ambulanssi ei ole taksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saku

Vieras
voi hyvät ihmiset! en jaksa ymmärtää miksi ambulanssia soitetaan turhaan viemään ihmistä sairaalaan jos esimerkiksi on vatsatauti? terveellä alle 40 vuotiaalla ihmisellä? tai sormi murtunut, vatsa ollut kipeä jo 3 vkoa, oksettava olo, alkanut tunti sitten? tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.. ymmärrän jos ei jaksa/pysty istumaan autossa/taksissa...sitten kehdataan sanoa että ambulanssin tulo kesti kauan (5min!!)...ja valituksia tuli siitäkin että lähdimme vatsatauti keikalta kesken kaiken kiireelliselle kolari keikalle...huh että risoo ihmisten omaan napaan katsominen. ei ambulansseja ole jokaiselle omaa!

neuvokaa omaisianne jos ette itse näin älyttömiin ambulanssia tarvitse. ei ambulanssimatkakaan ole ilmainen (omavastuu 9,25e), keskusta alueella voi jopa maksaa enemmän kuin taksi.. ja jos hoitajat sairaalassa/tk:ssa päättävät, että potilas ei olisi ambulanssi matkaa tarvinnut,koko lasku tulee potilaalle ja se on kalllista lystiä jo puolelta tunnilta..

Totta. Ihmiset ei osaa ajatella kuin itseään ja nykyään ihmiset tuppaavat tekemään pienestäkin asiasta jo kuolemaa :D Itekki ollut lanssissa töissä ni välillä meinas itku tulla niiden syiden takia miks piti lanssilla lähteä hakemaan, no ei voi mitään. Mut tsemppiä. teet tärkeetä työtä ja kyllä ihmiset toivottavasti sitten oppii ku se koko lasku pamahtaa maksettavaksi ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin-:
Mä "tilasin" viimeksi mulle ambulanssin kun aloin vuotaa verta ja olin raskaana,oliko sekin turha soitto? =)
ei kai tosta nyt tarvinnut herneitä vetää. tottahan tuo ap puhui. kyllä se aina kannattaa miettiä, että onko oikee tarve ennen kuin lanssia soittaa. ettei soita sellaiseen, jonka voi hoitaa esim. taksilla. että sit hätätapauksissa se ambulanssi saatavana

Mä "tilasin" viimeksi mulle ambulanssin kun aloin vuotaa verta ja olin raskaana,oliko sekin turha soitto? =)

NO ei ole ja tiedät sen itsekkin, mutta tuskin sullekkaan tulis mieleen soittaa lanssia sen takia et sulla on itselläs ripuli??

Alkuperäinen kirjoittaja olava:

NO ei ole ja tiedät sen itsekkin, mutta tuskin sullekkaan tulis mieleen soittaa lanssia sen takia et sulla on itselläs ripuli??

No ei tulis mieleen,mut soittaako ihmiset tosissaan ripulin takia :laugh: :ashamed:

Mua hävetti tilata ambulanssi sillonki kun meni polvi sijoiltaan ja murtui enkä pystynyt kävelemään. Yritin viimeseen asti mennä jollain muulla sairaalaan vaan kun en päässy ollenkaan liikkeelle. Hävetti koska tiedän miten kiire siellä on...

Alkuperäinen kirjoittaja ea-sh:
bad virgin: tapauksesi ei ollut todennäköisesti turha soitto. Todennäköisesti vuodit ihan reilusti.

Joo,meille oli kotiinpäin tulossa jo kotkasta toinen ambulanssi kätilön kera.
Ihmeen lunkisti osasi tilanteen itse ottaa.

Mutta tosissaan,ihmiset vansinkin vanhukset välillä panikoi liikaa oireidensa kera. :D

Mulle on kans soitettu lanssi hakemaan ja ihan syystä ja olivat kuulema kyselleet tarkasti hätäkeskukselta kaikkea ennen kun laittoivat ambulanssin hakemaan. Tuskin hätäkeskus laittaa lanssia tulemaankaan jos jollain on pipuli,,

No ei tulis mieleen,mut soittaako ihmiset tosissaan ripulin takia :laugh: :ashamed:

Ripulin, sormen murtuman ja jopa kerran soitettiin kun oli tikku sormessa.... siis tässä nyt ei ap hakenut/haukkunut sellasia soittajia joilla on hyvä syy että on soittanut/soitettu. Kuten just BV:n tapauksessa tai tuossa et taju on lähtenyt kaatumisen seurauksena yms.... vaan tämmösiä ihan järjettömiä soittoja.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Minulle tilattiin ambulanssi kun kaatusin alamäessä pyörällä ja olin jonkin aikaa tajuttomana sekä päähän tuli kunnon vekki,olikohan sekin turhaa?

Mitä sä haet tällä? Vai ootko oikeasti niin tampio ettet tajunnu ap:n asiaa?

hei ajatelkaa järjel! jos on raskaana ja vuotaa= EI TURHA!! samoin sinä JOO: ei turha.
voi teitä jotka vedätte herneen heti tosiaan nenään. annoin muutaman esimerkin ja mitään verenvuodot ja tajuttomuudet ei ollu listalla, vaan tosiaan perus vatsataudit, ripulit, jne.. mitkä voi olla kotihoidolla pari päivää...jne sormimurtumat pääsee taksilla jne

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Minulle tilattiin ambulanssi kun kaatusin alamäessä pyörällä ja olin jonkin aikaa tajuttomana sekä päähän tuli kunnon vekki,olikohan sekin turhaa?

Oli!
Olisit voinut mennä sillä pyörälläsi kun kerran kulkupeli sinulla oli:(

Alkuperäinen kirjoittaja delfis:
Jep... sitten on nämä ns. vakiasiakkaat, jotka soittaa kännissä rintakipujen takia lanssin, että pääsee lähemmäs kaupunkia...

Näitä tosiaan löytyy. Ja kun tietää, että esim. Tampereella voi oikeasti olla tilanteita, jolloin kaikki autot ovat ajossa, niin mitäs jos soittajalla on oikea hätä ja yksi lansseista turhalla keikalla...

Ripulin, sormen murtuman ja jopa kerran soitettiin kun oli tikku sormessa.... siis tässä nyt ei ap hakenut/haukkunut sellasia soittajia joilla on hyvä syy että on soittanut/soitettu. Kuten just BV:n tapauksessa tai tuossa et taju on lähtenyt kaatumisen seurauksena yms.... vaan tämmösiä ihan järjettömiä soittoja.

Joo kyllä mä tajusin :D
Minuu on kiehtonut työ mm ambulanssissa,mut mä en sitä työtä haluaisi ikinä tehdä täällä paikkakunnallani =)

Alkuperäinen kirjoittaja cc:
Mulle on kans soitettu lanssi hakemaan ja ihan syystä ja olivat kuulema kyselleet tarkasti hätäkeskukselta kaikkea ennen kun laittoivat ambulanssin hakemaan. Tuskin hätäkeskus laittaa lanssia tulemaankaan jos jollain on pipuli,,

Kyllä se välillä vhän pakko on vaikka sielläkin tiedetään ettei se soittaja lanssia vältsii edes tarvi. Jus alkoholistit jokka ei jaksa baarista lähteä kotio tai ei ole paikkaa johon yöks mennä ni soittaa lanssin, valittaa rintakipuja ja pakkohan sinne on mennä, vaikka tietää että se on just ns. vakiasiakas. Mitähän siitäkin tulis jos sanottas et ei tullakka ja sit se sattus just sillon oikeesti oleen rintakipunen ja vaikka kuoleen?

Joo kyllä mä tajusin :D
Minuu on kiehtonut työ mm ambulanssissa,mut mä en sitä työtä haluaisi ikinä tehdä täällä paikkakunnallani =)

Olen joskus miettinyt, kumpi ammattityhmä on kyynisempää: ambulanssikuskit vai poliisit. Ja omien kokemusteni perusteella tullut siihen tulokseen, että ambulanssikuskit. Näkee elämästä kyllä vain kaiken paskan.

Voi se joskus olla tarpeen, jos on kuivunut pahasti eikä pysy tolpillaan.

Enempi taitaa olla noita, joilla on rahat lopussa, eikä riitä taksiin, jotka turhaan ajelevat.

joo ja onhan sitä tullut autettua mummoja ja pappoja vessaan ja vaikka tuotu vesilasi kun ei itse jaksa sängystä nousta... ovat vain hätäkeskukseen kertoneet jonkin muun syyn.. :)

mutta siis ihan asiallista viestiä oli tarkoitus laittaa. ajattelin vaan että kun täällä meitä nuorempaa ihmistä (opiskelijaa ja työikäistä) on niin voisitte ystävällisesti esim. isovanhemmille kertoa koska on oikeasti syytä ambulanssi soittaa. Näitä perusjuttuja joihin ambulanssi PITÄÄ soittaa on esim:
-rintakipu, tajuttomuus, halvausoireet, verenvuoto, isot haavat, kolarit, murtumat muualla kuin sormissa/varpaissa (mutta irronnut sormi eri asia) jne näitäkin lukemattomia

Soittaahan ne ihmiset turhaan. Jotkut soittaa lanssin kun lähtevät synnyttämään vaikkei olisi edes pahoja suppareita tms. Itse tosin jouduin soittamaan kun en pystynyt enää kävelemään enkä mitään muuta kuin huutamaan suppareissa.

Samalla tavalla ihmiset menee flunssan takia päivystykseen. JÄrjetöntä.

Yhteistyössä