AMH arvo

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NN79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

NN79

Vieras
Hei

IVF hoito edessä ja minulta otettiin AMH arvo, jonka perusteella nähdään miten munasarjat todennäköisesti toimivat. Viitearvo on kai joku 1-2 tai yli (itselläni 0.9). Kyselin, mistä tuo arvo muodostuu - eli muodostuuko se kahden munasarjan tuottamasta hormoonista, eli onko oleellista että munasarjoja on kaksi. Minulla vain toinen munasarja toimii, joten miten tämä huomioimaan arvossani? En saanut klinikalta tähän vastausta, joten ajattelin kysyä sitä täältä.

terveisin,
NN79

Hei "NN79"

Kiitos kysymyksestäsi.

AMH-arvo mittaa munasarjoissa aivan alkuvaiheessa olevien munarakkuloiden "reserviä" eli niitä munarakkuloiden esiasteita mitä ei vielä ultraäänessä voi nähdä.
Periaatteessa tuo arvoon vaikuttaa kyllä molempien munasarjojen toiminta eli varsinkin sinulla tuon arvon ollessa hieman ehkä viitearvon alla, voi hyvinkin tulokseen vaikuttaa juuri se, että sinulla on vain toinen munasarja tallella. Tietysti myös sinun ikäsi vaikuttaa myös tulokseen.

Kannattaa kyllä rohkeasti jutella asiasta hoitavan lääkärisi kanssa, jos tuntuu, että asia on jäänyt jotenkin epäselväksi.

Onnea ivf-hoitoon!

Kiitos vastauksesta - itse epäilin että arvoon voisi vaikuttaa se onko 1 vai 2 munasarjaa toiminnassa - (FSH on kuitenkin hyvä ja normaali). Toivoisin, että tästä löytyisi edes jotain tilastotietoa. Kun tätä (rohkeasti) klinikalle puhuin, kahdessakin eri yhteydessä, oli vastauksena vain ympäri pyöreä "emme tiedä tästä vielä oikein, tämä on niin uusi asia". Ihmettelen, että eikö uudestakaan asiasta pidetä mitään tilastoa ja seurantaa siinä mielessä että alhaiset arvot saattavat selittyä osittain tällä toisen munasarjan puuttumisella. ja tämän perusteella kuitenkin hoitoja suunnitellaan (pelkohan meillä on että huonoilla arvoilla hoitoja ei haluta tehdä julkisella puolella, tämä on faktaa). Yksilöllinen hoito kun ei julkisella puolella mitenkään toteudu, omaa lääkäri ei ole, puhumattakaan siitä että lääkärin kanssa ehtisi/voisi jutella muuta kuin seurantaultran yhteydessä...harmi juttu. Kohti yksityistä jahka rahat riittää :)

Hei! Minua kiinnostaa tämä myös, koska lääkäri huomasi ultrassa, samalla kun minulla todettiin tulimunaraskaus, että munarakkuloita oli jotenkin vähän. Hän antoi lähetteen tähän AMH testiin. En ole vielä käynyt siinä, joten en tiedä mikä arvo on. Olen 35 -vuotias ja esikoista yritetään 'tehdä'. Mikä tämä AMH tarkalleen on ja mitä siitä voi päätellä? Mitä, jos se on alhainen?

Hei vielä,

tämä AMH asia on tosiaan melko uusi asia ja varmasti vielä on paljon selvitettävää liittyen myös sen luotettavuuteen. Varmasti jonkinlaisia tilastoja tai tutkimuksia asiasta voi olla paljonkin, toki uusiakin asioita seurataan, mutta koska asia on ehkä vasta nyt yleistymässä niin vielä on vaikea tehdä varmoja johtopäätöksiä asiasta.

AMH tarkoittaa siis Anti Mullerian hormooni, joka siis mittaa munasolujen esiasteiden määrää tai reserviä. Tieto antaa viitteitä munasarjan toiminnasta ja arvon ollessa kovin matala, voi se viitata siihen että munasarjat eivät enää toimi normaalisti ts. munasoluja ei kehity.
Pelkästään tämä hormonimittaus ei kerro kaikkea. Myös fsh hormonin arvo ja ultraäänimittausken tulos kertovat paljon munasarjojen toiminnasta.

Myös hoidossa saatetaan silti saada hyväkin määrä munarakkuloita kasvamaan ja myös munasoluja vaikka hormoniarvot kertoisivat toista.

Yhteistyössä