Kellään muulla ongelmia lapsen pukemisen kanssa, 3vee saa joka aamu raivarit jos ei saa päättää mitä päälle laitetaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaatefriikin äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaatefriikin äiti

Vieras
Tarkemmin ottaen tyttö täyttää kohta 4v, mutta jo koko pienen ikänsä on ollut vaatteiden suhteen sellanen et vaihtelee monta kertaa päivässä vaatteet ja ei siinä mitään, mutta tänään aamulla olis pitänyt saada just ne vaatteet mitkä on likasena! Jouduin sit väkisin pukemaan puhtaat vaatteet päälle. Meiltä 5min hoitomatka niin tyttö itki vielä päikyn ovellakin, siellä eteisessä sit enää nyyhkytti kun ei hoitajien nähden uskalla kiukutella. Kerroin hoitajalle mistä kiikasti.

Eilen tuli raivari siitä kun en olis saanut ottaa talvihaalaria mukaan hoitoon! Tytöllä hieno pinkki uusi reiman haalari ja ei sitä haluais pitää kuulema muilla on haalarit ja takki ja sellaset hänkin haluais. Vielä kuukaus sit haalari kelpas ihan hyvin en tiedä mistä nyt siitäkin keksinyt vetää raivarit, huoh!

Kyllä olis niin ihanaa kun olis lapsi joka suostuis pukemaan mukisematta ne vaatteet mitkä äiti päättää. Yleensä otan 2 vaihtoehtoa jokaisesta vaatekappaleesta ja joskus se auttaa kun saa niistä valita mutta tänään ei sekään auttanut...

Tutulta kuulostaa... Meidän tyttö (3,5v) on myös hyvin tarkka vaatteistaan. Siitä olen kuitenkin pitänyt kiinni, että päiväkotiaamuna laitetaan äidin valmiiksi valitsemat vaatteet. Laitan siis yleensä illalla valmiiksi aamua varten vaatepinon.

Aiemmin kokeiltiin sitä, että sai valita itse kaikista vaatteistaan: ei onnistu, halusi just niitä mitkä joko narulla märkänä tai pyykissä likaisina, tai sitten muuten vain valinta kesti ja kesti ja kesti ja kesti... Kahden vaihtoehdon antaminenkaan ei tuottanut tulosta. Helpointa siis kaikkien kannalta, kun vaatteet valmiina. Tähän varmaan auttaa se, että päiväkodissa pidetään sitten vain niitä tytön lempivaatteita ja jokaiselle vaatteelle on valmiiksi "oma setti" eli tietyt sukkikset, tietty paita ja tietty mekko kuuluvat yhteen :) Tällaisia valmiita settejä meillä on itseasiassa aika vähän, äkkiseltään laskettuna 4kpl, mutta kun pyykkiä pesee joka toinen päivä, niin hyvin riittää.

Kotiin tullessa sitten yleensä rutiineihin kuuluu ensimmäisenä, että tyttö menee vaatekaapille ja vaihtaa vaatteet. Kotona saakin sitten pitää mitä huvittaa... Yhdistelmät voivat välillä olla melko mielenkiintoisia :)

Mutta yleisesti ottaen suurimmat (ja lähes ainoat) raivokohtauksen aiheet meillä liittyvä tavalla tai toisella juuri vaatteisiin. Auta armias, jos äiti on erehtynyt laittamaan esimerkiksi päiväkodissa pidetyt vaatteet jo pyykkikoneeseen ja koneen päälle, ja tyttö haluaakin yhtäkkiä vaihtaa "just ne" vaatteet takaisin, jotka oli päiväkodissa aamulla, huh!

Meillä pojat 3,4 ja 8-vuotiaat. Tosi harvoin haluavat vaihtaa minun valitsemat vaatteet. 3 vuotias ei koskaan,4 vuotias on sellainen "farkkupoika" ja sen kanssa joskus keskustellaan,miksi verkkarit eikä farkut. 8 vuotias hakee itse kaapista puhtaat vaatteet päälle (sukkien jokapäiväinen vaihto on hiukkasen vaikeaa) ja sitten tietenkin tämä äitin kultatyttö 1v joka tykkää vaatteiden kokeilusta,mutta ei onnekseni sitä vielä omatoimisesti tee =)

:hug:

Meillä oli tuota viime keväänä/syksynä, tyttö täytti syyskuussa 4. Ei auttanut esimerkki (kun kuitenkin 99 % meidän päikyssä on haalarillisia). Nyt kun talvi tuli, ottaa mielummin haalarin kuin syksyllä.

Hän myös keksi joskus viime kevättalvella että ei haalaria, housut ja takki. Ei ollut, joten oli pakko kelvata. Mistä lie sen otti, että noin olisi isompi. Mutta meni ohi nyt, ja ehkä alkaisi uudestaan sitten 6-7-vuotiaana.

Tosin en tiedä, mites sitten keväällä taas. Kelpaako vain 2-osainen. Tuon ikäinen pukee jo itse päiväkodissakin, niin haalari on helpompi pukea itse. Mutta taidot kehittyvät kyllä.

Sisävaatteet on vähän helpommat, mutta niissäkin oli värkkäystä just tuossa. Me päätetään ne illalla yhdessä valmiiksi. Paidoista suht kaikki on ok, nätimmät on suosikit, mutta ei oo sanonut paidasta ettei pidä. Mutta esim. keväällä, kesällä ja alkusyksystä vain farkut olisivat olleet hyvät housut... tai yhdet tietyt ulkoiluhousut. Nyt pitää ihan normaaleja trikoohousuja, kun on helpompaa pukea niiden päälle haalarit.

Eli joko Siperia opetti tai se vaihe meni ohi. Tai on tauolla.

Josko vaikka ottaisitte tarrataulun käyttöön? Sais aina tarran kun on aamun touhut sujunut hyvin ja sit kun on tarpeeksi tarroja saa jotain kivaa, meette uimahalliin tjsp? Nyt joulun alla hyvä systeemi vois olla sekin et kalenterin saa avata vasta kun on vaatteet mennyt hienosti päälle, toimii ainakin pian 4 vuotiaan pojan kanssa :)

Yhteistyössä