Annatko sormenjälkesi?

  • Viestiketjun aloittaja mam
  • Ensimmäinen viesti
mam
Hain passia ja sain tylyn vastauksen. Saat vain vuoden passin, jos et anna sormenjälkeäsi. Onko toi ihan oikee, et jos haluaa pitää kehonsa ja kortit erillää, nii ei saa sitä viiden vuoden passia niinkö muutki, vaan pitää hankkia joka vuos uus passi ja maksaa se 48e jokaisesta. Minusta pitäis saada päättää itse, antaako sormenjälkee vai ei, ja saada silti sen viidenvuoden passin. Aika kalliiks käy, varsinki opiskelijoille ja vähävaraisille. Outoa sinänsä, ku jokapaikassa on paasattu itsemääräämisoikeuksista ja koskemattomuudesta yms yms.

Mitä mieltä muut on?




Ps. Ihan vaa ihmetellen kysyn--> siis ei perusvalittajien vastauksia. ;D
 
vieras
eikös esim jenkkeihin matkustattessa oteta joka tapauksessa sormenjäljet. vanhan mallisella passilla on siksi vaikeeta sinne matkustaa vai pääseekö enää ollenkaan. itse hankin viime vuoden alussa useampivuotisen passin ja ei sillon mitään mistään sormenjäljistä puhuttu
 
??
Enpäs tiennytkään, että nykyisin se sormenjälki jo vaaditaan 5 vuoden passeihin. :D

Saanko udella, että miksi et anna sormenjälkeäsi? Eikös se estäisi ainakin passisi väärinkäytön?
 
No mitä haittaa siitä sormenjäljen antamisesta on jos ei ole sotkeentunut mihinkään missä siitä olisi haittaa...en tajua. ihan hyvillä mielin sen annoin vaikka vähä harmittikin kun oli se hieno systeemi kun luulin et saa musteen kans leikkiä :D
 
raps
Sen kyllä voisin antaa, mutta dna:tani varjelen viimeiseen asti. Justiinsa lehdessä oli, että pelkkä rattijuopumus riittää siihen, että tulee tunniste dna-reksisteriin. :|
 
No johan sulle annettiin vaihtoehdot: joko sormenjäljet ja viiden vuoden passi, tai ei sormenjälkiä ja yhden vuoden passi. Jos haluat pitää sormenjälkesi ominasi, maksat siitä ekstraa.

Tavallista, rehellistä kansalaista ei luulisi haittaavan tuo millään lailla turvallisuuden nimissä! Ymmärrän kantasi, jos olet rikollinen.
 
musta ok
Vähän miten sen ottaa. Periaateessa olen puolesta - mulla ei ole mitään syytä pelätä vaikka sormenjälkeni rekisteröitäisiin. Jenkkilässä se onkin jo järjestelmässä kun siellä vaadittiin se maahan pääsyyn.

Rekisteröinnissä on vaan aina se peikko että tiedot joutuu vääriin käsiin...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikös esim jenkkeihin matkustattessa oteta joka tapauksessa sormenjäljet. vanhan mallisella passilla on siksi vaikeeta sinne matkustaa vai pääseekö enää ollenkaan. itse hankin viime vuoden alussa useampivuotisen passin ja ei sillon mitään mistään sormenjäljistä puhuttu
Otetaan. Mutta pääsee sinne vielä "sormenjäljettömällä" passillakin.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
eikös esim jenkkeihin matkustattessa oteta joka tapauksessa sormenjäljet. vanhan mallisella passilla on siksi vaikeeta sinne matkustaa vai pääseekö enää ollenkaan. itse hankin viime vuoden alussa useampivuotisen passin ja ei sillon mitään mistään sormenjäljistä puhuttu
Otetaan. Mutta pääsee sinne vielä "sormenjäljettömällä" passillakin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja raps:
Sen kyllä voisin antaa, mutta dna:tani varjelen viimeiseen asti. Justiinsa lehdessä oli, että pelkkä rattijuopumus riittää siihen, että tulee tunniste dna-reksisteriin. :|
:eek: rikollistahan sekin on.

Joo, annan kyllä sormenjälkeni. Pitäsikin hakea uusi passi uudella nimellä.
 
mam
joo, periaate on suurin tekijä. Toinen on, etten halua antaa mitään omastani kenenkään muun tietoon ko itseni, koska vääriin käsiin, jos jostain kumman syystä joutuu.... Alkaa sormenpäitä katoilee.. ei välttämättä, mutta jos...

Oudointa on vaan se, et toisaalla puhutaan kehonsa itsemääräämisoikeudesta ja toisaalla suorastaan pakotetaan kehonsa tunnisteita jakeleen..

Vaikkakin, olen perus kansalainen, et empä usko et ketää kiinnostaa mun passit tms..

Mielestäni ristiriitainen juttu sinänsä..
 
EVELYN
Minä joku vuosi sitten synnytyksen jälkeisessä masennuksessani näpistin hajuvesipullon tavaratalosta. Siitä tuli kotietsintä meille ja minua pidettiin sellissä monta tuntia. Otettiin dna suusta, valokuvia minusta. Siis näpistin 30e hajuvesipullon !!! En sano,että varastaminen on oikein. En ollut oma itseni. Menin hoitoon ja sain diagnoosin, vaikea synnytyksen jälkeinen masennus. En ollut oma itseni. Tänä päivänä en ymmärrä tekoani. Olin sairas. SILTIKIN tuo poliisien reagointi ja kaikki tuntuu käsittämättömältä tekoon nähden.
 
EVELYN
Alkuperäinen kirjoittaja EVELYN:
Minä joku vuosi sitten synnytyksen jälkeisessä masennuksessani näpistin hajuvesipullon tavaratalosta. Siitä tuli kotietsintä meille ja minua pidettiin sellissä monta tuntia. Otettiin dna suusta, valokuvia minusta. Siis näpistin 30e hajuvesipullon !!! En sano,että varastaminen on oikein. En ollut oma itseni. Menin hoitoon ja sain diagnoosin, vaikea synnytyksen jälkeinen masennus. En ollut oma itseni. Tänä päivänä en ymmärrä tekoani. Olin sairas. SILTIKIN tuo poliisien reagointi ja kaikki tuntuu käsittämättömältä tekoon nähden.
Lisäksi minulta kysyttiin hiustenväristä, kengännumeroon asti kaikkea. Olen sitä mieltä, että kyllä poliiseilla resursseja on, jos jokainen myymälävaras saa moisen tutkinnan aikaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja raps:
Sen kyllä voisin antaa, mutta dna:tani varjelen viimeiseen asti. Justiinsa lehdessä oli, että pelkkä rattijuopumus riittää siihen, että tulee tunniste dna-reksisteriin. :|
Rattijuopumus ei ole mikään "pelkkä" rattijuopumus :kieh:




Mutta tosiaan, jos ei ole mitään salattavaa niin kertokaa konkreettisesti mitä haittaa siitä sormenjäljen antamisesta on?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja EVELYN:
Minä joku vuosi sitten synnytyksen jälkeisessä masennuksessani näpistin hajuvesipullon tavaratalosta. Siitä tuli kotietsintä meille ja minua pidettiin sellissä monta tuntia. Otettiin dna suusta, valokuvia minusta. Siis näpistin 30e hajuvesipullon !!! En sano,että varastaminen on oikein. En ollut oma itseni. Menin hoitoon ja sain diagnoosin, vaikea synnytyksen jälkeinen masennus. En ollut oma itseni. Tänä päivänä en ymmärrä tekoani. Olin sairas. SILTIKIN tuo poliisien reagointi ja kaikki tuntuu käsittämättömältä tekoon nähden.
Joo, poliisilaitoksella ei vielä tänäpäivänä tunneta "yksilöllistä harkinnanvaraisuutta" ollenkaan! Kohtelevat rikollisia ja kunnon kansalaisia, jotka nyt vaan sattuvat rikoksen tekemään ihan samalla tavalla. :D
 
mam
tööt taitanee olla se perusvalittaja.. vaijj? "Eihän" haastaa riitaan, jos olisin samallainen riidan hakija.. huoh.. noh. Kommenteista päätellen, porukka antaa sormenjälkensä.. Jos multa kysytään, niin mun kroppa on sen verran tärkee mulle, etten aio silti sitä sormenjälkee antaa.. Vaikkakaan tämähän ei ole kuin elämää.. Kiitos kommenteista..:D
 
Mie
Ihan mielenkiinnosta kyselen et mitä ihmiset pelkää et joku voro tekee jonkun tavis perheenäidin sormenjäljillä, vaikka vääriin käsiin joutuisivatkin? Enemmän oisin huolissaan kun ihmiset aika avoimesti jos millekin firmalle jakavat henkilötunnustaan jne.
 

Yhteistyössä