ammatti asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ......
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

......

Vieras
Eli, oon 22v, ilman ammattia. sain ekan lapsen pian peruskoulun jälkeen ja nyt kun lapset ovat jo sen verran "isoja" niin olisi kova into kouluttautua.
Onko teistä siis tyhmää jos en suoraan hae johonkin kouluun ja opiskele itselleni ammattia (tämä ei oikein kiinnosta minua) vaan mua kiinnostaisi hurjasti erilaiset koulutukset, työharjoittelut ja kurssit. Eli siis käydä eri alojen kursseja ja hakeutua työharjotteluihin. Hankkia hygieniapassi, anniskelupassi jne. Eli, kokeilla eri aloja kurssejen ja työharjoitteluiden avulla ja hankkia kokemusta monenlaisesta hommasta. Minua kiinnostaa niin monet alat ja tahtoisin tutustua niihin ennen kuin varsinaisesti alan mitään opiskelemaan. Olisko tämä siis fiksua vai pitäisikö jo kiirellä hankkia itselleni ammatti?
(Sori, teksti on sekava:D)

Entä oppisopimus? Pääsisit suoraan käytännön töihin ja oppimaan ammattia sitä kautta. Pääsisit heti näkemään millaista työ on. En oikein usko, että hygieniapasseja tms. kursseja suorittamalla saisi kuvaa mistään ammatista.

[QUOTE="oooo";23505585]Entä oppisopimus? Pääsisit suoraan käytännön töihin ja oppimaan ammattia sitä kautta. Pääsisit heti näkemään millaista työ on. En oikein usko, että hygieniapasseja tms. kursseja suorittamalla saisi kuvaa mistään ammatista.[/QUOTE]

Kyllähän oppisopimus olisi ihan kiva vaihtoehto, mutta tosiaan kun en tiedä alaa, jota haluaisin opiskella :D

En tiedä kuinka oikeasti on, mutta itse ainakin ajattelisin, että olis tosi hankala päästä mihinkään töihin harjoittelijaksi, jos ei ole yhtään koulutusta tai työkokemusta alalta, eikä ole alan opiskelija. Ekä joillain aloilla se vois onnistua, mutta yleensä kai pitäis ainakin opiskella alaa, että otetaan työharjoitteluun, vai kuinka? Ehhkä sun kannattaa mennä työkkäriin ammatinvalinnan neuvojalle, jos se vois auttaa sua pohdinnoissa. Ja kyselet kaikilta tutuilta ja sukulaisilta niiden ammateista ja otat itsenäisesti selvää. Teet vähän itsetutkiskelua, missä olet vahva, missä haluat kehittyä, haluatko toimistotyötä,ruumillista työtä, onko palkan suuruus kaikkein tärkeintä, haluatko liikkuvaa työtä vai paikalla pysyvää, haluatko säännöllistä vai osa-aikatyötä, vuorotyötä jne.?

[QUOTE="oooo";23505689]En tiedä kuinka oikeasti on, mutta itse ainakin ajattelisin, että olis tosi hankala päästä mihinkään töihin harjoittelijaksi, jos ei ole yhtään koulutusta tai työkokemusta alalta, eikä ole alan opiskelija. Ekä joillain aloilla se vois onnistua, mutta yleensä kai pitäis ainakin opiskella alaa, että otetaan työharjoitteluun, vai kuinka? Ehhkä sun kannattaa mennä työkkäriin ammatinvalinnan neuvojalle, jos se vois auttaa sua pohdinnoissa. Ja kyselet kaikilta tutuilta ja sukulaisilta niiden ammateista ja otat itsenäisesti selvää. Teet vähän itsetutkiskelua, missä olet vahva, missä haluat kehittyä, haluatko toimistotyötä,ruumillista työtä, onko palkan suuruus kaikkein tärkeintä, haluatko liikkuvaa työtä vai paikalla pysyvää, haluatko säännöllistä vai osa-aikatyötä, vuorotyötä jne.?[/QUOTE]

Kyllähän työharjoitteluihin eri firmoihin pääsee ilman koulutusta. Näin ainakin täälläpäin. Itse olen ollut ilman koulutusta työharjoittelussa vanhainkodissa, siivoojana, puu-alan töissä, myyjänä tms.

Siinäpä sinulla on miettimistä,
jos lähet harjoittelemaan
- mikä on palkka, onko lainkaan, miten perhe pärjää? (menot kasvavat lasten kasvaessa) millaiset tulot toivot itselläsi olevan esim. 5 vuoden päästä.
- minkä ikäinen olet sitten aikanaan opinnoista valmituessasi? ota huomioon että silloin on tarjolla myös muita vastavalmituneita jotka ovat sitten luultavasti sinua nuorempia.

...jne.
Kyllä sen alan voi haarukoida jo nyt, eliminointi-menetelmällä ja listaamalla omat mieltymykset/vahvuudet ...joka tapauksessa sen tulevan työn mielyttävyys riippuu paljon myös työpaikasta, sen ilmapiiristä & tavoista, sekä tarkemmasta työkuvasta.

Yhteistyössä