ambulanssi ei ole taksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan totta, kyllä ne ihmiset soittaa tosi turhissa asioissa.
Mutta myös lanssikuskit/-hoitajat ovat välillä pikkasen liian nokkavia. Mulle meuhasivat, kun soitin yhdelle mummalle lanssin, jolla hengen ahdistusta ja kertoi pstävän rintaan. Lanssi miehet ei millään ois ottaneet mummuu mukaansa, mutat en suostunut ottaan omalle vastuulle jos kotiin mumman jättävät (siis koisairaanhoidossa olin töissä). Kauheen narinan kanssa ottivat mummelin kyytiin ja loppuillasta kuultiin että oli tää mummu kuollut sitte sairaalaan :/ tää ei tietenkään mitenkään ambulanssimiesten vika, mutta ärsytti kyllä pirusti se asenne, että mitäs se hoitus täällä vaahtoo, ei tällä rouvalla ole mikkään, turhaan meijät tänne soitit kyllä..

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
Alkuperäinen kirjoittaja :
Nenäverenvuoto ei kyllä ole mikään kovin hyvä syy ambulanssille,eikö olisi voitu mennä omalla autola jolloin olisit ollut nopeammin perillä?

Voi kuule, kyllä se tietyissä tapauksissa on.Jos pienestä vuodosta kyse, niin asia eri.Joten älä yleistä, kun et tiedä millainen vuoto oli kyseessä!Meillä on usein ollut nenäverenvuotoja ja kerta oli ensimmäinen kun piti lanssi tilata, eikä sitä tilattu turhaan.

Minä haluaisin nähdä kuinka "MÄ" ajaa autolla ja lapsi takapenkillä istuu yksin nänä verta "roiskuen" ja hädässä. Et taida olla vielä vanhempi ja tuntea lapsia ollenkaan.

Tiedän yhden tapauksen jossa lanssi soitettiin kun lapsella oli noussut korkea kuume ja kotona ei ollut kuumelääkettä. Äidillä ei ollut rahaa käydä ostamassa sitä. Ei ollut taksi rahaakaan. Lanssi vei tk-päivystykseen. Missä on vanhempien vastuu?

Alkuperäinen kirjoittaja tuttua:
Tiedän yhden tapauksen jossa lanssi soitettiin kun lapsella oli noussut korkea kuume ja kotona ei ollut kuumelääkettä. Äidillä ei ollut rahaa käydä ostamassa sitä. Ei ollut taksi rahaakaan. Lanssi vei tk-päivystykseen. Missä on vanhempien vastuu?

Vastahan täälläkin oli juttua jossa joku raskaana oleva kyseli voiko ambulanssilla mennä synnyttämään kun ei ole rahaa mennä julkisella..

Toisaalta sit sellaisilla paikkakunnilla, missä päivystykseen on pitkämatka, ni ampulanssin apu "pikkujutuissakin" on korvaamaton esim. voivat käydä antamassa kotona lapselle spiiraa tai liimaavat lapsen haavan (tässä tapauksessa tosin itse mietisin sitä, et voisinko ajaa lapsen kanssa sakun varikkopaikalle)!
Tuo et ihmiset soittavat sakun, ku eivät muuta "keksi", esim. kun alkaa yksinäisyys pelottaa tai tai tosiaan kun ei ole kyytiä alkoon/kavereille.. näissä tapauksissa sairaalan henkilökunta sais useammin laittaa potilaan itse maksamaan koko kydin (ja silloin ei puhuta 10 eikä 100?) ni oppivat! Mut tosiaan häken on laitettava saku paikalle, jos soittaja valittaa rintakipua (oli se todellista tai ei)!

Alkuperäinen kirjoittaja ..niin..:

Vastahan täälläkin oli juttua jossa joku raskaana oleva kyseli voiko ambulanssilla mennä synnyttämään kun ei ole rahaa mennä julkisella..

Ja aika moni taisi olla sitä mieltä, että tietenkin abulanssilla.

Itse hoitajana (en tosin sakun), mietin kuitenkin sitä että lapsen takia minun mielestä soitto ei ole koskaan turha (tai siis toki voi olla), mut kyl mä olen potilaita/omaisia kehoittanut ennemmin soittamaan sakun, jos yhtään mietityttää et voiko/kehtaako soittaa, mitä jättää soittamatta! Tietty tervettä järkeä käyttäen ja riippuen siitä missä päin asuu (lanssin matka + matka mah.päivystykseen)

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja ..niin..:

Ja aika moni taisi olla sitä mieltä, että tietenkin abulanssilla.

Oliko?
Itse silloin vilkaisin tuota keskustelua mutta hukkasin sen myöhemmin joten lopputulosta en siis tiennyt..

Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
Itse hoitajana (en tosin sakun), mietin kuitenkin sitä että lapsen takia minun mielestä soitto ei ole koskaan turha (tai siis toki voi olla), mut kyl mä olen potilaita/omaisia kehoittanut ennemmin soittamaan sakun, jos yhtään mietityttää et voiko/kehtaako soittaa, mitä jättää soittamatta! Tietty tervettä järkeä käyttäen ja riippuen siitä missä päin asuu (lanssin matka + matka mah.päivystykseen)

No minusta matka taas ei saa olla syynä ambulanssin tilaamiseen. Siis jos asia on sellainen, että hoituisi päivystyksessä, pitää mennä sinne vaikka matka olisi pitkä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:

No minusta matka taas ei saa olla syynä ambulanssin tilaamiseen. Siis jos asia on sellainen, että hoituisi päivystyksessä, pitää mennä sinne vaikka matka olisi pitkä.

kaks piippunen juttu.. ku tääl matka päivystykseen in vähintään se 100km ja lähin sakun asemapaikka on 10-20km päässä! Ni jos mun lapsella yöllä on henki ahtaalla soitan ennemmin sakun kotiin antaan spiiran, mitä lähen ajamaan 100km päähän mutkin!
Päivällä tietty on eriasia!!

Meillä lapsi löi päänsä erittäin terävään tv tason kulmaan, kun pomppivat kiellosta huolimatta sohvalla:(
Ei auttanut mikään pikkutuppo päähän vaan sieltä tursusi ihan kunnolla:( kiedoin paksun kylpypyyhkeen lapsen pään ympäri ja lähdin omalla autolla terveyskeskukseen.
Sanottakoot sekin että lapseni ei ollut tajuton tai sekava missään vaiheessa joten siksi menin omalla autolla vaikka sitä verta olikin jo omassa autossammekin,eli todellakin sitä tuli ja tikkaukseenhan tuo haava menikin.

hyvää keskustelua suurilta osin!

nenäverenvuoto on joskus niin runsasta että ambulanssi on ihan syytä kutsua.

Jos kyseessä on lapsi, oli syy mikä tahansa, ambulanssi käynti on mielestäni aina paremmin perusteltu, vaikka lasta ei lopulta mihinkään tarvitsisikaan kuljettaa.

sitten asenteesta..tiedän monia jotka ovat tosiaan nokkavia yms. ja aihetta siihen ei saisi olla, mutta tiedän että moni syyllistyy siihen juuri näiden turhien soittojen takia ja moni oikeasti kyydin tarpeessa oleva joutuu ehkä kärsimään.mutta edelleenkään kaikki ei tällaisia kuljettajia ole.

Meillä taas kävi pari päivää sitten niin, että mies kaatu mönkijällä ja jäi alle. Selkään sattu. Mä oisin lähteny ite viemään lääkäriin (matkaa 160km) mutta tk:ssa oltiin sitä mieltä että pitää soittaa 112 ja ne sitte lähetti ambulanssin. Täällä ei ole kuin yksi ambulanssi käytössä ja jos se on varattuna niin kestää melkein kaksi tuntia että tulee toinen ambulanssi muualta tänne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Nuo synnytykset aina mietityttää. Kun ei niistä tiedä miten etenee. Viimeksi menin (kuudes lapsi) ambulanssilla (vaikka oisin varmaan taksillakin päässy jos täällä sellanen yöaikaan ois). olin 8cm auki kun päästiin sairaalaan. Mies ei ollu kotona et varmaan ois omalla autolla menty kuitenki.
Minusta 20 min oli pitkä aika odottaa, monesti miettiny et oisko tullu nopeammin jos ois ollu jotain vakavampaa vai oisko kestäny saman. Ja sit vielä yli puoli tuntia sairaalaan.

Pikkasen asian vierestä....Mä odottelin taksia 40 minuuttia, mutta nähtävästi pitivät pikkujoulunjuhlijoita kiireellisimpinä kun synnyttävää naista ( ja olin 8cm auki synnärille päästyäni) ja kieltämättä silloin tuli mieleen oisko viisaampaa tilata ambulanssi. Mutta kun ei ollut muuta kun pelkkää jatkuvaa supistelua, niin jäi sitten lanssin tilaaminen väliin.

Yhteistyössä