Almiron pepti vinkkejä kaivataan!!

Meillä on täällä 4kk poika ja allergiaa epäillään. Asiasta käytiin lääkärillä ja siellä määrättiin almiron pepti-nimistä korviketta. Kysyisin, voiko siitä tehdä annoksia veteen valmiiksi esim. vierailuja varten kun sitä keitettyä vettä ei aina jaksais/voi tehdä. Tuntuu vähän hankalalta tää korvikejuttu kun tähän saakka on tosiaan menty pelkällä rinnalla.

Meillä käytetään Neocatea. Jauhemaisista korvikkeista ei voi oikein tehdä oikein etukäteen annoksia. Valmiin annoksen säilyvyys (=käyttöaika) on noin yksi tunti.

Me ollaan keitetty vesi ja kaadettu jäähdytettyä vettä muutamaan pulloon valmiiksi odottamaan. Vesipullot ovat keittiön tasolla suojaisessa paikassa tuttiosa paikoillaan löysästi. Siitä ollaan otettu myös valmiit vesipullot mukaan autoreissuun, asioinnille, kyläilyyn yms. Tuttiosa laitetaan tietysti kiinni ja lisäksi sellainen suojakapseli, joka useimmiten tulee tuttipullon mukana ostaessa. Jauhe ollaan laitettu valmiiksi annosteluna pakastepussiin ja pussin pää solmulle. Leikataan pikkusaksilla pussin solmupää poikki juuri ennen syöttöä ja lisätään pulloon jauhe ja sekoitetaan. Meillä lapsi tykkää huoneenlämpöisestä maidosta, joten erillistä veden lämmitystä ennen jauheen sekoittamista ei tarvita. Mutta voihan sen veden varmaan vielä lämmittää tarvittaessa mikrossa ennen jauheen laittamista. Neocate-purkissa on valmistajan omana lisäyksenä, että valmis tuote on käytettävä tunnin sisällä sen tekemisestä. Vaarat liittynevät erityisesti "vanhan" maidon käyttämiseen. Veden keittäminen varmistanee, että haitallista bakteerinkasvua ei tapahtuisi.

Mie teen niin, että laitan jauheen valmiiksi pulloihin ja usein saa jossain vettä lisättyä ja sit mikrossa lämmitän. En ole keitellyt vesiä kiinteiden alottamisen jälkeen. Jos ei mikromahdollisuutta ole, niin silloin keitän johonkin pulloon vettä mukaan. Se sitten siinä usein jäähtyy sopivaksi ja siitä sitten lisään jauheiden päälle. Yöksi myös jauheet pulloissa valmiina.

Minä olen laittanut jauhetta tyhjään, puhtaaseen Pilttipurkkiin ja kun niitä mittalusikoita kertyy, yksi sellainen kulkee purkin mukana pussissa. Pulloihin olen laittanut valmiiksi veden. Kylässä lämmitän veden ja annostelen jauheen.

Meillä tyttö ei suostunut juomaan koko Almironia muuta kun jääkaappikylmänä,joten homma oli helppoa. Maku on minunkin mielestä "parempi" kylmänä,vaikka pahaa onkin. Varsinkin kun kiinteiden aloittamisen jälkeen ei tarvitse vettä keitellä. Kannattaa kokeilla meneekö kylmänä,niin on huomattavasti helpompaa.
Mulla oli sit purkki jauhetta mukana jokapaikassa ja vettähän nyt saa jokapaikasta. Näin meillä.

Yhteistyössä