amk tutkintoa ei vissiin pääse opiskelemaan peruskoulu pohjalla??

  • Viestiketjun aloittaja pppo
  • Ensimmäinen viesti
trhrh
Ammattikoulu tai lukio alle ja sitten voit mennä ammattikorkeaan. Aikuispuolelle vaaditaan työkokemusta alalta, jolta olet ammattikoulun käynyt, mutta sillä ei tarvitse olla mitään tekemistä sen alan kanssa, jota haet opiskelemaan.
Ammattikorkeakoulu on nimensä mukaan korkeakoulu, eli sinne ei mennä peruskoulupohjalta edes nuorisopuolelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinki
trhrh
ammattikorkeakoulusta nyt oli kysymys, ei ammattikoulusta. Ammattikoulussa aikuispuolella voi olla lyhyempi tutkintoaika - mutta ammattikorkeakouluun vaaditaan kolmivuotinen ammattikoulututkinto pohjalle.
 
Ammattikoulu tai lukio alle ja sitten voit mennä ammattikorkeaan. Aikuispuolelle vaaditaan työkokemusta alalta, jolta olet ammattikoulun käynyt, mutta sillä ei tarvitse olla mitään tekemistä sen alan kanssa, jota haet opiskelemaan.
Ammattikorkeakoulu on nimensä mukaan korkeakoulu, eli sinne ei mennä peruskoulupohjalta edes nuorisopuolelle.
Olen päässyt opiskelemaan Ammattikorkeaan niin, että pohjalla oli vain osa lukiota.
 
"kristaä"
Voit hakea ilman toista astetta ammattikorkeaan joka käyttää harkinnanvaraista valintaa. Näitä amk ei ole monia kannattaa katsosäa netistä.
Kuitenkin lähes kaikkeen vaaditaan toinen aste
 
"vieras"
Miten olisi nettilukio? Ainakin yliopistoon voi hakea, jos omaa lukion tiedot, vaikkei lukiota olisi suorittanutkaan. Jos suorittaisit vaikka tärkeimmät aineet, niin mahdollisuutesi päästä ammattikorkeaan olisivat paremmat.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";27780028]Mulla on kyllä yks toisen asteen tutkinto josta puuttuu vain lopputyö.[/QUOTE]
Voisiko sitä lopputyötä suorittaa? Sitten ei ainakaan olisi estettä hakemiseen.
 
"aapee"
[QUOTE="vieras";27780212]Voisiko sitä lopputyötä suorittaa? Sitten ei ainakaan olisi estettä hakemiseen.[/QUOTE]

sitä olis tarkoitus selvitellä olisko sen suorittaminen mahdollista vielä. Tosin aika tiukka aikataulu tulisi. Eikö yhteishaku ole pian...
 
"neppa"
Jotenkin särähti korvaan tuo "Ei vaan 28v haluais mennä opiskelemaan 16vuotiaitten kanssa."
Amk:ssa nuorimmat ovat juuri lukiosta tulleita, eli 18-19v. Itse aloitin opiskelut nuorisopuolella kun olin 32v. Enkä ollut edes vanhin porukasta :)

Sä tarvitset sen lukion tai toisen asteen tutkinnon, että pääset amk:n nuorisopuolelle. Aikuispuolelle vaaditaan sitten sitä työkokemusta ja voi olla paljon hankalampi päästä.
Amk:ssa ei loppujen lopuksi ole väliä, kummassa koulutuksessa olet, kun niitä kursseja voi aina ottaa omien aikataulujen mukaan. Nuorisopuolella kurssit järjestetään arkipäivisin, aikuispuolella voi olla paljon viikonloppuopintoja (näin ainakin meidän koulussa). Aikuispuolella on myös paljon enemmän itsenäistä työskentelyä, koska luentoja on tosi vähän.
 
"vieras"
Tuolla harkinnanvaraisella tosiaan voi päästä sisään, mutta mutta tiedän läheltä seuranneena, että on hyvin hyvin rankkaa suoritutua amk opinnoista vajalla pohjakoulutuksella..
Siihen on siis ihan syynsä, että tuota pohjakoulutusta pitää olla alla, se ei ole ns. turhaa vaan auttaa selviytymään opinnoista kun on pohjaa opinnoille.
 
"Sitrus"
ammattikorkeakoulusta nyt oli kysymys, ei ammattikoulusta. Ammattikoulussa aikuispuolella voi olla lyhyempi tutkintoaika - mutta ammattikorkeakouluun vaaditaan kolmivuotinen ammattikoulututkinto pohjalle.
Minulla on aikuiskoulutuksessa puolessa toista vuodessa suoritettu toisen asteen tutkinto. Todistuksessani lukee että olen sen perusteella korkeakoulukelpoinen.

"Tutkinnon laajuudessa yksi opintoviikko vastaa 40 tunnin opiskelua ja yhden vuoden kokopäiväinen opiskelu 40 opintoviikkoa.

Tutkinto antaa kelpoisuuden korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin ja yleisen kelpoisuuden ammattikorkeakouluopintoihin"

Selvän suomen kielen ymmärtämisellä aikuiskoulutuksella on kelpoinen ammattikorkeaan. Yliopistosta en sitten ole ihan varma, kattaako tuo "kelpoisuus korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin" sen? Joku paremmin tietävä voisi valaista.
 
Sitrus selvittikin itse :D
[QUOTE="Sitrus";27781422]
Selvän suomen kielen ymmärtämisellä aikuiskoulutuksella on kelpoinen ammattikorkeaan. Yliopistosta en sitten ole ihan varma, kattaako tuo "kelpoisuus korkeakoulututkintoon johtaviin opintoihin" sen? Joku paremmin tietävä voisi valaista.[/QUOTE]

Oli pakko selvittää olisinko yliopistokelpoinen... Ainakin itä-suomen yliopiston sivuilla hakukelpoisuudeksi kelpaa myös aikuiskoulutuksessa suoritettu tutkinto.

) ylioppilastutkinnon järjestämisestä annetussa laissa (672/2005) tarkoitetun tutkinnon (suomalainen ylioppilastutkinto, International Baccalaureate -tutkinto, Reifeprüfung-tutkinto sekä Eurooppa-koulujen eurooppalainen ylioppilastutkinto);
2) vähintään kolmivuotisen ammatillisen perustutkinnon tai sitä vastaavat aikaisemmat opinnot;
3) ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetussa laissa (631/1998) tarkoitetun ammatillisen perustutkinnon, ammattitutkinnon, erikoisammattitutkinnon tai niitä vastaavan aikaisemman tutkinnon; taikka
4) ulkomaisen koulutuksen, joka asianomaisessa maassa antaa kelpoisuuden vastaaviin korkeakouluopintoihin.
 
Opo
[QUOTE="aapee";27780028]Mulla on kyllä yks toisen asteen tutkinto josta puuttuu vain lopputyö.[/QUOTE]

Jos sulla on kurssit suoritettuina, voit hakea ammattikorkean aikuispuolelle. Siellä on yleensä (en tiedä onko kaikissa oppilaitoksissa ja linjoilla) harkinnan varaisia paikkoja. Mutta sulla pitää olla oikeesti ne kurssit suoritettuina. Puuttuvan lopputyön voit suorittaa ylimääräisin tehtävin ammattikorkeassa. Mutta siis noita paikkoja saattaa olla vain yksi ja aina niitä ei hyödynnetä mikäli katsotaan että päteviä hakijoita on niin paljon ja sä olet suurempi keskeyttäjäriski. Sähän olet kuitenkin edellisen tutkintosi jättänyt kesken.
 
No itseasiassa voi hakea peruskoulupohjalla, ns. avoimen amk:n väyläopinnoilla eli kun suorittaa väh. 60 op:tä avoimessa amk:ssa, se antaa hakukelpoisuuden amk:hon. En tiedä onko joka alalla/amk:ssa näin mutta tosi monessa tullut vastaan.
 

Yhteistyössä