Annatko 5-vuotiaan valita itse vaatteet hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä esikoinen laittaa päälleen melkeinpä mitä tahansa, innostuu aina uusista vaatteista.. Nyt on sukkahousut alkaneet vähän tökkiä, käyttää mielummin legareita ja sukkia, laittaa kyllä sukkiksetkin jos oikein nätisti vaadin.. ;) Valitsee illalla omat vaatteensa, mutta pukee kyllä aina nekin jotka minä (tai mies) on valinnut.
Kuopus taas on ollut aina omantiensä kulkija vaatteiden kanssa. "Valinnut" jo 2v:nä omat vaatteensa, tosin silloin vielä niin että verkkarit, farkut vai hame -tyylillä. Viimeiset vuoden päivät (ainakin) on valinnut iltaisin ilselleen vaatteet valmiiksi aamua varten. Hyvin on mennyt ja siististi ja asianmukaisesti pukeutuu.
Molemmilla on erittäin hyvä värisilmä ja tietävät kuinka vaatteita voi yhdistellä.. :)
Niin ja tytöt on nyt 7 ja 4v.

Ap, kannattaa miettiä, mikä on oikeasti tärkeää.

On asioita, joissa en halua lapsen kyseenalaistavan vanhemman sanaa, mutta sitten taas on niitä, joilla ei nyt niin kamalasti ole väliä... jos lapsella kuitenkin on tilanteeseen (hoitoon) sopivat, mukavat vaatteet, niin eikö se ole oleellista? Lapsellakin pitää olla itsemääräämisoikeutta omiin asioihinsa.

• Tykkää
Reactions: Pesky Pixie
Lisään vielä sen verran että miksi äidin tai isän edes pitäisi päättää lapsen vaatteita???? (Eriasia jos talvella haluaa shortsit, tms.) Pääasiahan on että lapsella on mukava olla vaatteissaan..??? En itsekään pukisi jotain missä en viihdy vain sen takia että äitini sanoo niin!!!.

Meillä saa valita kun vaan on sään mukaista.

Ainoastaan juhlapukeutumisessa katsotaan tytölle vaatteet valmiiksi. tytöllä on kyllä itselläkin hyvä maku, värisilmää ja tyylitajua.

[QUOTE="Tiina";24610514]Minä katson aina aamuksi vaatteet valmiiksi, jopa itselleni. Jos 5v alkaa kiukutella esim. paidan kanssa, käsken hakea kaapista sellaisen, joka kelpaa. Jos haluaisi laittaa päälle jotain epäkäytönnöllistä tai uudenuutukaista, vaikka farkut, niin ei onnistu. Jos tulee tappelu, niin keksin jonkun syyn, miksi kyseistä vaatetta ei voi laittaa. Yleensä ymmärtää perustelut ja tehdään jokin kompromissi.[/QUOTE]

Ööö... miksi ei lapsi saa käyttää farkkuja, jos itse haluaa?

Ja meillä neiti valitsee jo jopa kaupasta itse vaatteensa, ikää on 4v. Viime vuonna sai kaapista valita itse ja minä sit kaupasta, mut jäi paljon vaatteita ihan käyttämättä kun neiti ei sellaisia suostunut päällensä pukemaan, joten nyt valitsee kaupastakin jo itse. Sen verran puutun, että on aina säänmukainen vaatetus kuitenkin, muuten ei ole väliä mitä päällensä pistää.

Jäin kanssa miettimään, että mikäs farkuista tekee epäkäytännölliset...? En osta mitään supertiukkoja, jäykkiä farkkuja pienille lapsille kun vaihtoehtojakin on.

[QUOTE="vieras";24611340]Jäin kanssa miettimään, että mikäs farkuista tekee epäkäytännölliset...? En osta mitään supertiukkoja, jäykkiä farkkuja pienille lapsille kun vaihtoehtojakin on.[/QUOTE]

No sitä mäkin mietin. :D Musta ne just on käytännölliset, mut ei meidän lapset niitä vaan päälleen laita. :| Jos haluaisivat, niin ilomielin saisivat vaikka joka päivä käyttää. :)

Yhteistyössä