Annatteko lapsen katsoa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äippä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En anna, meillä ei juuri telkkari ole päällä lasten ollessa hereillä, eli ennen klo 21,lapset 4v ja 1,5v.Itse otan salkkarit videolle ja "nollaan" itseni niillä lasten nukahdettua.Kyllä poika 4v katsoo kerran pari viikossa muumeja tai jotain muuta lastenohjelmaa dvdltä tai videoilta (pienempi usein siinä mukana).Meidän periaate vaan on että hallitusti ja hillitysti telkkaria vielä tässä vaiheessa.Esim. uutisilla aivan turha ahdistaa vielä pieniä lapsia.

Mä oon kans sitä mieltä et muutama tunti mitä kotona yhdessä iltaisin ollaan voidaan käyttää muuten kun telkkarin katsomiseen. Mutta joillakin telkkari ja videot on varmasti lapsenvahdin asemassa. meillä lapset katsovat kakkosen lasten ohjelmia, kolmosen ohjelmat liian rajuja. Yhdessä katsomme esim. luonto-ohjelmia. Kyllä tv:n tuijottaminen passivoi lapsia, hankalampi keksiä leikkejä jos saa mielin määrin tuijottaa videoita. Kohtuus tässäkin asiassa.En anna myöskään katsoa salkkareita (lapset 3 ja 6v) enkä katso itsekään.

meillä tuo tyttö 3v kattoo pikku kakkosen ja v.loppuisin lastenohjelmista ne pienimmille tarkoitetut kuten vimpulat...ja joo salkkarit tyttö tulee usein äitin vieree kattoo kun tykkää kattoo oonaa ja nikoa!joo ja myös kotikatua ja käenpesää tyttö välil kattoo...tykkää kattoo lapsia ja vauvoja niistä sarjoista...ja kun niitä ei näy niin alkaa leikkii ennemmin!sairaalasarjoja tyttö ei saa eikä haluu kattoo eikä myöskään muita aikuisten sarjoja saa kattoo!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.11.2005 klo 00:00 kotiäitihömelö kirjoitti:
kuka ääliö viitsii edes tunnustaa että lapset katsovat AIKUISTEN ohjelmia..ei kaks tai neljävuotias osaa tunnistaa mikä on lastenohjelma.eikä hänen tarvi sitä tehdä,koska aikuisen vastuulla on mitä lapsi näkee.ei hän ymmärrä "elokuvaksi"kaikkea huutoa ym mitä mm salkkareissa on. te jotka annatte lastenne katsoa salkkareita ym menkää esim jari sinkkosen luennolle tai lukekaa hänen kirjojaan ja ymmärrätte kuinka VÄÄRIN lapsillenne teette!!
Onko tämä Jari joku uusi totuus?Minä luatan enemmän terveeseen järkeen.Hivenen ihmettelen millaista porikkaa täällä liikkuu, kun "kenenkään" kotona ei edes telkkaria avata ennen kuin lapset nukkuu ja vaan luetaan satukirjoja illat pitkät :saint:
Ettei vaan hiukan tekopyhää...
Tuskin vastaa keskiverto suomalaista kotia. :whistle:

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2005 klo 14:31 Äet kirjoitti:
Samaa mieltä Koivu sun kanssa!!!! Ei kait jotain Salareita voi lasten elämänohje/valistus/kasvatus -ohjelmana pitää! Siis jotta lapseni ei olisi "tynnyrissä kasvatettu" on hänen katottava Salarit, ei asiat voi olla niin!
Meillä "valinta" ollut näköjään harvinaisen helppoa: emme seuraa moista roskaa itsekään (elänköhän "pumpulissa" itse....). Mieluummin koko perheen voimin pelaamme, leikimme, ulkoilemme ja ko. sarjan ajankohtaan on jo iltapala ja -satuaika. Meillä ei ole ollut nukkumisvaikeuksia, pahoja unia, pelkotiloja. Mutta ehkä sitten se roskasarjojen katsomattomuus kostautuu kouluiässä, kun lapseni ei ole saanut yleissivistystään ko. tv-sarjoista.... :laugh:
Meilläkään ei ole nukkumisvaikeuksia ja pahat unet tuli lapsille silloin kun mamma sairastui syöpään ja kuoli :'( .Pelko äidin kuolemasta tuli siis muualta kuin telvisiosta.Kirjaston kirjat ovat ahkerassa käytössä ja lauta pelejä pelaamme usein yhdessä. Samoin kuin katsomme yhdessä salkkareita, jääkiekkoa, lastenohjelmia yms.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.11.2005 klo 14:42 jaakko kirjoitti:
Kelttikangas-Järvisen luennolla kauan sitten kuulemani tapahtuma suomalaisen päiväkodin pihaleikistä:

Kaksi tyttöä leikkii liukumäessä: "Mä olisin Ridge ja tulisin yläkertaan ja sanoisin sulle että mä en rakasta sua tänään", "Ja sitte tää Broke alkais itkemään ja tekis itsarin" (Toinen tytöistä hyppää dramaattisesti likukumästä alas!)

Tälläiset kotileikit oli siis Kauniiden ja rohkeiden aikaan ja nykyään varmasti jotain yhtä "kypsää" Salkkari plagiaatiota.

joopa joo

Täällähän on sota saatu aikaiseksi. Joku tuossa sanoi, että ei mahda olla kovin yleistä, että iltaisin telkkari avataan vasta lasten mentyä nukkumaan. No, meillä kyllä tehdään niin ja joinain iltoina töllöä ei avata lainkaan, koska on muuta tekemistä.

Lapset saavat katsoa jonkin verran lastenohjelmia, mutta olen huomannut, että liika katsominen tekee nassikat levottomiksi ja katseluaikaa on rajoitettu. Lisäksi ilta on ainoa aika vuorokaudesta, jolloin koko perhe on koolla, joten silloin ollaan yhdessä, luetaan, leikitään, pelataan, käydään kävelyllä, joskus leivotaankin jotain pientä. Joskus vain köllötellään lattialla ja lapset kiipeilevät päällä =) Keittiökin siivotaan yhdessä tai ainakin toinen lapsista on vuorollaan auttamassa. Aika harvoin katsellaan yhdessä vaikakpa muumeja tai muuta lastenohjelmaa. Lapsille pitää antaa aikaa, eikä mitään "laatuaikaa" puoli tuntia päivässä.

Oma mielipiteeni on se, ettei lasten tarvitse tietää aikuisten maailmasta, he oppivat kyllä aikanaan. Vauvojen tekeminenkin opetetaan aikanaan ihan selittämällä ja vaikka kirjaa apuna käyttäen. Homo/lesboparejahan näkee ihan ilman telkkariakin. Harvoinhan todellinen elämä on mitään salkkareihin rinnastettavaa, vai olisiko se niin, että ne, jotka ovat samaistuneet ko. hahmoihin, eivät pidä esim. pettämistä mitenkään pahana? (provo)

Mikä noissa Salkkareissa niin kamalaa on? Väkivaltaa tuskin esiintyy, seksiä vain suutelun muodossa. Ja kuinka niin lasten ei kuulu tietää esim. homoudesta? Joidenkin lasten vanhemmat ovat homoja! Tietäväthän lapset rikollisista ja alkoholisteistakin, vai pystyttekö nämäkin ihmiset/asiat kätkemään pikku piiperoisiltanne?
Tieto lisää turvallisuutta. Itse en ole Salkkari "fani", mutta aikani kuluksi joskus katselen sitä pienen tyttöni kanssa.

Yhteistyössä