AMK opiskelut ja pieni lapsi.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nanna

Vieras
Just laitoin hakemuksen ammattikorkeaan, koska olen pitkään haaveillut opiskelevani terveydenhoitajaksi. Nyt kuitenkin rupes mietityttämään, että kuinka onnistuu opiskelu ja pienen lapsen hoito? Alle vuoden ikäistä en haluaisi viedä vielä hoitoon. Varmasti jollakin teistä on kokemusta vastaavasta? Kuulisin mielelläni kokemuksia, miten ootte saanut homman toimimaan.

Mulla ei ole omaa kokemusta amk-opiskelusta lapsen kanssa, mutta toiselta asteelta on jo toisen opiskelun verran. Mulla siis yks ammatti ja opiskelen toista. Mulla on ainakin onnistunut hyvin ja voi olla, että jatkan tästä vielä ammattikorkeaan.

Yksi kaveri sai kaksi lasta amk-opiskelujen aikana, nelivuotinen koulu venyi 5½ vuoteen, että ei mun mielestä kovin pahoin venynyt ottaen huomioon että sai tosiaan kaksi lasta siinä välissä. Häntä vähän hymyilytti lapsettomien opiskelukaverien bilettäminen ja voivottelu kun ei meinaa jaksaa. :whistle:

Mun poika oli 3v kun aloitin opiskelut. Tosin tarhassa oli siinä vaiheessa ollut jo vuoden. Onhan tämä ollut aikalailla yhteen sovittelua, mutta ei isompia ongelmia ole syntynyt. Nyt opiskeluja takana 2 vuotta ja vielä 1 vuosi edessä. Kovaa työtä opiskelu on ja pieni lapsi lisää haastetta, mutta kyllä se on myös sen arvoista.

Opiskelu on opiskelijan työtä ja AMK:ssakin on tekemistä ihan kiitettävästi. Lasta ei voi ottaa kouluun mukaan ja läsnäolopakkoja on yllättävän paljon. Jos lasta ei laita hoitoon, eikä hänelle ole ketään läheistäkään hoitajaksi (esim. mummo tms.), opiskelua ei kannata aloittaa. Jos opiskeluaikaa on päiväunien aikaan ja iltaisin, on turhaa aloittaa opiskelua, ennen kuin on valmis viemään lapsen hoitoon.

Voi todellakin olla niin, että hoijataa tarvitsee lähes päivittäin. Kyllä minä aloittaisin opinnot vasta sitten, kun olisin valmis laittamaan lapsen hoitoon. Miksi turhaan haalia ylimääräistä stressiä lapsen hoidon järjestelyistä ym. kun asian voi ratkaista järkevästikin?

Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Opiskelu on opiskelijan työtä ja AMK:ssakin on tekemistä ihan kiitettävästi. Lasta ei voi ottaa kouluun mukaan ja läsnäolopakkoja on yllättävän paljon. Jos lasta ei laita hoitoon, eikä hänelle ole ketään läheistäkään hoitajaksi (esim. mummo tms.), opiskelua ei kannata aloittaa. Jos opiskeluaikaa on päiväunien aikaan ja iltaisin, on turhaa aloittaa opiskelua, ennen kuin on valmis viemään lapsen hoitoon.

Olen samaa mieltä. Opiskelu on täysipäiväistä työtä ja vaikka välillä on itsenäisen opiskelun etäpäiviä on näille päiville aina täydet työt tehtävänä kotona. Opiskelu AMK tasolla ei tule onnistumaan jos lapsi kotona.

:) Ei siis ole täysi mahdottomuus alkaa opiskella. Jos menisin oman alan töihin äitiysloman loputtua (samoihin aikoihin kun myös amk alkaisi) niin todennäköisesti olisin vuorotyössä, ja koulu on kuitenkin päiväpainotteinen, eli paljon parempi mun mielestä :)

Minä olen opiskellut AMK:ssa yksinhuoltajana, lapsi oli vähän vajaa 2-vuotias, kun aloitin. Meidän koulussa oli se hyvä puoli, että harvoilla tunneilla piti olla paikalla ja suurin osa tehtiin etäopiskeluna. Tosin luulen että terveydenhoitajaksi opiskelevan täytyy istua ihan tunneilla hippasen enempi...

Alkuperäinen kirjoittaja Nanna:
:) Ei siis ole täysi mahdottomuus alkaa opiskella. Jos menisin oman alan töihin äitiysloman loputtua (samoihin aikoihin kun myös amk alkaisi) niin todennäköisesti olisin vuorotyössä, ja koulu on kuitenkin päiväpainotteinen, eli paljon parempi mun mielestä :)

Koulu on päiväpainotteinen mutta opiskelua on myös iltaisin, itsenäisesti. Asioita täytyy tehdä ja lukea myös "vapaa-ajalla"

Ja mitä hoitajiin tulee niin mummoja löytyy läheltä kaksin kappalein, ja kumpikin heistä on lupautunut hoitamaan niin paljon kuin tarvis... :) Hoitoon viemisellä tarkoitin päiväkotia.

Kyllä sitä hoitajaa tarvitsee 4-5 päivänä viikossa eikä vain joskus. Meillä on arkivapaita silloin tällöin, ja esimerkiksi tänään on vain kaksi oppituntia, mutta ei opiskelu ilman päiväkodin olemassaoloa onnistuisi millään. Lisäksi harjoittelut, jolloin painetaan duunia 8 tuntia päivässä. Amk:ssa siis opiskelen, hoitoalaa, ja samanlaisia päiviä meillä on kuin terkkariopiskelijoillakin.

Sinänsä opiskelun ja äitiyden yhteensovittaminen on sujunut ihan kivasti, mulla ei tosin ollut vauvaa vaan lapset täytti juuri 3 v ja 5 v kun koulun aloitin. Sairastelujen takia tulee poissaoloja, ja harjoitteluun meno toiselle paikkakunnalle aiheuttaa pientä päänvaivaa päiväkodin aukioloaikojen vuoksi, mutta muuten kaikki on mennyt hyvin.

Ja rankasta opiskelusta on kokemusta Kauppakorkeasta, joten sekään ei ole mikään ylläri. Ja itsenäinen opiskelu onnistuu iltaisin hienosti, koska mies on silloin kotosalla.

Ja rankasta opiskelusta on kokemusta Kauppakorkeasta, joten sekään ei ole mikään ylläri. Ja itsenäinen opiskelu onnistuu iltaisin hienosti, koska mies on silloin kotosalla.

Jos sinä jo tiedät niin hyvin, että opiskelu onnistuu, niin miksi kyselet kokemuksia? Tiedoksi muuten, että yliopistossa vapaus on jotain aivan muuta, kuin AMK:ssa. AMK:ssa opetus on oppituntimaista ja läsnäolopakkoja on todella paljon enemmän kuten myös harjoitteluja ym. Mulla siis on jo kokemusta molemmilla tasoilla opiskelusta ja saatan tietää, mistä puhun. ;)

Mä aloitin opiskelun AMK.ssa, kun lapsi oli 11 kuukautta vanha. Lapsi meni perhepäivähoitoon ja alusta asti sopeutui hyvin. Mun opiskelu on ollu sellaista, että lapsi on ollut pääsääntöisesti hoidossa neljä päivää viikossa koko ajan. Tietysti toisinaan on ollut myös 5 päiväisiä viikkoja. Usein etäopiskleupäivinä olen vienyt lapsen hoitoon puoleksi päiväksi, että saan tehtyä tehtäviä.
Mulla opiskelu on sujunut tosi hyvin, vaikka olen yh. Nyt aloitin juuri viimeisen vuoden, tosin opiskeluni tulee venymään puolella vuodella syistä, jotka eivät riipu lapsesta.
Lapsi auttaa siinä, että opiskelusta pystyy todella irrottautumaan kotona. Lapsen ansiosta mulla on myös tullut kouluhommat hoidettua todella säntillisesti, kun aikaa koulutehtäviin on vain rajallisesti tulee aika käyettyä hyödyksi.
Mun luokallani on myös muita äitejä ja isiä ja kaikilla sujuvat opiskelut todella hyvin. En näe syytä miksi opiskelu olisi vanhemmalle vaikeampaa kuin työnteko. Toki rahatilanne on huono.
Ainut vaikeus mun kohdallani on pakollinen työharjottelu, jota en tahtoisi/voi suorittaa opiskelupaikkakunnalla. Lapsen kanssa on vaikeampi vaihtaa väliaikaisesti paikkakuntaa, koska on otettava huomioon päivähoitojärjestelyt yms.
Tsemppiä opiskeluun! Kaikki kyllä järjestyy!

Hei,
itselläni oli muutama vuosi sitten vastaava tilanne.. Alotin AMK:ssa sh-opinnot ja nyt käynnisty loppusuora tänä syksynä... Aika on menny hurjan nopeesti, opinnot menneet putkeen eikä mitään ongelmia esim. pysyä muiden tahdissa, opiskelut ovat siis sujuneet todella hyvin.

Vein lapseni tarhaan kun hän oli 1,5v, tällöin siis aloitin opinnot. Jälkeenpäin mietin, että olisin kuitenkin voinut olla vuoden kotona vielä, lapsi oli kuitenkin hirmuisen pieni :/ eli jälkeenpäin kaduttaa oma hätäily.

Niin ja lisätäkseni ainoat ongelmat ovat tulleet AMK:n läsnäolopakosta tunneilla, kun niin moni kurssi on läsnäolopakollinen ja muutamien opettajien kanssa tullut kränää siitä, kun eivät ymmärrä että lapsi on välillä sairas enkä häntä silloin tarhaan vie, olkoot kuinka läsnäolopakko tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Pakkohan lapsi on hoitoon viedä (tai pyytää joku hoitamaan lasta kotiin).

åbo,miten sulla on aina niin älykkäitä neuvoja täällä?
toi ap ois ihan varmaan jättäny sen lapsen kotiin yksin ja menny kouluun jos sua ei ois olemassa :D lue joskus ees noi alotukset ennen ku kommentoit niihin jtn idioottimaista paskaa

Aloitin amk:ssa kun nuorin lapsi täytti 3v. Lapset ovat päivähoidossa ja ilman hoitoa ei opiskelu onnistuisi. Koulupäivät kun saattavat olla pitkiä klo 8-17.15. Lisäksi lähes joka kurssilta on paljon kirjallista tuotosta, ryhmätöitä, raportteja jne. Tehtävien tekemiseen menee joka ilta vähintään tunti. Kokeisiin täytyy lukea (ei toki kaikkien kurssien), mutta suurimpaan osaan, ainakin jos haluaa menestyä. Opiskeluni onnistumisen edellytys on se, että lapset on päivähoidossa ja mies osallistuu lasten ja kodinhoitoon minua enemmän. Ja jos joskus on arkena on vapaata niin lapset on melkeinpä pakko viedä hoitoon, koska tehtäviä on niin paljon, että vapaa-päivä menee tehtäviä tehdessä.

Kiitokset kommenteista kaikille! :)

Mama the strange: Itsekin mietin, että varmasti tulee käytettyä aika paljon järkevämmin. Kiitos kannustavasta kommentista :)

Maisuli varmasti tiedät, kun kokemusta löytyy molemmista opinahjoista. Itse en ainakaan kovin pitänyt yliopiston akateemisesta vapaudesta, vaan mieluummin opiskelen järkevällä aikataululla, joten siksi uskon amk sopivan paremmin :)

Alkuperäinen kirjoittaja tuula:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Pakkohan lapsi on hoitoon viedä (tai pyytää joku hoitamaan lasta kotiin).

åbo,miten sulla on aina niin älykkäitä neuvoja täällä?
toi ap ois ihan varmaan jättäny sen lapsen kotiin yksin ja menny kouluun jos sua ei ois olemassa :D lue joskus ees noi alotukset ennen ku kommentoit niihin jtn idioottimaista paskaa

Ap kirjoitti aloituksessaan että ei haluaisi viedä vielä alle vuoden ikäistä hoitoon.

En mä käsittääkseni väittänyt, että hän jättäisi lapsen kotiin mennessään kouluun, mutta ehkä hän oletti amk-opintojen olevan enimmäkseen etäopiskelua, jolloin opiskelu onnistuu vaikka lapsi ei hoidossa olisikaan...vasta myöhemmin hän täsmensi, että voi kyllä viedä lapsen hoitoon mutta ei päiväkotiin.

Avauksessa hän lisäksi pohti, miten onnistuu opiskelu ja pienen lapsen hoito. Ei se onnistu samanaikaisesti.

Kiitokset kommenteista kaikille! :)

Mama the strange: Itsekin mietin, että varmasti tulee käytettyä aika paljon järkevämmin. Kiitos kannustavasta kommentista :)

Maisuli varmasti tiedät, kun kokemusta löytyy molemmista opinahjoista. Itse en ainakaan kovin pitänyt yliopiston akateemisesta vapaudesta, vaan mieluummin opiskelen järkevällä aikataululla, joten siksi uskon amk sopivan paremmin :)

Yliopisto-opiskeluita pystyin jotenkin sumplimaan niin, että mies piti tarvittaessa vapaapäivän, mummo tuli hoitamaan, kävin lapsen kanssa tapaamassa proffaa yms. AMK:ssa meillä oli joskus yli 40 viikkotuntia ja monilla kursseilla läsnäolopakko. Ja vaikkea pakkoa ollutkaan, opetus oli hyödyllistä (toisin kuin yliopiston "opetus") ja halusin vapaaehtoisesti olla paikalla.

Ainahan on mahdollista suorittaa vain osa kursseista esim. ensimmäisellä lukukaudella ja ensi syksynä vasta aloittaa kokopäiväinen opiskelu. Ongelmaksi tulee se, että kurssit pitää usein suorittaa tietyssä järjestyksessä. Jos nyt keväällä jätät jotain suorittamatta, syksyllä se vaikuttaa tosi paljon. Pääset siis ehkä opiskelemaan kunnolla vasta toisen vuoden alussa, kun uusi tuloerä aloittaa ja puuttuvia kursseja on tarjolla. Yliopistossa ainakin meillä on voinut paljon vapaammin suorittaa kursseja silloin kuin itse haluaa. Näillä sekavilla sepustuksilla yritän vaan sanoa, että opiskelu ilman kunnollista ja säännöllistä lapsen hoitopaikkaa on melkeinpä mahdotonta. Jos sinut hyväksytää nyt syksyn haussa, niin voitko anoa lykkäystä ensi syksyyn?

Yhteistyössä