Annanko luottotietojen mennä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmä

Vieras
Kertokaas mielipide, miten mun kannattais tehdä...

Eli tilanne on nyt se, että minun nimissäni on yhteensä n. 7000?:n edestä laskuja. Ja olen nyt jäämässä hoitovapaalle. Yhteensä perheemme tulot ovat verojen jälkeen n. 2500?/kk. Suurin osa näistä laskuista on jo perinnässä, muutaman satasen edestä ulosotossa. Olen vuosikausia taistellut näiden asioiden kanssa, tosin tämä velkasumma on kasvanut vain.

Mitä mieltä olette, jatkanko taistelua... ja maksan miltei kaikilla tulevilla rahoilla laskuja pois, vai huolehdinko vain asumis- ja ruokakuluista ja annan muiden mennä ulosottoon? Sitten sovin ulosoton kanssa, että maksan velkojani vaikka 100?/kk pois. Näin meille jäisi elämiseen huomattavasti enemmän rahaa...

Säilytä luottotietosi,se on paljon fiksumpaa :) Etkö voi ottaa lainaa ja yhdistää laskut ja sitten maksat sitä lainaa pois?Ei kerry monesta eri paikasta korkoja ja maksuerän kanssa voi neuvotella.

No jos pystyt maksamaan laskuja pois niin sen helpommalla tulet pääsemään. Mutta velkaneuvontaan sun kannattaa ehdottomasti mennä välittömästi, jos noin paljon on jäänyt laskuja rästiin ja velkasummat kasvaa kokoajan.

No mä en vapaaehtoisesti antais luottotietojeni mennä, mutta tietysti elämässä voi tulla tilanteita, joissa ei ole muuta vaihtoehtoa. Teet niin, kuin itse parhaaksi näät, eipä tässä toinen oikeen voi neuvoa.

annat mennä ulosottoon ja sovit siellä velan lyhentämisestä. kato vielä ettei mikään mene ensin oikeuteen (esim vuokra) ja ulosoton kautta maksat muuten aikalailla sitten korkoja ettei sinnekään kannata vain 100? kk lyhentää vaan mielellään isompi summa.

Mikään pankki ei kyllä anna minulle mitään yhdistelylainaa... Kysytty on. Nykyään olen jo ihan luovuttanut. En jaksa soitella laskuihin, enkä tehdä asian eteen oikein mitään. Ihan pyllystä tämmönen:(

Tottakai annat mennä. Elämä on todella mukavaa ja rattoisaa, kun yrität saada vakuutuksia, lainoja, luottoja tai vuokrakämppää alle.

Ihan oikeastiko näitä asioita kysyt. ehkä olet oikeasti nimimerkkisi veroinen?

1. Älä jää hoitovapaalle vaan mene töihin.
2. Järjestele laskut eli huolehdi että saat pankkilainan avulla pienemmän koron.
3. realisoi omaisuutta
4, muuta halvempaan ja pienempään asuntoon
5, kilpailuta pakolliset menot.
6. tee täys stop kulutukseen.

Miten voi pysytyä maksamaan vain vaivaiset 100e kuussa lainaa. Sun velkasikaan ei ole mikään iso. Muutaman kuukauden talouden bruttopalkka.

Mä sanoisin että taistele. Mutta kysyit annatko luottotietojen mennä...sanoisin et. Mutta kävin miettimään kun sulla myös luki että osa laskuista on jo ulosotossa...eikö tuossa tapauksessa luottotiedot ole jo mennyt? Mutta kuitenkin, menivätpä luottotiedot tai ei, silti tappelisin.

Soita pankkiin tai hae netin kautta lainaa ja maksa velat pois, sovi pankin kanssa ensin vaikka lyhennysvapaata niin pääsette jaloillenne varsinkin kun hoitovapaalla ei hirveesti juhlita. Mutta älä anna luottotietojen mennä!

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Tottakai annat mennä. Elämä on todella mukavaa ja rattoisaa, kun yrität saada vakuutuksia, lainoja, luottoja tai vuokrakämppää alle.

2. Järjestele laskut eli huolehdi että saat pankkilainan avulla pienemmän koron.
3. realisoi omaisuutta

Miten voi pysytyä maksamaan vain vaivaiset 100e kuussa lainaa. Sun velkasikaan ei ole mikään iso. Muutaman kuukauden talouden bruttopalkka.

äläpäs nalkuta siellä. helppo se on sanoa toiselle että näin on tehtävä..ööh. ymmärrän hyvin että lasta ei halua vielä hoitoon viedä. ennemmin sitten itsekin tuskailisin kuin veisin heti hoitoon niin pienen!!

Niin no se nyt on toistaiseksi ihan se ja sama menenkö töihin vai jäänkö kotiin, koska hoitomaksujen jälkeen tilanne on ihan plusmiinusnolla... Ja tätä meijän asuntoa ei kyllä kukaan osta...

niin ja luottotiedot menee vasta jos käräjäoikeudessa todetaan varattomaksi, eli ulosotossa olevia velkoja ei saada mitenkään perittyä. Minulle on tulossa melkein 1000? veronpalautuksia, joten ulosotto vie ne suoraan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

3. realisoi omaisuutta

äläpäs nalkuta siellä. helppo se on sanoa toiselle että näin on tehtävä..ööh. ymmärrän hyvin että lasta ei halua vielä hoitoon viedä. ennemmin sitten itsekin tuskailisin kuin veisin heti hoitoon niin pienen!!

Tossa listassa oli paljon muitakin tapoja pihistää. Mutta kyllä raha-asioista on pidettävä huolta, se on ihan yhtä tärkeä asia kuin lapset.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
niin ja luottotiedot menee vasta jos käräjäoikeudessa todetaan varattomaksi, eli ulosotossa olevia velkoja ei saada mitenkään perittyä. Minulle on tulossa melkein 1000? veronpalautuksia, joten ulosotto vie ne suoraan.

Eikö ulosotto vie sitten teidän asuntoakin +omaisuutta?

Ei ei ei! Luottotiedot menevät jo huomattavasti aikaisemmin, ystävä hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:

Eikö ulosotto vie sitten teidän asuntoakin +omaisuutta?

öö... ei

Kai nuo ulosotossa olevat summat on sen verran pieniä...

elämiseen ja eletty on silti. Laskuja maksetaan kaikella, mikä liikenee ja tingitään vaatteista ja katsotaan ruoankin hintaa. En kyllä antasi luottotietojen mennä sen takina, että ois vähän vapaampaa.

Itsellä aikoinaan (ennen lapsia) meni luottotiedot.
Johtui ihan siitä että jäin työttömäksi ja aikansa pystyi tiukilla elämään ja lykkäämään laskuja.
Sossusta kun hain apuja kysyttiin vaan että eikö kummankaan vanhemmat voi auttaa.. |O
sinnehän ne ulosottoon sitten päätyivät.
Sinänsä ei kannata päästää jos suinkin voi estää mutta ei se elämä niin kamalaa ole vaikka on luottotiedot menneet.
Yhtään ei harmita etten saa kaikkea haluamaani heti, luotolla, vaan pitää siihen säästää.
Ei harmita etten nyt joudu maksamaan ainuttakaan turhaa laskua, kännykkässäkin on prepaid-liittymä.
Ihmiset on muutenkin liian malttamattomia nykyään, kaikki tänne ja heti.
Ei osata enää säästää, vertailla, etsiä ja maksaa käteisellä.
Kyllä ne tiedot minultakin jossain vaiheessa palautuu mutta olenpahan jotain oppinut tästä, ikinä en aijo mitään ostaa luotolla.
Ainoa laina mitä tulen ottamaan on varmaan asuntolaina.

mulla itsellä sama tilanne mutta luottotiedot jo menneet ja ulosotossa katsottu varattomaksi..mitään laskuja ei ole enää tullut, tuleeko koskaan sitä tiedä en.. ei ole mitenkään informoitu miten asia jatkossa etenee, veronpalautukset menee autom.sinne...tosi summat nyt ei ole edes 100e luokkaa kun tulona vaan tmt ja nyt äitiysraha.. töihin jos joskus menen niin sitten kait palkasta tietyn summan jälkeen lähtee osa ulosottoon, jos edes niin isoa palkaa tulee saamaan :/ itsen oli pakko tehdä näin ja antaa mennä koska 500e/kk tuloista ei maksella edes 100e/kk kun on muitakin laskuja, jotka pakko maksaa sekä vuokra ja ruoka.. näkee sitten joskus tulevaisuudessa saanko koskaan velkoja makseltua pois ja luottotietoja takaisin, mutta nyt ne eivät ole tärkeitä..omaa asuntoa tuskin tulen koskaan ostamaan eikä uutta kallista autoa tule osteltua..ja parempi vaan kun nyt ei saa joka paikasta tilailtua/osteltua velaksi niin ei mene tilanne taas samaan soppaan..
Tee niinkuin itseltä tuntuu parhaalta. Jos ette miehen tuloillakaan saa lainaa jolla maksaa kaikki velat pois ja sitten tuota yhtä summaa maksaa pois, niin ei sitä kituuttamaankaan kannata alkaa!! Varsinkaan noin pienillä tuloillasi. Onnea matkaan!

Mä olin pari kolme vuotta sitten vastaavassa tilanteessa. Oli tosi tiukkaa, ja velka painoi niskaan. Menin velkaneuvojalle, ja hän antoi neuvon: Kunhan maksatte vuokranne ja sähkön, antakaa muiden mennä ulosottoon ja sopikaa maksujärjestely sinne! Meillä ei ollut mahdollisuus saada takuusäätiön myöntämää järjestelylainaa, joten meiän oli pakko tehdä niin kuin neuvottiin. Nyt maksetaan ulosottoa 150e kuussa, merkinnät on, mutta ei ole vaikuttanut meidän elämään millään tavalla. Ainoastaan kun vaihdettiin autoa, jouduttiin maksamaan auton vakuutus kerralla, samoin kotivakuutus. Mutta olemmekin nyt oppineet hoitamaan raha-asioita paremmin, ja meillä oli varaa maksaa nuo vakuutukset kerralla, kun ennakkoon pistimme aina hiukan jemmaan vakuutusta varten. Postimyynnistä ei laskulle pysty tilaamaan, mikä on hurjan HYVÄ juttu, sekin opettaa rahankäyttöä, kun ei voikkaan tilata kaikkea mitä haluaa, eikä maksamaan osamaksulla, vaan pitää ennakoida ostokset.

Vuokra-asuntoa olemme vaihtaneet kahdesti tämän aikana, eikä kummallakaan kerralla ole asian kanssa ollut mitään ongelmia. Vuokra-asunnon saa suht helpostikin, vaikka merkinnät olisivat, kunhan merkinnät eivät ole aiheutuneet vuokrarästeistä.

Paljon sitä pelotellaan, kuinka elämä on vaikeaa merkintöjen kanssa. Itse en ole ainakaan huomannut, opettavaista se kylläkin on! Mutta samalla tavalla eletään kuin ennenkin, merkinnät eivät mitenkään näy elämässämme. Eikä kukaan ulkopuolinen, edes oma äitini saati kaverit, tiedä merkinnöistä. Ne eivät muille kuulu, eivätkä mua mitenkään ihmisenä muuta....

Eli jos laskujen maksun kanssa kituuttaminen on työtä ja tuskaa ja aiheuttaa kovasti paineita elämään, neuvoisin mieluummin menettämään luottotiedot. Kunhan sit sovit uo:n kanssa maksuista, ja maksat niitä velkoja pois. Kyllä se sekin on ihan elämisen arvoista elämää, usko pois. Mieluummin niin, kuin ainaiset riidat ja paha mieli ja kärsimys siitä että rahaa ei ole koskaan. Rahalla ei saa onnea, mutta kyllä sitä vain tarvitaan täysipainoisen ja onnellisen arjen aikaansaamiseksi!

7000 euroa ei ole vielä kovin paha. Velkaneuvojaan yhteys hopihopi! Sinne pääseminen voi kestää, mutta ehkä saisit puhelimitse jotain vinkkejä.

Ja sitten tarkka budjettisuunnitelma, ja soittelemaan velkojia läpi ja sopimaan osamaksujärjestyistä.

Yhteistyössä