Annatteko lapsen katsoa...

  • Viestiketjun aloittaja Äippä vaan
  • Ensimmäinen viesti
Vielä tuli sellainenkin kommentti mieleen, että television katsomisessa on sekin pointti että se on lasten leikkiajasta pois. Jos esim. katsoo joka päivä tunnin telkkaria päiväkodin jälkeen,niin eihän siinä syömisten ja iltatouhujen jälkeen paljon aikaa jää yhdessäoloon. Ja jospa lapsi haluaisi sitten vielä katsoa lastenohjelmiakin...Meillä on jouduttu paljon kieltämään ihan hyvinekin ohjelmien katselua ihan siksi, että telkkarin kattelu ei lapselle fyysisesti kovin terveellistä.

Niin ja vielä jos vertaa salkkareita esim pleikkaripeleihin, niin luulen että lapsen on helpompi mielätä pleikkaripeli saduksi. Salkkarit näyttää paljon enemmän oikealta elämältä, ja se voi siksi hämmentää vähän eri tavalla.
 
Niinpä niin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.10.2005 klo 23:31 tiitu kirjoitti:
nimim. satulinna; hassu juttu että olet jo 12-vuotiaan lapsen äiti, olisin kyllä tekstisi pitänyt sinua ihan kakarana. Tokihan 4-vuotiaan pitää saada olla vielä lapsi, eikä tietää salkkareiden itsemurhista MITÄÄN!!!!!
Kukas Salkkareissa on itsemurhan tehnyt?? Itselläni on 13vee, 10 vee ja 2 vee lapset, ja telkkaria ovat saaneet katsoa....Pleikkari pelit meillä on kielletty, sillä siinä sitä vasta raakuutta on!!! Vain muutama peli ok, mutta ei nuo isot enää halua niitä pelata!!
Ja oikeessahan tuo satulinna on...Onhan siinä vaara että lapsi näkee ulkona jotain mitä ei kotona ole koskaan nähnyt...vai mitä??!!
 
jaakko
On kai jonkinlainen todennäköisyys ero nähdä Salkkareissa jotain lapselle käsittämätöntä kuin että se tapahtuisi esim. hiekkalaatikolla. Ekaluokkalaisen vanhempainillassa puhuttiin "ihmissuhdesarjojen" haitallisuudesta ja opettaja kertoi monien oppilaiden pitävän niitä totena. Lapset sanovat kyllä tietävänsä että ovat "elokuvaa", mutta voivat kuitenkin olla hyvin ahdistuneita jonkun roolihenkilön ongelmista! Ehkä tämäkin ongelma sitten poistuu, kun joku jo kaksivuotiaille antaa "mediakasvatusta tai siedätyshoitoa" Salkkareiden muodossa!!!!!

Minä en anna kaksivuotiaan katsoa edes kaikkia lasten ohjelmia, esim. muumit ovat melko pelottavia. Ekaluokkalainenkaan ei meillä saa katsoa "pokemoneja tai digimoneja". Yritti eskarilaisena vedota siihen että mitä sitten sanoo jos joku kysyy miksi; sanoin että vastaa rehellisesti että meillä luetaan, pelataan jne. eikä ehdi sen vuoksi katsoa. Asiasta ei ole sen koomin tarvinnut keskustella.
Ja aikuisten ohjelmia meillä katsovat vain aikuiset, eikä telkku ole taustaäänenä päällä vaan sitä joko katsotaan tai se on kiinni!
 
En anna. 3v. olisi siitä jostain syystä kovin kiinnostunut ja tunnistaa alkumusasta että: Haa, Salkkarit alkaa.
Meillä voi onneksi sujuvasti vastata että: Haa, siis iltapesun aika! ;)

Poika on muutenkin herkkä, eivätkä tuollaiset aikuisten jutut ole mielestäni muutenkaan lasten silmille sopivia. Kun Muumeissakin tosiaan on pelottavia kohtia!
Meillä nähdään maailman realiteettia ihan siellä itsessään, eli ulkoillaan ja JOS nähdään jotain tosi kummallista tai pelottavaa niin keskustellaan sitten siitä.
Mutta toistaiseksi kummallisimmat asiat joita on puitu, ovat olleet tökeröt töherrykset kävelytien sillan kaiteissa.
 
Hohhoijaa satulinnalle... Kyllähän nyt lapset kotonakin näkee kun äiti ja isi suukottelee, ja pissaaminenkin on ihan luonnollinen juttu! Mutta eihän se kovin luonnollista ole mitä salkkarissa esitetään; sitä ainaista riitelyä saati sitten niistä pahemmista asioista, jos lapsi ulkona näkisi, kun joku vetäsee ranteet auki niin tottakai veisin lapsemme pois paikalta. Mielestäni lapset saavat kasvaa siinä pumpulissa missä heidän on mahdollista kasvaa, itsekin olen kasvanut ja arvostan ehdottomasti sitä etten tiennyt aikuisten asioista lapsena mitään, sain olla lapsi. Eikä se tarkoita sitä että 15- vuotiaana kuvittelin että haikara tuo vauvoja...
 
Äityliini1969
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2005 klo 13:09 jemina kirjoitti:
Hohhoijaa satulinnalle... Kyllähän nyt lapset kotonakin näkee kun äiti ja isi suukottelee, ja pissaaminenkin on ihan luonnollinen juttu! Mutta eihän se kovin luonnollista ole mitä salkkarissa esitetään; sitä ainaista riitelyä saati sitten niistä pahemmista asioista, jos lapsi ulkona näkisi, kun joku vetäsee ranteet auki niin tottakai veisin lapsemme pois paikalta. Mielestäni lapset saavat kasvaa siinä pumpulissa missä heidän on mahdollista kasvaa, itsekin olen kasvanut ja arvostan ehdottomasti sitä etten tiennyt aikuisten asioista lapsena mitään, sain olla lapsi. Eikä se tarkoita sitä että 15- vuotiaana kuvittelin että haikara tuo vauvoja...
Miksi nuorten lehdet sitten ovat täynnä mitä ihmeellisempiä kysymyksiä?? Jopa 15 vuotiaat kyselevät mikä on kondomi, tai mitä punainen vuoto on?? Itse 2:n varhaisteinin äitinä olen aivan raivona näitä lehtiä lukenut!! Meidän lapset ovat saaneet kysyä ja kysymyksiin olemme mieheni kanssa vastanneet, niiden oikeilla nimillä. Eli kyllä valitettavasti on vielä nuoria jotka eivät tiedä kuinka lapset saadaan. Ja mitä tulee Salkkareihin, onhan se välillä outoa puuhaa, mutta mielstäni todellista, niin bulimiat kun ranteet auki systeemit. Riitelystä nyt puhumattakaan.
 
Hyvä vitsi
:LOL: :LOL: :LOL:
Salareitahan sitä kannattaa lasten ja nuorten valistusohjelmana pitääkin :LOL: :LOL: :LOL:

Täytyypä alkaa istuttaa 4-vuotias poikani siis joka ilta Salareiden pariin (vaikka itse en moista p....aa katsokaan), jotta tietää sitten teini-iässä, miten lapsia tehdään.... :LOL: :LOL: :LOL:
 
Kun tuossa hieman silmäilin noita tekstejä muistin kerran lukeemaani Hesarin mielipidekirjoitusta olisko ollut tsunamista tms. (ei hyvä muisti sittenkään) kun joku äiti oli huolissaan miten katastrofin jatkuva uutisointi horjuttaa hänen lapsensa henkistä tilaa....
Tätähän aina kuulee ja tottakai ymmärrän että me kaikki suojelemme omiamme ...viimeiseen asti, mutta ihan sitten ajattelin että jos informaation saaminen järkyttäisi kohtuullisen tasapainoisen suomalaislapsen mieltä perinjuurin ja lopullisesti niin miten on niiden lasten laita jotka elävät tälläkin hetkellä katastrofin keskiössä esim. nyt vaikka Pakistanissa?

Tottakai, tieto maailmalla tapahtuvista konflikteista ja katastrofeista tuo surullisen mielen ja ymmärtämyksen elämän rajallisuudesta ja kuoleman olemassaolosta aikuisellekin saati sitten lapselle, mutta miksi ihmeessä näitä fiiliksiä pitää välttää?

Olen ymmärtynyt, että usein ollaan huolissaan nimenomaan siitä, minkä ikäinen lapsi on kun hän näkee ja kokee jotain ns. aikuisten maailman asioita. Noh, kaikillahan meillä on omanlaisensa kyky käsitellä ikäviä asioita mutta "empiirisen tutkimukseni" mukaan pienillä lapsilla on aivan mieletön kyky kohdata surua jne. ja jos heitä siinä aikuisen toimesta autetaan niin eivätköhän selviä. Etenkin niistä Salkkareista.
5- ja 2-vuotiaat lapsemme katselevat kanssamme kaikenlaisia ohjelmia, mutta useimmiten äänestävät jaloillaan kun "aikuisten"ohjelmat eivät kiinnosta.Itse kyttään rikossarjoja ja silloin ovat jo nukkumassa. Ja jos joku askarruttaa he kysyvät ja me vastataan ja tottakai joskus joutuu vastaamaan että kerron sitten myöhemmin kun olet vanhempi, niin ymmärrät paremmin.

Uutiset kerron totuudenmukaisesti jos vanhempaa joku asia kiinnostaa.Mutta usein olen huomaavinani että ikävät uutiset valuvat tytön mielestä kuin vesi hanhen selästä, eihän maailman eriarvoisuutta ja muualla tapahtuvia tulvia jaksa kauaa pohtia kun leikki on kesken....
Joten niin kauan kun emme itse pahoinpitele ja laiminlyö lapsiamme niin eivätköhän he ole turvassa uutistulvasta ja salkkareista huolimatta.
 
...ja sitä vielä, enemmän silmäiltyäni mielipiteitänne...että tosiaan, kyllähän sitä todellakin kannattaa aika ensimmäiseks kyseenalaistaa TV:n katsomisen tarpeen. Sen olen huomannut että kun lapset istuvat telkun edessä aikansa ovat kyllä levottomia sen jälkeen..ikäänkuin energiaa pakkautuisi istumisen aikana ja se on pakko purkaa jälkeenpäin.
Itse olen sillätapaa iltaisin riippuvainen töllöstä että rättiväsyneenä en kykene juuri muuhun joten silloin tulee tuijotettua.parasta kai tässäkin niinkun monessa muussakin asiassa käyttää sitä tervettä järkeä ja avointa mieltä.
Ja vaikka periaatteessa olenkin sensuuria vastaan suljen telkun heti kun alkaa joku sellainen lastenohjelma missä musa pauhaa, jalka viuhuu ja henkilöhahmot huutavat kuin heikkopäiset (eli jotkut Beybladet ja sen sellaiset). Mutta jotkuthan niistäkin tykkää....?
Ja Salattuja eläimiä en katso koska se on yksinkertaisesti huonosti toteutettua viihdettä....MUN MIÄLESTÄ, hei.
 
..kyllä olen sitä mieltä että aikuisten tulisi rajoittaa/rajata lapsen tv:n katselua,kaikki ei todellakaan ole lapsen silmille tai korville sopivia.Tietysti ikä tulee huomioida ja lapsen luonne.
Meillä 3v.pelkää myös muumeja ja joitakin muita lastenohjelmia,sanoo itse että ei halua katsoa.Pohtii ja kyselee jo tämän ikäisenä mitä tv:stä kuulee esim.miksi lentokone törmäsi maahan?Tietysi vastaamme niihin "lapsen ajatteluntasoisesti",mutta todellakin kaikkea maailman pahuuksia tai niitä mitä lapsi ei vielä pysty käsittelemään ei mielestäni kuulu antaa lapsen katsoa.
Annetaan lasten elää omaa mielikuvituselämäänsä satujen ja leikkien kautta,ei pelottavien/hämmennystä herättävien ohjelmien kautta.Kyllä niitä ehtii vanhempana katsomaan..Pelot,levottomuus,kauhu-unet ovat seurausta mm. näistä ei lapsille suunnatuista ohjelmista tai jatkuvasta väkivaltaisten pelien pelaamisesta.Olen kyllä myös sitä mieltä että ei kaikki lastenohjelmatkaan ole soveliaita lapsille,usein katsommekin lastenohjelmat yhdessä.Ollaanpahan hädän hetkellä turvana tai kysymyksiin vastaamassa.
Vaikeaahan(tai ei pitäisi olla) se on tietysti alle kouluikäistä kieltää kuuntelemasta/katsomasta aikuisten ohjelmaa,jos samassa huoneessa ollaan mutta meillä on ainakin kaksi tv:tä tai sitten tv ei ole päällä ollenkaan.
En ole nipo,mutta tarkoituksenani oli vain sanoa että annetaan lasten elää lasten elämää niin kauan kuin mahdollista,vaikka se ei aina "olosuhteiden pakosta"olekaan mahdollista!
ps.Salkkareita emme enää isännän kanssa seuraa,joskus aikaisemmin kyllä.
 
LeenaK
Moip!

Tässä keskustelussa huomaa selvästi että joidenkin vanhempien lapset ovat herkempiä ja vanhemmat ovat sitä mieltä että lapsia pitää suojella, toisten vanhempien lapset eivät ole niin pohdiskelevia joten he ovat sitä mieltä että lapsia ei tv vahingoita.

Meillä esikoinen on mallia a - piti jättää sairaalasarjat (silloin tuli aamusarjana muistaakseni joku) katsomatta jo kun oli parivuotias, 110901-tapahtumalta suojelin myös, enkä vähiten siitä syystä että isänsä lensi silloin paljon minne milloinkin. Muumejakin pelkäsi, myös Pelle Hermannia, Rölliä, Postimies Patea... Nyt on reipas 6-vuotias mutta kun oltiin elokuvissa katsomasas Madagaskar niin järkyttyi kovasti kun alussa tuli Harry Potter -mainos.

Kakkonen ei paljon telkkaria huomaa, tosin meillä on juuri niin kuin jollakin muullakin, että pahemmin ei telkkaria avata paitsi lastenohjelmia varten silloin kun lapset ovat hereillä. Lähinnä kyllä siitä syystä että ei sitä itse ehdi silloin katsoa tai ainakaan keskittyä. Mutta neiti kuitenkaan ei ole koskaan pelännyt mitään lastenohjelmaa eikä muutakaan, ainoastaan mörkö-pelko on nyt iskenyt mutta katsoo kuitenkin muumit vaikka olisikin mörkö-jakso.

Eli minä olen sitä mieltä että eiköhän jokainen suht normaali vanhempi tunne lapsensa ja tiedä onko ko. lapselle jokin ohjelma liikaa. Järki käteen vaan niin kyllä se siitä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2005 klo 12:32 Hyvä vitsi kirjoitti:
:LOL: :LOL: :LOL:
Salareitahan sitä kannattaa lasten ja nuorten valistusohjelmana pitääkin :LOL: :LOL: :LOL:

Täytyypä alkaa istuttaa 4-vuotias poikani siis joka ilta Salareiden pariin (vaikka itse en moista p....aa katsokaan), jotta tietää sitten teini-iässä, miten lapsia tehdään.... :LOL: :LOL: :LOL:
HÄH?? Onko joku kirjoittanut että seksiä opetetaan salkkareissa? Kannattas lukea nuo tekstit tarkemmin.
 
Se on totta että jokainen vanhempi tuntee oman lapsensa parhaiten ja tietää mitä lapsi voi telkusta katsoa ja mitä ei , oli kyseessä sitten Salkkarit tai Muumit.
Totta on myös se että kouluun mennessä lapsen maalilma kovenee.
Koulussa näkee ja kuulee jos jonkinmoista, silloin ns.pumpulissa kasvaneet lapset saattavat joutua vaikeaan tilanteeseen joten mun mielestä tätä elämän kurjaa ja ikävää puoltakin pitäisi lapsen kohdata jo ennen kouluikää tavalla tai toisella!!!
Ja Salkkareissa on kyllä yli puolet ihan normaalista elämästä poimittua esim. bulimia, lesbous jne.
 
Koivu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.11.2005 klo 18:38 Kati kirjoitti:
Se on totta että jokainen vanhempi tuntee oman lapsensa parhaiten ja tietää mitä lapsi voi telkusta katsoa ja mitä ei , oli kyseessä sitten Salkkarit tai Muumit.
Totta on myös se että kouluun mennessä lapsen maalilma kovenee.
Koulussa näkee ja kuulee jos jonkinmoista, silloin ns.pumpulissa kasvaneet lapset saattavat joutua vaikeaan tilanteeseen joten mun mielestä tätä elämän kurjaa ja ikävää puoltakin pitäisi lapsen kohdata jo ennen kouluikää tavalla tai toisella!!!
Ja Salkkareissa on kyllä yli puolet ihan normaalista elämästä poimittua esim. bulimia, lesbous jne.
Sori, mutta minä en aio aiheuttaa lapsilleni ylimääräisiä pelkotiloja ja traumoja alle kouluikäisenä vain sen vuoksi, että toiset lapset ovat jo ensimmäisellä luokalla kaiken tietäviä sekä pahuudesta, jota ihmiset harjoittavat toisiaan kohtaan, että kaikesta muustakin aikuisten elämästä. Lapset eivät pysty vielä ymmärtää seksiä ja väkivalta ja sen katsominen aiheuttaa väkivaltaa. Jos toiset aikuiset eivät halua lapsiaan suojella, ja ajattelevat asiaa kuten kati, että lasten on pärjättävä koulussa kaikentietävien mahdollisten kiusaajien kanssa, niin voi itku tätä meidän suomalaisten lasten elämää!
 
Koivu
Vielä lisään, että jos lapsemme jostain saavat kuulla sairauksista, kuten bulimia, anoreksia, ym. niin tottakai selitämme asiat parhaan tietomme mukaan. mItä tulee lesbo-ja homosuhteisiin, ovat mun mielestä normaalia elämää, ja enkä tiedä osaisivatko edes moista ihmetellä. Se, että joku pitää toisesta, ei mun mielestä ole sellainen asia, josta mun pitäisi lasta suojella.

Mutta lapset eivät voi vielä ymmärtää esim seksiä , ja sellaiset asiat, joita eivät voi ymmärtää, aiheuttavat pelkoja. Lisäksi kaikki pahuus, väkivalta ym. selkäänpuukottaminen, pettäminen ym. mitä nuo nykysarjat on täynnä, en halua kasvattaa lapsiani siihen, että se on normaalia elämää, vain sen takia, että kaikki vanhemmat eivät suojele lapsiaan, vaan katsovat että on tärkeämpää että lapsi pärjää koulussa eikä tule kiusatuksi koska on "kasvatettu pumpulissa". Jotka näin ajattelevat korostavat pärjäämistä ja juuri sellaisten vanhempien lapset tutkimusten mukaan kiusaavat toisia. Se oli piirre joka tutkimuksissa yhdisti koulukiusaajia, että vanhemmat korostivat pärjäämistä.

Itse ymmärrän pumpulissa kasvattamisen niin, että lapsi ei kohtaa ikäviä asioita, ja tämähän on normaalia elämää elävän lapsen kohdalla mahdotonta. Kuitenkaan häntä ei tarvitse ihan huvin vuoksi altistaa pahuudelle, jota televisiosta tulee.
 
Hyvä Koivu!Näin on..
Eiköhän jokaisen vanhemman luulisi ajattelevan lapsensa parasta,mutta mikä se lapsen paras on,niin se raja usein hämärtyy?
Mielipiteitä on tietysti yhtä monta kun kasvattajaakin!
 
Äet
Samaa mieltä Koivu sun kanssa!!!! Ei kait jotain Salareita voi lasten elämänohje/valistus/kasvatus -ohjelmana pitää! Siis jotta lapseni ei olisi "tynnyrissä kasvatettu" on hänen katottava Salarit, ei asiat voi olla niin!
Meillä "valinta" ollut näköjään harvinaisen helppoa: emme seuraa moista roskaa itsekään (elänköhän "pumpulissa" itse....). Mieluummin koko perheen voimin pelaamme, leikimme, ulkoilemme ja ko. sarjan ajankohtaan on jo iltapala ja -satuaika. Meillä ei ole ollut nukkumisvaikeuksia, pahoja unia, pelkotiloja. Mutta ehkä sitten se roskasarjojen katsomattomuus kostautuu kouluiässä, kun lapseni ei ole saanut yleissivistystään ko. tv-sarjoista.... :LOL:
 
jaakko
Kelttikangas-Järvisen luennolla kauan sitten kuulemani tapahtuma suomalaisen päiväkodin pihaleikistä:

Kaksi tyttöä leikkii liukumäessä: "Mä olisin Ridge ja tulisin yläkertaan ja sanoisin sulle että mä en rakasta sua tänään", "Ja sitte tää Broke alkais itkemään ja tekis itsarin" (Toinen tytöistä hyppää dramaattisesti likukumästä alas!)

Tälläiset kotileikit oli siis Kauniiden ja rohkeiden aikaan ja nykyään varmasti jotain yhtä "kypsää" Salkkari plagiaatiota.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2005 klo 14:31 Äet kirjoitti:
Samaa mieltä Koivu sun kanssa!!!! Ei kait jotain Salareita voi lasten elämänohje/valistus/kasvatus -ohjelmana pitää! Siis jotta lapseni ei olisi "tynnyrissä kasvatettu" on hänen katottava Salarit, ei asiat voi olla niin!
Meillä "valinta" ollut näköjään harvinaisen helppoa: emme seuraa moista roskaa itsekään (elänköhän "pumpulissa" itse....). Mieluummin koko perheen voimin pelaamme, leikimme, ulkoilemme ja ko. sarjan ajankohtaan on jo iltapala ja -satuaika. Meillä ei ole ollut nukkumisvaikeuksia, pahoja unia, pelkotiloja. Mutta ehkä sitten se roskasarjojen katsomattomuus kostautuu kouluiässä, kun lapseni ei ole saanut yleissivistystään ko. tv-sarjoista.... :LOL:
Ihanan "täydellistä" perheidylliä... :kieh: :kieh: :kieh:
 

Yhteistyössä