Aloitin nyt sitten "penninvenyttämisen" kauppalaskun suhteen. Saas nähdä kuinka tässä käy.

svieras
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja svieras:
Siis toi ruokamäärä oli VIIKOKSI? Meillä menee 4-henkisellä perheellä max 100 euroa vkossa ruokaan. 2 poikaa, jotka syö aikuisten annoksia ja mies ja minä. Mies syö lounaan töissä niinkuin esikoinenkin koulussa. Päivällisen teen ja sitä sen verran, että kuopus saa siitä seuraavana päivänä lounaan, itse syön puuroa tai jätän lounaan kokonaan väliin.

Joku 700g karjanlanpaisti riittää meille hyvin kaheksi päiväksi. Teillä on ihan järkyttävät annoskoot tommosilla ruokamäärillä! Oletko kuullut lautasmallista???
Joo siis viikoksi...varsinkin ne lihat, vaipat ja leivät. Viikoksi vain...ei yhtään yli. Niinhän mä nimenomaan sanoin. Ihanaa kun joku osaa lukea oikein!
No mut ihan oikeasti ehkä lähtisin katsomaan sitä ruuan määrää niin voisi toi kauppalaskukin pienentyä. Meillä toi määrä riittäisi 2 viikoksi... Käsittääkseni sunkin esikoisesi on koulussa ja saa siellä lounaan. Entäs mies, syökö lounaan kotona?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mimmi:
Alkuperäinen kirjoittaja Perskärpänen:
Keittiönoita, oo kiltti ja anna lisää vinkkejä esim. papujen ja linssien käyttöön! Kuinka niitä voisi lisätä esim. broileriruokiin? Punaista lihaa meillä ei kauhean paljoa syödä.
Jätät sen broilerin pois ja teet sen vain esim. linsseistä. Esimerkiksi linssipata on maailman yksinkertaisin ruoka. Ei ruoka tarvitse kahta protskulähdettä.
Veikkaan, että ei uppoa lapsiin ilman pientä naamiointia ja pitkää totuttelua.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Perskärpänen:
Keittiönoita, oo kiltti ja anna lisää vinkkejä esim. papujen ja linssien käyttöön! Kuinka niitä voisi lisätä esim. broileriruokiin? Punaista lihaa meillä ei kauhean paljoa syödä.
Jos käytät kuivattuja papuja, ne pitää ensin liottaa. Helpointa on laittaa ne kattilaan veteen likoamaan yöksi. Linssejä ei tarvitse liottaa etukäteen.

Punaiset linssit ovat helppokäyttöisiä, sillä niiden keittoajaksi riittää vain noin 15-20 min. Maku on siis aika samanlainen kuin kuivatuilla herneilläkin. Niitä voi heittää sellaisenaan keittojen, kastikkeiden ja patojen sekaan. Niillä on jonkin verran suurustava vaikutus, mutta esim kourallinen tai kaksi 4 hengen kanakeittoon ei vielä tee keitosta muhennosta.

Liotettujen papujen keittoaika vaihtelee, mutta on noin tunnin. Pussin kyljissä on ohje. Jos käyttää säilykepapuja, niin ne ovat valmiita syötäviksi vaikka sellaisenaan. Esikoisen lempilasagne on tehty muuten kuten perinteinen lasagne, mutta jauhelihan tilata käytetty purkillinen valkoisia papuja tomaattikastikkeessa.

Keitetyistä linsseistä ja pavuista (niin ja ihan niistä perinteisistä herneistäkin, mistä hernekeitto tehdään) voi myös tehdä pihvejä, murekkeita tai pyöryköitä. Luonnollisesti myös säilykepavuista tai kahviherneistä. Valutetut pavut soseutetaan tai - jos laiskottaa - mössätään haarukalla. Käytetään kuten jauhelihaa em ruuissa. Voi myös korvata vain osan jauhelihasta linssi tai papumössöllä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja svieras:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja svieras:
Siis toi ruokamäärä oli VIIKOKSI? Meillä menee 4-henkisellä perheellä max 100 euroa vkossa ruokaan. 2 poikaa, jotka syö aikuisten annoksia ja mies ja minä. Mies syö lounaan töissä niinkuin esikoinenkin koulussa. Päivällisen teen ja sitä sen verran, että kuopus saa siitä seuraavana päivänä lounaan, itse syön puuroa tai jätän lounaan kokonaan väliin.

Joku 700g karjanlanpaisti riittää meille hyvin kaheksi päiväksi. Teillä on ihan järkyttävät annoskoot tommosilla ruokamäärillä! Oletko kuullut lautasmallista???
Joo siis viikoksi...varsinkin ne lihat, vaipat ja leivät. Viikoksi vain...ei yhtään yli. Niinhän mä nimenomaan sanoin. Ihanaa kun joku osaa lukea oikein!
No mut ihan oikeasti ehkä lähtisin katsomaan sitä ruuan määrää niin voisi toi kauppalaskukin pienentyä. Meillä toi määrä riittäisi 2 viikoksi... Käsittääkseni sunkin esikoisesi on koulussa ja saa siellä lounaan. Entäs mies, syökö lounaan kotona?
Esikko on normaalisti koulussa (poikkeuksena 2 viimistä viikkoa ja 1,5 tulevaa viikkoa ollut kotona) jossa syö lounaan. Mies ottaa kotoota töihin ruoan mukaan.

Tänään hän teki broilerista jonkinmoisen salaatin itselleen jonne siis hupeni 300g broileria, 1/3 kurkku ja 1/4 jäävuorisalaatista. Muuta ne katsonut mitä sinne laittoi, mutta nuo ainakin.

Eli 1 lihapaketti meni pelkästään miehen YHDEN päivän lounaaseen. Oisko mun pitänyt sille sanoa, että sen pitää syödä vähemmän :LOL: Mieheni kuitenkaan ei ole pätkääkään ylipainoinen, eli ei ole tarvetta hänen ruoka-annoksiaan rajoittaa.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Esikko on normaalisti koulussa (poikkeuksena 2 viimistä viikkoa ja 1,5 tulevaa viikkoa ollut kotona) jossa syö lounaan. Mies ottaa kotoota töihin ruoan mukaan.

Tänään hän teki broilerista jonkinmoisen salaatin itselleen jonne siis hupeni 300g broileria, 1/3 kurkku ja 1/4 jäävuorisalaatista. Muuta ne katsonut mitä sinne laittoi, mutta nuo ainakin.

Eli 1 lihapaketti meni pelkästään miehen YHDEN päivän lounaaseen. Oisko mun pitänyt sille sanoa, että sen pitää syödä vähemmän :LOL: Mieheni kuitenkaan ei ole pätkääkään ylipainoinen, eli ei ole tarvetta hänen ruoka-annoksiaan rajoittaa.
Riippuu ihan siitä, kuinka paljon haluat saada säästöä aikaiseksi tai kuinka paljon tuon 300 gramman sijasta syötte kasvisruokaa. Kyllä toi mun kuopuksenikin vetäisi vaikka kilon sisäfilettä, jos sen sallisin :D

 
vieras
Ihan vertailun vuoksi laitan ku kävin kaupassa ja nämä riittää meidän 7 henkiselle perheelle vlopun yli. Tosin maitoa haen huomenna lisää.

5l maitoa
1l lakot. maitoa
astianpesuainetta
4 hedelmä pilttiä
9 hiivaa
2x 5l pakastepusseja
vahva pakastepussi
keittojuurespussi
2 piimää
2 margariiniä
2voita
2 sokeria
pantteri rasia
5 pikku karkkirasiaa
5 pillimehua
neljän viljan hiutaleita
popsi iso vitonen
hiivaleipäjauhopussi
2x vehnäjauhopussi
valio hevi shot (sisältää 4klp)
fatserin ruispuikulat
500g kiiviä
500g rypäleitä
vesimelooni pala
4 ykkösviiliä
4 viilistä
2 lakt viiliä
arla ketmajuusto 1kg 17%
oivariinii 600g
1kg porkkanoita
Makso 69?

 
?
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan vertailun vuoksi laitan ku kävin kaupassa ja nämä riittää meidän 7 henkiselle perheelle vlopun yli. Tosin maitoa haen huomenna lisää.

5l maitoa
1l lakot. maitoa
astianpesuainetta
4 hedelmä pilttiä
9 hiivaa
2x 5l pakastepusseja
vahva pakastepussi
keittojuurespussi
2 piimää
2 margariiniä
2voita
2 sokeria
pantteri rasia
5 pikku karkkirasiaa
5 pillimehua
neljän viljan hiutaleita
popsi iso vitonen
hiivaleipäjauhopussi
2x vehnäjauhopussi
valio hevi shot (sisältää 4klp)
fatserin ruispuikulat
500g kiiviä
500g rypäleitä
vesimelooni pala
4 ykkösviiliä
4 viilistä
2 lakt viiliä
arla ketmajuusto 1kg 17%
oivariinii 600g
1kg porkkanoita
Makso 69?
Niin että oliko susta nämä nyt sitten hyvät ostokset? Riittävät ostokset? Halvat ostokset? Vai mitä?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan vertailun vuoksi laitan ku kävin kaupassa ja nämä riittää meidän 7 henkiselle perheelle vlopun yli. Tosin maitoa haen huomenna lisää.

5l maitoa
1l lakot. maitoa
astianpesuainetta
4 hedelmä pilttiä
9 hiivaa
2x 5l pakastepusseja
vahva pakastepussi
keittojuurespussi
2 piimää
2 margariiniä
2voita
2 sokeria
pantteri rasia
5 pikku karkkirasiaa
5 pillimehua
neljän viljan hiutaleita
popsi iso vitonen
hiivaleipäjauhopussi
2x vehnäjauhopussi
valio hevi shot (sisältää 4klp)
fatserin ruispuikulat
500g kiiviä
500g rypäleitä
vesimelooni pala
4 ykkösviiliä
4 viilistä
2 lakt viiliä
arla ketmajuusto 1kg 17%
oivariinii 600g
1kg porkkanoita
Makso 69?
Lisään vielä nakit ja kalan tuohon hintaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan vertailun vuoksi laitan ku kävin kaupassa ja nämä riittää meidän 7 henkiselle perheelle vlopun yli. Tosin maitoa haen huomenna lisää.

5l maitoa
1l lakot. maitoa
astianpesuainetta
4 hedelmä pilttiä
9 hiivaa
2x 5l pakastepusseja
vahva pakastepussi
keittojuurespussi
2 piimää
2 margariiniä
2voita
2 sokeria
pantteri rasia
5 pikku karkkirasiaa
5 pillimehua
neljän viljan hiutaleita
popsi iso vitonen
hiivaleipäjauhopussi
2x vehnäjauhopussi
valio hevi shot (sisältää 4klp)
fatserin ruispuikulat
500g kiiviä
500g rypäleitä
vesimelooni pala
4 ykkösviiliä
4 viilistä
2 lakt viiliä
arla ketmajuusto 1kg 17%
oivariinii 600g
1kg porkkanoita
Makso 69?
Niin että oliko susta nämä nyt sitten hyvät ostokset? Riittävät ostokset? Halvat ostokset? Vai mitä?
Ajattelin vaan laittaa ihan vertailunvuoksi.
Mietin lähinnä tuota ap.n laskun suuruutta. En muuta.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Esikko on normaalisti koulussa (poikkeuksena 2 viimistä viikkoa ja 1,5 tulevaa viikkoa ollut kotona) jossa syö lounaan. Mies ottaa kotoota töihin ruoan mukaan.

Tänään hän teki broilerista jonkinmoisen salaatin itselleen jonne siis hupeni 300g broileria, 1/3 kurkku ja 1/4 jäävuorisalaatista. Muuta ne katsonut mitä sinne laittoi, mutta nuo ainakin.

Eli 1 lihapaketti meni pelkästään miehen YHDEN päivän lounaaseen. Oisko mun pitänyt sille sanoa, että sen pitää syödä vähemmän :LOL: Mieheni kuitenkaan ei ole pätkääkään ylipainoinen, eli ei ole tarvetta hänen ruoka-annoksiaan rajoittaa.
Riippuu ihan siitä, kuinka paljon haluat saada säästöä aikaiseksi tai kuinka paljon tuon 300 gramman sijasta syötte kasvisruokaa. Kyllä toi mun kuopuksenikin vetäisi vaikka kilon sisäfilettä, jos sen sallisin :D

Jos se säästö on siitä kiinni että pitää miehen ruokailua rajoittaa, niin sitten loppuu mun säästökuuri tähän :D mies kuitenkin käy säännöllisesti salilla sen 3 kertaa viikossa joten pakkohan siinä on protskua vääntää jos meinaa jaksaa rautaa nostaa jne.

Ja mä se ongelma olen meidän perheessä, ei mies. Mies ei oikeastaan ikinä syö pullaa, limskaa, karkkia saati suklaata...ja mä vielä entisessä elämässäni (uusi elämä alkoi 4 päivää sitten) vedin noita kaikkia päivittäin.

Eli mä olen ehkä maan päällä viimeinen ihminen jolla on varaa kenenkään syömisiin puuttua :ashamed:

Vaikka tuo mies syökin lihaa paljon, niin hän käyttää niitä papuja omissa ruoissaan ja syö salaatteja yms. paljon minua useammin ja on muutoinkin tarkempi siitä mitä suuhunsa laittaa.
 
Juujuu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ajattelin vaan laittaa ihan vertailunvuoksi.
Mietin lähinnä tuota ap.n laskun suuruutta. En muuta.
Mä taas ihmette, mitä paskaa sinä ostat! Ap:n listan olisin voinut tehdä itsekin, sun listaasi en koskaan. Eihän sitä aina voi katsoa loppusummaa, vaan myös sitä, mitä se lista sisältää.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ajattelin vaan laittaa ihan vertailunvuoksi.
Mietin lähinnä tuota ap.n laskun suuruutta. En muuta.
Nyt on pakko kysyä, että mitä ruokia ajattelit noista laittaa viikonlopuksi? :)
Ajattelin huomenna leipoa. Ja perunat löytyy kellarista. ja lihaa pakkasesta.
Ja salaattiaineet mies osti eilen.
Ja lisäsin tuohon listaan nakit ja kalan.
No kait noista ruokaa nyt saa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan vertailun vuoksi laitan ku kävin kaupassa ja nämä riittää meidän 7 henkiselle perheelle vlopun yli. Tosin maitoa haen huomenna lisää.

5l maitoa
1l lakot. maitoa
astianpesuainetta
4 hedelmä pilttiä
9 hiivaa
2x 5l pakastepusseja
vahva pakastepussi
keittojuurespussi
2 piimää
2 margariiniä
2voita
2 sokeria
pantteri rasia
5 pikku karkkirasiaa
5 pillimehua
neljän viljan hiutaleita
popsi iso vitonen
hiivaleipäjauhopussi
2x vehnäjauhopussi
valio hevi shot (sisältää 4klp)
fatserin ruispuikulat
500g kiiviä
500g rypäleitä
vesimelooni pala
4 ykkösviiliä
4 viilistä
2 lakt viiliä
arla ketmajuusto 1kg 17%
oivariinii 600g
1kg porkkanoita
Makso 69?
Auts...ei ois kannattanut laittaa listaa...sut tuomitaan alimpaan maanrakoon, koska sä olet ostanut sun lapsille PILTTIÄ!!! :saint:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja m:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ajattelin vaan laittaa ihan vertailunvuoksi.
Mietin lähinnä tuota ap.n laskun suuruutta. En muuta.
Nyt on pakko kysyä, että mitä ruokia ajattelit noista laittaa viikonlopuksi? :)
Sillä on varmaan pakkanen täynnä jotain ;).
:eek: mitä se vittuiletta? On joo lihaa ja perunat löytyy kellarista. Ja riisiä on ja makaroonia jos tarvin niin jo valiina.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan vertailun vuoksi laitan ku kävin kaupassa ja nämä riittää meidän 7 henkiselle perheelle vlopun yli. Tosin maitoa haen huomenna lisää.

5l maitoa
1l lakot. maitoa
astianpesuainetta
4 hedelmä pilttiä
9 hiivaa
2x 5l pakastepusseja
vahva pakastepussi
keittojuurespussi
2 piimää
2 margariiniä
2voita
2 sokeria
pantteri rasia
5 pikku karkkirasiaa
5 pillimehua
neljän viljan hiutaleita
popsi iso vitonen
hiivaleipäjauhopussi
2x vehnäjauhopussi
valio hevi shot (sisältää 4klp)
fatserin ruispuikulat
500g kiiviä
500g rypäleitä
vesimelooni pala
4 ykkösviiliä
4 viilistä
2 lakt viiliä
arla ketmajuusto 1kg 17%
oivariinii 600g
1kg porkkanoita
Makso 69?
Auts...ei ois kannattanut laittaa listaa...sut tuomitaan alimpaan maanrakoon, koska sä olet ostanut sun lapsille PILTTIÄ!!! :saint:
Joo ja vielä isompien lasten puuron päälle.En edes vauvalle...:eek:
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Jos se säästö on siitä kiinni että pitää miehen ruokailua rajoittaa, niin sitten loppuu mun säästökuuri tähän :D mies kuitenkin käy säännöllisesti salilla sen 3 kertaa viikossa joten pakkohan siinä on protskua vääntää jos meinaa jaksaa rautaa nostaa jne.

Ja mä se ongelma olen meidän perheessä, ei mies. Mies ei oikeastaan ikinä syö pullaa, limskaa, karkkia saati suklaata...ja mä vielä entisessä elämässäni (uusi elämä alkoi 4 päivää sitten) vedin noita kaikkia päivittäin.

Eli mä olen ehkä maan päällä viimeinen ihminen jolla on varaa kenenkään syömisiin puuttua :ashamed:

Vaikka tuo mies syökin lihaa paljon, niin hän käyttää niitä papuja omissa ruoissaan ja syö salaatteja yms. paljon minua useammin ja on muutoinkin tarkempi siitä mitä suuhunsa laittaa.
Ihan ekana kysyn: onko miehesi mukana tässä säätötavoitteessasi vai onko se ainoastaan sun oma projektisi? Nimittäin jos miehesi ei ole mukana, niin siinä käy lopulta niin, että sinä ja lapset syötte rehuja ja mies syö kaikki lihat *nimimerkillä Kokemusta on*

Suosittelen suunnittelemaan vähän yhdessä, miten tuon ostamasi satsin aiotte käyttää. Iso mies saa uppoamaan kanasalaattiin vaikka puoli kiloa broiskua, jos haluaa. Protskuja toki tarvitaan, mutta niiden ei tarvitse olla kaiken juuri lihasta. Tämän päivän tarjouksista ostamisen lisäksi tarvitset myös suunnitelmallisuutta noiden raaka-aineiden käyttöön :)

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ajattelin huomenna leipoa. Ja perunat löytyy kellarista. ja lihaa pakkasesta.
Ja salaattiaineet mies osti eilen.
Ja lisäsin tuohon listaan nakit ja kalan.
No kait noista ruokaa nyt saa?
Ajattelinkin, että sulla täytyy olla kotona jemmassa jotain :D

 

Yhteistyössä