Annatteko lapsen jäädä välivuodelle ylä-asteen jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tod.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en tod.

Vieras
Minä en todellakaan. Ei nimittäin ole vaihtoehtona meidän taloudessa. Äitini ei antanut sitä mahdollisuutta minulle enkä minä annan sit minun lapsilleni. Olen katsonut vierestä kun moni entinen kaveri on jäänny ilman koulutusta ja jääneet vaan lorvimaan kun eivät ole tienneet mitä haluavat ylä-asteen jälkeen. Vielä 5 vuotta sen välivuoden jälkeenkin ollaan ilman koulutusta eikä tiedetä mitä halutaan tehdä. Eräskin kaveri pelasi kotonaan 4 vuotta tietokoneella eikä vanhemmat painostaneet häntä eteenpäin. Millaiset vanhemmat katsoo vierestä kun lapsi lorvailee kotona.

No eihän nyt siinä iässä passaa lorvia ja makoilla kokonaista vuotta. Eri juttu lukion jälkeen, silloin voi mahdollisesti päästä jo töitäkin tekemään välivuodeksi.

En mä siitä tykkäisi.

Itse pidin välivuoden, eli kävin kymppiluokan. En tiennyt, minne haluaisin peruskoulun jälkeen, joten en hakenut mihinkään. Kympille sitten pääsin (vaikka alkuun eivät meinanneet mua sinne ottaa) kun vanhempani nostivat metelin, laittoivat reksin kova kovaa vastaan :D. Kymppiluokan jälkeen olenkin opiskellut 6½ vuotta, ja 3 vuotta on vielä opintoja jäljellä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En. vaikka tiedän tyyppejä jotka eivät ole käyneet kuin peruskoulun mutta ovat menneet töihin heti siitä suoraan, hyväksyn sen.

Mä en tiedä kun näitä lorvijoita jotka eivät tunnu saavaan elämäänsä eteenpäin. Nykyään kun ei suomessa ilman koulutusta pärjää

En missään tapauksessa antaisi. Joku koulutus on hommattava. Jos ei sinne pääse mihin haluaa niin sitten jotain muuta opiskelua vuosi ja uutta yritystä. 15-vuotias jää ihan tyhjän päälle ilman koulua, ei sellasta töihin oteta nykyaikana mihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Oisku:
En missään tapauksessa antaisi. Joku koulutus on hommattava. Jos ei sinne pääse mihin haluaa niin sitten jotain muuta opiskelua vuosi ja uutta yritystä. 15-vuotias jää ihan tyhjän päälle ilman koulua, ei sellasta töihin oteta nykyaikana mihinkään.

Tätä minäkin..minkälainen vanhempi antaa lapsen jäädä tyhjän päälle..?!!?

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Itse pidin välivuoden, eli kävin kymppiluokan.

Musta kymppiluokka ei oo välivuosi... Siis kun oikeesti kuitenkin tekee jotain, eikä vain lorvi.

Mutta en antais vielä tuossa vaiheessa vain olla, varsinkin kun on kotona vanhempien elätettävänä. Sitten täysikäisenä saa tehdä mitä lystää

En missaan nimessa antaisi.Meidan kaupungissa jokaiselle ysin paattavalle nuorelle loytyy joku opiskelupaikka loppujen lopuksi. Koulujen opinto-ohjaajat paivystavat 12/6 koko paivan koululla. Ja jos olet jaanyt ilman opiskelupaikkaa niin opinto-ohjaaja on sinuun yhteydessa ja antaa toimintaohjeet. Taydennyshaku on heinakuun puolesta valin heinakuun loppuun. Samoin Linkki on opastamassa/auttamassa nuoria.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Se on hei yläaste, tai vielä oikeammin yläkoulu.

On voinu olla yläkoulu joskus..no aika kauan sitten ;)

Ja tässä nyt taidettiin tarkoittaa tuota yläasteen kirjoitusasua.. kirjoitetaan siis ILMAN viivaa, yläaste, EI ylä-aste niin kuin otsikossa lukee.

Mitäs se lapsi sen ajan tekisi? Töihin tuskin pääsee. Mistään ei saa rahaa... Lorvisi kotona? Ei kai noin tee kukaan, joitain surullisia tapauksia on, kun ei pääse mihinkään kouluun tai on pahoja psyykkisiä tai sosiaalisia ongelmia.

En antaisi silloin nimittäin tippuu niin helposti kelkasta, et ei enää jaksa/viitsi/haluu mennä minnee. Ja koska kaverit opiskelee niin joko jumittuu nettiin tai löytää uuttaa huonompaa seuraa (jotka myös lorvii ilman koulua) . Siis ehdoton ei.

Ei missään tapauksessa. Tuossa iässä ei pidetä mitään vapaaehtoisia välivuosia vaan kouluun on jatkettava ehdottomasti. Nythän muuten taas mietitään oppivelvollisuuden pidentämistä ja se olisi ihan oikein. Eli ysin jälkeen olisi jatkettava kympille, ammattikouluun tai lukioon. Ysin jälkeen lorvimaan jäävät ovat erittäin suuressa vaarassa syrjäytyä ja pelkän peruskoulun käynneillä on todella vaikeaa yleensä löytää töitäkään.

En antaisi. Ihan sama mitä menisi opiskelemaan, kunhan jonnekin menisi. Katsoisin, että hakee niin moneen eri paikkaan, että varmasti johonkin niistä pääsee. Eli ettei vaan haeta johonkin eliittilukioihin, joihin nuoren todistuksella ei ehkä päästäisi. Omalla asenteellani haluaisin osoittaa, että myös ammattikoulun puolella opiskelu on jees, vaikka nuoresta itsestään ja kavereista ei siltä tuntuisi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tätä minäkin..minkälainen vanhempi antaa lapsen jäädä tyhjän päälle..?!!?

Eipä kai tuo isäni häävi kasvattaja ole ollut. Mutta muutin yläasteen jälkeen jo pois kotoa, miten minut olisi saatu pakotettua kouluun? Pidin 3 välivuotta kun ei kiinnostanut, sen jälkeen opiskelin ja valmistuin erinomaisin paperin ammattiin, nyt olen menossa amk:hon että sulle poikkeus :)