ällökysymys: vatsan toimivuus?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmaana"

Vieras
Mä olen huolissani mun mahasta.. Mun vatsa toimii ehkä max kerta/vk. maha välillä niin pinkeä että näytän olevani raskaana. Ruokavaliosta eikä veden juonnista tämä ei voi olla kiinni.. Syön todella terveellisesti, kuituja ja vihreää ravintoa. En ymmärrä..?

Jos mä menen lääkäriin, niin voiko ne tehdä asialle yhtään mitään...?
 
Jos sulla on selkeesti ummetusta on sille joku syy. Kuinka paljon syöt määrällisesti? Onko ruokavaliossasi rasvaa 30 %? Syötkö hedelmiä? Harrastatko liikuntaa? Kuitujen saanti olisi hyvä olla 25-30 g päivässä. Netistä löydät laskureita jotka kertovat syötkö tarpeeksi.
 
On vissiin ihan oikeaa ummetusta. Oon nyt vasta ymmärtänyt että sitä on ollut aina. Nyt oon huomannut että mulla taitaa olla peräpukamia? nice.. välillä tosi kipeitäkin ja ulosteen joukossa tulee verta vähän kun pyyhkii.

Eiliseltä esimerkki ruokavalio, ei siinä ainakaan vikaa pitäis olla..

aamupala: Kahvi+ 0.5l vettä, kaurapuuroa+mustikoita
lounas: 2 kpl pientä vehnäsämpylää, välissä kinkkua, paprikaa, paprika tuorejuustoa, jogurtti, tee
välipala: 2kpl mandariinejä
illallinen: lindströminpihviä 2kpl (pieniä!), keitettyä parsaa+porkkanaa, salaattia, vettä
janojuomana aina vesi.
 
[QUOTE="alkup.";22234015]On vissiin ihan oikeaa ummetusta. Oon nyt vasta ymmärtänyt että sitä on ollut aina. Nyt oon huomannut että mulla taitaa olla peräpukamia? nice.. välillä tosi kipeitäkin ja ulosteen joukossa tulee verta vähän kun pyyhkii.

Eiliseltä esimerkki ruokavalio, ei siinä ainakaan vikaa pitäis olla..

aamupala: Kahvi+ 0.5l vettä, kaurapuuroa+mustikoita
lounas: 2 kpl pientä vehnäsämpylää, välissä kinkkua, paprikaa, paprika tuorejuustoa, jogurtti, tee
välipala: 2kpl mandariinejä
illallinen: lindströminpihviä 2kpl (pieniä!), keitettyä parsaa+porkkanaa, salaattia, vettä
janojuomana aina vesi.[/QUOTE]

Sun ruokavaliossa on aivan liian vähän rasvaa. Lisää rasvaa (mieluiten oliivi/rypsiöljyä) kaurapuuroon, sämpylöihin ja pidä huoli että päivän pääateriassakin on rasvaa riittävästi.
 
Lisää rasvaa ja siirry pelkkään täysjyvään. Lisäksi voit syödä puurossa vaikkapa vehnälesettä. Edellisten lisäksi olisi hyvä syödä enemmän hedelmiä. Lisää myös liikuntaa sillä se stimuloi suolenliikkeitä. Lisäksi jos liikuntaa harrastat syöt määrällisesti melko vähän. Määrä on hyvä lisätä kasviksina ja esim puurona. Mikäli tämä ei auta on syytä mennä lääkäriin. Ensiapuna kannattaa käyttää makrogolivalmistetta.
 
Kärsin pitkään vastaavasta. Useammalle lääkärille valittelin aiheesta, ja aina tuli samat ohjeet; lisää kuitua ja paljon vettä. Ja aina tein niin. Söin kaiken mahdollisen täysjyvänä, tosi paljon ruisleipää, makaroni oli tummaa, paljon salaatteja, Allbrania jne. Ei auttanut, paheni vain.

Sitten päätin tehdä aivan päin vastoin kuin lääkärit neuvoivat. Ajattelin, että ei ainakaan huonommaksi voi enää mennä. Jätin viljat kokonaan pois, vähensin vedellä lotraamisen normaaliksi, ja lisäsin reilusti rasvaa. Paljon rasvaa. Ei kulunut kahta päivää kun turvotus hävisi ja maha alkoi toimimaan normaalisti. Oli kyllä hieno fiilis!
 
[QUOTE="vieras";22234343]Kärsin pitkään vastaavasta. Useammalle lääkärille valittelin aiheesta, ja aina tuli samat ohjeet; lisää kuitua ja paljon vettä. Ja aina tein niin. Söin kaiken mahdollisen täysjyvänä, tosi paljon ruisleipää, makaroni oli tummaa, paljon salaatteja, Allbrania jne. Ei auttanut, paheni vain.

Sitten päätin tehdä aivan päin vastoin kuin lääkärit neuvoivat. Ajattelin, että ei ainakaan huonommaksi voi enää mennä. Jätin viljat kokonaan pois, vähensin vedellä lotraamisen normaaliksi, ja lisäsin reilusti rasvaa. Paljon rasvaa. Ei kulunut kahta päivää kun turvotus hävisi ja maha alkoi toimimaan normaalisti. Oli kyllä hieno fiilis![/QUOTE]

noh, mä itseasiassa huomasin tässä taannoin ite saman.. hirveä ummetusputki päällä. Kävin pitkästä aikaa mäkkärissä syömässä kunnon mättöaterian ja kuin käskystä maha toimi. tosin vannon niin terveelisen ruokavalion piikkiin ilman suolasia ranskalaisia ja majoneesisia hamppareita etten niilläkään haluaisi elää. Ehkä tuo rasva on se juuri mikä puuttuu. Ehkä aloitan lisäämällä voinapin puuroon ja leivänpäälle tuorejuuston sijasta oivariiniä! kiitos vinkeistä!
 
Magnesiumin puute aiheuttaa myös ummetusta. Vettä pitäisi juoda 1,5- 2 litraa pv:ssä. Samoin maitohappobakteerit olisi hyviä jos vatsassa möyryää kumpaan suuntaan tahansa.
 
No tuolla päiväannosmäärällä ei ihmekkään ettei tuu paskaa. Mä syön tuon verran jo aamupäivään mennessä... ja en oo läski mutta suoli kyllä toimii 3kertaa päivä jos keskimäärin lasketaan.
 
Mulla on kanssa tuo, että maha toimii vaan suurinpiirtein 1 krt/vk. Eikä ole mullakaan ruokavaliosta kiinni, kun meillä syödään joka päivä paljon kasviksia ja kuituja ja tuota rasvaakin tulee varmasti saatua tarpeeksi, sillä lisään öljyä salaattiin. Mun suvussa se tuntuu olevan vain sukuvika se, että maha toimii hitaasti.
 
[QUOTE="joku";22234799]Mulla on kanssa tuo, että maha toimii vaan suurinpiirtein 1 krt/vk. Eikä ole mullakaan ruokavaliosta kiinni, kun meillä syödään joka päivä paljon kasviksia ja kuituja ja tuota rasvaakin tulee varmasti saatua tarpeeksi, sillä lisään öljyä salaattiin. Mun suvussa se tuntuu olevan vain sukuvika se, että maha toimii hitaasti.[/QUOTE]

Tsiisus, kerran viikossa :0? Mä varmaan räjähtäisin :D.
 
Suosittelen sulle näkkäriä tuohon lisäksi! Niissä ei ole turhan paljon kaloreita, mutta 17% kuitua (koulunäkki). Näkkäristäkin on useampia "makuja" (kumina-, sesamsiemenet jne) jos haluaa hifistellä :). Ja sinuna jättäisin vaalean leivän pois.
 
Tsiisus, kerran viikossa :0? Mä varmaan räjähtäisin :D.

No jos määrät vuorokaudes on samat ku ap.llä ni ei mullakaan tulis paskaa ikinä. Mutta hirvee nälkä olis aina. Hitto mä syön aamupalalla jo esim. 4 paahtoleipää, päällä rasvaa, leikkelettä, juustoa ja iso kuppi kahvia tai teetä. Päivällä joko ruoka ihan kunnon satsi tai jos välipala sillon ni ainaki kaksi banaania menee jo välkkäriksi. Iltapäivällä taas ruokaa iso lautasellinen ja päälle kahvia iso kuppi ja jotai vaiks, keksejä 4kpl tai pulla tai vaiks sämpylä. Illalla vielä leipää jos paahtoleipänä ni taas ne 4kpl tai kaksi sämpylää päällisineen ja esim. kaakaota tai raksuja kupillinen. Ja mitat on 170cm ja 60kg. Ja toimii siis liikaakin maha, joskus 5 kertaa päivä joskus VAAN 2kertaa päivä! Mä oisin ikionnellinen jos toimis vaan pari kertaa VIIKOSSA. Taidan rueta syömään mäkin ainaki puolet entisestä - tosin mä laihdun sitten ja varmaan kuukaudessa ois 10kg pois. Sekin on nähty ja niin se nälkä olis...Mut toi ap.n määrä - APUA, mikä "kääpiö" siel on...
 
Tuhannet kiitokset vinkeistä! Ehkä tässä vaan pitää alkaa syömään vähän lisää. Hoikka mä oonkin joten ehkä sekin johtuu liian vähäisestä ravinnosta.. Taidampas mennä heti tänään syömään magnesiumia ja ostamaan tollasia hifistely näkkäreitä! NAMI!
 
No jos määrät vuorokaudes on samat ku ap.llä ni ei mullakaan tulis paskaa ikinä. Mutta hirvee nälkä olis aina. Hitto mä syön aamupalalla jo esim. 4 paahtoleipää, päällä rasvaa, leikkelettä, juustoa ja iso kuppi kahvia tai teetä. Päivällä joko ruoka ihan kunnon satsi tai jos välipala sillon ni ainaki kaksi banaania menee jo välkkäriksi. Iltapäivällä taas ruokaa iso lautasellinen ja päälle kahvia iso kuppi ja jotai vaiks, keksejä 4kpl tai pulla tai vaiks sämpylä. Illalla vielä leipää jos paahtoleipänä ni taas ne 4kpl tai kaksi sämpylää päällisineen ja esim. kaakaota tai raksuja kupillinen. Ja mitat on 170cm ja 60kg. Ja toimii siis liikaakin maha, joskus 5 kertaa päivä joskus VAAN 2kertaa päivä! Mä oisin ikionnellinen jos toimis vaan pari kertaa VIIKOSSA. Taidan rueta syömään mäkin ainaki puolet entisestä - tosin mä laihdun sitten ja varmaan kuukaudessa ois 10kg pois. Sekin on nähty ja niin se nälkä olis...Mut toi ap.n määrä - APUA, mikä "kääpiö" siel on...

no kyllä mä aika pienikokoinen oonkin.tai en pieni mutta sopiva. mut ei mulla kyllä mikään hirvee nälkä erityisemmin ole koskaan esim iltaisin. mittani on 165cm/54kg.
 
[QUOTE="alkup.";22235075]no kyllä mä aika pienikokoinen oonkin.tai en pieni mutta sopiva. mut ei mulla kyllä mikään hirvee nälkä erityisemmin ole koskaan esim iltaisin. mittani on 165cm/54kg.[/QUOTE]

Mittasi ovat todellakin juuri sopivat. Samoin ruuan määrä. Paitsi sitä rasvaa pitäisi lisätä.
Ihmisillä on ihme harhaluuloja energiantarpeesta. Kyllähän sitä nälkä on jos itsensä totuttaa syömään liikaa, mutta normaalille naiselle kuvailemasi ruuan määrä riittää mainiosti. Vaikka harrastaisi liikuntaa.
 

Similar threads

Y
Viestiä
4
Luettu
3K
Aihe vapaa
vierailija
V

Yhteistyössä