Älytön lihominen raskausaikana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itsekuri ei auta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Itsekuri ei auta

Vieras
Kävin taas puntarilla, rv 20 ja lisää tullut 7,5 kg!! Olin suu auki järkytyksestä. Sokerirasitustesti on tehty, tuloksia ei vielä tullut. Lapsi on normaalikäyrillä, paino vastaa täysin viikkoja eli lapsi voi hyvin.

Kun paino lähti nousemaan nopeasti, muutin ruokavaliota kotiruokaan sekä hedelmiin, vihanneksiin ja täysjyvään. Paino ei silti pysy kuosissa! Olen ihan neuvoton mitä tehdä, tuntuu että seuraava askel on raju itsensä näännyttäminen. Olen jo nyt hillinnyt syömisiä, menen yöllä nälässä nukkumaan... :( Kävelen paljon ja käyn salilla viikoittain jotta pysyisin kunnossa.

Suuresta painonnoususta huolimatta mahdun edelleen samoihin housuihin, joten herää ihmetys että mihin ne kilot on tulleet.

Te jotka lihoitte paljon raskausaikana terveellisestä syömisestä ja liikunnasta huolimatta, löytyikö mitään syytä miksi lihoitte niin nopeasti ja paljon? Oliko mitään keinoa millä pystyitte esim. seuraavassa raskaudessa kontrolloimaan painonnousua paremmin?

En halua +20 kg raskauden aikana, kaikki keinot/vinkit otetaan vastaan!

Paniikki seis, painosi on noussut täysin normaalisti. Olet nyt siinä vaiheessa raskautta, jolloin paino nousee nopeimmin. Raskauden loppupuolella painonnousu taas hidastuu (jollet ala herkutella holtittomasti). "Normaali painonnousu on 200–800 g viikossa. Tavallisimmin se on suurinta 17.–24. raskausviikkojen aikana ja pienintä viimeisinä viikkoina ennen synnytystä."

Älä missään nimessä ryhdy millekään nälkäkuurille, sellainen vaarantaa sekä lapsen että ennen kaikkea oman terveytesi! Jatka vain normaalilla monipuolisella ruokavaliolla.

Jos painonnousu ahdistaa kohtuuttomasti niin ota yhteyttä neuvolaan ja pyydä päästä juttelemaan. Painonnousu ja kehon muuttuminen kuuluu raskauteen. Tsemppiä :)

Lihoin yli 20kg raskauden aikana. Mäkin monesti menin nälkäisenä nukkumaan kun juuri ennen nukkumaanmenoa ei voinut syödä kun närästi (kaikki närästi ihan ruisleivästä salaatilla lähtien, ei siis vain rasvaiset) ja parissa tunnissa ehti tulla uudestaan nälkä. Yöllä en syönyt vaikka teki mieli. Päivällä söin ihan lautasmallin mukaan, paljon salaattia ja hedelmiä. Sen tunnustan, että himoitsin suklaata älyttömästi ja kyllä siihen usein sorruinkin. Mullakin meni ihan samat äitiyshousut alkuraskaudesta loppuun saakka, vyötä piti ehkä reiällä löysätä. Olen kylläkin pitkä, 175cm, joten muutama kilo mahtuu sinne tänne, ei ne samaan paikkaan kerry. Vauva syntyi pitkänä ja hoikkana poikana (3700g, 55cm) vaikka meni rv 41+2 asti. Nyt 5kk synnytyksestä olen tiputtanut melkein 15 kiloa, joten kyllä ne sitten lähteekin. Sen voin sanoa, ettei se näännyttäminen auta vaikka toisten kommentit voikin pahalta tuntua, minua ainakin ne satuttivat. Tsemppiä!

Mulla oli tullut viikolla 20 mennessä 10 kg. Raskauden loppuun mennessä tuli toiset kymmenen lisää, kaikki normaalilla ruoalla, jota meni kieltämättä aika paljon. Näin siis kahdessa raskaudessa. Yhtään kiloa ei ole tarvinnut laihduttaa, itsekseen ovat lähteneet imetysaikoina. Joten älä stressaa.

Yhteistyössä