Aloitin vauvalle soseet. Nyt ei nuku öisin ollekaan.

Ei mun tarvitse tietää jostain vauvanhoidon lähihistoriasta nyt eletään 2000 lukua ! Ja kyllä minä luotan enempi myös niihin koulutettuihin ammattilaisiin kun johonkin joka kaksplussan sivuilla voi leikkiä mitä tahansa tohtoria jonka todellisuus onkin sitten aivan jotain muuta :D

vrs
Ei mun tarvitse tietää jostain vauvanhoidon lähihistoriasta nyt eletään 2000 lukua ! Ja kyllä minä luotan enempi myös niihin koulutettuihin ammattilaisiin kun johonkin joka kaksplussan sivuilla voi leikkiä mitä tahansa tohtoria jonka todellisuus onkin sitten aivan jotain muuta :D
Eka lause kertoo jo kaiken. Et siis itse tiedä mitään ja uskot kaiken, mitä neuvolasta sanotaan. Otitko possupiikinkin? :D

Näin meilläpäin
höpö höpö ei ollut, näin ne minulle NEUVOLASTA SANOIVAT. Ja nyt sit kauheet ryöpyt neuvolalle kuinka ne ei tiedä mistään mitään, kun sinä joka teet kaiken niinkuin susta tuntuu että olis vauvalle parasta eli mututuntumalla ole oikeassa !
Miksi niitä ikärajoja soseille sun muille sitten on ollenkaan? Jos asia kerran on niin simppeli, että vauvan suu erottelee vatsaan sopivan ravinnon...

vrs
Älä provosoidu. Täällä on näitä fanaatikkoja, joille on vaan yksi totuus ja elämä. Olisi taas pitänyt tajuta. Rokotukset on toinen jatkuva tappelun aihe.
Ei tarvitse olla fanaatikko ollakseen uskomatta kaikkea, mitä neuvolasta sanotaan. He kun seuraavat jotain ohjenuoraa (yleensä vielä päivittämätöntä, kuten esim nuo käyrät) ja elävät sen mukaan. Yleinen suositus oli ottaa possupiikki jos oli raskaana (kerta nyt ne rokotukset mainitsit), mutta sai sitä ihminen silloinkin ihan omillakin aivoilla ajatella.

Näin meilläpäin pitäisikö minun olla joku kaikki tietävä ? ja vrs meidän rokotukset tuskin sinulle kuuluvat millään tavalla ! Eipä tämä keskustelu taida johtaa mihinkään järkevään päätökseen, kun jotkut eivät pysty hyväksymään että aina ei voi olla oikeassa. Voihan se toki olla ihan lööperiä mitä neuvola puhuu, mutta miksi sitten suomessa on neuvola ja siellä pitää käydä, jos ne ei mistään mitään tiedä ?!

vrs
Näin meilläpäin pitäisikö minun olla joku kaikki tietävä ? ja vrs meidän rokotukset tuskin sinulle kuuluvat millään tavalla ! Eipä tämä keskustelu taida johtaa mihinkään järkevään päätökseen, kun jotkut eivät pysty hyväksymään että aina ei voi olla oikeassa. Voihan se toki olla ihan lööperiä mitä neuvola puhuu, mutta miksi sitten suomessa on neuvola ja siellä pitää käydä, jos ne ei mistään mitään tiedä ?!
:D Olet koominen. Kellähän meillä nyt olikaan ongelma sen oikeassa tai väärässä olemisen kanssa...? :D

On hienoa että meillä suomessa on neuvola, koska sieltä voi saada tukea tarvittaessa. Ei se kuitenkaan tarkoita, että kaikki mitä siellä sanottaisiin, olisi absoluuttinen totuus. Punnitukset ja mittaukset on ihan jees, mutta se käyrien kyylääminen ei.

vrs joidenkin kohalla niitä käyriä vaan on pakko kyylätä, hienoa jos sun lapsen/lapsien kohalla ei tarvii, mutta se ei tarkoita että muiden kohalla on samoin. Kiva jos olen koominen tulee ainakin jollekkin hyvä päivä :) eikä mun oo pakko olla oikeessa, mulle riittää kun itse tiedän mitä uskoa !

Luulisin, että ihmislapselle alkaa olemaan luonnollinen ikä aloittaa kiinteät siinä vaiheessa kun itse saa otettua jotain suuhunsa imeskeltäväksi ja jossain vaiheessa jopa purtua palanen. Ja voisin tosiaan kuvitella proteiiniipitoisten ruokien sopivan aloitusiän olevan suunnilleen siinä vaiheessa kun voisi kuvitella vauvan ryömivän ja saavan jonkun torakan kiinni.. Eihän ihmiset kauaa ole miettineet sopivaa aloitusaikaa vaan se on mennyt oikeasti vauvan mukaan, ei ole pidätelty sinne 6kk, eikä myöskään muussattu ruokaa ja tehoruokittu vauvaa.

En siis usko ihmisen elimistön muuttuneen sitten luolamiesaikojen ja kokisin siten luonnonmukaisen tai sitä imitoivan lähestymisen olevan ideaali ja imetys kuuluu siihen oleellisesti.

Voisiko ongelmat tosiaan johtua ihan vaan liian nopeasta kiinteiden määrän nostosta?

Viimeksi muokattu:
Jos joku haluaa uskoa korvikkeen olevan vauvalle parempaa ravintoa kuin rintamaito niin siitä vaan. Kenenkään ei ole mikään pakko imettää, eli korvikkeelle voi siirtyä heti kun sitä haluaa. Mutta jos haluaa imettää niin joskus sen eteen täytyy tehdä vähän töitä eikä olla heti tarjoamassa korviketta, sitä monet "fanaatikot" varmaan ajaa takaa.

Omat kaksi nuorempaa tulivat täysimetetyiksi sen 6kk, mutta esikoiselle aloitin kiinteät 4,5kk iässä neuolan turhaksi osoittautuneen hätäilyn takia. neuola on ok, mutta siellä työskentelevät ovat vain ihmisiä ja omaavat omia näkemyksiään. Siksi niitä neuvojakin voi saada niin monenlaisia ja jos äiti haluaa johonkin (esim se imetys) satsata niin kannattaa kuunnella noita neuvoja tietyllä varauksella.

Esikoiselle ei kiinteistä tullut mitään ongelmaa, nukkui yhä yöt läpi. Kolmonen jota taas täysimetettiin 6kk muuttui öisin levottomaksi siinä 5kk iässä ja tuota kesti sinne 8kk ikään. Sillä ei siis ollut mitään tekemistä ravinnon kanssa, vaan sen että maailma alkoi muuten aueta uudella tavalla pienelle.

vrs
vrs joidenkin kohalla niitä käyriä vaan on pakko kyylätä, hienoa jos sun lapsen/lapsien kohalla ei tarvii, mutta se ei tarkoita että muiden kohalla on samoin. Kiva jos olen koominen tulee ainakin jollekkin hyvä päivä :) eikä mun oo pakko olla oikeessa, mulle riittää kun itse tiedän mitä uskoa !
Ei kenenkään lapsen kohdalla tarvitse kyylätä neuvolan käyriä. Paljon järkevämpää on tarkkailla sitä lasta.

EI järjen hiventäkään
Äidinmaidossa on huomattavasti paljon ENEMMÄN energiaa kuin kasvissoseissa ja puurossa. Joten niillä jos jollain lapsen paino ei kyllä nouse. Neuvolan terveydenhoitajien koulutustason kyllä sen verran matala (amk), ettei siellä jaettavia neuvoja kannata kansanperinnettä vakavammin ottaa.

huutaja
keskustelut vauvan soseiden alottamisesta ärsyttää mua suunnattomasti. mulle alotettu soseet 3 kk, äitin veli sai perunavelliä viikon ikäsenä ja anopille juotettiin tuoremehua 3 viikon ikäsenä ja kaikki ollaan hengissä ja terveitä. lakatkaa vauhkoomasta.

• Tykkää
Reactions: masuilija.
Näin meilläpäin
Aina imetysmyönteisiä ihmisiä syytetään fanatismista. Mutta katsotaan nyt tätä keskustelua ihan neutraalisti.

Aloittaja kertoo, että kiinteiden aloittamisen myötä yöt ovat muuttuneet levottomammiksi.
Emme (paitsi ap) tunne tarkalleen vauvan kasvua. Emme tiedä, jaksaako vauva päivisin touhuta. Emme tiedä, liittyykö yöheräily uusiin taitoihin tai oman minän erillisyyden tiedostamiseen. Emme tiedä, onko vauvalla allergioita. Kaikilla näillä asioilla on luvallista spekuloida.

Mutta auta armias, jos erehtyy vihjaamaan että ehkä kiinteät vain aloitettiin tälle vauvalle liian aikaisin. Silloin on suvaitsematon imetysfanaatikko.

Näin meilläpäin
keskustelut vauvan soseiden alottamisesta ärsyttää mua suunnattomasti. mulle alotettu soseet 3 kk, äitin veli sai perunavelliä viikon ikäsenä ja anopille juotettiin tuoremehua 3 viikon ikäsenä ja kaikki ollaan hengissä ja terveitä. lakatkaa vauhkoomasta.
Ikävää, että sinua ärsyttää. Vielä ikävämpää kuitenkin mielestäni olisi, jos yleisellä keskustelupalstalla olisi kiellettyä keskustella vauvan soseista.

Onko sinulla muuten lapsia, ja kenen sukulaisesi esimerkkiä olet noudattanut näissä ruoka-asioissa :)

Öh, ESIM juuri noin voi käydä kuten AP:lla. Suoliston toiminta, unien sekoaminen, lisääntynyt riski allergiaan jne.

Vauvan suolisto on vauvan syntyessä alikehittynyt, koska evoluution takia jälkikasvumme syntyy ns 3kk raakana. Kolmen kuukauden iässä suunnilleen suolisto vasta alkaa kunnolla erittelemään nesteet ja saa irti kaikki ravinnot maidosta, mikä hetkellisesti voi aiheuttaa ummetusta. Ummetus paranee itsestään, vaikka vauvan oloa voikin esim lämmin kylpy helpottaa. Ummetuksen vuoksi vauvan maha kuitenkin tuntuu täydeltä ja hän saattaa syödä vähemmän kerralla / harvemmin, jolloin painon nousu hieman hidastuu. Lohduksi hän silti saattaa kaivat rintaa useammin kuin ennen, muttei välttämättä kovin paljoa siitä mahaan asti ime. Muutenkin painon nousu hidastuu, koska kukaan ei koko ikäänsä kasva kuten vastasyntynyt.

Jos tuohon saumaan sitten vauvan ollessa 4-5kk iskee kiinteet kehiin, menee luonnollinen kehitys sekaisin. Vauvalle ei tarvitse tyrkätä soseita missään vaiheessa, vaan hänen kannattaa antaa omaan tahtiinsa alkaa laittaa ruokaa suuhun, kun hän itse on siihen valmis (siis ottaa ruokaa lautaselta ja vie suuhun). Liian aikaisin aloitetut kiinteät tekevät suolistolle hallaa ja ongelmia voi ilmetä vuosienkin päästä (mahan herkkyyttä esim).
Lisääntynyt allergia ei pidä paikkaansa. Toivoisin, että tänne kirjoittelevat (etenkin ne ketkä ei viitsi käyttää edes nimimerkkiä) seuraisivat nykymaailmaa ja uusimpia tutkimuksia ja löisivät vain faktaa "pöytään". Jokainen lapsi on yksilö ja jokainen äiti ja isä lapsensa parhaat tuntijat. On mielestäni hyvin typerää käydä arvostelemaan muiden toimintaa, jokainen varmasti toimii oman lapsensa parhaaksi!

Kiinteän ruuan myöhäinen aloitus vauvoille lisää allergian riskiä | Ohjelmaopas | yle.fi

Siinä linkki tuoreimpaan tutkimukseen, josko saisi lisää ajattelemisen aihetta... :)

• Tykkää
Näin meilläpäin
Kiitos linkistä, Supuliini.

Tuossa tutkimuksessa pisti silmääni se, että siinä oli vertailtu eri ruoka-aineiden aloitusaikoja ja vauvojen allergisuutta. Mutta mikä on syy ja mikä seuraus? Eli eikö ole ihan luonnollista, että allergisilla vauvoilla ruokavalio laajenee hitaammin kuin allergiattomilla...

Samoin olisi mielenkiintoista tietää, kuinka täysimetys tähän allergiariskiin liittyy. Tuossa tutkimuksessahan vauvat saivat pelkkää äidinmaitoa keskimäärin vain 1,8 kuukautta. Tähän astiset tutkimukset ovat tukeneet olettamusta, että aikainen lehmänmaitoaltistus (=korvike) lisää ykköstyypin diabeteksen todennäköisyyttä.

http://www.helsinki.fi/ajankohtaista/uutisarkisto/11-2010/11-14-05-09.html?rss=yliopistouutiset-short

Eli pitäisikö tästä vetää se johtopäätös, että mieluummin sittenkin aikaisia kiinteitä kuin korviketta? Jännittävää nähdä, mihin suuntaan suositukset muuttuvat.

vrs
Lisääntynyt allergia ei pidä paikkaansa. Toivoisin, että tänne kirjoittelevat (etenkin ne ketkä ei viitsi käyttää edes nimimerkkiä) seuraisivat nykymaailmaa ja uusimpia tutkimuksia ja löisivät vain faktaa "pöytään". Jokainen lapsi on yksilö ja jokainen äiti ja isä lapsensa parhaat tuntijat. On mielestäni hyvin typerää käydä arvostelemaan muiden toimintaa, jokainen varmasti toimii oman lapsensa parhaaksi!

Kiinteän ruuan myöhäinen aloitus vauvoille lisää allergian riskiä | Ohjelmaopas | yle.fi

Siinä linkki tuoreimpaan tutkimukseen, josko saisi lisää ajattelemisen aihetta... :)
Noita tutkimuksia on suuntaan ja toiseen ja kuten nimimerkki "näin meilläpäin" kirjoitti, ei tuossa verrattu täysimetykseen. Sinähän taisitkin jo siinä toisessakin ketjussa saada vastalinkin, joten jätän tämän asian tähän. Tuo tutkimus ei muuta mielipidettäni, lähinna vahvistaa sitä, että TÄYSimetys 6kk on parhaaksi vauvalle ja sitä olisi tuettava korvikkeen tuputtamisen sijaan. Ja pitkä (yli 2v) osittaisimetyskin on tärkeää.

"Kop"
Mä luotan ihan terveeseen järkeen. Sitä en ymmärrä, että miten ihmeessä ne perunasoseet sun muut hiilarimössöt pitäisivät nälkää rasvaista äidinmaitoa paremmin. Nehän vaan vievät tilavuutta pienestä vatsasta.

eli taitaa olla niin että unohdan koko soseet.helpommalla toki pääsen imettämällä, vaikka vuoden ikäiseksi. hyvin tämä vauva voi. on oikein terhakka ja erittäin hyvin kehittynyt. mietin vain kun yöt menneet tosi levottomiksi ja imisi rintaa taukoamatta ( mikä on neuvolatätien mielestä selvä merkki siitä, että pitää aloittaa soseet) Joo omaa järkeä saa kyllä käyttää ja olenhan nuo kaksi ensimmäistäkin hengissä isoiksi kasvattanut, joten en kai aivan epäkelpo sentään ole.

• Tykkää
vrs
Alkuperäinen kirjoittaja Näin meilläpäin;24660368:
Aina imetysmyönteisiä ihmisiä syytetään fanatismista. Mutta katsotaan nyt tätä keskustelua ihan neutraalisti.

Aloittaja kertoo, että kiinteiden aloittamisen myötä yöt ovat muuttuneet levottomammiksi.
Emme (paitsi ap) tunne tarkalleen vauvan kasvua. Emme tiedä, jaksaako vauva päivisin touhuta. Emme tiedä, liittyykö yöheräily uusiin taitoihin tai oman minän erillisyyden tiedostamiseen. Emme tiedä, onko vauvalla allergioita. Kaikilla näillä asioilla on luvallista spekuloida.

Mutta auta armias, jos erehtyy vihjaamaan että ehkä kiinteät vain aloitettiin tälle vauvalle liian aikaisin. Silloin on suvaitsematon imetysfanaatikko.
Toivottavasti muutkin lukivat tämän. :)

Noita tutkimuksia on suuntaan ja toiseen ja kuten nimimerkki "näin meilläpäin" kirjoitti, ei tuossa verrattu täysimetykseen. Sinähän taisitkin jo siinä toisessakin ketjussa saada vastalinkin, joten jätän tämän asian tähän. Tuo tutkimus ei muuta mielipidettäni, lähinna vahvistaa sitä, että TÄYSimetys 6kk on parhaaksi vauvalle ja sitä olisi tuettava korvikkeen tuputtamisen sijaan. Ja pitkä (yli 2v) osittaisimetyskin on tärkeää.
siis eikö muita kuin minua ällötä ajatus siitä että kävelevää ja ehkä jo selkeästi puhuvaa lasta vielä imetetään :O ?

Yhteistyössä