Alottaisitko antibiootin??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"a p"

Vieras
Eli lapsella (1v10kk) viime viikon keskiviikkona alkoi hengen rohinalla kuume, kuume oli 38-39 hujakoilla. Perjantaina todettiin kurkunpääntulehdus. Hengiteltiin spiiraa ja lauantaina loppui kuumeilu. Lääkäri kirjoitti pronaxenia. Nyt aaton aattona torstaina sitten alkoi oskentamaan ja illalla nousi kuume 39.6. Siinä se on sitten sahaillut siitä asti ylös alas. Korkeimmillaan ollut 40.0, matalimmillaan 37.1 suunnilleen. Torstaina käytiin päivystyksessä ja lääkäri totes tytön terveeksi, laittoi meidät kotiin. Tänään käytiin uudestaan kun ei kuume laske. Lääkkeillä laskee hetkeksi. Mutta meillä ainakin pamolin väli on liian lyhyt, tyttö kipeytyy kuudessa tunnissa ja kuume nousee korkealle. Äsken oli 38.8. Lääkäri sitten äsken kirjoitti amorionin kun kuulemma oli korvatulehdus. Crp oli 162, voiko nousta korvatulehduksessa noin paljon?????? Mitä tekisit? Seuraisitko meneekö tilanne ohi itsestään, paraneeko seiis korvatulehdus itse vai alottaisitko antibiootin?

Meijän lapsilla ei ole koskaan ollut korvatulehdusta, joten en tiiä kuinka korkea crp siinä on, mutta oletko varma että oli 162? Ei 16 tai 62?

162 serppi vaatii kyllä ehdottomasti mun mielestä antibiootit eli aloittaisin. Kai sitä jo kohta joutuu suoraan suoneenkin laittamaan jos ei pian aloiteta...

Tulehdusarvo tulee kuitenkin n. 12h jälessä eli aloita ihmeessä heti lääkärin määrämä lääke.

[QUOTE="Minna";22747027]Meijän lapsilla ei ole koskaan ollut korvatulehdusta, joten en tiiä kuinka korkea crp siinä on, mutta oletko varma että oli 162? Ei 16 tai 62?

162 serppi vaatii kyllä ehdottomasti mun mielestä antibiootit eli aloittaisin. Kai sitä jo kohta joutuu suoraan suoneenkin laittamaan jos ei pian aloiteta...

Tulehdusarvo tulee kuitenkin n. 12h jälessä eli aloita ihmeessä heti lääkärin määrämä lääke.[/QUOTE]

No kyllä se 162 oli.

162 kuulostaa aika hurjalta tulehdusarvolta...

Mulle lääkärit on sanoneet, että korvatulehdus ei läheskään aina nosta tulehdusarvoja korkealle, eli voi olla CRP alle 8 ja silti korvissa antibiootin vaativa tulehdus.

Lääkäri sano, että toisessa korvassa oli selkeästi nestettä. Eli onko se nyt sitten tulehdus vaiko ei. Mietin vain, että kun 70% tulehduksista paranee itsestään niin alkaako tästä sitten korvakierre kun alotan antibiootin. Voikohan tuo korkea serppi johtua nyt muusta kuin tuosta korvatulehduksesta???

Piti vielä laittaa et meillä oli 192 crp ja silloin jo laitettiin suoraan suoneen. Tosin oli paljon vakavampi tilanne kuin korvatulehdus. Meillä antibiootti aloitettiin jo kun tulehhdusarvo oli normaali, koska se kuulema tulee viiveellä perässä. Silti crp nousi vielä tuonne 192.

[QUOTE="Minna";22747047]Piti vielä laittaa et meillä oli 192 crp ja silloin jo laitettiin suoraan suoneen. Tosin oli paljon vakavampi tilanne kuin korvatulehdus. Meillä antibiootti aloitettiin jo kun tulehhdusarvo oli normaali, koska se kuulema tulee viiveellä perässä. Silti crp nousi vielä tuonne 192.[/QUOTE]

Mikä teillä sitten oli syynä?

Sama kai mistä noin korkea CRP kertoo, normaalia se ei ole, ja vaatii varmaan jotain hoitoa.

Kun meidän lapsilla on paranneltu korvatulehduksia ilman antibioottia, niin serppi on joka kerta ollut alle 8.

Voithan soittaa päivystykseen vielä, mutta mun mielestä 162 crp on korkea ja vaatii kyllä antibiootin. Ei antibiootista välttämättä seuraa kierre. Meijän lapsi söi elämänsä ensimmäiset 2 kk antibiootteja putkeen, suuren osan ajasta vielä usemapaa päällekäin ja kun teholta päästiin ei ole ollut kertaakaan sairas. Tästä on jo vuosi aikaa.

Aloita myös maitohappobakteerit ja jatka niiden antamista pari kuukautta kuurin jälkeen.

kävittekö yksityisellä vai tk:ssa ? kuulostaa kyllä hieman oudolta et jos CRP on 162 niin ei lähetetä keskussairaalan päivystykseen/osastolle. toki lapsen yleisvointi kertoo paljon mutta voisin veikata että tulehdus on jossain muuallakin kuin vain korvatulehdus kun CRP noin korkea. Meillä korvatulehduksessa (paha sellainen) ja CRP oli 82, sai antibiotti tippoja korviin ja piikkinä lihakseen, ja kun ei auttanut niin lopulta suonensisäisesti antibiottia.
Eli jos lapsen yleisvointi on sellainen että on selkeästi sairas, ei jaksa touhuta, ei syö/juo ja CRP todellakin tuon 162 niin aloittaisin anbiotin ja huomenna uusi CRP.

[QUOTE="outoa";22747091]kävittekö yksityisellä vai tk:ssa ? kuulostaa kyllä hieman oudolta et jos CRP on 162 niin ei lähetetä keskussairaalan päivystykseen/osastolle. toki lapsen yleisvointi kertoo paljon mutta voisin veikata että tulehdus on jossain muuallakin kuin vain korvatulehdus kun CRP noin korkea. Meillä korvatulehduksessa (paha sellainen) ja CRP oli 82, sai antibiotti tippoja korviin ja piikkinä lihakseen, ja kun ei auttanut niin lopulta suonensisäisesti antibiottia.
Eli jos lapsen yleisvointi on sellainen että on selkeästi sairas, ei jaksa touhuta, ei syö/juo ja CRP todellakin tuon 162 niin aloittaisin anbiotin ja huomenna uusi CRP.[/QUOTE]

Lapsen vointi on huono. Kotona. Lääkärissä jaksoi seurata mutta sen tekee aina kun on niin peloissaan! Sanoin lääkärille, että näkisitpä tytön kotona. On aivan veltto eikä kiinnostu mistään. Juominenkin on sitä, että pakolla laitan ruiskulla nestettä tyttöön. :(Siis suun kautta tietenkin.

Itsekin pelkään nyt, ettei kyse ole pelkästään tuosta korvatulehduksesta. Lääkäri sanoi, että kuumekin voi nostaa serppiä!?!

Ap, vie lapsi heti uudelleen lääkäriin jos on huono yleisvointi. Oikeasti! Lapsi on varmasti todella sairas ja tarvii muutakin antibioottia kuin korvatulehdukseen tarkoitettua.

Ei pelkkä kuume nosta tuollaista serppiä, mikä ihmeen lääkäri siellä on ollut?!? Johan sen maalaisjärkikin sanoo.

Todellakin aloittaisin antibiootin! Mulla oli viime maanantaina crp 152, kuumetta hieman vajaa 40 ja kurkku kipeä ->angiina. Olin kyllä todella huonossa kunnossa, ihme että laskivat kotiin. Jos olisin mennyt sairaalan päivystykseen, mulle olisi kyllä jo laitettu ab suoraan suoneen.

[QUOTE="Minna";22747124]Ap, vie lapsi heti uudelleen lääkäriin jos on huono yleisvointi. Oikeasti! Lapsi on varmasti todella sairas ja tarvii muutakin antibioottia kuin korvatulehdukseen tarkoitettua.

Ei pelkkä kuume nosta tuollaista serppiä, mikä ihmeen lääkäri siellä on ollut?!? Johan sen maalaisjärkikin sanoo.[/QUOTE]

Ei ne siellä mitään voi tehdä :( Ei ole auki siellä labra eikä kuviakaan voi ottaa. Itkee tuolla sängyssään reppana ja yrittää nukkua. Aloitin antibiootin noin vartti sitten. Mitä mä teen???

mä kirjottelin sulle varmaan eilen.. jos olet se sama joka illalla kyseli.
Mun tytöllä oli munuaisaltaisiin asti levinnyt virtsis ja tulehdusarvot 162 12h kuumeen noususta, ja sitten 24h alkamisesta arvo oli 209, ja 36h arvo oli 297. Osastolle ei otettu koska osasto oli ihan täynnä. Saimme siis lihakseen antibiootin tuolloin 162 aikaan jo. Että kyllä mä aloittaisin, tai vaatisin aloittamaan vahvan antibiootin suoraan lihakseen.
Jos sulla itsellä ois tulehdusarvo edes lähelle sataa olisit jo ihan sänkykamaa. Että reippaasti sitä antibioottia vaan. Ei se ainakaan parane mihinkään josset anna. Leikit kyllä vähän vaarallisilla asioilla.
Jos asia jäi vaivaamaan (mitä tutkimuksia tehtiin?) niin ota yhteyttä sinne päivystykseen, niitten on otettava siihen kantaa..

[QUOTE="a p";22747138]Ei ne siellä mitään voi tehdä :( Ei ole auki siellä labra eikä kuviakaan voi ottaa. Itkee tuolla sängyssään reppana ja yrittää nukkua. Aloitin antibiootin noin vartti sitten. Mitä mä teen???[/QUOTE]

No eikö teillä ole sairaalassa päivystystä? Kyllä siellä toimii labra sekä röntgen, sinne siis!

[QUOTE="a p";22747138]Ei ne siellä mitään voi tehdä :( Ei ole auki siellä labra eikä kuviakaan voi ottaa. Itkee tuolla sängyssään reppana ja yrittää nukkua. Aloitin antibiootin noin vartti sitten. Mitä mä teen???[/QUOTE]

Pika CRP:n saa otettua oli labra auki tai ei. Siitä kyllä selvii tulehdusarvot.

Kai teillä siellä joku päivystys on??? En oikein jaksa uskoa pelkän korvatulehduksen nostavan noin korkeaa serppiä ja luulen lapsen tarvitsen antibioottia suoneen jo kohta.

Jos lapsella olisi vain kuumetta, niin en olisi huolissani. Lapsilla on monesti tuon 39-40 kuumetta eikä ole mistään vakavasta kyse. Sinun lapsella on kuitenkin melko korkea crp, josta olisin huolissani. Enkä edes tunnusta olevani hysteerinen äiti, mutta lapsen huonoon yleisvointiin on puututtuva ja tässä tapauksessa veisin lapsen päivystykseen. En tajua miten teidät päästettiin edes kotiin. Minun lapseni on sairastanut sepsiksen, ja silloin meillä oli tuon 192 crp. Jätin sen mainitsematta, koska en halua pelotella ja sepsiksellä on todella huono maine. Ei teillä sitä varmaan kuitenkaan ole, mutta silloin lapsella oli huono yleisvointi, oli valittava, väsynyt, mutta ei saanut nukuttua koska oli kipeä.
En nyt voi lähteä keittämään kahvia, kun jumitin seuraamaan ap:n tilannetta

[QUOTE="vieras";22747165]No eikö teillä ole sairaalassa päivystystä? Kyllä siellä toimii labra sekä röntgen, sinne siis![/QUOTE]

No voi hemmetti. Me asutaan maalla ja lähin iso sairaala on 140 kilsan päässä, siellä on auki labra ja röntgen myös pyhänä ja iltaisin. Ei täällä meidän kunnassa ole sairaala auki lainkaan, nytkin käytiin tk:ssa 60 kilsan päässä.

Joo, pikaserpin ottivat, oli 162.

Kyllähän ne lähettää lapsen tk:sta sairaalaan, jos yleiskunto on huono ja jos pitää tehdä tarkempia tutkimuksia. Mä tosin soittaisin sairaalaan itse ja sanoisin että tulossa ollaan.

[QUOTE="a p";22747177]No voi hemmetti. Me asutaan maalla ja lähin iso sairaala on 140 kilsan päässä, siellä on auki labra ja röntgen myös pyhänä ja iltaisin. Ei täällä meidän kunnassa ole sairaala auki lainkaan, nytkin käytiin tk:ssa 60 kilsan päässä.

Joo, pikaserpin ottivat, oli 162.[/QUOTE]

Sinuna soittaisin sinne sairaalan päivystykseen ja kysyisin heidän mielipidettä asiasta. Että onko ok tuollaisella crp-arvolla jäädä kotiin odottamaan, pureeko ab. Mulla meni kolme täyttä vuorokautta ennen kuin ab alkoi vaikuttaa, jos lapsi on jo nyt huonossa kunnossa niin miten huonossa sitten on parin päivän päästä.. Soita sinne sairaalaan!