Aloin laihduttaan. Vinkkejä?

  • Viestiketjun aloittaja Laihdutus
  • Ensimmäinen viesti
minävain...
mulla sama menossa, juon 3l vettä, syön päivän toisen aterian pelkkänä salaattina ja toiselle aterialle laitan puolet kasviksia, peruna,riisi,pasta minimiin, leipää syön aamulla yhden siivun ja illalla yhden siivun. Koitan kävellä kaikki mahdolliset menot ja teen kotona jumppaa.
 
Mulla on kokeilussa 5:2 dieetti jolloin kaksi päivää viikossa paastotaan 500 kalorilla ja loput viisi päivää viikossa syödään nomraalisti (max 2500kaloria kuitenkin). Tuntuu monella toimivan. Googlella löydät paljon tietoa aiheesta ja tämä ei ole keholle vaarallista. Pistä hakusanaksi 5:2 paasto
 
pientä pudotusta
Itsekin tässä ajattelin (huomenna :D ) aloittaa.
Ihan ensimmäisenä ajattelin totutella itseni annoskokojen pienenemiseen. Kun tulee pikkunälkä, niin en heti mene jääkaapille ja syö sieltä mitä sattuu ja kuinka paljon vain, vaan otan yhden puolikkaan ruispalan kurkulla ja odotan puol tuntia. Jos edelleenkin on kiljuva nälkä niin toistan tämän. Mutta annan siis kropalle aikaa kertoa ettei ole syytä siihen näläntunteeseen.

Toiseksi ajattelin juoda vettä, ja PALJON. Ajatuksena olis juoda myös paljon teetä, ja nutrilettin liemiä (jäänyt jemmaan edellisistä yrityksistä... :rolleyes: ). Itse en tykkää veden mausta, ja tiedän kokemuksesta että jossain vaiheessa raanavesi alkaa tökkimään niin paljon että oksettaa ihan kunnolla.

Ja sitten tietysti nuo kasvikset... Se tulee olemaan minulle ehkä se vaikein, koska syön kasviksia tooosi vähän kotioloissa, ja ne jää yleensä jääkaappiin nahistumaan ja mätänemään. Mutta jos jotain pakastevihanneksia ja -marjoja kävis hamstraamassa kaupasta tänään :)

Protskuja (rahkaa ja broileria ym) lisään ruokavalioon sitten kun saan tämän kunnolla käyntiin, mutta nyt alkuun tahtoisin tosiaan saada kropan tottumaan siihen ettei enää saakaan jouluherkkuja ja kilokaupalla ruokaa aina silloin kun sitä pyytää.
 
Vettä, vettä vettä. 3 litraa päivässä. Täytät sillä mahaa, naposteluntarve pienenee ja kuona-aineet poistuu. Iho, hiukset ja lihakset kiittävät. Täytä mahaa myös vähäkalorisilla jutuilla, kuten kasviksilla. Reipas liikuntalenkki voi vähentää naposteluntarvetta. Silloin kun syöt, syö proteiinipitoista ruokaa, joka pitää nälän pois pitkään. Ja totuttele nälkään, se on luonnollinen tunne josta ei ole haittaa.
 
"vvieras"
Sokerit pois.. Kiinnitä huomiota piilosokereihin! mm. lihat, joissa on valmismarinadia sisältävät paljon sokeria. Mitä vähemmän prosessoitua ja käsiteltyä ruokaa syöt, sitä helpompi on laihduttaa.

Juo vettä, syö kasviksia paaaljon.. Ruoka ongelmiin voit ottaa vinkkejä karppaajien resepteistä. En nyt tarkoita voilla ja kermalla lehraamista jatkuvasti vaan sieltä löytyy ihan oikeasti hyviä ruokaohjeita. Minä itse sain sieltä apuja vähähiilihydraattiseen ruokavalion toteuttamiseen (rennolla otteella).

Ole armollinen.. jos joku päivä syöt huonommin niin älä masennu siitä vaan aloita seuraava päivä puhtaalta pöydältä. Suurin kompastus kivi laihdutuksesta, että kun se repsahdus tulee (HUOM! Minä sanon KUN enkä JOS, koska jossain vaiheessa se repsahdus tulee tapahtumaan), niin monet lyövät koko laihdutuksen siltä seisomalta lekkeriksi ja luovuttavat. Juuri silloin pitäisi vaan kohauttaa olkapäitään, että tulipa syötyä huonosti ja jatkaa laihdutusta sen jälkeen entiseen malliin.

Muista kertoa itsellesi joka aamu peilin kautta miten huippu tyyppi olet ja olet ansainnut olla hoikempi. Ajattele mielihalun iskiessä, että puolen vuoden päästä sinä pidät itseäsi maailman parhaimpana ihmisenä, jos nyt kieltäydyt houkutuksesta (tämä toimi minulla). Minulla on nyt puoli vuotta takana laihdutusta ja kiloja on lähtenyt 15 ja minä ihan oikeasti pidän itseäni huippu tyyppinä kun olen kieltäytynyt niistä houkutuksista mitä kohdalle on tullut.. ja nyt se tunne kun saan laittaa joka aamu ne vaatteet päälle, joita viimeksi olen pitänyt ennen lasten syntymistä on 1000 kertaa parempi kuin ne kaikki houkutukset yhteensä kuluneen puolen vuoden aikana. :)

Älä aseta liian tiukkoja tavoitteita vaan ota ennemmin asenne, että kyseessä ei ole laihdutusprojekti vaan elämäntapojen muutos paremmaksi koko loppuelämän ajaksi... sinä opettelet uutta tapaa syödä ja elää.


Tsemppiä..
 
"vieras."
Alkuperäinen kirjoittaja pientä pudotusta;29501021:
Itsekin tässä ajattelin (huomenna :D ) aloittaa.
Ihan ensimmäisenä ajattelin totutella itseni annoskokojen pienenemiseen. Kun tulee pikkunälkä, niin en heti mene jääkaapille ja syö sieltä mitä sattuu ja kuinka paljon vain, vaan otan yhden puolikkaan ruispalan kurkulla ja odotan puol tuntia. Jos edelleenkin on kiljuva nälkä niin toistan tämän. Mutta annan siis kropalle aikaa kertoa ettei ole syytä siihen näläntunteeseen.

Toiseksi ajattelin juoda vettä, ja PALJON. Ajatuksena olis juoda myös paljon teetä, ja nutrilettin liemiä (jäänyt jemmaan edellisistä yrityksistä... :rolleyes: ). Itse en tykkää veden mausta, ja tiedän kokemuksesta että jossain vaiheessa raanavesi alkaa tökkimään niin paljon että oksettaa ihan kunnolla.
Ei kuulosta kovin järkevältä napostella pelkkää leipää pikkunälkään. Kunnon ruoka normaaleina ruoka-aikoina olisi paljon parempi vaihtoehto. Ajoittaista pikkunälkää on hyvä opetella sietämään, ilman että ryntää kaapille syömään yhtään mitään, edes sitä ruisleipää. Jos siis ei ole ruoka-aika. Jos syöt puolen tunnin välein leivän, et kyllä laihdu. Eikä vettä pidäkään juoda määräänsä enempää, sehän on jopa vaarallista. Paha olo johtuu todennäköisesti siitä, että olet liiallisella vedellä huuhtonut kehostasi tarpeelliset suolat pois.
 
Paastolla huomasin ettei nälkään kuole ja että se on oikeestaan aika mitätön tunne. Ruokapäivänäkään ei tule ylilyöntejä kun pitää nälkää ihan normaalina ja syön vain neljästi päivässä kunnon ruokaa kun on ruoka aika enkä välitä nälästä jos sellainen tulee.
 
Vieras-18kg
Syö 5 kertaa päivässä jotain.
Juo paljon- paino nousee mut tasaantuu myöhemmin.

Tee joka päivä kävelylenkki reippaaseen tahtiin.

Ruisleipä tärkeä, unohda vaalea leipä.
 
pientä pudotusta
[QUOTE="vieras.";29501047]Ei kuulosta kovin järkevältä napostella pelkkää leipää pikkunälkään. Kunnon ruoka normaaleina ruoka-aikoina olisi paljon parempi vaihtoehto. Ajoittaista pikkunälkää on hyvä opetella sietämään, ilman että ryntää kaapille syömään yhtään mitään, edes sitä ruisleipää. Jos siis ei ole ruoka-aika. Jos syöt puolen tunnin välein leivän, et kyllä laihdu. Eikä vettä pidäkään juoda määräänsä enempää, sehän on jopa vaarallista. Paha olo johtuu todennäköisesti siitä, että olet liiallisella vedellä huuhtonut kehostasi tarpeelliset suolat pois.[/QUOTE]

Normaalioloissa juon vettä alle 0,5 litraa päivässä, eli ihan liian vähän. Minulle tuo 2,5-3 litraa on ihan mieletön määrä, vaikka muille se on kai aika normi.

Ja mielestäni kirjoitinkin että aloitan tämän sillä että poistan pikkunälkätunteen sillä ruisleivällä, enkä syö tuota miehen tekemää ruokaruokaa (yleensä juustoista lasagnea tai muuta ei-niin-terveellistä), joka kuitenkin menis ihan överiksi. Ei tuu sitä morkkista ja tuhoudu koko laihdutusprojekti heti alkuun jos jätän nuo herkut heti alkuunsa pois :D

En mielestäni kyllä kirjoittanut että söisin puolen tunnin välein kellon ympäri sitä leipää, mutta kai tuon voi ymmärtää jokainen omalla tavallaan :rolleyes:
 
[QUOTE="Vieras.";29501078]Nälkä ei kuulu laihdutukseen.
Verensokeri pitää pysyä tasoissa koko päivän.
Eli syömättömyyden takia ei saa laskea.
Ruisleipä on hyvä syödä silloin.[/QUOTE]

Paastoaminen tasoittaa insuliinin tuotantoa hyvällä tavalla jos on perusterve ihminen- Diabeetikot on oma lukunsa sitten..
 
"mir"
Samaa mitä muutkin.
Vettä, paljon vettä.. Kasviksia ja juureksia, hyviä proteiineja. Karsi nopeat hiilarit minimiin (eli karkit, valkoiset leivät, liika pottu ym ym) mutta kuitenkin niin että homma pysyy inhimillisyyden rajoissa. Mukavaa liikuntaa ainakin alussa niin että saat hyvän mielen. Etene liikunnan suhteen mielummin liian hitaasti kuin liian nopeasti. Opettele muutama ventytysliike ja käytä iltaisin 3 min venyttelyyn, todella antaa kenkää aineenvaihdunnalle (aika kyllä pitenee itsestään kun pääset venyttelyn makuun ja hoksaat uusia liikkeitä). Syö kerran viikkoon puolukoita, pari desiä kerrallaan (puhdistaa elimistöä ja toimii antibioottiseen tapaan) ja liota juomaveteen tai kahviin (ei maitoa!) silloin tällöin sitruunaa (puhdistaa elimistöä, säätelee happo-emästasapainoa ja tehostaa aineenvaihdustaa ja immuniteettijärjestelmää. Kofeiini+sitruunahappo vaikuttaa lähes samoin kuin aspiriini)
Ja sitten vielä yksi juttu, kerran viikossa on herkkupäivä ja siitä ei tingitä. :)
Ai miksi? Kaksi syytä: Pakkopulla ei maistu, ja aineenvaihdunan kannalta on välillä hyvä antaa shokkeja niin ei lipsu säästöliekille.
 
Pessimisti
[QUOTE="mir";29501109]Samaa mitä muutkin.
Vettä, paljon vettä.. Kasviksia ja juureksia, hyviä proteiineja. Karsi nopeat hiilarit minimiin (eli karkit, valkoiset leivät, liika pottu ym ym) mutta kuitenkin niin että homma pysyy inhimillisyyden rajoissa. Mukavaa liikuntaa ainakin alussa niin että saat hyvän mielen. Etene liikunnan suhteen mielummin liian hitaasti kuin liian nopeasti. Opettele muutama ventytysliike ja käytä iltaisin 3 min venyttelyyn, todella antaa kenkää aineenvaihdunnalle (aika kyllä pitenee itsestään kun pääset venyttelyn makuun ja hoksaat uusia liikkeitä). Syö kerran viikkoon puolukoita, pari desiä kerrallaan (puhdistaa elimistöä ja toimii antibioottiseen tapaan) ja liota juomaveteen tai kahviin (ei maitoa!) silloin tällöin sitruunaa (puhdistaa elimistöä, säätelee happo-emästasapainoa ja tehostaa aineenvaihdustaa ja immuniteettijärjestelmää. Kofeiini+sitruunahappo vaikuttaa lähes samoin kuin aspiriini)
Ja sitten vielä yksi juttu, kerran viikossa on herkkupäivä ja siitä ei tingitä. :)
Ai miksi? Kaksi syytä: Pakkopulla ei maistu, ja aineenvaihdunan kannalta on välillä hyvä antaa shokkeja niin ei lipsu säästöliekille
.[/QUOTE]

Joo herkkupäivän merkitystä dieetillä ei voi liikaa korostaa. Suklaata, sipsejä, leivonnaisia, pizzaa, limsaa.. you name it. Itse pitäisin niitä kuitenkin ehdottomasti useammin kuin kerran viikossa.
 
Kiloklubi on ilmainen jos haluaa ja jaksaa syöttää päivän syömiset ja liikunna sinne niin se laskee kalorit sulle ja näyttää saatko tarpeeksi kasviksia, tuleeko liikaa herkkuja ja paljon proteiinit tulee jne..
 
"mir"
Joo herkkupäivän merkitystä dieetillä ei voi liikaa korostaa. Suklaata, sipsejä, leivonnaisia, pizzaa, limsaa.. you name it. Itse pitäisin niitä kuitenkin ehdottomasti useammin kuin kerran viikossa.
On muuten jonkun verran eroa vetääkö sinä päivänä suklaata, sipsejä, leivonnaisia, pizzaa, limsaa.. you name it, vai Lidlin 100g suklaalevyn (ohoh sori nyt kyllä vahingossa mainostin). Pointtini meni sulta selvästi ohi. No sillä nyt ei tosin mitään väliä, ap:lle tekstini alunperin osoitinkin.
 

Yhteistyössä