Ammattikoulun opeksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja opeksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

opeksi?

Vieras
Onko ketään ammattikoulun opettajia paikalla? Olen haaveillut opettajan työstä ja miettinyt onko mahdollisuuksia saada sijaisuuksia ihan ammattitutkinnon suorittaneella ja pitkällä työkokemuksella varustettuna?

Mä olen ollut amiksessa, tosin yleisaineiden opettajana, mutta kyllä amikseen ammattiaineiden opeksi pääsee valitettavan heppoisella pedagogisella osaamisella. Että voi sulla hyvinkin olla mahdollisuuksia.

Omalla alallani (hoitotyö) vaaditaan terveydenhuoltoalan tutkinto, maisteritutkinto yliopistosta kasvatustieteiden cum laude-opintoineen, sekä työkokemus alalta. Eli pitkä on polku open uralle...

Muista aloista en osaa sitten sanoa mitään.

[QUOTE="sipsi";26075596]Omalla alallani (hoitotyö) vaaditaan terveydenhuoltoalan tutkinto, maisteritutkinto yliopistosta kasvatustieteiden cum laude-opintoineen, sekä työkokemus alalta. Eli pitkä on polku open uralle...

Muista aloista en osaa sitten sanoa mitään.[/QUOTE]

No ei tuo mikään älyttömän pitkä tie ole. Jos on valmistunut esimerkiksi 19 vuotiaana hoitoalalle ja esim. 25-vuotiaana menee yliopistoon. Kovasti on jo kolmekymppisenä valmis ope. Mutta toki tässä on pitänyt olla tietoista hakeutumista opetusalalle jo varhaisessa vaiheessa.

Juu haaveissa olisi kouluttautua ihan päteväksi opettajaksi, mutta ei sitä tällä ikää voi noin vain hypätä koulun penkille työelämästä. Ja minulla kun ei ole minkäänlaista kokemusta opettamisesta niin olisi kiva saada jotain tuntumaa, että onko se sitä mitä haluan ja onko minusta muuten siihen.

[QUOTE="vieras";26075608]No ei tuo mikään älyttömän pitkä tie ole. Jos on valmistunut esimerkiksi 19 vuotiaana hoitoalalle ja esim. 25-vuotiaana menee yliopistoon. Kovasti on jo kolmekymppisenä valmis ope. Mutta toki tässä on pitänyt olla tietoista hakeutumista opetusalalle jo varhaisessa vaiheessa.[/QUOTE]

Aika harva valmistuu sairaanhoitajaksi 19-vuotiaana. Eli takana ensin lukio, sitten AMK 3,5v. Sen jälkeen työkokemus, ja sitten maisteriopinnot (keskimäärin varmaan 4v menee suorittaessa). Kyllä minä aika pitkänä tienä vaan tätä pidän - enkä negatiivisessa mielessä lainkaan :)

Siis jos mulla on leipurin ammattitutkinto suoritettuna niin pitääkö suorittaa vielä amk-tutkinto ennen opettajankoulutusta? Ja mikä amk-tutkinto? Siis jos haluaisin opettaa tulevia leipureita.

[QUOTE="vieras";26075756]No minä restonomina pääsisin vuoden opinnoilla Jyväskylässä ja olisin valmis ammattiopettaja ruokapuolelle.[/QUOTE]

Voiko restonomi opettaa leipomoalaa, jos on ammattileipuri? Vai pitääkö olla joku tietty amk-tutkinto? Elintarvikealan insinööri?

[QUOTE="sipsi";26075630]Aika harva valmistuu sairaanhoitajaksi 19-vuotiaana. Eli takana ensin lukio, sitten AMK 3,5v. Sen jälkeen työkokemus, ja sitten maisteriopinnot (keskimäärin varmaan 4v menee suorittaessa). Kyllä minä aika pitkänä tienä vaan tätä pidän - enkä negatiivisessa mielessä lainkaan :)[/QUOTE]

Lähihoitajaksi voi kyllä valmistua.

Voiko restonomi opettaa leipomoalaa, jos on ammattileipuri? Vai pitääkö olla joku tietty amk-tutkinto? Elintarvikealan insinööri?

No ainakin sedussa konditoriapuolen opettaja on entinen leipuri, restonomi ja sitten Jyväskylän opettaja pätevöityminen. Ei sen ole väliä minkä alan perusteet on pohjalla, kunhan hallitset ne. Minäkin halutessani voisin opettaa parturi-kampaajia jos siihen muuten rahkeet riittäisi ja joku ottaisi opettajaksi, koulutus on vanha ja jo unohdettu juttu siltä alalta mulle. Sulla tarvii olla vain amk tutkinto.

[QUOTE="vieras";26075818]No ainakin sedussa konditoriapuolen opettaja on entinen leipuri, restonomi ja sitten Jyväskylän opettaja pätevöityminen. Ei sen ole väliä minkä alan perusteet on pohjalla, kunhan hallitset ne. Minäkin halutessani voisin opettaa parturi-kampaajia jos siihen muuten rahkeet riittäisi ja joku ottaisi opettajaksi, koulutus on vanha ja jo unohdettu juttu siltä alalta mulle. Sulla tarvii olla vain amk tutkinto.[/QUOTE]

Kiitos! Tätä mä just hain. Siis leipurin hommat osaan vaikka silmät kiinni 15 vuoden kokemuksella. Aikuiskoulutuksena varmaan vois opiskella restonomiksi ja tehdä töitä samalla.

Kiitos! Tätä mä just hain. Siis leipurin hommat osaan vaikka silmät kiinni 15 vuoden kokemuksella. Aikuiskoulutuksena varmaan vois opiskella restonomiksi ja tehdä töitä samalla.

Voi opiskella, mutta eri asia missä. Alotuspaikkoja lopetaan vuonna 2013 monta sataa, nyt lähin paikka on hesan suunnaalta katsottuna Kauhajoki ja sinne otetaan viimeiset opiskelijat ensi syksynä ja se on nuorisopuoli. Luultavasti itäsuomessa voi jossain opiskella ruokapuolta, muualla on matkailupuolia vain.

[QUOTE="vieras";26075856]Voi opiskella, mutta eri asia missä. Alotuspaikkoja lopetaan vuonna 2013 monta sataa, nyt lähin paikka on hesan suunnaalta katsottuna Kauhajoki ja sinne otetaan viimeiset opiskelijat ensi syksynä ja se on nuorisopuoli. Luultavasti itäsuomessa voi jossain opiskella ruokapuolta, muualla on matkailupuolia vain.[/QUOTE]

Ai jaa kiva:(. Tamperetta ajattelin, ei oikeen kauemmas ole mahdollisuuksia.

http://www.tamk.fi/cms/tamk.nsf/$all/F782B2A6216EAD5EC225761F00487C69 Tuossa on Tampereen aikuiskoulutustarjonta, vielä on mutta en tiedä kuinka kauan se sitten on vielä olemassa ja kuinka se siellä toteutetaan, pystyykö työn ohessa.

No saapa nähdä mitä tuleman pitää... Sekin mietityttää että jos sattuisin jonkun sijaisuuden saamaan, niin ei varmaan ole helppoa mennä ekaa kertaa opettamaan. Vaikka asiani osaankin niin on ihan eri asia opettaa sitä muille. Onko kokemusta miten amiksissa sijaiset yleensä perehdytetään työhön? Saako tukea?

No saapa nähdä mitä tuleman pitää... Sekin mietityttää että jos sattuisin jonkun sijaisuuden saamaan, niin ei varmaan ole helppoa mennä ekaa kertaa opettamaan. Vaikka asiani osaankin niin on ihan eri asia opettaa sitä muille. Onko kokemusta miten amiksissa sijaiset yleensä perehdytetään työhön? Saako tukea?

Riippuu varmaan ihan työnantajasta, minkälainen perehdytys/mentorointijärjestelmä uusille opettajille on laadittu.

Ai jaa kiva:(. Tamperetta ajattelin, ei oikeen kauemmas ole mahdollisuuksia.

Minä opiskelin ravintolakokin perustutkinnon. Sen jälkeen tein töitä tarjoilijana 6-vuotta, jonka jälkeen amk-hon aikuisopiskeluun työn ohessa. Valmistuin 2-vuodessa. Sitten hain Tamk:iin ammattiopettaja kouluun ja valmistuin alle 2-vuodessa työni ohella. Rekisteröidyin myös jossain vaiheessa amk -opintojani opettajarekisteriin Tampereen kaupungin palveluun. Sain sitä kautta jotain sijaisuuksia ja kokemusta.

Ammattiopettajan tutkinto on todella suosittu nykyään ja pääsy vaikeaa. Odotellessa voi suorittaa vielä avoimessa yliopistossa kasvatustieteitä tai pedagokiikkaa, auttaa ammattiopettaja koulun pääsyvaatimuksissa.

[QUOTE="RIIKKA";26076336]Minä opiskelin ravintolakokin perustutkinnon. Sen jälkeen tein töitä tarjoilijana 6-vuotta, jonka jälkeen amk-hon aikuisopiskeluun työn ohessa. Valmistuin 2-vuodessa. Sitten hain Tamk:iin ammattiopettaja kouluun ja valmistuin alle 2-vuodessa työni ohella. Rekisteröidyin myös jossain vaiheessa amk -opintojani opettajarekisteriin Tampereen kaupungin palveluun. Sain sitä kautta jotain sijaisuuksia ja kokemusta.

Ammattiopettajan tutkinto on todella suosittu nykyään ja pääsy vaikeaa. Odotellessa voi suorittaa vielä avoimessa yliopistossa kasvatustieteitä tai pedagokiikkaa, auttaa ammattiopettaja koulun pääsyvaatimuksissa.[/QUOTE]

Miten sä amk:n 2-vuodessa suoritit? Miten paljon siinä on lähiopetusta ja itseopiskelua? Oletko siis restonomi?

Miten sä amk:n 2-vuodessa suoritit? Miten paljon siinä on lähiopetusta ja itseopiskelua? Oletko siis restonomi?

Sain aika paljon hyväksilukuja kun olin kokkipohjainen ja työkokemusta. Esim. kaikki restonomikoulun ruuanvalmistukset ja muut hyväksluettua. Suoritin koulun nopealla temmolla ja kerrytin opintopisteitä nopeammin kuin monet muut. Yritin siis selvitä nopealla aikataululla ja selvisinkin. Raskasta oli, kun mm. tein opinnäytetyötä melkein alusta alkaen ja siinä sivussa muut kurssit ja työni. Tein silloin osapäiväistä työtä, opiskelin etänä paljon (onnistuu aika kivasti ainakin tampereen amk:ssa) Tutkintoni on siis restonomi(amk), ja ammattiopettajan tutkinto.

Nyt olen pätevä siis tekemään töitä niin ammattikoulun kuin ammattkorkeankin opettajan, ravintola-alalla.

[QUOTE="RIIKKA";26076434]Sain aika paljon hyväksilukuja kun olin kokkipohjainen ja työkokemusta. Esim. kaikki restonomikoulun ruuanvalmistukset ja muut hyväksluettua. Suoritin koulun nopealla temmolla ja kerrytin opintopisteitä nopeammin kuin monet muut. Yritin siis selvitä nopealla aikataululla ja selvisinkin. Raskasta oli, kun mm. tein opinnäytetyötä melkein alusta alkaen ja siinä sivussa muut kurssit ja työni. Tein silloin osapäiväistä työtä, opiskelin etänä paljon (onnistuu aika kivasti ainakin tampereen amk:ssa) Tutkintoni on siis restonomi(amk), ja ammattiopettajan tutkinto.

Nyt olen pätevä siis tekemään töitä niin ammattikoulun kuin ammattkorkeankin opettajan, ravintola-alalla.[/QUOTE]

Olen ammattileipuri, onkohan restonomikoulutuksessa siitä hyötyä samalla tavalla?

Yhteistyössä