan. Ero on uskomaton.
Komppaan täysin. Meillä vanhin on vasta 7v ja olen todella ylättynyt miten paljon lapset saavat viettää nykyään aikaa pelaten tai telkun ääressä. Ongelmaa ei ole yhtään liioiteltu.

tää o vaikee kysymys muuten!
että mikä olis fiksuinta..ny meillä mennään niin että saavat pelata sillointällöin tunnin kerrallaan.mutta ei aina siis.
hullulta vaan tuntuu, kun itsekin muksuna saanut pelata commondorea eikä sitä rajoiteltu ja muistan miten kivaa se oli.tehtiin kyl paljon muutakin -tosin joskus oli kausia et "kokoajan" pelattiin.
ja sitten vielä kun mietin, että niin onhan noita pelejä osteltu, että miksi niitä sitten rajoittamaan.enhän rajoita esim .pikkuautoillakaan leikkimistä.

ja sitten vielä kun mietin, että niin onhan noita pelejä osteltu, että miksi niitä sitten rajoittamaan.enhän rajoita esim .pikkuautoillakaan leikkimistä.
Oletko koskaan seurannut läheltä lapsien leikkimistä vaikkapa autoilla ja pelaamista? Siinä on todella iso ero. Toisessa käytetään mielikuvitusta, toisessa on on ennalta määrätyt jutut joita tehdään. Jos kysyt jotain lapselta joka leikkii autolla, saat takuuvarmasti vastauksen. Teepä sama pelaavalle lapselle, niin harvemmin saat. Pelaaminen - jos joku - vie täysin mukanaan ja laamannuttaa oma-aloitteisuuden täysin. Eikä ole oma huomioni pelkästään.

"vieras"
Oletko koskaan seurannut läheltä lapsien leikkimistä vaikkapa autoilla ja pelaamista? Siinä on todella iso ero. Toisessa käytetään mielikuvitusta, toisessa on on ennalta määrätyt jutut joita tehdään. Jos kysyt jotain lapselta joka leikkii autolla, saat takuuvarmasti vastauksen. Teepä sama pelaavalle lapselle, niin harvemmin saat. Pelaaminen - jos joku - vie täysin mukanaan ja laamannuttaa oma-aloitteisuuden täysin. Eikä ole oma huomioni pelkästään.
Näin, eiköhän tueksi löydy aikalailla tutkittua tietoa ;) Ihan sama kuin antaisi lapsen katsoa määrättömästi telkkaria.

niin,tiedä sitten.
onhan peleissäkin eroja.jotkut kehittävät ongelmanratkaisukykyä ,tarvitaan hoksottimia tajuamaan joitakin juttuja jne. ja onhan se hemmetin kivaakin yhdessäin pelata.meillä on little big planet nyt suurin in.
joskus vain mietin, että miten tähän on tultu, että niistä konsoleista ja pelaamisesta ylipäänsä on tullut niin iso mörkö mitä se on nykyään.ruokkiiko se meidän aikuisten rajoittaminen ja konsoleilla kiristäminen/lahjonta ( et saa pelata,jos ei hoidu se ja se tai saat pelata jos teet sen ja sen.. jne.. ) sitä hohtoa ja himoa niihin ? ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa ?

[QUOTE="vieras";23534323]Näin, eiköhän tueksi löydy aikalailla tutkittua tietoa ;) Ihan sama kuin antaisi lapsen katsoa määrättömästi telkkaria.[/QUOTE]

miksi jotkut lapset sitten katsoo "Määrättömästi telkkua" ? sekin mua kiinnostaa. mulla on vanhin muksu pian 8-v eikä ole koskaan tuijottanut teeveetä liiaksi. totuuden nimissä toki on ollut päiviä kun se maaginen 2tuntia on ylittynyt, mutta noin muuten se ei ole mitenkään ongelma tai jokapäiväinen raamattu jota pitäs katsoa.

niin,tiedä sitten.
onhan peleissäkin eroja.jotkut kehittävät ongelmanratkaisukykyä ,tarvitaan hoksottimia tajuamaan joitakin juttuja jne. ja onhan se hemmetin kivaakin yhdessäin pelata.meillä on little big planet nyt suurin in.
joskus vain mietin, että miten tähän on tultu, että niistä konsoleista ja pelaamisesta ylipäänsä on tullut niin iso mörkö mitä se on nykyään.ruokkiiko se meidän aikuisten rajoittaminen ja konsoleilla kiristäminen/lahjonta ( et saa pelata,jos ei hoidu se ja se tai saat pelata jos teet sen ja sen.. jne.. ) sitä hohtoa ja himoa niihin ? ymmärtääkö kukaan mitä ajan takaa ?
En tiedä. Itse olen huomannut että vaikka sitä konsolipelien pelaamista ei olisi millään tavalla kielletty, niin silti se vetää puoleensa kuin magneetti.

Minusta esimerkiksi lautapelien pelaaminen yhdessä on huomattavasti mukavampaa ja kehittävämpää kuin konsolipelien. Ainoa aidosti kehittävä sähköinen peli mitä tiedän on Ekapeli verkossa.

miksi jotkut lapset sitten katsoo "Määrättömästi telkkua" ? sekin mua kiinnostaa. mulla on vanhin muksu pian 8-v eikä ole koskaan tuijottanut teeveetä liiaksi. totuuden nimissä toki on ollut päiviä kun se maaginen 2tuntia on ylittynyt, mutta noin muuten se ei ole mitenkään ongelma tai jokapäiväinen raamattu jota pitäs katsoa.
Eli 2 tuntia tv:n katselua per päivä on sinulla rajana?
Minusta se on aika ylärajoilla, oikeastaan jo liikaa.

kyllä
meillä on ihan hankittu pelikoneet sitävarten että naapuruston köyhälistön lapsukaiset saa meillä pelata meillä ei kielletä vierailta mitään vaikka haluaa hypätä katolta ales emme kiellä lapsen pitää saada olla lapsi ja julma se joka kieltää

En tiedä. Itse olen huomannut että vaikka sitä konsolipelien pelaamista ei olisi millään tavalla kielletty, niin silti se vetää puoleensa kuin magneetti.

Minusta esimerkiksi lautapelien pelaaminen yhdessä on huomattavasti mukavampaa ja kehittävämpää kuin konsolipelien. Ainoa aidosti kehittävä sähköinen peli mitä tiedän on Ekapeli verkossa.
meillä myös pelataan lautapelejä .minusta kun ne ( konsolipelit ja lautapelit ) eivät sulje toisiaan pois mitenkään.

Yhteistyössä