Änkyttämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytön äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytön äiti

Jäsen
21.06.2004
222
0
16
Ajattelin tehdä tänne aikuisten ;) puolelle avauksen ihan muusta kuin iästä..

Mitäs mieltä olette. Tyttö on kohta 2,5v ja änkyttänyt ja hakenut sanoja vaihtelevasti jo helmikuusta eli n 6kk. Terkkari meinasi 2v tarkastuksessa, et vois mennä puheterapeutin juttusille, jos puolen vuoden jälkeen jatkuu. Änkytys ei ole jatkuvaa ja ihan selvästi liittyy siihen kun yrittää selittää asioita kovasti. Ihan normaalisti on muuten oppinut puhumaan. Kovin stressaava elämänvaihe meillä on ollut ja olen jotenkin liittänyt asian siihenkin. Aivan kuin myös takeltelis vaan pahemmin, jos edes kiinnitän mielessäni asiaan huomiota. Äidin korvien välissä viiraa, vai tyttö on hyvä aistimaan huolestuneisuuttani??

Jotenkin vähän mietityttää onko ihan tosissaan tarpeen tuo puheterapeutti vielä? Onko mielipiteitä tai kokemuksia? :\| :\|

Kyllä munmielestä meilläkin oli tuota "änkytystä", mutta se johtui siitä ettei ehtinyt kaikkea sisäistämään samaa tahtia kun uutta oppi, tosin ei kestänyt kauaa se vaihe.

Eihän se puheterapeutilla käynti asiaa pahentaisi ja saisihan siitä asiantuntijan mielipiteen, että onko kyseessä änkytys vaiko vain sanojen hakemista. Ei kannata noita spesialisteja pelätä, kannattaa olla tyytyväinen jos asiaan kiinnitetään huomiota ja tarjotaan apua =) .

Mun poju 2v10kk on änkännyt yli puoli vuotta ja juuri kävin terapeutin puheilla. Taas odotellaan ja parempaan on menossa eli aikoja ei tarvita enää. Pahimmillaan poju meinasi oksentaa kun yritti kakoa sanoja :(

Tosiaankin. En oikein saa kiinni miksi puheterapeutille meno tuntuu vieraalta ajatukselta. Ehkä siksi, että vaiva vaihtelee kovasti (aluksi oli aivan selvästi sanojen hakemista, nyt enemmän änkyttämistä ja vaihtelee päivän mittaan, välillä ei mitään, mut sit jos tulee kiire tai paljon sanottavaa tulee esille), ehkä siksi, että tuntuu jotenkin yliampuvalta. Olen niin vakuuttunut, että sit vastaanotolla tyttö olis vähän varautunut oudosta tilanteesta ja juttelis vain lyhyitä juttuja ja mitään oiretta ei tulis esiin.. Tai pelkäänkö, et jotain hoidettavaa löytyis? Käsittämätön ajatus sekin. Hieno juttu, et terapeutti olis käytettävissä.. Tosin sinne on kai jonoa.

Mitäs muuten se terapeutti sanoi yli 1/2 v änkyttäneelle?

Yhteistyössä