Annatko 5-vuotiaan valita itse vaatteet hoitoon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"väsynyt äiti"

Vieras
Olin illalla katsonut tytölle vaatteet valmiiksi ja ei millään suostunut valkoisen paidan päälle laittamaan sellaista nättiä villaista liiviä. Kävi lisäksi hupparin kaapista.

Mä sit "suutuin" ja sanoin että "oot kyllä niin itepäinen kakara kun et voi ikinä laittaa päälle mitä äiti haluaisi". Tyttö kiukutteli eilen illallakin ja sen takia sit jotenki taas en osannu antaa vaan asian olla.

Mä oon niin poikki välillä kun tyttö on niin voimakastahtonen ja uhmaa mua kaikissa asioissa.

Esim eilen kun käytiin mummolassa ja mun äiti jotain neuvo tyttöä niin tyttö sano tosi ylimielisesti "joo joo älä mummi valita aina". Siinäkin sain taas ojentaa että ollaan mummin kotona ja mummi saa täällä sanoa mitä haluaa.

Muutenkin tyttö on tosi ylimielinen muakin kohtaan. ARGH! Hoidossa ei mitään ongelmaa ja tottelee hoitajia aina. Kunpa joskus tottelis muakin :/

No meillä on lapset n 3v asti valinnut ite vaatteensa. On "hieman" tempperamenttisia tapauksia ja vaatteista huutelu alkoi hyvissä ajoin. Varmaan enne toto 3vikää. Hyvin on mennyt tää systeemi. Tosin ihan mitä vaan eriparista en anna laittaa päälle, silloin laitan lapsen valitsemaan kahdesta sen mieluisimman

meillä lapset ovat omatoimisia ja juhlatilanteita lukuunottamatta valitsevat omat vaatteensa. Joitakin lapsia ei vähemmän voisi kiinnostaa mitä päällensä laittavat ja toiset ovat hyvinkin tarkkoja.

Minusta on kiva, kun osaavat jo itse pukea, nuorinta lukuunottamatta. Lapset siis 9, 7, 5, 3 ja vauva.

Kyllä meillä saa aika pitkälti itse valita vaatteensa. Ottaisi muakin aivoon jos joku sanoisi mulle mitä mun pitää laittaa päälle enkä siitä pitäisi tai se ei tuntuisi kivalta. Toki mä kerron, että pitääkö olla pitkä/lyhythihainen, sukkahousut vai ei jne.

KYllä meillä neiti valitsee myös vaatteensa mut kysyy kyllä lupaa laittaa.. Eikä yhtään kyl marise että jos mie kiellän ja päätän mitä laitan päälle. En kyl toisin ole aina antanu hänen valita vaatteita just sentakia kun tie mitä rinsessa vaatteita ja mekkoi muute tahtois kokoaikaa laittaa..

[QUOTE="väsynyt äiti";24610291]Olin illalla katsonut tytölle vaatteet valmiiksi ja ei millään suostunut valkoisen paidan päälle laittamaan sellaista nättiä villaista liiviä. Kävi lisäksi hupparin kaapista.

Mä sit "suutuin" ja sanoin että "oot kyllä niin itepäinen kakara kun et voi ikinä laittaa päälle mitä äiti haluaisi". Tyttö kiukutteli eilen illallakin ja sen takia sit jotenki taas en osannu antaa vaan asian olla.

Mä oon niin poikki välillä kun tyttö on niin voimakastahtonen ja uhmaa mua kaikissa asioissa.

Esim eilen kun käytiin mummolassa ja mun äiti jotain neuvo tyttöä niin tyttö sano tosi ylimielisesti "joo joo älä mummi valita aina". Siinäkin sain taas ojentaa että ollaan mummin kotona ja mummi saa täällä sanoa mitä haluaa.

Muutenkin tyttö on tosi ylimielinen muakin kohtaan. ARGH! Hoidossa ei mitään ongelmaa ja tottelee hoitajia aina. Kunpa joskus tottelis muakin :/[/QUOTE]

Minä katson aina aamuksi vaatteet valmiiksi, jopa itselleni. Jos 5v alkaa kiukutella esim. paidan kanssa, käsken hakea kaapista sellaisen, joka kelpaa. Jos haluaisi laittaa päälle jotain epäkäytönnöllistä tai uudenuutukaista, vaikka farkut, niin ei onnistu. Jos tulee tappelu, niin keksin jonkun syyn, miksi kyseistä vaatetta ei voi laittaa. Yleensä ymmärtää perustelut ja tehdään jokin kompromissi.

ap, meillä ihan samanlainen tyttö. Hän on nyt 8 v ja välillä on pakko puuttua pukeutumiseen, kun haluaa laittaa juhliin esim kalsarit ja hupparin tms. argh... kun kaapissa olis vaikka mitä sieviä vaatteita!

Minä annan välillä 5-vuotiaalle kaksi vaihtoehtoa joista saa valita, mutta yleensä minä päätän vaatteet eikä niistä koskaan ole tullut ongelmia.

En ymmärrä mksi tuon ikäisiä on jo opettu katsomaan liikaa mitä on päällä.. Kyse on vasta lapsesta. 5-vuotiaan ei pitäisi joutua murehtimaan ulkonäöstä.. :whistle:

• Tykkää
Reactions: Nanna85
Minä annan välillä 5-vuotiaalle kaksi vaihtoehtoa joista saa valita, mutta yleensä minä päätän vaatteet eikä niistä koskaan ole tullut ongelmia.

En ymmärrä mksi tuon ikäisiä on jo opettu katsomaan liikaa mitä on päällä.. Kyse on vasta lapsesta. 5-vuotiaan ei pitäisi joutua murehtimaan ulkonäöstä.. :whistle:

Että ihan hyvin menisi villahoisut ja mekko ja siihen päälle vaikka t-paita? ja eiku päiväkotiin....

Alkuperäinen kirjoittaja 2äitee;24610562:
Että ihan hyvin menisi villahoisut ja mekko ja siihen päälle vaikka t-paita? ja eiku päiväkotiin....
Et nyt selvästikään ymmärtänyt lauseita jotka kirjoitin..
Minä päätän 5-vuotiaalle yleensä vaatteet. Lapsi pukee ne päälle ja on tyytyväinen. En halua, että tuon ikäinen joutuu murehtimaan omaa ulkonäköään, sitä kerkii myöhemminkin.

Kyllä antaisin, mutta eihän noita poikia kiinnosta mitä on päällä vai onko mitään. Lapsen pukemisessa mukavauus on ap pääasia ei se miltä näyttää. Ainakin tuo valitsemasi vaihtoehto tuntuu epämukavalta, joten ymmärrän ihan hyvin jos lapsi haluaa itse valita hupparin.

Meillä 5-vuotiaalla tuota ylimielisyyttä esiintyy myös ajoittain. Tartun siihen kuitenkin aina ja heti, helposti oppii ettei isovanhempia yms. tarvi kunnioittaa jos saa puhua tuohon äänensävyyn. Vaatteet mitä päälle laittaa päätän minä pääosin, itse saa vaikuttaa ja annakin koska hän niitä vaatteita pitääkin.

Lähes aina minä valitsen illalla pojalle valmiiksi vaatteet. Joskus harvoin haluaa itse päättää, jolloin toki saa. Tosin silloin äiti vähän " auttaa värivalinnoissa".

Nimim. värien täytyy sopia yhteen, muuten ei päälle....

5-6-vuotiaana alkoi pojalla olla mielipiteitä ja sai ilman muuta valita kun vaan olivat sään mukaiset. Tykkäsi silloin pitää mm. eriparisia sukkia :) Mikäs siinä kunhan on sukat jalassa. Mun mielestä on tärkeämpää, että lapsi saa olla omanlaisensa persoona ja vaikuttaa asioihin kuin se, että kaikki on tiptop ja suoraan kuvastosta.

Ainoastaan joku juhlapukeutuminen on sellainen, jossa ei saa mitä tahansa pistää päälle. Mutta siinäkin voi vähän soveltaa, esim. viime kevätjuhlissa oli tennarit jalassa ja näytti oikein kivalta.

[QUOTE="vieras";24610826]Mun mielestä on tärkeämpää, että lapsi saa olla omanlaisensa persoona ja vaikuttaa asioihin kuin se, että kaikki on tiptop ja suoraan kuvastosta.

Ainoastaan joku juhlapukeutuminen on sellainen, jossa ei saa mitä tahansa pistää päälle. Mutta siinäkin voi vähän soveltaa, esim. viime kevätjuhlissa oli tennarit jalassa ja näytti oikein kivalta.[/QUOTE]

Hyvin sanottu. Lapset eivät ole mitään äitiensä jatkeita, vaan omia persooniaan. Toisin sanoen annan kohta 4-vuotiaan tytön valita itse vaatteensa, vaikka yhdistelmät välillä hiukan hassuja ovatkin. Tyttö on esim. vakaasti sitä mieltä, että tunika ja hame on hyvä yhdistelmä :) Mutta mikäs siinä, jos toinen tuntee olonsa oikein hienoksi niin.

Meillä 5v neiti saa jossain järjen rajoissa valita vaatteensa itse. Saatan esimerkiksi kysyä aamulla että onko housu vai mekkopäivä ja sitten voi valita sen mukaan. Minusta on tärkeää että lapset oppivat tilanteen mukaista pukeutumista. Eli hoitoon päälle sellaiset vaatteet että voi huoletta touhuta ja askarrella. Jos mennään juhliin niin sitten juhlavaatteet.

Eli annan valinnanvaraa tietyissä rajoissa, tämä toimii aika hyvin. Nykyisin neiti osaa jo aika hyvin itsekin katsoa että mitä voi laittaa päälle eli ei tule enää juurikaan yhteenottoja siitä että haluaisi jotain sellaista päälle mikä ei kyseiseen tilanteeseen sovi.

Et nyt selvästikään ymmärtänyt lauseita jotka kirjoitin..
Minä päätän 5-vuotiaalle yleensä vaatteet. Lapsi pukee ne päälle ja on tyytyväinen. En halua, että tuon ikäinen joutuu murehtimaan omaa ulkonäköään, sitä kerkii myöhemminkin.

Juu en varmaan sitten ymmärtänyt. Mutta meillä on niin että lapsi laittaisi päälleen kaikki mistä hän eniten pitää, huolimatta sopiikone yhtää yhteen. Silloin olen puuttunut ja kertonut ettei ne sovi yhteen.
Ja meillä lapsi ei laita päälleen sitä mitä minä haluan, vaan haluaa valita vaatteensa itse. Siinä olen apuna, että tulisi päälle sopivat vaatteet esim päiväkotiin.

Meillä saa itse vaikuttaa, mutta ei täysin päättää vaatteista. Esimerkiksi säänmukainen pukeutuminen on ihan hakusessa, vielä 6v eskarilainenkin lähtisi pelkässä hameessa ja t-paidassa. Ja koska mun pitää saada 4 pientä 0-6v lasta aamulla liikkeelle, on parempi pitää ohjat omissa käsissä. Minusta kaikki meille ostetut vaatteet kuvastaa tarpeeksi persoonallisuutta, eli sen mukaan ei tarvitse aamuisin valita. Muutenkin tuo persoonaan vetoaminen on ihan älytön, kyllä ne lapset on omia persooniaan ihan muuten kuin vaatteiden perusteella. Esim. meillä kierrätetään sisarusten vaatteita seuraaville, vaikka ovatkin ihan erilaisia luonteeltaan. Lapsi on lapsi, hänen ei tarvitse mielestäni kantaa aikuismaista vastuuta ulkonäöstään eikä todellakaan tarvitse saada päättää itseensä liittyvistä asioista kuten pukeutuminen, syöminen ja nukkuminen. Hyvin ehtivät sitten isompina.

Meillä saa itse vaikuttaa, mutta ei täysin päättää vaatteista. Esimerkiksi säänmukainen pukeutuminen on ihan hakusessa, vielä 6v eskarilainenkin lähtisi pelkässä hameessa ja t-paidassa. Ja koska mun pitää saada 4 pientä 0-6v lasta aamulla liikkeelle, on parempi pitää ohjat omissa käsissä. Minusta kaikki meille ostetut vaatteet kuvastaa tarpeeksi persoonallisuutta, eli sen mukaan ei tarvitse aamuisin valita. Muutenkin tuo persoonaan vetoaminen on ihan älytön, kyllä ne lapset on omia persooniaan ihan muuten kuin vaatteiden perusteella. Esim. meillä kierrätetään sisarusten vaatteita seuraaville, vaikka ovatkin ihan erilaisia luonteeltaan. Lapsi on lapsi, hänen ei tarvitse mielestäni kantaa aikuismaista vastuuta ulkonäöstään eikä todellakaan tarvitse saada päättää itseensä liittyvistä asioista kuten pukeutuminen, syöminen ja nukkuminen. Hyvin ehtivät sitten isompina.

Ei personnallisuus pukeutumisessa tarkoita sitä, että lapsi vetää vanhempia 6-0, ostaa kaupasta mitä haluaa ja vetää päälle mitä haluaaa ja tietysti jatkona kaupassakin päättää mitä syö :D Vaan ne on nimenomaan niitä pieniä valintoja. Tämä vai tämä. Nykyään jopa sanotaan, että näin, terveellä tavalla päätösvallan antaminen (tai pikemminkin jakaminen) lapselle vahvistaa itsetuntoa ja on tosi tärkeää lapsen kehitykselle. Jos lapsi ei ole asiasta kiinnostunut, niin sitten se on ihan turhaa. Päättämistä voi toteuttaa jossain muussa asiassa.

Mun mielestä oli pelkästään hauskaa kun pojalta alkoi tulla vihdoin mielipiteitä pukeutumiseen. Pojillahan siinä useammin menee vähän kauemmin kun tytöillä. En näe syytä miksei lapsi voisi vaikuttaa siihen, miltä näyttää. On se todellakin aika mekrittävä osa persoonallisuutta vai onko aikuisille samantekvää, mitä vetävät päällensä? Muistan kun lapsena äiti pakotti pistämään hirvittävän ruman paidan päälle kouluun. Koulussa paidalle naureskeltiin ja ruttasin sen reppuun. Aina niinä aamuina kun äiti pakotti pistämään paidan päälle, koulumatkalla riisuin sen pois ja tungin reppuun :D

[QUOTE="vieras";24611024]Ei personnallisuus pukeutumisessa tarkoita sitä, että lapsi vetää vanhempia 6-0, ostaa kaupasta mitä haluaa ja vetää päälle mitä haluaaa ja tietysti jatkona kaupassakin päättää mitä syö :D Vaan ne on nimenomaan niitä pieniä valintoja. Tämä vai tämä. Nykyään jopa sanotaan, että näin, terveellä tavalla päätösvallan antaminen (tai pikemminkin jakaminen) lapselle vahvistaa itsetuntoa ja on tosi tärkeää lapsen kehitykselle. Jos lapsi ei ole asiasta kiinnostunut, niin sitten se on ihan turhaa. Päättämistä voi toteuttaa jossain muussa asiassa.

Mun mielestä oli pelkästään hauskaa kun pojalta alkoi tulla vihdoin mielipiteitä pukeutumiseen. Pojillahan siinä useammin menee vähän kauemmin kun tytöillä. En näe syytä miksei lapsi voisi vaikuttaa siihen, miltä näyttää. On se todellakin aika mekrittävä osa persoonallisuutta vai onko aikuisille samantekvää, mitä vetävät päällensä? Muistan kun lapsena äiti pakotti pistämään hirvittävän ruman paidan päälle kouluun. Koulussa paidalle naureskeltiin ja ruttasin sen reppuun. Aina niinä aamuina kun äiti pakotti pistämään paidan päälle, koulumatkalla riisuin sen pois ja tungin reppuun :D[/QUOTE]

Kyllä meilläkin jutellaan ja on saanut etenkin kiukkutilanteissa tehdä valintoja rajatuista vaihtoehdoista. Ja vaikuttaa saa aina, mutta minulla on lopullinen päätösvalta. Kotona nuo juoksevatkin sitten pääasiassa keijupuvut tms päällä. Usein jo kaupassa on valittu yhdessä lapsen kanssa ne vaatteet mitä kaappiin ostetaan ja muutenkin tiedän lasteni mieltymykset hyvin, joten se persoona tulee esiin kyllä vaikka minä pidänkin ohjat käsissäni. Ja joskus on kiireisempiä tilanteita, joissa ei ehdi neuvotella ja joustaa lainkaan vaan minä ladon pinot kaikille neljälle.

Joo ei jankuttamiseen ja riitelyyn lähtemisessä ole järkeä ja aikataulussa pitää pysyä. Jos ei päästä yhteisymmärrykseen, aikuinen päättää. Paljon auttaa kun käy keskustelun jo illalla.

No tosiaan, kyllä meilläkin lapsi saa valita omasta mielestään sopivat vaatteet, jotka varmaan sittne kuvastavat hänen persoonallisuuttaan tai sen hetkistä mielentilaansa. Enkä koe että lapsi joutuu "tekemään aikuismaisia valintoja". Samoin saa valita mitä syö, enhän mä voi tietää mikä toisen suussa maistuu hyvältä, mikä pahalta. Mä siis teen ruoan, ja jos ei se maistu hyvältä niin sitä ei ole mikään pakko syödä. Samoin vaatteiden kanssa. Meillä on rajattu valikoima vaatteita, joista valitaan. Esim. musta farkut tai farkkuhameet olis kamalan söpöjä vaatteita, niitä ei vaan kumpikaan meidän lapsista oikein suostu pitämään. Enkä pakota.

Valitesan 5v tytölle vaatteet hoitoon. Jos ei jotain halua, valitaan yhdessä toinen. Ei ole ollut ongelmia vielä sen suhteen. Molemmat tykätään valita kauniita vaatteita, jotka sopii toisiinsa. Ehkä joskus tulee vielä se vaihe, jolloin hänen mielestään joku muoti-ilmiö, josta en itse tykkää, on kaunis..., katsotaan sitten tilanne uudelleen.

Yhteistyössä