Kolmekymppisenä ammattikouluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---------------?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---------------?

Vieras
Onko ihan hullua lähteä kolmekymppisenä ammattikouluun opiskelemaan uutta alaa? Niin mulla on kyllä ammatti, mutta olen ollut tässä nyt kolmisen vuotta lasten kanssa kotona (3v ja 1,5v). Töitä en ole tässä välissä tehnyt eikä työpaikkaa ole tällä hetkellä tiedossa. Kaiken lisäksi alan vaihtaminen tuntuisi järkevimmältä tällä hetkellä. Kuitenkin vähän hirvittäisi lähteä "näin vanhana" opiskelemaan ammattikoulun puolelle. Ihan peruskoulupohjaisia muutkaan opiskelijat ei todennäköisesti olisi, sillä yo-pohjaisena lähtisin opiskelemaan.

Onko ketään kohtalotovereita täällä, jotka olisi aloittaneet opiskelunsa vasta aikuisena ja perheen perustamisen jälkeen? :D

Mä lähdin kolmikymppisenä lasten jälkeen opiskelemaan uutta alaa - mutta ammattikouluun en aikuisena enää menis, paitsi aikuispuolelle. Ammattikorkea tms. vois toimia ihan hyvinkin, siellä on paljon aikuisia menossa mukana :)

Itse olen opiskellut aikuisena yli 30 v 2 eri ammattia keskiasteen koulutuksessa, täydentävät toisiaan kylläkin. Toinen normi peruskoulu Pitkänen ja toinen aikuiskoulutus. Peruskoulupohjaisessakaan ei ollut ku 4 suoraan peruskoulusta tulleita, loput 20-45 v. Eli rohkeesti vaan kouluun.

Opiskelin nuorisopuolella sairaanhoitajaksi 30v hujakoilla (puoli ja toisin). Nuorempi oli 1v4kk ja vanhempi 8v. Katunut en ole :) Aiemmpi ammatti oli. Mun etu oli se ettei tarvinnut juuri tehdä töitä kouluaikana (viimeisen kesän tein kokonaan että sain kunnolla tuntumaa). Oli helppoa kun sai kuitenkin lopulta olla aika paljon kotona lapsen kanssa :)

Tuoreen lakimuutoksen vuoksi et voi hakea tavalliseen ammattikouluun jos sinulla on jo ammatti. Vain aikuiskoulutukseen, ammattikorkeaan ja oppisopimuskoulutukseen. https://opintopolku.fi/wp/fi/lukio-2/nain-haet-ammatillisen-koulutuksen-ja-lukiokoulutuksen-yhteishaussa/

Et voi hakea nuorten ammattikouluun, jos sinulla on ammatti. Itse en muutoinkaan lähtisi sinne 16 kesästen teinien joukkoon. Ammattikorkeassa 30v. on ihan tavallinen ikä ja itse suosittelisin enemmänkin sitä vaikkei juuri sitä samaa alaa ehkä löytyisikään. Mutta löytyisikö joku samankaltainen? Itse opiskelen insinööriksi ja olen alan vaihtaja.

Mä hain aikuiskoulutuksen kautta 32-vuotiaana opiskelemaan lähihoitajaksi. Siitä jatkoin ammattikorkeakouluun sosionomiksi. Mulla on sitten 38 vuotiaana amk-tutkinto...Parempi myöhään kuin ei ollenkaan ;)

Ymmärsinkö nyt oikein, että yo-pohjaisenakaan ei voi opiskella, jos ammatti? Sinne olisin menossa, en 16-kesäisten joukkoon. Miksihän asiasta ei ole mainintaa koulutustiedoissa, vaan lukee, että pohjana pitää olla yo-tutkinto/ammattitutkinto. Pitää tarkemmin tutkia tuota linkkiä vielä kun koneelle pääsen. Puhelimella hankalampi tutkia..

En ikinä menis lasten kanssa opiskelemaan enää kolmekymppisenä. Johan se tuntuis askeleesta alaspäin. Jos ala on jotain sellaista jota todella palavasti haluaa, etsisin muita vaihtoehtoja ja aivan viimeisenä voisin harkita jotain tollasta. Yksi kaveri teki noin, ja kyllähän se paperit sieltä sai, mutta oli se aika tehottoman kuuloista silloisen amkkilaisen korviin.

Ymmärsinkö nyt oikein, että yo-pohjaisenakaan ei voi opiskella, jos ammatti? Sinne olisin menossa, en 16-kesäisten joukkoon. Miksihän asiasta ei ole mainintaa koulutustiedoissa, vaan lukee, että pohjana pitää olla yo-tutkinto/ammattitutkinto. Pitää tarkemmin tutkia tuota linkkiä vielä kun koneelle pääsen. Puhelimella hankalampi tutkia..

Siis missä on vaatimuksena ammattikouluun pääsylle ammattitutkinto? Mutta joo, ihan normaaliin ammattikouluun ei enää pääse jos on yhden ammatin hommannut. Tiedä sitten onko tuo joku toinen, kun on yo- tai amispohjanen.

Yhteistyössä