Minä taas käytän sitä juuri tuon palautesysteemin takia. Ei sinne ole edes pakko mitään kirjoitella, riittää, että pistää täpän paikoilleen. Käytännössä skaala on
positiivinen - kaikki on sujunut hyvin
neutraali - joku on vähän tökkinyt
negatiivinen - joku on mennyt pieleen, itse olen antanut silloin, kun joku on huutanut, muttei ole maksanut, eikä mitenkään reagoinut yhteydenottoihin
Pistesaldo osoittaa ainakin jollain lailla myyjän luotettavuutta, yleensä ostokset maksetaan etukäteen, jotta myyjä lähettäisi ostoksen. Tieten jollain korttiostoksilla saa halvalla kerättyä sitä pistesaldoa, jos huijarin uraa haluaa pedata.
Olkoon vaan joku täpän laittaminen, ei minua kiinnosta tehdä sitäkään. Toisekseen ärsyttää vääristynyt arvostelu. Vaikka en ole siis ole Huutonettiä käyttänyt, olen kuullut ja nähdyt että odotetaan ja vaaditaan joskus agressiivisestikin, että pitää antaa positiivinen palaute vaikka sille ei olisi aihetta.
Minusta neutraali tarkoittaa sitä, että kaikki meni ihan ok, mutta ei vaan mitenkään poikkeuksellisen hyvin. Jos ostan Prismasta maitoa ja se on tuoretta ja kassahenkilö tervehtii, suhtautumiseni asiaan on neutraali. En ajattele, että olipa hieno juttu kun maito oli sellaista kun sen pitääkin olla ja maksutapahtumakin sujui ihan ok ja ryntää antamaan positiivista palautetta Prismalle. Jos maito olisi poikkeuksellisen halpaa ja/tai kassatäti erityisen aurinkoinen ja ystävällinen, suhtautumiseni olisi positiivinen ja voisin antaa positiivista palautetta, jos se helposti onnistuisi. Mutta silloinkaan en näkisi asian eteen vaivaa. Jos maito olisi pilaantunutta tai kassatäti ei tervehtisi, suhtautuisin asiaan negatiivisesti eikä suhtautumiseni muuttuisi positiiviseksi eikä todennäköisesti edes neutraaliksi, vaikka saisin rahani takaisin tai uuden maidon pilaantuneen tilalle.
Huutonetissä on ihan toiset, normaaliajattelulle vieraat säännöt palautteessa. Joskus olin ostamassa ihan kivijalkaliikkeestä tuotetta, mutta sattumalta ajauduin tutustumaan myyjän tarjontaan ja palautteisiin Huutonetissä. Jätin ostamatta tuotteen perinteiseen tapaan, en siksi, että myyjällä oli Huutonetissä joitain negatiivisiä palautteita. Sehän on ihan normaalia, ei kaikkia asiakkaita voi aina miellyttää ja virheitä sattuu. Mutta sen sijaan unohdin tuon kauppiaan enkä osta liikkeestä enää koskaan mitään, koska suhtautuminen palautteeseen oli epäasiallista, varmaan ihan Huutonet-tyylistä, eli törkeää. Jos asiakas antaa negatiivisen palautteen, hyvään asiakaspalveluun kuuluu että sitten pahoitellaan ja koitetaan toimia seuraavalla kerralla paremmin. Mutta Huutonetissä sen sijaan haukutaan asiakas ja vaaditaan muuttamaan palaute.