Annatko lapsesi leikkiä "vapaasti" ulkona??

Ensin meinasin vastata, että tietenkin saa tehdä ja leikkiä mielen mukaan lain sallimissa rajoissa, mutta huomasin, että olisin valehdellut jos noin vastaisin. Juuri lauantaina kielsin lasta "laskemasta" pyllyllään pyöriä varten tehtyä betoniliuskaa pitkin juuri sen takia, ettei vaatteet mene rikki. Lapsi saa leikkiä rauhassa vaatteista välittämättä, jos leikillä on jokin tarkoitus. Esim. asfaltilla saa kontata jos pukkaa pikkuautoa samalla, mutta muuten vain polvien hinkuttaminen asfaltilla ei ole sallittua meillä. Ehdoin tahdoin vaatteiden rikkomista en salli, mutta vaatteiden rikkoontuminen leikeissä vahingossa ei haittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:
Alkuperäinen kirjoittaja Q-kuppi:
Meidän lapsilla ei ole mitään "rönttävaatteita" vaan ovat ulkona niissä "ylihintaisissa Reimateceissään" ja muissa ulkovaatteissaan, joita heille on tänä keväänä hankittu.

Ja saavat leikkiä vapaasti. Saavat kiivetä, saavat juosta, saavat kaatua ja minä en estele. Ei ne puvut ole koskaan vielä rikki menneet, leikkimistä vartenhan ne on ostettu, ja jos ne rikkoutuu niin se on sitten voi voi.
Näin on meilläkin.
Ja meillä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miracles:
Meidän lapsilla ei ole mitään "rönttävaatteita" vaan ovat ulkona niissä "ylihintaisissa Reimateceissään" ja muissa ulkovaatteissaan, joita heille on tänä keväänä hankittu.

Ja saavat leikkiä vapaasti. Saavat kiivetä, saavat juosta, saavat kaatua ja minä en estele. Ei ne puvut ole koskaan vielä rikki menneet, leikkimistä vartenhan ne on ostettu, ja jos ne rikkoutuu niin se on sitten voi voi.
Juurikin näin meillä myös! :saint:
Ja täällä myös! :wave: :xmas:

No leikkiköön vapaasti, kunhan varoo vaatteitaan ja kenkiään sen verran, ettei samantien tarvii olla uusia ostamassa. Eli jos tytär tietää, että tässä repee vaatteet ja iho tai kengätkärjet hajoaa, niin kyllä hän siitä kotona kuulla saa. Jos se taas on vahinko, niin sitten se on vahinko, siitä ei saarnoja anneta. Esim. kengän kärjillä jarruttaminen keinuessa, tai niiden raapiminen katuun on varmasti sellainen mistä ärähdän. Kun muutenkin kenkien kulutus tuolla nuorimmalla on ihan omaa luokkaansa. :eek:

Ja meillä on rönttävaatteet, joissa on jo vähän reikiä. En siis oleta, että tuo meidän puolitoistavuotias varoo vaatteitaan. Siellä se rymyää pitkin pihaa sydämensä kyllyydestä. Ja itse asiassa meillä ei tuolla pian viisivuotiaalla ole mitään ulkohaalaria tai housuja käytössä. Se rymyää menemään ihan tavallisilla housuilla. Likapyykkiä siitä kyllä tulee, mutta eikös se niin mene, että rapatessa roiskuu :D

Alkuperäinen kirjoittaja KaksiKertaaPienempi:
Ensin meinasin vastata, että tietenkin saa tehdä ja leikkiä mielen mukaan lain sallimissa rajoissa, mutta huomasin, että olisin valehdellut jos noin vastaisin. Juuri lauantaina kielsin lasta "laskemasta" pyllyllään pyöriä varten tehtyä betoniliuskaa pitkin juuri sen takia, ettei vaatteet mene rikki. Lapsi saa leikkiä rauhassa vaatteista välittämättä, jos leikillä on jokin tarkoitus. Esim. asfaltilla saa kontata jos pukkaa pikkuautoa samalla, mutta muuten vain polvien hinkuttaminen asfaltilla ei ole sallittua meillä. Ehdoin tahdoin vaatteiden rikkomista en salli, mutta vaatteiden rikkoontuminen leikeissä vahingossa ei haittaa.
Tätä peesailen! Useinkin kiellän lapsia tekemästä jotain koska vaatteet voi mennä rikki. Esim. keskimmäisellä oli joskus tapana ottaa juosten vauhtia ja 'kaatua' polvilleen asvalttiin! Tms...

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Mut on kyllä kasvatettu siihen että vaatteet pyritään säilyttämään ehjinä.
Tietysti näin. Ei niitä kait kukaan tahallaan riko? Mutta lapset ovat lapsia ja tekevälle sattuu :)
Joo, vahinkoja sattuu, mutta jos vanhempi huomaa jotain mikä saattaa rikkoa vaatteen niin ei siinä kyllä mun mielestä ole mitään kummasteltavaa jos hän siitä lapselle sanoo. Tuskin ketään nyt vierestä seuraa sanomatta sanaakaan jos lapsi kävelee kohti jotain terävää joka saattaa raapaista palkeenkielen vaatteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Mut on kyllä kasvatettu siihen että vaatteet pyritään säilyttämään ehjinä.
Tietysti näin. Ei niitä kait kukaan tahallaan riko? Mutta lapset ovat lapsia ja tekevälle sattuu :)
Joo, vahinkoja sattuu, mutta jos vanhempi huomaa jotain mikä saattaa rikkoa vaatteen niin ei siinä kyllä mun mielestä ole mitään kummasteltavaa jos hän siitä lapselle sanoo. Tuskin ketään nyt vierestä seuraa sanomatta sanaakaan jos lapsi kävelee kohti jotain terävää joka saattaa raapaista palkeenkielen vaatteeseen.
Näin juuri :D

Ihan samoin meillä.

Muuten saavat mennä ihan miten vaan jos pihalla ovat, mutta ehdoin tahdoin ei tarvitse vaatteita rikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja LoruLiisa:

Ja täällä myös! :wave: :xmas:
:wave: Meillä kans. Muksu tosin on harvinaisen rauhallinen. Meillä vaatteet menee pilalle lähinnä ruuasta, vielä... Enkä minä sitä ruokailuakaan estä.

Mämmäm
Alkuperäinen kirjoittaja Emiilia:
Ihan samoin meillä.

Muuten saavat mennä ihan miten vaan jos pihalla ovat, mutta ehdoin tahdoin ei tarvitse vaatteita rikkoa.
peesi :wave:

Joo no nyt, kun neiti on kuluttanut kolmet toppahousut tälle talvea, alan hiukan varoittelemaan että vois hiukan varovaisemmin remuta ulkona |O :headwall: Tulee meinaan kalliiksi, vaikka kuinka ostais "laatupukuja". Mutta tyttö on ilmeisesti tullut äitiinsä (muistan kun oma äitini valitti, miksen voi leikkiä nätisti kuten muutkin tytöt, vaan aina on kamppeet palasina kuin poikaviikareilla... :saint: )

Meillä saa myyrytä vapaasti; vaatteiden pitää kestää normaalia kaksivuotiaan menoa. Musta on ahdistavaa katsoa lapsia, jotka ei saa - turvallisissa rajoissa - toteuttaa itseään, kun vanhemmat pelkäävät milloin mitäkin olematonat. Tekemällä ja kokemalla nuo muksut oppii.

Niin tai näin
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Vai tarviiko lastesi pelätä, että vaatteet menevät rikki?? Joo, kuulostaa hullulta kysymykseltä ja itseltänikin jäi suu auki puistossa... :eek: kun eräs äiti varoitti lastaan, :" Kiipeä varovasti siihen kivelle, ettei vaatteet mene rikki!".
No tuliko kellään mieleen, että jos tälläkin tapauksella oli nyt sitten ne "kauppavaatteet" päällä ja poikkesivat vain puistoon leikkimään. Ei se minusta ole kauhea synti, jos opettaa lapselleen varovaisuutta vaikkapa nyt sitten ne vaatteet verukkeinaan. Äiti olisi voinut yhtälailla varoittaa lastaan seuraavasti: "Kiipeä varovasti siihen kivelle, ettei kallosi mene rikki!". Sitten täällä olisi ollut ketju jossa ihmetellään, että eräskin äiti antoi puistossa lapsensa kiipeillä kivellä vaikka vaarana oli kallon halkeaminen. =)

Mut on kyllä kasvatettu siihen että vaatteet pyritään säilyttämään ehjinä. Eli tuo lausahdus voisi olla vaikka mun suusta :D Jos mä näen jossain jotain mikä mahdollisesti voi rikkoa pojan vaatteen niin kyllä mä sanon siitä että varo vaatteitasi.
löytyihän täältä joku muukin varoittelija. Mä saatan puuttua johonkin leikkiin jonka tiedän ihan suoraan rikkovan vaatteen. alkaa olla melkoisia rämäpäitä nuo pojat :whistle:
mut esim. lenkkareita ostaessa ostan jo valmiiksi kaikkein halvimmat koska tiedän, että niitä kuluu kesässä monet. Ja jos ulkohousujen lahkeet ovat menneet rikki koska laahaavat kengän alla niin siitäkin sanon 6-vuotiaalle, että ne lahkeiden nyörit pitää kiristää kunnolla.
ja en mä nyt ihan halua kuitenkaan opettaa, että vaatteilla saa rymytä kuinka huvittaa vaikka käyttöä varten ne onkin tehty. Onneksi on mummo jolla on ompelukone ja taito käyttää sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Joo no nyt, kun neiti on kuluttanut kolmet toppahousut tälle talvea, alan hiukan varoittelemaan että vois hiukan varovaisemmin remuta ulkona |O :headwall: Tulee meinaan kalliiksi, vaikka kuinka ostais "laatupukuja". Mutta tyttö on ilmeisesti tullut äitiinsä (muistan kun oma äitini valitti, miksen voi leikkiä nätisti kuten muutkin tytöt, vaan aina on kamppeet palasina kuin poikaviikareilla... :saint: )
Meillä ei niinkään vaatteet. Siis normaalia kulutusta kyllä ja pieniä reikiä ja tahroja. Mutta oikeasti, yhdistelmä tytär ja kengät :eek: Minä en tiedä miten tuo tyttö saa kengät hajalle parissa viikossa. Kärjet repsottaa, pohjat irtoaa ja niihin tulee ihan reikiä. Kielsin äitiä ja hänen miestään ostamasta jo ihan älyttömyyksiä maksavia kenkiä viime talvena, kun kenkien kulutus on mitä on. Kävivät hakemassa nahkaiset laatukengät. Sanoi, että kestävät kun ovat niin hyvälaatuiset. Sinne paloi satanen alle kuukaudessa :ashamed: Pitää viedä ne suutarilla, jos pystyy korjaamaan jotenkin. Ainakin ennen kuin meidän äiti näkee ne :snotty: Muuten on piru irti :D

Näinpä meilläkin :wave:
Vapaasti toteuttavat itseään pihoilla :whistle:

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja punatukkainen:
Vai tarviiko lastesi pelätä, että vaatteet menevät rikki?? Joo, kuulostaa hullulta kysymykseltä ja itseltänikin jäi suu auki puistossa... :eek: kun eräs äiti varoitti lastaan, :" Kiipeä varovasti siihen kivelle, ettei vaatteet mene rikki!".

Ihan tavallinen lassien keväthaalari oli pojalla päällä, ettei siis ollut mikään sikakallis....mutta kuitenkin ihmettelin mielessäni tota lausetta.
Siis oikeesti on olemassa tällaisia äitejä, jotka ei anna lastensa kiipeillä ja leikkiä vapaasti vaan lasten täytyy varoa vaatteitaan. :whistle:
mulle tuli mieleeni vaan että mitäs jo se äiti oli puistosta menossa esim.kauppaan,neuvolaan tai johonkin muualle. itse kyllä kiellän silloin jos ollaan menossa puiston kautta kauppaan tms. ettei tarvitse ihan likaisissa mennä muuten kyllä saavat leikkiä ja remuta niin paljon kuin tykkäävät.

Yhteistyössä