annatteko 3 lk:n päättää itse toppahousujen pukemisesta/pukemattomuudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten teillä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten teillä?

Vieras
siis saako tuonikäinen teillä itse päättää laittaako esim 10/15 asteen pakkasilla toppikset vai tavan ulkohousut? meillä hirvee vääntö tästä asiasta joka päivä :(

Tein syksyllä rajan jos on yli -5 astetta pakkasta, toppahousut laitetaan. Ihan sama vaikka muilla ei olisi. Ja siltikin yritti natista mutta sääntö on sääntö ja sitä noudatetaan. Kyllä laittaa housut jalkaan tappelun ja huudon kanssa eli viikko tapeltu aamulla. nyt kysy aamulla että pittääkö laittaa vastaus kyllä pakkasta -15 laittoi kiltisti toppahousut jalkaan. Itse on housut valinnu ja saa luvan pitää. Kotona kun ulkona ei mitään tappeluja ole kiltisti laittaa jalkaan toppahousut. Ainoastaan kouluun lähtiessä mutta onneksi monella muullakin on toppahousut vaikka muuta yritti väittää. Eli pakkanen määrää meillä laitetaanko vai ei. Ei äiti eikä varsinkaan lapsi :-)

Samaa vääntöä olen käynyt meidän 5-luokkalaisen kanssa. Toppahousut on kyllä näillä pakkasilla pukenut ja luultavasti salaa on siihen ollut tyytyväinenkin. Mielestäni alakoulun ajan saa käyttää kovilla pakkasilla toppahousuja, yläkoulu on sitten asia erikseen.

Meillä jatkuvasti menossa ulos pelkissä gollege housuissa. Eikä opi vaikka kuin olis jäässä. Aamulla vahdin että laittaa toppahousut jalkaan mutta melko monesti tulee koulusta ilman päälyhousuja. Ja huudon kans aamullakin ne laittaa.

Ei ole koskaan tarvinnut tuolaisesta "vääntää".
Kolmasluokkalainen osaa itse katsoa mittarista paljonko on pakkasta ja osaa myös pukeutua sen mukaan. Tottakai katson aamulla mitä päälle laittavat, mutta ei siihen kylläkään tarvitse puuttua.
Ja aivan tyytyväisinä käyttävät toppavaatteitaan nyt kun kerrankin tuli pakkaset ja saa ottaa uudet hyvät vaatteet käyttöön :D

"Tavan ulkohousut"? Siis pelkät kuorihousut?

Ei saa päättää. Laitan tuollaiset säähän sopimattomat kiistakapulahousut ylähyllylle näkymättämiin. Sitten on vain yksi vaihtoehto.

Ei saa päättää. Eikä kyllä ole tarvinnut asiasta vääntää kuin vaan ihan talven aluksi kerran. Takin alta oli eilen kyllä jättänyt fleece-takin laittamatta ja oli niin viluisen näköinen, kun tuli kotiin. Aina sama juttu, oli mukamas unohtanut. Joopa joo, kaikesta ne lapset keksiikin oikkuja. Sanoin, että jos fleece on seuraavana aamuna eteisessä (eli tänään), kun herään, niin tuon sen omin pikku kätösin pojan kouluun. No olihan se sitten hävinnyt. :D Ei halua "mammaa" itseään häpäisemään.

Annan molempien päättää itse vaatteensa, lapset on ekalla ja kolmannella. Kerron tietysti mikä on ulkolämpötila ja tuuli yms. ja annan oman suositukseni asiaan (sinuna laittaisin toppahousut -tyyppisesti). Itse saavat kuitenkin päättää mitä laittavat. Tämä ihan siksi että hyvin ne on aina osanneet päättää.

Hmm... Oikeastaan mä en anna niiden päättää enkä myöskään käske laittamaan mitään. :D Aina on tuo mun ehdotus mennyt läpi eikä ole asiasta tarvinut edes keskustella.

Kyllä meillä tokaluokkalainen ja viidesluokkalainen laittaa toppikset jalkaansa, kun menevät kouluun. Kummallakin on alla oman valintansa mukaan vain pelkät collegehousut tai ohuet muut housut, joten eivät varmasti tarkene muuten pihalla. Koulustakin on tullut viestiä, että pitää olla ulkoiluvaatteet päällä, jotta tarkenee olla pidemmällä välkällä sekä liikuntatunnilla pihalla.

Joillakin oppilailla onniin ohuet housut jalassa, että näyttää suorastaan aluskalsareilta, kun on toppatakki päällä:whistle: (ohuet trikoot siis, tms. )

Lisään vielä, että on aika säälittävää katseltavaa joidenkin lasten lumessa touhuamista (no, tänä talvena ei ole täällä ollut juurikaan, mutta viime talvenakin ), kun heillä on ohuet housut jalassa ja housut näyttää aikalailla kastuneilta:O

Viimeksi muokattu:
meillä suositellaan ne laitaman, se että pakottaa laittamaan ei auta. jos jäädyttää itsensä niin huomaa että ne tarvitaan.
tiiän perheitä joss aon pakotettu laittamaan toppikset ja kun vanhemman silmä vältää ne riisutaan pois. 3 luokkalainen ei ole vauva.
mä ostin 6 luokkalaiselle toppahousut kun pyysi niitä. Ei halunnutkaan niitä alittaa, mutta ku huomasi että paleli ne on nyt olleet jalassa. Onhan se mukavampi touhuta lumesakin kun ei farkut oo märät.

"Tavan ulkohousut"? Siis pelkät kuorihousut?

Ei saa päättää. Laitan tuollaiset säähän sopimattomat kiistakapulahousut ylähyllylle näkymättämiin. Sitten on vain yksi vaihtoehto.

Meillä ei laitettaisi edes niitä vaan ihan normihousut, jotka ovat koulussakin päällä eli siis collegehousut, farkut, kangashousut...
Tokaluokkainen. Saa vääntää koko ajan.

Pitkälti saa päättää itse tuolla lämpötilalla, riittääkö välikausihousut vai tarvitseeko toppahousut housujen ja pitkien alkkareiden päälle. Jos on tiedossa enemmän ulkoilua koulupäivän aikana, käsken laittaa ne toppahousut. Kolmasluokkalainen osaa itse pitää huolen, mikä on riittävä varustus. Kutosluokkalaisen kanssa joutuu väliin kiistelemään niistä laitettavista vaatteista.

Yhteistyössä