Annanko luottotietojen mennä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä sain kuukausi sitten maksettu velkani ulosottoon, niin ja huomio että jos menet töihin ja sinulla on ulosotossa, niin ne ottaa suoraan PALKASTA, ne otti minulta 1/3palkasta, maksapa siitä sitten hoitomaksuja ja sun muuta!!!!!!!! minulla oli yhteensä 2900eur ulosotossa :( JA SE ON YHTÄ HELVETTIÄ!!! Et saa mistään mitään, jos esim.menee pyykkikone rikki ja ei ole varaa ostaa uutta, ja osamaksu olisi mahdollista, niin et saa!!!! oo sitten ilman konetta. Minulla nyt 0eur ulosotossa ja saan kerrankin 1000eur veronpalautuksen OMAAN KÄYTTÖÖN!!!!! Ennen tietty ulosotto viennyt nekin rahat! Mutta ymmärrän hyvin että ei oo helppoa, koska itselläni oli samatilanne ennenkun menivät ulosottoon, ja annoin ne mennä sinne! Muista että vaikka saisit vielä joskus maksettuukin ulosotto velan pois, niin merkintä jää vielä 2vuodeksi vai oliko se jopa 5vuotta, sitten vasta sulla on taas "puhdas" nimi :) Eli en suosittelen, mutta jos et muuta voi niin anna mennä ja elä päivä kerralla, elämä jatkuu!!!! Mukavaa kesää :)

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
mä sain kuukausi sitten maksettu velkani ulosottoon, niin ja huomio että jos menet töihin ja sinulla on ulosotossa, niin ne ottaa suoraan PALKASTA, ne otti minulta 1/3palkasta, maksapa siitä sitten hoitomaksuja ja sun muuta!!!!!!!! minulla oli yhteensä 2900eur ulosotossa :( JA SE ON YHTÄ HELVETTIÄ!!! Et saa mistään mitään, jos esim.menee pyykkikone rikki ja ei ole varaa ostaa uutta, ja osamaksu olisi mahdollista, niin et saa!!!! oo sitten ilman konetta. Minulla nyt 0eur ulosotossa ja saan kerrankin 1000eur veronpalautuksen OMAAN KÄYTTÖÖN!!!!! Ennen tietty ulosotto viennyt nekin rahat! Mutta ymmärrän hyvin että ei oo helppoa, koska itselläni oli samatilanne ennenkun menivät ulosottoon, ja annoin ne mennä sinne! Muista että vaikka saisit vielä joskus maksettuukin ulosotto velan pois, niin merkintä jää vielä 2vuodeksi vai oliko se jopa 5vuotta, sitten vasta sulla on taas "puhdas" nimi :) Eli en suosittelen, mutta jos et muuta voi niin anna mennä ja elä päivä kerralla, elämä jatkuu!!!! Mukavaa kesää :)

Ulosotto kyllä vie aina veronpalautukset, mutta tuo palkka juttu on täyttä puppua. Jos sulla on lapsia, aina on jäätävä tietty suojaosuus perheen elättämistä varten, ja se suojaosuus jää kyllä yksinäiselle ihmisellekin. Joten automaattisesti ne eivät plkasta 1/3 vie, ja jos sinulta on viety, on toimittu täysin väärin! Suojaosuuden määrät voi katsoa uo:n sivuilta, mutta esim silloin kun perheessä on 4 lasta, on suojaosuus kutakuinkin 1300-1400e/kk, se on jäätävä siis elämiseen! Ja toisaalta, jos uo vie rahaa suoraan palkasta, niin se katsotaan sossussakin menoksi, ja vain itselle jäävä summa huomioidaan tulona! Joten mahdollisuus myös hakea toimeentulotukea. Mutta tämä siis vain silloin, jos palkasta ulosmitataan suoraan, ei silloin, jos on itse maksusuunnitelman tehnyt uo:n kanssa!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Mikään pankki ei kyllä anna minulle mitään yhdistelylainaa... Kysytty on. Nykyään olen jo ihan luovuttanut. En jaksa soitella laskuihin, enkä tehdä asian eteen oikein mitään. Ihan pyllystä tämmönen:(

No just tuollaisen asenteen takia oletkin vaikeuksissa. Ei kai se asioiden selvittely ja vastuun ottaminen mukavaa ole, mutta niin makaa kuin petaa. Nyt ryhdistäydyt siellä, etkä kysele hölmöjä. Oletteko ihan varmasti realisoineet kaiken mahdollisen omaisuuden, mitä teillä on, mitä nyt vaan ilman voitte elää. Ylimääräiset vaatteet kirpparille tai huutonettiin, samoin polkupyörät ja muut harrastusvälineet, voitteko luopua autosta?, huonekalut... Voisiko joku lähisukulainen auttaa teitä, vaikka pieniä palveluksia vastaan (lapsenvahdinta, pihatyöt, siivous..) Nyt ei auta olla ylpeä, vaan ihan kaikki konstit käyttöön. Karsitte ruokamenot minimiin, opettele laittamaan edullista kotiruokaa isoja annoksia, hyödyntäkää luonnonantimia. Syksyn tullen voitte vaikka koko perheen kesken tehdä sienestys ja marjastus reissuja ja myydä saaliinne. (Omat vanhempani esimerkiksi tienaavat satoja euroja joka kesä myymällä metsästä poimimansa marjat, sienet ja kalastamansa kalat). Eli nyt vaan mielikuvitusta kehiin ja tositoimiin! Tuo teidän lainasummanne on niin pieni, että siitä pitäisi luovimalla selvitä kyllä.

Yritä etsiä sitä voimaa vaan jostain, vaikka tuo tilanne onkin pirullinen. Itselläni on luottotiedot menneet jo kauan sitten ja kyllähän tuo harmittaa, vaikka tilanne silloin oli se, etten asialle yksinkertaisesti mitään voinut. Onhan se elämä toisaalta helppoa, kun ei tarvi mitään osamaksulla ostaa (koska suurin osa firmoista ei sitä myönnä). Mutta ei ollut kiva pankissa kuulla olevansa asennevammainen asuntolainaa kysyttäessä, kun ulosotossa on se 6000e ollut jo hetken aikaa.. Se on muuten helppo pitää ne laskut siellä ulosotossa, älä lähde tälle tielle.. Lyhennä sen, mitä voit. Tosin tuo pankkisetä sanoi myös, että parempi lyhentää isompia eriä kerralla, kuin pieniä. Menee kuulemma 8e käsittelymaksu joka kerta, kun maksat jotain. Eli kait se olis fiksumpaa sitten säästää aina pari kuukautta ja maksaa edes tuplat pois. En sitten tiedä =) Mutta siis.. älä anna mennä, pyristele niin pitkälle kuin vain voit, vaikka olisi kuinka helppo luovuttaa.. Summa saattaa tuntua isolta, mutta loppupeleissä se on kuitenkin suht pieni ja siitä pääsee aika nopeaa eroon!

Kiitos vastauksista:)

Tosiaan, jostain pitäisi sitä voimaa löytyä... Ei millään meinais jaksaa enää. Kun olen tosiaan jo monta vuotta soitellut laskuihin ja yrittänyt jotenkin saada niitä vähemmäksi.. Ja kun minä yksin hoidan meillä raha-asiat, mies osallistuu vain tuohon velan kasvattamiseen...

Kiitos vastauksista:)

Tosiaan, jostain pitäisi sitä voimaa löytyä... Ei millään meinais jaksaa enää. Kun olen tosiaan jo monta vuotta soitellut laskuihin ja yrittänyt jotenkin saada niitä vähemmäksi.. Ja kun minä yksin hoidan meillä raha-asiat, mies osallistuu vain tuohon velan kasvattamiseen...

vinkkinä sanoa et maksa sinne mille olet velkaa sitä laskua,niin se lyhenee se lasku eikä mene niihin kuluihin sinne perintä toimistoon.
perintä toimisto ottaa AINA ensin omat maksunsa ja sitten vasta laskuun ja aina kun maksat sinne jonne olet velkaa joutuu perintätoimisto lyhentään sitä velkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja saman kokenut:
Alkuperäinen kirjoittaja ...:

Ulosotto kyllä vie aina veronpalautukset, mutta tuo palkka juttu on täyttä puppua. Jos sulla on lapsia, aina on jäätävä tietty suojaosuus perheen elättämistä varten, ja se suojaosuus jää kyllä yksinäiselle ihmisellekin. Joten automaattisesti ne eivät plkasta 1/3 vie, ja jos sinulta on viety, on toimittu täysin väärin! Suojaosuuden määrät voi katsoa uo:n sivuilta, mutta esim silloin kun perheessä on 4 lasta, on suojaosuus kutakuinkin 1300-1400e/kk, se on jäätävä siis elämiseen! Ja toisaalta, jos uo vie rahaa suoraan palkasta, niin se katsotaan sossussakin menoksi, ja vain itselle jäävä summa huomioidaan tulona! Joten mahdollisuus myös hakea toimeentulotukea. Mutta tämä siis vain silloin, jos palkasta ulosmitataan suoraan, ei silloin, jos on itse maksusuunnitelman tehnyt uo:n kanssa!

Sossusta rahan saaminen silloin, kun on töissä, on aina vähän niin ja näin. Ei siihen voi luottaa. Esimerkiksi Kelan asumistuessa ja päivähoitomaksuissa ulosottomaksuja ei lasketa vaan tuet määräytyvät sen mukaan paljonko saa palkkaa.

Alan vähän kallistua tuohon että annan mennä ulosottoon... Eipä pääse velkasumma ainakaan kasvamaan isommaksi... Täytyy jutella isännän kans.

Tuutko kertomaan sitte kuin tästä etenet..? Mitä tapahtuu ja miten paljon joudut lyhentään? itekkin mietin samoja juttuja.

Hei

Kuullostaa tutulta. Olin jo luovuttamassa tedenteolla kun saatavia oli perintätoimistoss aja ulosotossa melkein 20000e!!! Joo siinä pankki teki tepposet ja jouduttiin sen takia kuseen alunperin ja siitä se syöksy sitten alkoi ja jatkui.
En saanut mitään aikaiseksi ennen kuin sitten kävin juttelemassa ulosottovirkailijan kanssa joka sanoi että hae pankkilainaa ja maksa pois kaikki, koska se tulee halvemmaksi minulle.
No, "omasta" pankista (Nordea) tyrmättiin koko homma...,eipä ollut kyllä yllätys siltä puulaakilta. Sitten otin yhteyttä listalla seuraavaan pankkiin, op-pohjolaan jossa yllättaen toivotettiin tervetulleeksi kertomaan lisää tilanteesta. Siis kerroin siiä puhelimessa heti rehellisesti millä asialla olen jne...
No, menin sitten käymään ja avoimesti kerroin koko tarinan ja kappas vaan, kun vain hommasin takaajat niin homma jees. Ja vanhemmathan ne takas sen lainan.
Lyhennykseksi otin saman summan kuin mitä palkasta meni joka kuukausi ulosottoon eli 300e ja näin ollen sain kaikki pankin pienemmälle korolle.
Pankki maksoi ulosoton saatavat ja perintätoimiston laskut näpäärästi pois lainasta ja nyt on tilanne se että syksyllä poistuu viimeinenkin häiriö merkintä takaa.
On kuulkas ihan tunne sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Öh... anna vain miehesi nimellä olevat laskut mennä ulosottoon... Ei mene luottotiedot molemmilta.

Mieheltä jo luottotiedot menny... minun nimellä sitte osteltu kaikenlaista. Liian kilttinä olen suostunu kaikkeen kun en jaksa riidellä

Alan vähän kallistua tuohon että annan mennä ulosottoon... Eipä pääse velkasumma ainakaan kasvamaan isommaksi... Täytyy jutella isännän kans.

Sillähän se velkasumma vasta kasvaakin. Velan päälle kun lätkäistään kaikki oikeuskulut ja muut ja vielä korot päälle niin kalliiksi tulee. Kannattaisi vielä yrittää selvitä laskuista. Kyseessä on kuitenkin varsin pieni summa.

Mulla meni myös ex-miehen takia luottotiedot ja se oli yhtä helvettiä!!! Mies siis "hoiti" raha-asiat, minä tyhmä uskoin että hän osaa hoitaa (mies kävi töissä, minä lasten kanssa kotona pelkillä tukirahoilla). Mutta kävikin niin, että yhtäkkiä nimelläni alkoi tulla perinnästä laskuja ja lopulta meni luottotiedot. Mies oli jättänyt maksamatta laskuja, että jäisi enemmän käyttörahaa. Sitten mies keksi, että antaa vaan kaikkien laskujen (paitsi vuokra ja sähkö) mennä ulosottoon, niin jää enemmän vieläkin käyttörahaa!

Eron jälkeen hoidin asiani kuntoon. Lainasin äidiltäni rahaa, jolla maksoin ulosotosta kaiken pois. Sinne oli kertynyt n.1000e. Tein maksusuunnitelman, minkä verran/kk maksoin äidilleni velkaa pois. Olin köyhä opiskelija silloin ja lapset olivat pieniä, mutta sinnikkäästi maksoin silti.
Lisäksi maksoin aina heti pois laskut, jotka tulivat perinnästä (ex-mieheni törttöilyjen takia). Välillä oli todella tiukkaa rahasta, mutta aina oli silti ruokaa lapsille..

Heti kun valmistuin ja pääsin töihin, alkoi kova säästäminen. Nyt olen saanut säästettyä aika kivan summan rahaa :). Ja sain pari vuotta sitten luottotietoni takaisin!!
Tämä ahdistava kokemus on opettanut säästämiseen. Mitään en edes osta velalla. Maksan säästöistäni kaiken.. uudet pesukoneet ja kaikki.

Se aika oli aivan kamalaa, kun ei ollut luottotietoja.. En saanut kännykkä- tai nettiliittymää auki.. Niissä veljeni auttoi ja avasi nimellään liittymät.
En saanut vakuutuksia (paitsi pakollisen liikennevakuutuksen). En saanut normaalia pankkikorttia, visa electronin vain. En saanut tilattua joistain nettikaupoista tavaraa. Tunsin itseni alemman luokan ihmiseksi...

Tein niin ison virheen, kun luotin ex-mieheeni. Olisi pitäny alusta alkaen hoitaa itse kaikki raha-asiat.

Ikinä enää en halua, että luottotiedot menevät.

Nyt otat itseäsi niskasta kiinni nainen!

Ei ole mitään järkeä antaa mennä ulosottoon, niinkuin joku tossa kirjottikin siitä on helvetin vaikee päästä irti. Sitte sä et saa vuokrattua asuntoa yksityiseltä, et saa lainoja, et yhtään mitään! Mene töihin jos sulla niitä on, mihin tahansa hampurilaisbaariin tai kauppaan tai jonnekin. Pistä se äijäsi myös hakemaan mitä tahansa työtä aktiivisesti, jos se ei satu olemaan hyvästä syystä sairaslomalla.

Lasten laittaminen hoitoon on tossa tilanteessa pienempi paha kuin vuosien velkahelvettiin ja sossun rahoille joutuminen. Lyhytaikaisena ratkaisuna saattaa kuulostaa houkuttelevalta, mutta parin vuoden päästä tilanne on ihan eri. Ja haluatko sä antaa lapsillesikin sen esikuvan ettei omista sotkuistaan tarvitse huolehtia, joku muu hoitaa? Rahaa tulee kaupan seinästä ja sähköä pistorasiasta, niinhän se on....

Kysytkä ihan tosissasi?? Tottakai maksat nyt niin paljon kuin ikinä rahkeista irtoaa, syötte muutaman kuukauden niin vähän ja halvasti kuin mahdollista (terveesti kuitenkin) ja edes yritätte pitää luottotietosi puhtaina.

uo

Te joilla maksuhäiriömerkintä / luottomerkintä, siis onko ne eriasioita ???
saako vuokra asunnon? saako pitää asuntolainan ja kodin? saako pitää työpaikkansa ?

100,- €/kk lyhennys tuollaisista veloista ei ole kovin merkittävää ja siihen ei ulosottokaan, eikä velkojat varmasti suostu. Pelkät viivästyskorot tekevät vuodessa yli 700,- €, eli yli puolet ajattelemastasi lyhennyksestä. 7000,-€ maksaminen veisi tuolla aikataululla lähes 10 vuotta ja saattaapa olla, että velkamääräsi vain lisääntyy, jos ajattelette elää edelleen vanhalla tavalla.

Nyt velkaneuvojalle, joka laskee tarkalleen mahdollisuutenne. Myöskään velkojen lisääminen ei ole järkevää, koska aina ne menevät perintään ja tulevat elämässäsi mukana.

Yhteistyössä