Joo, kahvi on pahaa: Folgers best, Gevalia...huoltisten ja pikaruokaloiden kahvit vasta kuraa onkin. Haaleaa vettä.
Olen asunut Usassa (etelävaltio) muutaman vuoden, takaisin en haluaisi. Ilma oli kivan lämmin koko ajan, mutta siihen tasaisuuteen kyllästyi. Asuntoalueen uima-altaita tuli käytettyä aluksi aika paljon, mutta niihinkin kyllästyi vuosien mittaan. Harva niitä käyttääkin, jotkut kotona olevat lapsiperheet päivisin, ja se yksi jonka on pakko pitää super rusketus päällä koko ajan.
Ulkona syömisessä oli enemmän vaihtoehtoja ruoille, niitä ruokia on välillä vähän ikävä. Varsinkin kiinalainen ruoka on siellä paljon parempaa kuin Suomessa. Samoin jenkeistä löytyy ihania kalaruokapaikkoja (Red Lobster mm.) Muuten jenkkiruoat on tosi sokerisia tai mauttomia, esim. tomaatit. Jauhoihin on lisätty valmiiksi hiivaa, eli leipominenkin on vähän erilaista. Hyvää tummaa leipää ei löydy.
Palkat riippuu usein suhteista. Mutta myös koulutuksesta. Lakisääteisiä kesälomia ei tunneta, joten jotkut joutuvat painamaan lomatta elämänsä läpi, tai palkattomalla lomalla ollen (en tiedä onko muuttunut, palasin Suomeen n. 2013). Muuten keskimääräinen kesäloman pituus on 2 viikkoa. Moni työ on tosi pienipalkkainen, esim. pollliisin keskipalkka on n. 6 dolsua. Joutuvat sitten tekemään muita töitä että on rahaa elää paremmin.
Äitiysloma on edelleen 3kk pitkä. Suurella todennäköisyydellä menetät työsi jos jäät sen jälkeen kotiin.
Ihmiset on tavatessa ihan ystävällisiä, tosi paikan tullen ennemminkin kauhistelevat ja haukkuvat kun auttavat. Edelleenkään siihen kysymykseen, että mitä sinulle kuuluu, ei kuulu vastata muuta kuin diipa daapa, ja hymyillä. Tosiystäviä on vaikea löytää.
Erityisesti etelävaltioissa rasismi on ihan toisella tasolla mitä esim. Suomessa. Eri kansalaisuudet ovat tiukasti omissa "ryhmissään": meksikolaiset omissaan, mustat omissaan, jne, mutta mustienkin kesken on rasismia, riippuen vaaleus tai tummuus tasostasi. Ohiampumistilanteita eri ryhmien välillä sattuu silloin tällöin.
Jenkeissä on vallalla pelottelukulttuuri: joka tuutitsta tulee rikoksia, sarjamurhaajia, raiskaajia...kerrotaan, että yksin ei saa liikkua siellä eikä täällä, auton ovet pitää pitää lukossa, on vaarallista jäädä autolla tien päälle, mukana pitää kantaa asetta tai pippurisumutetta, jne. Itse kyllästyin tähän jatkuvaan pelotteluun. Mitään pahaa minulle itselleni ei tapahtunut n. 10v aikana, vaikka liikuin paljon yksin, ja aika vapaasti. Ammuskelua kuului huonoilta asuinalueilta kyllä lähes joka yö. Niin, asuinalueet on jaettu tiukasti hyviin ja huonoihin, mutta esim. pankki tai sähkölaitoksen toimisto saattaa sijaita huonolla asuinalueella, joten sellaisillekin on pakko välillä mennä.
Mitäs muuta. Niin ja koulutkin on jaoteltu mustien ja valkoisten kouluihin. Valkoisena saa rasistista kohtelua esim. KFC:llä jos siellä (ja usein on) suurimmalta osin mustia työntekijöitä.
Lapsille ei ole turvallista leikkiä keskenään oikeastaan muuta kuin ihan omalla aidatulla kotipihalla.
Tavara on ehkä vähän halvempaa. Itse olin vuokralla hyvällä asuinalueella, vuokra oli n. 900 dollaria kuukaudessa. Riippuen asuntoyhtiöstä, vuokrat etelävaltioissa lähtevät 300 (tosi rupunen paikka) dollarista, 500 saat jo ihan ok kaksion (1 bedroom).