ambulanssi ei ole taksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tiedättekö kuinka paljon ihmiset oikeasti juoksee muutenkin lääkärissä lähinnä saikkutodistuksen kiilto silmissä:(
Samaan listaan voisimme laittaa nämä äidit joilla tulee kaksi kolme supistusta niin heti ollaan joko soittamassa äitipolille tai menossa vähintään synnyttämään,
sitten ihmetellään kuinka on vääriä hälytyksiä tullut silläkin äidillä jo 20kpl.

ap:n kanssa samaa mieltä. Mun mielestä noin nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos ihminen pystyy kävelemään ja on tajuissaan (siis ei esim sekava, kuten vaikka aivoverenkierron häiriöissä usein), niin taksilla tai omalla kyydillä pystyy menemään. Se, että oksentaa omaan autoonsa on tietenkin voi voi, mutta ei se ole silti syy mennä ambulanssilla. Ambulanssi soitetaan sitten, kun voidaan olettaa sen ensiavun alkavan jo kotona/missä ikinä potilas onkaan.

Se, että ei ole rahaa taksiin ei tietenkään ole ambulanssin vika, kyllä ne ymmärtäväiset taksikuskitkin kirjoittaa laskuja jonka voi kiikuttaa sossuun myöhemmin, kun vaan keskukselle siitä mainitsee ja pyytää tälläisen taksin :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Alkuperäinen kirjoittaja olava:
Mä "tilasin" viimeksi mulle ambulanssin kun aloin vuotaa verta ja olin raskaana,oliko sekin turha soitto? =)

NO ei ole ja tiedät sen itsekkin, mutta tuskin sullekkaan tulis mieleen soittaa lanssia sen takia et sulla on itselläs ripuli??

No ei tulis mieleen,mut soittaako ihmiset tosissaan ripulin takia :laugh: :ashamed:

Ripulin, sormen murtuman ja jopa kerran soitettiin kun oli tikku sormessa.... siis tässä nyt ei ap hakenut/haukkunut sellasia soittajia joilla on hyvä syy että on soittanut/soitettu. Kuten just BV:n tapauksessa tai tuossa et taju on lähtenyt kaatumisen seurauksena yms.... vaan tämmösiä ihan järjettömiä soittoja.

Joo kyllä mä tajusin :D
Minuu on kiehtonut työ mm ambulanssissa,mut mä en sitä työtä haluaisi ikinä tehdä täällä paikkakunnallani =)

Olen joskus miettinyt, kumpi ammattityhmä on kyynisempää: ambulanssikuskit vai poliisit. Ja omien kokemusteni perusteella tullut siihen tulokseen, että ambulanssikuskit. Näkee elämästä kyllä vain kaiken paskan.

Noo... kyllä siinä hommassa pääsee näkeen muutakin ku sen kaiken paskan :) vaikka sitä kyllä on 98% prosenttia koko hommasta. Mut ei siitä saa oikeeta kuvaa näistä sarjoista mitä tv:ssä pyörii, ei millään. On se aika hurjaa kun joutuu tilanteisiin, mihin tarvitaan poliisia jotta uskaltaa työntä tehdä, näkee mössöä joka on ennen ollut ihminen ja sitten sen päälle joku soittaa just ns. "pipulin" takia ni kyl siinä on hermo aika kireellä. Mutta kyllä siitä työstä päivittin jotain saa :) ei sitä tekis ellei siitä tykkäis ja se on kutsumusammatti :) rahan takia sitä ei ainaka te :D

Alkuperäinen kirjoittaja niimpä:
ap:n kanssa samaa mieltä. Mun mielestä noin nyrkkisääntönä voidaan pitää, että jos ihminen pystyy kävelemään ja on tajuissaan (siis ei esim sekava, kuten vaikka aivoverenkierron häiriöissä usein), niin taksilla tai omalla kyydillä pystyy menemään. Se, että oksentaa omaan autoonsa on tietenkin voi voi, mutta ei se ole silti syy mennä ambulanssilla. Ambulanssi soitetaan sitten, kun voidaan olettaa sen ensiavun alkavan jo kotona/missä ikinä potilas onkaan.

Lisäisin vielä kovan kivun, siis sellaisen että ei pysy enää pystyssä ja myös sen, että on vaarana että synnyttää taksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja niimpä:

Se, että ei ole rahaa taksiin ei tietenkään ole ambulanssin vika, kyllä ne ymmärtäväiset taksikuskitkin kirjoittaa laskuja jonka voi kiikuttaa sossuun myöhemmin, kun vaan keskukselle siitä mainitsee ja pyytää tälläisen taksin :)

Tähän mä lisäisin sen mitä itselle opetettu: Rintakipuista potilasta ei ikinä saisi lähteä kuljettamaan itse.

hätäkeskuksen on pakko laittaa lanssin vaikka ripulin takia... tilanne voi olla tosiaan se että potilas niin kuivunut että tosiaan tolpillaan ei pysy ja tarvii tiputuksen. mutta sitten on niitä perusterveitä nuorehkoja ihmisiä jotka eivät kestä vain kotona olla jostain syystä kokevat olevansa todella sairaita.

nähdään me muutakin kuin paskapuoli... viime viikolla olin auttamassa maailmaan terveen tyttövauvan :) ja koko perhe voi nyt hyvin

mutta hei kiitos kaikille jotka ymmärsi mitä hain... :)

takana vaan on juuri sellainen yövuoro että 9 keikasta 7 olis voinu mennä omalla autolla tai taksilla... ja sitten toisaalla tarvittaisiin kahta ambulanssia elvyttämään ja toinen auto joutui sitten hetken olemaan yksin ennen kuin pääsimme avuksi... ja juuri tällaisen turhan takia.

Siis voiko sellaisen kiireellisen ambulanssin muka "tilata"? Eikö se oo soitto 112, ei ne sieltä huvikseen niitä lähettele, vaan arvoivat tarpeen?

Mutta sitten taas noi taksithan on ihan törkeitä nykyään, multakin kerran kysyi taksinkuljettaja "Ethän vaan oo kipeä?" kun ilmoitin meneväni terveyskeskukseen. Ja just sellaisella äänensävyllä, ettei olis ottanut kyytiin jos olisin ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja saku:
hätäkeskuksen on pakko laittaa lanssin vaikka ripulin takia... tilanne voi olla tosiaan se että potilas niin kuivunut että tosiaan tolpillaan ei pysy ja tarvii tiputuksen. mutta sitten on niitä perusterveitä nuorehkoja ihmisiä jotka eivät kestä vain kotona olla jostain syystä kokevat olevansa todella sairaita.

nähdään me muutakin kuin paskapuoli... viime viikolla olin auttamassa maailmaan terveen tyttövauvan :) ja koko perhe voi nyt hyvin

Olin justiin sairaalassa tiputuksessa kuivumisen takia, en pysynyt tolpillani. Ja ihan omalla kyydillä mentiin, taksilla olisin mennyt jos mies ei olisi ollut kotona.

En tajua mihin olisin siinä ambulanssia tarvinnut, nopsemmin se oma auto liikahtaa pihasta.

Minä tosin siis ruokamyrkytyksen takia kuivuin, mutta kaipa melko sama asia. Päivän olin sairaalassa tipassa.

no se kuivuminen on tapauksesta kiinni, vanhemman ihmisen autoon saaminen voi vaatia kahta ihmistä kantamaan paareilla tai kantotuolilla. jos pääsit miehesi tukemaan kävelemään, pääsit varmasti omalla autolla paremmin. mutta siis tapauksesta kiinni.

Ja sitte on tälläsiä ihmisiä kuin mä, en olis soittanu millään ambulanssa vaikka olin rv:lla 36 ja vuosin kuin seula. "No enhän mä nyt voi soittaa lanssia jos joku muu on hengenhädässä!" näin ajattelin siinä tilanteessa. Onneks mulla on 7 vuotta nuorempi ihana sisko joka sen lanssin soitti.

mä taas en ole kahdesti soittanut, vaikka varmasti olisi pitänyt. Molemmilla kerroilla mennyt taksilla sairaalaan:

1) raskausviikkoja tasan 40, ylösnoustessa hulahtaa verta, yhtä paljon kuin lapsiveden tullessa, lattialla iso verilätäkkö. -> osittainen istukan irtoaminen ja verenvuoto, terve lapsi syntyy kiireellisellä sektiolla

2) raskausviikolla 16 yhtäkkiä hulahtaa, keskenmeno alkaa, lapsivedet tulevat ja samalla runsas verenvuoto, housut veressä polviin asti. Meikä vain ottaa taksin ja lähtee sairaalaan.

Miksen minä taas ikinä opi, koska pitäisi soittaa ambulanssi !O

Mä "tilasin" viimeksi mulle ambulanssin kun aloin vuotaa verta ja olin raskaana,oliko sekin turha soitto? =)

Samasta syystä joskus mulle tilattu auto, tyttärelle tilattu silloin kun nenäverenvuoto yltyi yltymistään ja 40 min oli vuotanut, eikä merkkiäkään loppumisesta.Päivystys naapurikaupungissa, tk täällä kiinni.Kotikonstit eivät auttaneet, kuten aiemmin.Turhia nuo eivät olleet.Meillä ainakin tiedetään milloin on syytä tilata ambulanssi ja milloin ei.

Nuo synnytykset aina mietityttää. Kun ei niistä tiedä miten etenee. Viimeksi menin (kuudes lapsi) ambulanssilla (vaikka oisin varmaan taksillakin päässy jos täällä sellanen yöaikaan ois). olin 8cm auki kun päästiin sairaalaan. Mies ei ollu kotona et varmaan ois omalla autolla menty kuitenki.
Minusta 20 min oli pitkä aika odottaa, monesti miettiny et oisko tullu nopeammin jos ois ollu jotain vakavampaa vai oisko kestäny saman. Ja sit vielä yli puoli tuntia sairaalaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Piipa:
turhempaa on sellainen mit ätäällä syrjäkylillä näkee, rokuporukalla ei oo varaa taksiin niin soitetaan lanssi että päästään viinakauppaan..
joo täälläki on tuota pultsarit tehneet. soittavat taksin. ja si kun pääsevät sairaalan ensi apuun, niin kävellään vaan ulos ja lähellä sijaitsevaan viinakauppaan

No eikö siellä hälytyskeskuksen päässä olevalla ole lainkaan maalaisjärkeä vaan laittaako hän tosiaan ampparin tulemaan aina kun vaan joku kehtaa milloin minkin syyn takia sellaisen pyytää???

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
No eikö siellä hälytyskeskuksen päässä olevalla ole lainkaan maalaisjärkeä vaan laittaako hän tosiaan ampparin tulemaan aina kun vaan joku kehtaa milloin minkin syyn takia sellaisen pyytää???

Mikähän huuto siitä tulisi, jos kylillä kerrottaisiin, että hätäpäivystäjä kieltäytyi lähettämästä autoa.

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:

Ja mikä huuto ja itku ja Iltalehteen ja Karpolle soittelu jos hätäkeskus ei lähetä "sydänkohtauspotilaalle" lanssia.

Ehkä valheenpaljastin ois hyvä lisä tohon maalaisjärkeen, jos joku soittelee ja sanoo olevansa kuolemankielissä?

Alkuperäinen kirjoittaja :
Nenäverenvuoto ei kyllä ole mikään kovin hyvä syy ambulanssille,eikö olisi voitu mennä omalla autola jolloin olisit ollut nopeammin perillä?

Voi kuule, kyllä se tietyissä tapauksissa on.Jos pienestä vuodosta kyse, niin asia eri.Joten älä yleistä, kun et tiedä millainen vuoto oli kyseessä!Meillä on usein ollut nenäverenvuotoja ja kerta oli ensimmäinen kun piti lanssi tilata, eikä sitä tilattu turhaan.

Me menimme bussilla kun lapseni kaatui ja meni ranne kokonaan toselle puolen ,lopulta sairaalassa kuvista selvisi ranteen olevan poikki (toinen ranneluu siis ).
Ei todellakaan käynyt mielessä mikään ambulanssin soittaminen.

Yhteistyössä