elikkäs että onko se sittenkään aina parasta lapselle se kotona hoitaminen. nämä ajatukset heräs, kun luin uutta perhe lehteä, jossa isä oli jäämässä kotiin hoitamaan lapksia ja perheen tulot tippuvat sen myötä 2000 euroa. just olivat ostaneet uuden isomman kodinkin. mietin vaan, että onko se sittenkään tarkoituksen mukaista. kun kaikesta pitää tinkiä ruuasta vaatteista ihan kaikesta, pitää laatia tiukan euron budjetti. mä en kyllä tohon alkaisi. ensinnäkin kun se budjetti voi pettää, tulee ýlimääräisiä menoja, lapset sairastaa, jopa vanhlemmat voi sairastua. ja kun joutuu venyttää euroa, niin voi mennä jopa yö unet, kun niitä laskuja onkin enemmän kuin tuloja ja se taas ei voi olla vaikuttamatta parisuhteeseen ja jos on vaikeaa jaksaako sitä olla se leppoisa koti-isä tai kotiäiti. mä en ainakaan siihen pystyisi. onko kiva sanoa lapselle aina, että et sä nyt sitä saa kun meillä ole rahaa. toki lasten ei tarvii kaikkea pyytämäänsä saada, mutta voi se olla aika ankeeta kun melkein aina sanotaan, että ei käy ei ole rahaa. sitten siinä jutussa korostettiin mielestäni sitä isovanhempien osuutta liikaa. itse olen sitä mieltä, että kun kotoa muutetaan ja perhe perustetaan se pitää pystyä myös itse elättämään, niin vanehmmat ei ole enää velvollisia elättämään lapsensa perhettä. toki on niitäkin vanhempia jotka sitä haluaa tehdä, mutta velvollisuus se ei ole. meilläkin poika muutti yhteen tyttöystävänsä kanssa. poikamme on töissä ja tyttö käy koulua ja tekee töitä koulun lisäksi. me ja tytön vanhemmat sit sanottiin, että nyt te ootte omillanne, että noilla on sen verran hyvät tulot, että sillä kyllä pärjää kun miettii, mihin sen rahansa laittaa, ja hyvin pärjäävät. kerrottiin, että kannattaa tehdä budjetti ja sit sen mukaan elää, ja että ensin maksetaan kaikki pakollinen vuokra, sähkö, ruoka, puhelin vakuutukset, sitten jos rahaa jää, sitä voi käyttää vaatteisiin ja huvittelemiseen, ja että pahitteeksi ei ole laittaa rahaa säästöön pahan päivän varalle, näin ovat tehneet, joka kuukausi yhteiselle säästötilille laittavat useita satoja euroja. toki he syödä saavat jos ovat meillä ruoka-aikana ja joskus pistän lihaa, kunsitä meillä tulee omasta takaa nuorten mukaan, perunoita saavat kuokkia pellosta tai hakea kellarista jne. eilen sit annoin pojalle 20 euroa bensarahaa, kun oli töissä tässä iltapäivän työpäivänsä jälkeen. mutta toi on vapaa ehtoista.
toki kotihoidossa on hyvät puolensakin. saahan siinä olla koko ajan sen äidin tai isän kanssa ja äiti ja isä saa seurata tarkkaan kaikki lapsen kehitysvaiheet, ja monelta flunssalta varmaan säästyy. mutta sit taas jää ilman niitä kavereita, jotka on todella tärkeitä, no noita kavereita kyllä kaupungeissa riittää, mutta maalla ei välttämättä
toki kotihoidossa on hyvät puolensakin. saahan siinä olla koko ajan sen äidin tai isän kanssa ja äiti ja isä saa seurata tarkkaan kaikki lapsen kehitysvaiheet, ja monelta flunssalta varmaan säästyy. mutta sit taas jää ilman niitä kavereita, jotka on todella tärkeitä, no noita kavereita kyllä kaupungeissa riittää, mutta maalla ei välttämättä